vauvan silmien väristä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
jos äidillä (mulla) on siniset silmät ja isällä ruskeat ja tuleva lapsi on poika.. niin kumman väriset silmät hänellä todennäköisemmin on?? :) rupesin vaan miettimään :)

no ei vaikuta mitenkään onko tyttö tai poika ja tuskin todennäköisyyttä on ikinä laskettu kummallekaan. meillä minulla (sini)vihreät silmät ja miehellä ruskeat. esikoistytöllä on ruskeat silmät, kuopustytöllä siniset.

Lapsen sukupuolellla ei ole väliä.
Mulla on sinertävän-vihertävän-rusehtavat silmät ja miehellä ruskeat.
Esikoisella (tyttö ) on ruskeat ja kahdella nuoremmalla (poika ja tyttö ) selkeän siniset silmät.

No just.

Ei nyt sentään sukupuoli vaikuta silmien väriin...

Meillä on 2 lasta, toisella ruskeat ja toisella siniset silmät. Vanhemmistakin siis toisella siniset ja toisella ruskeat.

no meillä on isällä ruskeat silmät, mulla harmaat ja kolme ekaa oli sinisilmäisiä, seuraavat 2 ruskeita sitten sinisilmäinen ja kuopuksella on sellaset ehkä eniten vihertävät. Mikä sitten oli se todennäköisyys?

meillä mulla ruskeet ja miehellä siniset ja pojalla ruskeet.Sitten mun kaverilla kans että miehellä ruskeet ja sillä itellä siniset ja niillä 2 tyttöä ja molemmilla siniset silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
jos äidillä (mulla) on siniset silmät ja isällä ruskeat ja tuleva lapsi on poika.. niin kumman väriset silmät hänellä todennäköisemmin on?? :) rupesin vaan miettimään :)

Riippuu siitä onko isällä minkälaiset alleelit (eli onko hänen vanhemmissaan /isovanhemmissaan jne. sinisilmäisiä ).
Jos ei, niin kaikille lapsille tulee ruskeat silmät.
Jos alleeli löytyy (tätähän ei voi oikeasti mistään tietää (paitsi siitä, että tulee niitä sinisilmäisiä jälkeläisiä )), niin lapsista tullee olemaan karkeasti ottaen 75 % ruskeasilmäisiä, 25% sinisilmäisiä.
Tämä siis hyvin karkea jako silmän värityksestä (sukupuolella ei ole mitään vaikutusta).

*muoks* Siis joka tapauksessa on huomattavan todennäköistä että lapselle tulee ruskeat silmät.

ainaki ton laskurin mukaan pitäs tulla ruskeat silmät... mun lähisuvussa ainoat ruskeat silmät omistaa mun äidin äiti kaikilla muilla siniset myös isän puolelta.. mieheni vanhemmilla on taas ruskeat silmät.. miehen mummolla on siniset ja vaarilla ruskeat (äidin puolelta).. saas nähdä kummat tulee.. todennäkösesti ruskeat :) mut sit taas ku miettii tuttuja niin melkeen kaikilla joilla lapsia niin on silleen että jos äidillä on ruskeat silmät ja isällä siniset niin sillon pojalla on ruskeet silmät....

Yhteistyössä