Silmien väri??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiivi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wiivi84

Aktiivinen jäsen
06.06.2005
5 035
0
36
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
löysin tuollaisen linkin ja se ei hyväksyny meijän perheen silmien väriä..

koska minun äidilläni on harmaavihreet silmät, isälläni siniset..ja minulla *tittididii* ruskeat..

no mieheni äidillä on ruskeat ja isällä siniset, miehelläni ruskeat..

no meillä on sitten kolme lasta, yhellä aivan kirkkaan siniset silmät , yhdellä ruskeat ja uusimmalla tulokkaalla tumman siniset ja nehän voi viel muuttua, mutta tuli vaan mieleen.

ois kiva kuulla jos jollain muulla ei mee ihan yks yhtee silmienväri perheessä

Mun äidillä vihreät ja isällä siniset -> mulla vihreät
Miehen äidillä siniset ja isällä vihreät -> miehellä vihreät

Meidän lapsista kahdella siniset ja yhdellä vihreät, ton tuloksen mukaan pitäis olla kahdella vihreät ja yhdellä siniset.

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
löysin tuollaisen linkin ja se ei hyväksyny meijän perheen silmien väriä..

koska minun äidilläni on harmaavihreet silmät, isälläni siniset..ja minulla *tittididii* ruskeat..

no mieheni äidillä on ruskeat ja isällä siniset, miehelläni ruskeat..

no meillä on sitten kolme lasta, yhellä aivan kirkkaan siniset silmät , yhdellä ruskeat ja uusimmalla tulokkaalla tumman siniset ja nehän voi viel muuttua, mutta tuli vaan mieleen.

ois kiva kuulla jos jollain muulla ei mee ihan yks yhtee silmienväri perheessä
keneltäs sä oot silmäs periny? joltai isovanhemmalta?

Meillä on äidilläni vihreät, isällä siniset, miehen äidillä ruskeat ja isällä rusket, minulla siniset ja miehelle ruskeat ja lapsella siniset :)
Ruskeasilmäistä ootettiin mutta kävi näin :)

meillä meni näin : meitä on 4 sisarusta mulla ainoastaan vihreet silmät nyt itselläni on 3lasta kahdella vanhimmalla lapsella ja kummallakin vanhemmalla on on vihreät mutta nuorimmaiselle jäi siniset:)

Oletko sinä ap yhtään isäsi näköinen, meinaan sulla ei missään nimessä tosiaan pitäisi olla ruskeita silmiä. Minkä väriset silmät teidän posteljoonilla oli?

eli mun kohalla on käyny näin.. mun isän äiti oli ainut sisarusparvestaan joka jäi ilman ruskeita silmiä, eli siellä oli siis 8 ruskee silmästä ja yks sinisilmänen ja tää tarkotti kait sitä että se ruskee silmäsyys on jääny piileväks ja hyppäs yhen sukupolven yli

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko sinä ap yhtään isäsi näköinen, meinaan sulla ei missään nimessä tosiaan pitäisi olla ruskeita silmiä. Minkä väriset silmät teidän posteljoonilla oli?

:laugh: voi kuule just niin paljon isäni näköinen ettei voi erehtyä

Mä tiedän perheen, jossa isä on hyvin tumma ja ruskeasilmäinen, äiti perussuomalainen ja sinisilmäinen. Lapsista kolme on tummia ja ruskeasilmäisiä, yksi sinisilmäinen ja ihan erinäköinen kun muut sisarukset :D

meinasin samaa sanoa mut en sit kehannu...

ja itseasiassa kun olen katsonut ulkona luonnon valossa miehen silmiä ni ne ei oo kokonaan ruskeet, vaan sen mustan ympärillä on vihreetä ja sit ulkoreuna ruskeeta.. ja näin se taitaa olla minullaki, mutta pikkasenki kauempaa katottuna näyttää kokonaan ruskeelta

Meillä on kummallakin vanhemmalla ruskeat silmät ja lapsella siniset. Tähän on 25% mahdollisuus. Aikaisemmin ajateltiin, että kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta, mutta tämä tieto on kumottu vaikka esim. lukion biologia näin kai vielä opettaa. Harvinainen tilanne on, mutta ei mahdoton.

meinasin samaa sanoa mut en sit kehannu...

On muuten kanssa sellainen sanonta kuin sähkömittarinlukijan lukijan poika.Repsahdin kaverin kanssa kun niille tuli lukija joka oli nainen :laugh:

Piti vielä lisätä, että on ärsyttävää selitellä joka kadumiehelle lapsemme isoja ja kauniin sinisiä silmiä kun minulla ja miehellä on niin selvästi ruskeat silmät. Yksi mamma kehtasi kesällä kurkistaa miehen aurinkolasien taakse ja ihmetellä sitten kovaan ääneen, että mistä lapsen siniset silmät oikein tulevat kun isälläkin on ruskeat :headwall:

ääh, ois ollu kiva laittaa tuohon mutta ei ole tietoa miehen vanhempien silmien väristä... ei mieskään tiä ku ei ole koskaan nähny.

mulla on vihreän ruskeat ja miehellä tumman ruskeat. esikoisella tummanruskeat silmät ja kuopuksella (10kk) on siniset silmät.

Hankala tuo valinta silmien väristä. Mun vanhemmista toisella on sellaiset epämääräisen väriset silmät, jossa pääväri on sininen, hieman vihertävä ja pikkaisen seassa ruskeaa. Eli iiriksessä on kahden-kolmen värisiä eri kohtia. Tuossahan valinnaksi laittaisin sinisen, muttei se vastaa todellista väriä.

Yhteistyössä