Vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulkona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulkona

Vieras
Miten olette vauvan (meillä 3kk) kanssa ulkona näillä helteillä? Tuntuu, että sisällä on tosi tunkkaista (eikä ikkunoita viitsi pitää auki, kun ulkoa tuleva ilma on kuumempaa, mutta ulkona ei tunnu kuumalta, kun tuulee), ja ulkona haluaisi olla.

Vaunuissa meidän poika ei kauaa viihdy, herää puolen tunnin lenkin jälkeen, ja pitää nostaa rintareppuun. Vaunussa on muutenkin se huono puoli, että meillä on tosi topattu pussi, joten olen ottanut siitä sen kannen pois. Ja jotta vauva ei paahtuisi, ei päällä voi olla muuta kuin lyhythihainen body. Yläkroppa on kuomun suojassa, mutta jalat väkisinkin välillä auringossa. Rintarepussa samoin. Ja noin pienelle ei kai saa laittaa edes sitä fysikaalista aurinkorasvaa. Hyttysverkko kai vähän suojaa, mutta tuskin tarpeeksi. Vai tarviiko siitä ahdistua, jos vauvan jalat on lenkillä esim. yhteensä 10min auringossa?

Pihalla mahdollisesti voisi olla varjossa viltillä, mutta siellä taas on öttiäisiä, auringossa ei sitten voikaan olla vauvan kanssa (missä siis ei niitä ötököitä olisi). Eli pääosin on nyt pari päivää kanniskeltu vauvaa sisällä, molemmilla on hiki. Vinkkejä? Asumme omakotitalossa, mutta varjonpaikkoja löytyy vähän huonosti, tiettyyn aikaan iltapäivästä on varjonpaikka nurmikolla, muulloin lähinnä kivetyllä alueella.

Kyllä mä olen meidän puolivuotiaan kanssa ulkona viltillä varjossa. Ei siellä nyt kauheasti ötököitä ollut. Ja kun on siinä vieressä, niin saa ötökätkin huidottua pois.
Ei me ainakaan sisällä jakseta olla, ulkona on hieman erilaista katseltavaakin pojalle. Lierihattu päähän ja helleasu, niin avot.

Lastentarvikeliikkeistä saa ostaa niitä ""telttoja"", jotka ovat siis hyttysverkkoa kokonaan. Lapsi ei pääse ""karkuun"" ja hyttyset pysyvät poissa. Auringoltahan se ei suojaa...

Meillä on myös 3 kk tyttö. Jos nukutan parvekkeella mahd. varjoisessa kohdassa, on tytöllä päällä pelkkä body, sukat ja hattu. Automatkoilla ja muutenkin aurinkoisissa paikoissa on pakko olla pitkähihainen paita ja trikoot ja hattu. Eilen olimme piknikillä, jolloin laitoimme pikkuiselle ""majan"" eli sateenvarjo ja sen päällä vielä ohut pieni lakana. Sen alla oli tytöstä mukava köllötellä.

Siis jos sulla on vaunuissa pehmeä kantopussi niin ota ihmeessä se kokonaan pois ja anna vauvan köllötellä pelkässä ratasosassa. Tosin kyllä siinäkin meidän lapsen selkä on välillä ihan märkä, mutta on ainakin yleisesti ottaen viileempi. Harsoa tarpeen mukaan hieman kuomun eteen, ettei aurinko paista. Muita hyviä vinkkejä olet jo saanutkin.

ehdottomasti se kantopussi pois kokonaan ja ratasosan päälle vaan vaikka lakana,paahtuuhan siihen pussiin näillä keleillä!!
ja meillä tyttö 5kk kyllä nauttii pihalla olosta varjossa kelliessä ja en minä ainakaan ole kauheasti joutunut ötököitä häätämään :)

ulos vaan auringosta nauttimaan!!

meillä tyttö 2kk. Kannattaako niin pientä viedä näillä helteillä pihalle ollenkaan? Vaunuissa kova koppa, mutta paahtuuhan siellä. Jos päällisen kopasta ottaa pois, niin sinne paistaa aurinko. Sisällekö meiät on tuomittu olemaan, kunnes ilmat viilenee? :)

voi hyvät ihmiset, älkää nyt olko hysteerisiä. tietenkään vauvaa ei pidä paahtaa auringossa, mutta ulkona voi hyvin olla, nurmikolla puun varjossa, rattaissa harson alla jne.

Sinne vaunuihin voi ja kannattaa laittaa vauvan jaloille harso peitoksi tai ihan lakana,jotka on viileitä. Hyvä olla jotain suojaa ku ei saa käyttää vielä voiteita. Jos epäilette että on liian kuuma niin ei kannata mennä ulos ollenkaan sellaisena päivänä. Ja hyttsverkko vaunuihin ja vaunut varjoon niin ei ötökät hyökkää. Kyllä se siitä!

Kiitos vinkeistä. Tuon harsojutun vaunuissa kekkasin itsekin aamulla. Toki mulla on yksi harso ollut roikkumassa siinä luukulla, mutta jalkojen päälle viriti toisen. Pingotin sen vielä sillä lailla, ettei edes osunut jalkoihin. Olin oikein ylpeä itsestäni, kunnes vauva heräsi ja alkoi potkia. Sitten ei kyllä pysynyt harso jaloilla mitenkään, niinkuin ei pysy yöllä peittokaan.

Kaiken lisäksi huusi, kunnes otin pois vaunuista, eikä suostunut takaisin. No, rintareppuun sitten taas, jäljellä 15 min täysin aurinkoista siltaa. Yritin harsolla virittää suojaa käsille ja jaloille, en hennonut laittaa housuja jalkaan, kun toisella oli niin hiki.

Miten, jos vauvan laittaa pelkkään ratasosaan, niin eikö ne valjaat paina pahasti? Vai pitäisikö noin pieni (siis 3kk) virittää valjaisiin?

Äsken yritettiin olla varjossa viltilla, kun tuuli puhalsi hyttyset pois. Ei tykännyt, mutta taisi olla väsynyt, kokeillaan kohta uudestaan.

Onneksi huomenna vähän viilenee. En itsekään helteestä perusta, sellainen 20-23 on sopiva: silloin on itse hyvä olla sortseissa ja t-paidassa, ja vauva ei paistu ohuissa pitkähihaisissa. Ei ole sitten tuota palamisongelmaa. Olen kyllä ajatellut kielloista huolimatta hommata sellaista vauvojen aurinkorasvaa, milläs muulla suojaat kasvot ja kämmenselät rintarepussa. Hanskoilla ja kommandopipolla? :)

Laittakaa ihmeessä aurinkovarjo rattaisiin/vaunuihin,ni se suojaa auringolta,mut lapsi saa olla ihan rauhassa ulkona.Niitä saa lastentarvikeliikkeistä ja voi saada ihan marketeistakin.

Meillä poika on kuumissa tummissa vaunuissa, minkäs sille voi. Valkoiset puuvillavaatteet;pitkähihainen body ja sukkahousut ja ruskovillan silkkimyssy;ei hiosta tai lierihattu, joka suojaa auringolta ja todella hyvät aurinkolasit;ei aurinko vahingoita pieniä,arkoja silmiä! Ehdottomasti kuomu päällä ja muistan hikoilun vuoksi imettää usein;nesteen saanti.

Mielestäni pahimmalla helteelläkään ei voi hikoilulta välttyä ilman vaatteitakaan;eikä vauva saa niin ollakaan. Hikoilua tulee joka tapauksessa eli tärkeää on että auringolta suojataan eli valkoista päälle, niin mahdollisimman vähän vaate imee lämpöä!

Meillä on nautittu ulkona olosta;nukkuen ja valvoen:)

pitkähihainen body, sukkahousut, silkkimyssy, kaikki nämä päällä helteellä puolivuotiaalla, ja vielä kuumassa vaunukopassa??? taitaa nyt mennä vähän liioitteluksi tuo auringolta suojaus! vauvasihan saa vielä lämpöhalvauksen, ja tuon ikäisiä ei saisi missään nimessä päästää ylikuumenemaan. itse sanoisin että vauvalle helteellä mahdollisimman kevyesti päälle ja aurinkosuojaksi joko päivänvarjo tai harso.

Mulla poika jo 10kk. Näillä helteillä, mitä nyt peräti pari päivää oli, oli vaatetuksena rattaissa lyhytlahkeinen, lyhythihainen helleasu ja lippis. Harso oli lisäksi suojana, sen minkä poika antoi sen harson olla...

Takapihalla ulkoiltiin silleen, että poika istui ilkosillaan lasten altaassa ja suuri päivänvarjo oli varjona. Tuli siihen varjoa vähän pensaistakin.

Minä uskaltaisin ainakin lyhyitä aikoja pitää vauvaa viltillä pihalla helleasussa, jos on jonkinlainen päivänvarjo suojana ja ohut hattu päässä.

Meillä poika oli viime kesänä helteiden aikaan 3 kk. Vaunuissa poika oli välillä ihan vaipassa ja hattu päässä, vaunujen päällä oli hyttysverkko, se on muuten Teutonian vaunuissa tosi hyvä, lisäksi suojaa antoi aurinkovarjo ja vaunuja pidettiin niin varjossa kuin mahdollista.

Viltin päällä en poikaa pitänyt, kun hyvin viihtyi vaunuissa ja matkasängyssä, josta näki joka laidasta ympärille. Matkasänky oli pihalla ja sen päällä oli hyttysverkko ja sänkyä suojasi auringolta suuri aurinkovarjo. Poika nautti sängyssä lekottelusta päällään shortsit välillä ihan vaipoissaan :)

Hyttysten puremia kannattaa kyllä ihan pienillä välttää viimeiseen asti. Tänä kesänä täällä ovat vaivana olleet mäkäräiset ja minä kun luulin niiden olevan riesa vain lapissa. Nyt näillä liki 30 asteen helteillä mäkäriä on iltaisin riittänyt :( Poika on saanut kolme mäkärän puremaa otsaan ja kummankin korvan taakse ja kaikki nuo eilen iltaisesta lyhyestä ulkoilusta pihallamme. Säikädimme, kun pojalla oli yht`äkkiä otsa veressä. Tosi ikävä jos pikkuvauva saa tuollaiset puremat, pitäkäähän vauvat verkon alla. Tuttavan lapsilla, 2 v ja 3 v, oli naamat ihan turvoksissa :(

Me oltiin tänään monta tuntia ulkona, tuossa pihapihlajan varjossa. vaununkoppaan ei oikein leppoisat tuulet pääse, niin nostin vauvan pois sieltä, tylsää ja kuumaa sillä siellä oli.

Vauva (3 kk) oli päiväpeiton päällä vaipassa ja lyhythihaisessa paidassa, ei hattua. Vaunuja siirtelin auringon mukaan niin että niiden varjo osui lapseen. vauva oli siis ""tuplavarjossa"", kun se pihlaja ei ihan täysin peitä aurinkoa.

Ulkona oli paljon miellyttävämpi olla kuin sisällä. Tänään tuuli niin mukavasti, että mitään ötököitä ei näkynyt, mutta eipä niitä muutenkaan tuolla meidän rivarin isohkolla nurmikentällä lentele.

hyviä vinkkejä onkin jo tullut, mutta lisään vielä yhden: Olen kastellut kylmällä vedellä harson, jonka olen ripustanut vaunuihin aurinkosuojaksi. Haihtuva kosteus vähän viilentää...hetken. Ja kuumimmilla ilmoilla en vienyt pientä vauvaa ollenkaan ulos.

ihmetyttää vain, että miksi niin moni tuntuu pitävän vauvoillaan hattua silloin kun nämä makoilevat vaunuissa...siis silloinhan se vaunukoppa suojaa auringolta, hattua ei tarvita.

Yhteistyössä