Vaihtelua vauvan ruokaan; vinkkejä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naminami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naminami

Vieras
Moikka!

Meillä on 7 kk pojanvesseli, joka on syönyt kiinteitä vähän yli 3kk lähtien. Nyt tuntuu (varmaan enemmän äidistä kuin lapsesta) että samaa mössöä on jo vedetty ihan tarpeeksi.

Joka päivä keitellään kahteen kertaan perunaa ja /tai porkkanaa ja lisätään pakasteesta bataattia, maissia, kukkakaalia tai parsakaalia joukkoon. Lihaa olen laittanut pakasteeseen myös annospaloina; kanaa, naudan jauhelihaa, possua ja lohta. Kananmunaa on kokeiltu pari kertaa; ekalla kerralla oli ihan namia, mutta tokalla sitä seurasi oksennustauti ja kai lapsella oli jo paha olo sitä syödessäänkin kun se tökki tosi pahasti. Samassa meni sitten se valkokastike kokeilukin ihan mönkään...

Ongelmana on maustaminen; en oikein osaa käyttää mitään mausteita vauvan ruuissa, kun en tiedä minkä verran niitä sinne uskaltaa työntää. Sama juttu on sipulin kanssa. Ja muutenkin kaipaisin jotain "oikeita ruokia" näiden keitä ja mössää -viritysten rinnalle. Mitä uusia ruoka-aineita voisin kokeilla? Pastaa? Riisiä? Miten käytettynä? Mitä mausteita? Minkä verran?

Meidän vauvalla ei ole vielä hampaita, joten ruuan on pakko olla melkoisen hienojakoista. Tämä tietty asettaa omat rajoitteensa. Haastetta riittää...

APUA SIIS KAIPAILEN, JOTEN LAITTAKAAPA PARHAAT VAUVANRUOKARESEPTIT JAKOON!!

Vesikielellä odotellen ;)

Minulla ei ole mitään varsinaista reseptiä tähän laittaa, mutta omasta mausteiden käytöstä voisin kertoa. Poikani syö mielellään kaikkea ruokaa, jossa on makua. Esim peruna sellaisenaan ei kelpaa lainkaan. Olen 5kk ikäisestä lisännyt soseisiin yrttejä kuten basilikaa, persiljaa ja kalaan tilliä, sekä palsternakkaa. Sipulin ja valkosipulin olen pilkkonut esim. juuri perunan keitinveteen ja poiminut sipulit valmistuksen loppuvaiheessa pois. Keitinveteen, johon perunan olen sitten muussannut jää kuitenkin aika hyvä maku ilman varsinaista sipulia. (Poika on aikaisemmin ollut aika herkkä vatsainen, siksi en ole sipuleita lisännyt sellaisenaan.)

Oletko kokeillut tomaattia? Jos tomaatti käy vauvallesi, voisithan tehdä jauheliha-tomaattisoseen hänelle. Vähärasvaista naudan jauhelihaa, sipulia, pieni palsternakka, tomaatti, mausteeksi vähän basilikaa ja sipulia.

Tai kala-kasvissose: Lohi, sei, siika tai muu..., maissia, herneitä, tilliä

Täytyy sanoa, että en ole vielä itse kokeillut näitä "ohjeita", mutta jotain tällaista olen pyöritellyt mielessäni ajatuksena kokata kun seuraavat kuutiot loppuvat pakastimesta.

Edellisellä oli hyviä vinkkejä.Lisäksi vielä voisi vaikkapa perusohjetta possu-peruna-kukkakaali soveltaa ja koklata joukkoon edellisten lisäksi omenaa tai luumua.
Nyt olen meidän neidille tehnyt makarooni-soseita.Esim.Naudanjauhelihaa,makruja,bataattia,sipulia ja tomaattia.
Riisistäkin voisi tehdä vaikkapa broileria-riisiä-ananasta-porkkanaa-maissia ym.
Selleri olis yksi kasvis vielä mitä ei ole mainittu.Sitä nyt ei varmaan kannata ihan kauheasti laittaa.Voi aika tujakin makuinen pikkuisesta olla.
Paprikaa oon ajatellut ite laittaa nyt johonkin soseeseen.
Rakettispagettiakin voi tehdä silleen että keittää sen erikseen ja pilkkoo kypsänä pienemmäksi ja lisää valmiiseen soseeseen.Siis jos tahtoo hiukan karkeampaa sosetta kun pikkuinen alkaa isompi olla.
En tiiä olikos näistä nyt mitään apua:)

Vaikka ei kaupan soseita haluaisi käyttää, niin kannattaa ainakin käydä katsomassa mitä siellä on tarjolla, ja lukea purkin kyljestä mitä niihin on laitettu. Niistä olen ainakin itse saanut hyviä vinkkejä juuri siihen mitä vois yhdistellä ja miten maustaa. Itse on tehnyt juuri erilaisia kasviksia keittämällä, ja lisäämällä siihen jotain lihaa sekaan, myös makaronia ja riisiä, ja sauvasekoittimella muusiksi. Vasta 8kk iästä eteenpäin tuleekin ottaa enemmän erikoisia juttuja mukaan, ja silloin voi jo olla kokkareitakin.
Pitää muistaa ettei kerran pakkasesta sulatettua saa sitten pakastaa uudelleen.

Kyllä hattua nostan teille, jotka jaksatte ja ehditte tehdä kaikki vauvan ruuat itse. Meillä menty tähän asti kaupan soseillä, mutta nyt pitäisi ryhdistäytyä tekemään soseita itse, kun vauva alkaa maistelemaan rakeisempaa ruokaa, eli mukaan tulee lihat ja kalat.

Hei ja Kiitos teille!

Hatun nostolle täytyy nyt kuitenkin selventää, että kyllä meilläkin on noita kaupan soseita käytetty omien rinnalla aina kun ollaan reissussa jne. Ja harmittaa kun pikkufarmarin possut näyttää olevan takuukamaa meidän pojalle, mutta äidin pöperöissä on aina pieni jännitysmomentti mukana eli maistuuko vai ei.

Noista vauvajugorteista olen viime aikoina innostunut eli käytän niitä välipalana ja ilta- ja aamupuuron (kaura, ruis-kaura nam ja riisi) lisukkeena. Erityisesti se puolukka-banaani on hyvää puuron kanssa kun ei ole niin makeaa. Ne kun lasketaan siihen maitoannokseen ;) Puolukkavispipuuroa muuten ajattelin kokeilla - onko kokemuksia?

Tänään lähden siis koluamaan kaupan maustehyllyä ja ostan kaikenmaailman vihreät mausteet ja alan kokeilemaan niitä rohkeasti. Katotaan miten äidin käy...

On se muuten hassua, että noin pienellä on jo selkeänä tiedossa mikä on "hyvää" ja mikä tavallista ruokaa. Pullaa ja taatelikakkua (sai masitella vähän joulun aikaan ;) saa laittaa suuhun isompiakin palasia, mutta auta armias jos perunaa menisi samanlainen kökkö! Ja mango-mahassa on tällä pojalla aina tilaa ;)

Lisää vinkkejä saa edelleen laittaa - en varmaan ole ainoa mamma, joka hakee monipuolisuutta ja makua vauvan pöperöihin.

PS: Tänään kokeillaan kanaa, porkkanaa ja tuorepastaa

noi jauhelihat on hyviä mun mielestä (ok toiset sit tekee vaan jostain sisäfileestä) mutta nykyään saa hyvä vähärasvaisia possun, naudan ja broilerin jauhelihoja joista on helppo ja nopea tehdä valmiita kastikkeita. Sekaan mielikuvituksen mukaan kasviksia, parsaa, kukkakaalta, porkkanaa, sipulia, tomaattia, omenaa. JOskus laitan sekaan vähän riisiä tai makaronia että tottuis niihinkin ja sit mausteet mitä oon käyttäny on pa. musta- ja valkopippuri sekä sit erilaiset yrtit (ihan purkista, en tosiaan mitään tuoreyrttejä jaksa harrastaa), tinjami, rosmariini, basilika, meirami...ja antaa hautua kauan ni on ainaki kypsää ja kasviksetkin mukavan pehmeitä. Sit tummalla tai vaaleella maizzenalla suurustaminen ja sauvasekottimella niin hienoksi kun haluaa. PUhtaaseen pilttipurkkiin ja pakkaseen. Nää on tosin sit aika lihapitosia kastikkeita joita käytän peruna tai kasvissoseen kastikkeena. Ja mä oon kyllä sit törkee mut perunan sekaan heitän pakastevihanneksista joskus parsaa/kukkakaalta tmv kiehumaan kun pääs noi valmiit jääpalat loppuun. Mut meillä onki jo vähän isompi vauva joten annettakoon pakastevihanneksien käyttö minulle anteeksi :).

Ai ni ja sit noista jauhelihoita on tosi helppo tehdä myös erilaisia lihapullia (en oo vielä ehtiny vaan kokeilla) varsinkin jos on kokeillu jo esim. munan että se sopii jne.

KANA
160 g broilerinfilettä /kalkkunaa
n.1,5 dl valmiiksi keitettyä riisiä
desi parsakaaalia
1 keskikok.bataatti
2 tuoreluumua
n.1,5 l vettä

KALA
160 g lohta/seitiä
n.800 g perunaa
0,5 dl maissia
1 dl kukkakaalia
pala purjoa
n.1,5 l vettä

NAUTA
160 g naudanlihaa
0.5 kg perunaa
pieni kesäkurpitsa
2 tomaattia
porkkana
hernemaissipaprikaa
n.1,5 l vettä

KINKKU
160 g possun ulkofilettä
0.5 kg perunaa
0.5 kg porkkanaa
omena
puolikas sipuli
makaronia
n.1,5 l vettä

Veden määrää en mitannut mutta osaa sen suunnilleen arvioida,ihan keitinveteen soseutin.Noista määristä tulee suunnilleen 7-9 pientä pilttipurkkia,niissä pakastin.Lihan määrän olen laskenut suunnilleen kohdilleen ettei saa liikaa(alle 1 v.=1 tl/annos).Ihan itse noi reseptit kehitin,terveellisistä aineista,meillä poika tykkäs tosi paljon!Hänen ollessa vuoden alkoi syömään samaa kuin mekin,siihen asti noita keittelin=)Jos sipuli,herneet yms.käy mahaan niin sitten tietty niitä ei laita.Myös mausteita voi käyttää,pippuria,yrttejä,laakerinlehteä,basilikaa. Toivottavasti näistä apua!

Leivinuunissa tuli ihanaa pataa, laitoin perunaa, porkkanaa, possun kinkkusuikaleita ja sipulia ja vettä päälle niin että peittyy. Annoin hautua pitkään, yli 2 tuntia, ja vedin soseeksi. Tuli uunissa tehdyn makuista ja tuoksukin oli kuin jouluruuista, upposi meidän pojalle hienosti.

Mulla myös 9 kk ikäinen poika ja oon tehnyt kaikki ruuat itse, kun aluksi meni pienenpiä annoksia , pakastin kaikki soseet erikseen ( mm. kukkakaali, parsakaali, porkkana ,paprika,tomaatti,maissi, (tein kyllä pakastemaissista, vaikkei kai pitäis uudelleen pakastaa)pienissä jääpalarasioissa ja sit vain keitin perunaa ruualle erikseen, muuten otin erilaisia kuutioita pakkasesta. Nyt jo menee sen verran paljon ruokaa , et teen pakkaseen vain liha- kala -kana- kuutioita.Teen nyt kasvismössöä (esim. tomaattia, paprikaa ,porkkanaa ja välillä käytän pakastevihanneksia vaihtelevasti) ja joukkoon makarooneja tai perunaa tai riisiä n. kolmeksi ruokakerraksi (jääkaapissa säilyy pari vuorokautta valmis mössö)ja sit vaihdellen otan liha-kala-kana kuution pakkasesta.Näin "samasta ruuasta" tulee joka kerran erilaista.Mausteena käytän yrttejä( oregano, basillika,tilli,persilja), paprikajauhetta(aivan ehdoton), valkopippuria. Etenkin tulee hyvä maku ruokaan, kun niillä maustaa myös liha-kala-kana kuutiot valmiiksi.Lisäkeriisin teen pikariisihiutaleista(nopeuttaa ruuantekoa) puuromaiseksi.
Koskaan ei ole irvistellyt mun ruokia ja kun itse maistan ruokaa, siitä puuttuis vain suola, jota tietty ei vielä lapselle voi antaa.
Kotiruuan teko nyt helpottaa huomattavasti siirtymistä sit aikanaan tavalliseen kotiruokaa.

Me teemme itsellemme paljon vokkeja, patoja, tms. paljon erilaisia kasviksia sisältäviä ruokia. Vauvalle olen antanut ihan samoista aineksista tehtyä ruokaa (jättänyt pois tietenkin suolan, chilin ym. polttavat mausteet). Vinkkejä saa, kun tekee itsellekkin hyvää ruokaa ja muuntaa ne sitten vaan vauvalle sopivaksi. Eipä tule syötyä niin paljon pitsaa, hamppareita ja ranskiksia ;)

ei kukaan maininnut vielä, ja musta se on aivan ykkönen. Terveellistä ja helppoa. Halpaakin, lihojen hintoihin verrattuna. Ja tätä voi hankkia ruokakaappiin varallekin, kun se on kuiva-aines, ei siis pilaannu niin nopeasti. Soijarouhetta voi käyttää jauhelihan tapaan tai sitten soijapaloja kanasuikaleiden tapaan. Yrttimausteet sekaan keittäessä, samassa vedessä kiehuu kasvikset kypsäks ja lopuksi lisään kypsän pastan, riisin, perunan, kuskuksen tms. ja yhdistelemällä ollaan tehty jo monia monia ruokia. Jos sekottaa soijaan purkin tomaattimurskaa ja kuullotetun sipulin, saa tosi loistavaa "bolognesekastiketta". Oon muuten huomaanut myös, että tilkka sitruunamehua (itse käytän tiivistettä) piristää monen ruoan makua.
Toinen vinkkini on ainesten höyrytys: yhdellä levyllä ja kattilalla (jos on niinku me, tiskikoneeton) saa kaikki ainekset valmistettua: ensin perunat kiehumaan, kala höyrytysritilään sen päälle ja kansi päälle, hetken kuluttua kasvikset keitinveteen, kypsytys ja valmista on, sekasin vaan.
Kiitos muillekin vinkeistä! Varsinkin maustamisvinkit tuli tarpeeseen!

Yhteistyössä