Vauvan yönukkumisesta... ja omasta. Mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot menee

Vieras
Puolivuotiaamme heräilee tosi usein yöllä ja nyt on alkanut valvoa välillä sängyssä hermoillen puolikin tuntia ennen kuin saa unenpäästä uudelleen kiinni. Itse saa siis jatkuvasti olla yöllä hereillä ja nukkua vaan pikkupätkissä. Nyt on vaan alkanut niin ahdistaa ja ärsyttää kaikki, kun mies on alkanut häiriköimään meitä kumpaakin (vauvaa ja minua) kuorsaamisellaan. Hän kuorsaa aina jossain ihme jaksoissa, joskus monta kuukautta saa herätellä miestä kaiket yöt ja *ittuuntua häiriköinnistä, joskus nukumme ihan onnellisina, eikä kuorsausta nähtävästi ole ollenkaan. Nyt on päädytty siihen, että häädän miehen yleensä keskellä yötä pois makuuhuoneestamme, jossa myös vauva nukkuu, koska minä valvon ja vauvakin heräilee kuorsaukseen. Kuitenkin minua rasittaa suunnattomasti, että joudun nyt yksin vastaamaan kaikkiin vauvan yökutsuihin ja pomppimaan sängystä sata kertaa yössä ylös, ja mies saa nukkuua kaikki yöt läpensä hyvin! Mitä voin tehdä asialle? Tosissaan on alettu riiteölemään asiasta. En voi laittaa miestä hoitamaan vauvaakaan ja lähteä itse pois makuuhuoneesta nukkumaan, koska silloin vauva joutuu valvomaan!

Sellasta se on, siis tuo heräily. Mut miehen käytös tietty ei ole ihan hyväksyttävää. Kuorsaukselle ei tietty voi mitään (vai oletteko kokeilleet kaikki laastarit ja selkäpallot?), mutta yhdessä se vauvan hoito tulee tehdä kun yhdessä on vauvakin tehty. Miksi vauva joutuu valvomaan jos itse lähdet huoneesta? Eikö mies herää kun vauva herää?

meillä mies nukkuu toisessa huoneessa. Minä ja vauva perhepedissä... vauva syö ja ei virkisty turhista nostoista ja uni jatkuu...myös minulla. Tämä tapa sopii meille.

Tuo höh:n kommentti taisi olla vitsi? Yhden valvominen todella riittää, mutta sitä voi vaihdella kumpi valvoo. Esim. joka toinen yö inä, joka toinen yö mies. Meillä jollain "kaudella" tehtiin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Sellasta se on, siis tuo heräily. Mut miehen käytös tietty ei ole ihan hyväksyttävää. Kuorsaukselle ei tietty voi mitään (vai oletteko kokeilleet kaikki laastarit ja selkäpallot?), mutta yhdessä se vauvan hoito tulee tehdä kun yhdessä on vauvakin tehty. Miksi vauva joutuu valvomaan jos itse lähdet huoneesta? Eikö mies herää kun vauva herää?

Minustakin tuntuu, että nyt saisi joku vähän minuakin muistaa. En minäkään kaikkea yksin jaksa hoitaa. :(
Vauva siis joutuu siksi valvomaan, että heräilee miehen kuorsaukseen myös! Kyllä mies vauvan itkuun sitten herää. Mutta eihän vauva saa nukuttua sellaisessa metelissä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
meillä mies nukkuu toisessa huoneessa. Minä ja vauva perhepedissä... vauva syö ja ei virkisty turhista nostoista ja uni jatkuu...myös minulla. Tämä tapa sopii meille.

Mutta meillä vauva ei tosiaan ole enää niin pieni, että yöllä syötettäisi.

Tuo höh:n kommentti taisi olla vitsi? Yhden valvominen todella riittää, mutta sitä voi vaihdella kumpi valvoo. Esim. joka toinen yö inä, joka toinen yö mies. Meillä jollain "kaudella" tehtiin näin.

No ei ollut. Meillä minä olen yksin hoitanut kaikki vauvojen (kaksi lasta meillä) yöheräilyt. Silloinhan minä olen muutenkin ollut kotona ja isän on tarvinnut jaksaa töissäkin. Myöhemmin sitten ollaan jaettu nää hommat suht. tasan. Puolivuotiashan kai vielä voi ihan hyvin kaivata maitoakin, joten mites isä sitä antaa imetyksellä olevalle vauvalle?

Entäs jos kokeilisi vauvan siirtoa omaan huoneeseen? Meillä väheni puolen vuoden iässä "turhat" yöheräämiset pois. Jos ja kun on nälkä, niin sen itkun kyllä kuulee kauemmaksikin. Tietysti siinä on sitten se vaiva juosta toiseen huoneeseen syöttämään tms. mutta ehkä pystyisi nukkumaan pidempiä pätkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja myös meillä:
Jos on vain yksi lapsi kannattaa nukkua myös päivällä kun lapsi nukkuu.. Meillä myös vauva nukkui minun vieressä ja mies toisaalla.

MIKSI mies saa nukkua ja äiti valvoo?? Kuika äidin pitäisi jaksaa hoitaa vauvaa päivällä, kun valvoo kaiket yöt???

Minun on turha mennä nukkumaan päivälllä, kun vauva nukkuu kahdet vain puolen tunnin unet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minustakin tuntuu, että nyt saisi joku vähän minuakin muistaa. En minäkään kaikkea yksin jaksa hoitaa. :(
Vauva siis joutuu siksi valvomaan, että heräilee miehen kuorsaukseen myös! Kyllä mies vauvan itkuun sitten herää. Mutta eihän vauva saa nukuttua sellaisessa metelissä. :(

Meillä taas oli päinvastoin... mitä enemmän isäntä piti meteliä, sen paremmin neiti nukkui. Ja päivisin ei sitten "hiljaisuudessa" nukunu juuri ollenkaan :)

oli esikoisen vauva-aikana sopimus että kun mies kävi töissä, hän sai nukkua kunnon yöunet sunnuntaista perjantaihin ja sitten hoiti yösyötöt pullosta perjantaista sunnuntaihin (tosin meillä pullo ja tissi rinnakkain alusta asti joten se helpotti). Itse sitten valvoin päinvastoin. Hyvin toimi ja sai levätä. Nyt kakkonen tulossa ja saa nähdä miten tämän kanssa käy.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

No ei ollut. Meillä minä olen yksin hoitanut kaikki vauvojen (kaksi lasta meillä) yöheräilyt. Silloinhan minä olen muutenkin ollut kotona ja isän on tarvinnut jaksaa töissäkin. Myöhemmin sitten ollaan jaettu nää hommat suht. tasan. Puolivuotiashan kai vielä voi ihan hyvin kaivata maitoakin, joten mites isä sitä antaa imetyksellä olevalle vauvalle?

No voi voi. Meillä vauva ei ole tissiä syönyt kuin kolme ekaa viikkoa. Ja minä en ole niin vanhanaikainen, että nainen on hellan ja nyrkin välissä ja mies hoitaa leivän pöytään. Vähän empatiaa tänne? Olen ihan poikki ja haen ratkaisua! Jos ei sitä löydy, niin ei tarvitse vastailla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja myös meillä:
Jos on vain yksi lapsi kannattaa nukkua myös päivällä kun lapsi nukkuu.. Meillä myös vauva nukkui minun vieressä ja mies toisaalla.

MIKSI mies saa nukkua ja äiti valvoo?? Kuika äidin pitäisi jaksaa hoitaa vauvaa päivällä, kun valvoo kaiket yöt???

Minun on turha mennä nukkumaan päivälllä, kun vauva nukkuu kahdet vain puolen tunnin unet.

meillä mies Saa nukkua koska käy töissä ja minä 3 lapsen kanssa kotona.

..Ja äitien pitäisi jaksaa hoitaa päivällä mahdollisesti myös toiset lapset ja koti... Meillä kyllä vähän sama tilanne, mies kyllä valvoo ehkä yhden yön viikossa. Itse jo ihan tilt.

Musta on ihan hienoa, että joku jaksaa hoitaa itse vaikka kymmenen vauvan yöheräilyt, mutta jos kaikki eivät jaksa, niin kai jotain sympatiaa saa heittää? Itse muistan (ja on vain yksi) ihan helvetillisen väsymyksen yöheräilyjen aikaan ja todellisen raivon jos mies kuorsasi tyytyväisenä. Vauva ei meillä miehen kuorsaukseen herännyt, minä yleensä heräsin ensin ja ehdin tökätä miestä kylkeen, että KÄÄNNY! Jos vauva nukkui ja itse olisi saanut nukkua, mutta heräsi miehen kuorsaukseen, niin hitto miten otti päähän. Päivällä nukkuminen ei minua ainakaan mitenkään pelastanut tältä yövalvomisen aiheuttamalta väsymyiseltä kun usein nukutin vauvan itse lenkillä kävellen.
Ap:lle tsemppiä, kyllä siitä selviää, eikä tuo heräily kestä iän kaiken! Meillä eka yöuni tuli meikäläiselle tasan 1-v. synttäreiden päätteeksi. Tai slloin lapsi nukkui kahdeksaan ja itse heräsin viideltä, että mitä hittoa? ;)

Minkä ikäinen on teidän "vauva". No se on mun milipide ja näin meillä on toimittu. Enää en voi nukkua päivällä, kun on 2 lasta, niin ei he vahingossakaan nuku yhtäaikaa

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Entäs jos kokeilisi vauvan siirtoa omaan huoneeseen? Meillä väheni puolen vuoden iässä "turhat" yöheräämiset pois. Jos ja kun on nälkä, niin sen itkun kyllä kuulee kauemmaksikin. Tietysti siinä on sitten se vaiva juosta toiseen huoneeseen syöttämään tms. mutta ehkä pystyisi nukkumaan pidempiä pätkiä.

Niin, mies on ehdottanut tätä. Mutta heräilen silti hänen möykkäämiseen... eipä ole konstit auttaneet kuorsaamiseen, enkä korvatulppia halua pitää, koska pelkään etten herää meidän pieniäänisen vauvan itkuihin. Muutenkin tuo tuntuu vielä aika pieneltä pistettäväksi omaan huoneeseen. :(

käy apteekista ukoolle sitä suihketta mikä vaientaa kuorsauksen.
Ja meillä minä oon heränny molempien tenavien kohdalla yöt, kuitenkin ukon pitää jaksaa töissä käydä. nuku päiväunet kun mies tulee töistä leikkiköön sen aikaa lapsen kanssa?

Ja miten niin sääliä miehille, jotka käyvät TÖISSÄ???? Naisethan lepäilevät kotona lasten kanssa koko päivät, lukevat rauhassa lehtiä, juovat kahvia, nukkuvat ihania päiväunia....

Yhteistyössä