Vauvan ulkoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, että miksi pienen vauvan kanssa pitäisi ulkoilla? Onko sille joku peruste, "tarviiko" vauva muka sitä jotenkin? Siis jos vauva ei kävele eikä edes konttaa vielä, vaan ulkoilut on vaunussa nukkumista tai ehkä silmien pyörittelyä. Toki yli 1-vuotiaan täytyy ulos päästä leikkimään.

Itsellä on kolmikuukautinen vauva, jonka kanssa en todellakaan joka päivä ulkoile. Tietty ulkona käydään kauppareissuilla ja pidemmille lenkeille otan mukaan. Silloin tällöin nukkuu päikkäreitä eteisessä (joka on siis käytännössä ulkona, kylmä eteinen). Muuten ulkoilen itse mieluummin yksin, koska meiltä on aika vaikea lähteä vaunujen kanssa mihinkään kun asutaan ison tien vieressä..

Aloitus on kuin minun näppiksistä. Meillä esikoinen nukkui ulkona päikkärit, mutta kuopus ei. Muuten en heidän kanssaan ulkoillut alle vuoden ikäisenä.

Joo - joo, raitis ilma tekee hyvää, mutta voisiko joku oikeasti kertoa minulle miksi vauvan pitäisi ulkoilla päivittäin?

Raitis ulkoilma tekee hyvää itse kullekkin iästä huolimatta.

No juu, voi olla, mutta eiköhän se raittiin ilman vaikutus oo lähinnä se, että tulee vähän virkeempi olo..? Ei kai sillä kuitenkaan nyt varsinaisesti oo tuon ikäselle mitään muuta hyötyä kun että saa vähän aikaa hengitellä ulkoilmaa. Sittenhän sillä ei käytännössä olis merkitystä, laittaako vauvan makaamaan ikkunan eteen (siis niinkun näin periaatteessa) tai makoileeko ulkona vaunuissa samalla kun äiti lenkkeilee.

[QUOTE="minä";23087677]Aloitus on kuin minun näppiksistä. Meillä esikoinen nukkui ulkona päikkärit, mutta kuopus ei. Muuten en heidän kanssaan ulkoillut alle vuoden ikäisenä.

Joo - joo, raitis ilma tekee hyvää, mutta voisiko joku oikeasti kertoa minulle miksi vauvan pitäisi ulkoilla päivittäin?[/QUOTE]

Jes, en siis ole ainoa.:D Mulla ei oo käynyt mielessäkään, että vauvan kanssa pitäisi ulkoilla, mutta joku aiemmassa ketjussa kyseli samaa asiaa ja siellä jo pohdittiin, että onko lastensuojeluilmoituksen paikka jos viiskuukautista ei vie ulos..:O

Vaikka en lapsiani joka päivä ulos vienytkään/viekkään.Niin tiedän kyllä miksi heidän olsii ollut hyvä siel käydä.
Ulkoilma tekee hyvää oli kysees sit 2kk vauva tai 90v vaari.
Ulkoo me saadaan lisäks sitä tärkeet auringonvaloo.

Ulkoilu kuuluu päivittäisiin rutiineihin siinä mis päikkärit ja kotityötkin,,niillä saadaan päivä vedettyy läpi.Ilman rutiineja minä ja mun lapset oltais aika hukassa,kuten välillä ollaan oltukin.

ls-ilmon paikka se ei silti oo,jos 5kk vauvaa ei joka päivä ulos vie.

no meidän neuvolassa kyllä käsketään ulkoilemaan vauvan kanssa joka päivä jos vain sää sallii (eli ei liikaa pakkasta). en oo kysellyt syytä. ;)
mut miltä itsestä tuntuisi olla tyyliin puoli vuotta putkeen sisällä, kyllähän siitä aina tynnirissä kasvanut olo tulisi jos ei koskaan saisi raitista ilmaa. Ja aikamoinen shokki sitten kun lopulta vietäisiin tuuleen ja tuiskuun. Hyvä vaan pienestä pitäen tottua tähän meidän ilmastoon. Varsinkin kasvojen iholle ulkoilma tekee hyvää, se on aina kosteampaa kuin sisällä (ellei ole tosi kova pakkanen).

no meidän neuvolassa kyllä käsketään ulkoilemaan vauvan kanssa joka päivä jos vain sää sallii (eli ei liikaa pakkasta). en oo kysellyt syytä. ;)
mut miltä itsestä tuntuisi olla tyyliin puoli vuotta putkeen sisällä, kyllähän siitä aina tynnirissä kasvanut olo tulisi jos ei koskaan saisi raitista ilmaa. Ja aikamoinen shokki sitten kun lopulta vietäisiin tuuleen ja tuiskuun. Hyvä vaan pienestä pitäen tottua tähän meidän ilmastoon. Varsinkin kasvojen iholle ulkoilma tekee hyvää, se on aina kosteampaa kuin sisällä (ellei ole tosi kova pakkanen).

Se on jännä et vaihtoehtona on 2kertaa päiväs pihalle,tai se et lasta ei viedä 6kuukauteen edes kauppareissujen ajaks ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja ääripäät;23087866:
Se on jännä et vaihtoehtona on 2kertaa päiväs pihalle,tai se et lasta ei viedä 6kuukauteen edes kauppareissujen ajaks ulos.

Meidän rivarinaapurina asui perhe jossa oli kaksi pientä lasta. Oltiin yhtä aikaa vanhempainvapaalla ja en nähnyt tätä naista lapsineen kertaakaan ulkona. En ole mikään varsinainen naapurikyylä, mutta kyllä se vähän ihmeelliseltä tuntuu, että vauva ja 3v ovat aina sisällä. Että kyllä näitä sisäimmeisiäkin ilmeisesti on.

No niin, on se varmaan ehkä mahdollisesti parempi että lapsi käy ulkona. Meillä vauva kyllä käy ulkona ehkä muutamasti viikossa (just ne kauppareissut jne..). Itse käyn lenkillä myös muutamasti viikossa, mutta jos otan vauvan mukaan vaunuilla niin käytännössä joudun kävelemään tuota parinsadan metrin pihatietä eestaas. Asutaan vilkasliikenteisen maantien varressa, jonka reunaa täytyy kävellä muutama sata metri et pääsee toiselle tielle.. Kerran kokeilin vaunujen kanssa siitä mennä, mutta tuntui sen verran uhkarohkeelta kun rekkoja meni ohi etten oo toista kertaa kokeillut..

Eli siis varsinaisen kysymys on, että jotain OIKEASTI todettua hyötyä vauvalle siitä, että pääsee ulos päivittäin? Toi Arvon Ylpön ohjeistus siis on tietenkin ihan tieteellisesti pätevä..;D Tarvisko mun nyt sit lähtee lenkille niin, että ensin ajan jonnekin autolla ja siellä vasta meen lenkille, ihan siksi, että lapsi sais ulkoilmaa?

Vaunuissa vauva nukkui hyvin ekat pari kuukautta, mutta ei enää. Muutenkaan en halua ihan pihalle asti viedä kun tuossa pihapiirissä pyörii ties mitä kettuja jne. Joo, asun korvessa.:D

Meidän rivarinaapurina asui perhe jossa oli kaksi pientä lasta. Oltiin yhtä aikaa vanhempainvapaalla ja en nähnyt tätä naista lapsineen kertaakaan ulkona. En ole mikään varsinainen naapurikyylä, mutta kyllä se vähän ihmeelliseltä tuntuu, että vauva ja 3v ovat aina sisällä. Että kyllä näitä sisäimmeisiäkin ilmeisesti on.

Joo en mä 3-vuotiaan kanssa pelkästään sisällä oleskelua ymmärrä.

[QUOTE="Yksvaan";23087902]Happirikas ilma saa raudan imeytymään vereen paremmin ja sen myötä imeytyy myös vitamiinit. Outoa että tätä ei tiedetä.[/QUOTE]

No enpä ole kuullutkaan. Jos näin on niin luulis, että siitä puhuttais enemmän. Kiitos nyt kun kerroit.

No kyllä tuo nyt meillä ainakin on muutaman kymmenen kertaa ainakin ulos päässyt vajaan komlen kuukauden ikään mennessä niin ei se nyt ihan puolta vuotta sisällä joudu olemaan..;)

Ehkä tämä mun tietämättömyys johtuu siitä, että vauva syntyi marraskuussa, jonka jälkeen on lähes kokoajan ollut kovat pakkaset (paitsi nyt viimeset pari viikkoa..) ja jouduin kokoajan miettimään uskaltaako vauvaa viedä pihalle ollenkaan kun virallinen pakkasrajahan on se 10 astetta..

Kyllä lapsi varmaan ilmankin tulee toimeen, mutta let's face it: äiti päättää ja sen mukaan mennään. Ei siihen sen kummempaa perustelua tarvita kuin että et haluu itse lähtee ulos. Itse kyllä ulkoilin mielelläni ja totutin vauvankin samalla raittiiseen ilmaan, koska talvi oli lapsen syntyessä jo ovella. Meillä eiole sisäilmaongelmaa, mutta uskon silti raittiin ilman hyväätekeviin vaikutuksiin. Kyllä muut saavat silti mun puolestani pysyä pirtissä.

Tuosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, että miksi pienen vauvan kanssa pitäisi ulkoilla? Onko sille joku peruste, "tarviiko" vauva muka sitä jotenkin? Siis jos vauva ei kävele eikä edes konttaa vielä, vaan ulkoilut on vaunussa nukkumista tai ehkä silmien pyörittelyä. Toki yli 1-vuotiaan täytyy ulos päästä leikkimään.

Itsellä on kolmikuukautinen vauva, jonka kanssa en todellakaan joka päivä ulkoile. Tietty ulkona käydään kauppareissuilla ja pidemmille lenkeille otan mukaan. Silloin tällöin nukkuu päikkäreitä eteisessä (joka on siis käytännössä ulkona, kylmä eteinen). Muuten ulkoilen itse mieluummin yksin, koska meiltä on aika vaikea lähteä vaunujen kanssa mihinkään kun asutaan ison tien vieressä..
Sä et sitten omasta mielestäs tarvii raitista ulkoilmaa?
Mut 1v toki tarvii?

Niin et jos sen vauvan ei tarvitse päästä ulos,niin luulis et vauvan vanhemmille se kuitenkin tekis terää.Jos lähdettäis siit liikkeelle,et vauvojen äidit ulkoilis itsensä takii...

Sä et sitten omasta mielestäs tarvii raitista ulkoilmaa?
Mut 1v toki tarvii?

Niin et jos sen vauvan ei tarvitse päästä ulos,niin luulis et vauvan vanhemmille se kuitenkin tekis terää.Jos lähdettäis siit liikkeelle,et vauvojen äidit ulkoilis itsensä takii...

Kuten aloituksessakin jo sanoin: "Muuten ulkoilen itse mieluummin yksin, koska meiltä on aika vaikea lähteä vaunujen kanssa mihinkään kun asutaan ison tien vieressä.."

Mä siis käyn kyllä ulkona, sikäli mikäli se tähän kuuluu. Mulla ei ole ongelmaa kävellä tuossa tien reunassa vaikka rekkoja meneekin ohi, vaunun kanssa se taas tuntuu vähän turhan vaaralliselta. Ja mihin ihmeeseen mä väistän vaunujen kans jos vaikka sattuis lumiaura tulemaan.:O Kaikilla ei ole hyviä lenkkeilymaastoja pihapiirissä.

Siksi siis kysyinkin nimenomaan sitä, onko vauvojen kasvulle tai kehitykselle jotenkin tärkeää päästä ulos useasti viikossa.:)

Yhteistyössä