Kysymys lapsen silmien väristä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Mulla on ruskeat silmät, mun isällä myös ja äidillä vihreät. Miehellä on siniharmaat silmät, isällään siniset ja äidillään siniharmaat. Millä todennäköisyydellä meidän lapselle tulee ruskeat silmät? Ruskeahan on dominoiva ja siis vahvempi kuin muut. Isäni suvussa kaikilla on ruskeat silmät, isäni on tummaihoinen.

Voiko meidän lapsesta tulla keskivertosuomalaista tummempi? Itse olin pienenä aika tumma, iho vaaleni sitten aikuisiällä. Isäni ei kuitenkaan ole afrikkalainen, vaan aasialainen, joten ei ole niin tumma kuin "neekerit".

mun äidillä ruskeat, isällä siniset.. mulla ruskeat ja miehellä siniset, tytöllämme siniset silmät..
sisarellani molemmilla lapsilla ruskeat (sillä ruskeat ja sen miehellä siniset), toisella sisarellani lapsilla ruskeat, kaksosilla toisella ruskeat, toisella siniset (sisarella ruskeat, sen miehellä siniset)..

mun äidillä ruskeat, isällä siniset.. mulla ruskeat ja miehellä siniset, tytöllämme siniset silmät..
sisarellani molemmilla lapsilla ruskeat (sillä ruskeat ja sen miehellä siniset), toisella sisarellani lapsilla ruskeat, kaksosilla toisella ruskeat, toisella siniset (sisarella ruskeat, sen miehellä siniset)..

Aika jännä että kaksosilla eri väriset silmät. :D

Eli periaatteessa meidän lapselle voi tulla minkä tahansa väriset silmät...

näitä kaksosia ei usein ees siskoiksi luulla. toinen tummahiuksinen, ruskeasilmäinen ja hoikka. toinen vaaleahiuksinen, sinisilmäinen ja pullea.
luonteetkin on ihan erilaiset.

mutta kai se silmienväri voi olla mikä vaan. itse oletin tummana, että lapsestani tulisi tumma, mutta tosi vaalea on.
silmien väri oli alussa tummansininen tosi kauan, ainakin puoli vuotta ennen kuin niistä näki että kirkkaan siniset ovat. olisin salaa toivonut ruskeita silmiä :)

Minkä tahansa väriset voi tulla. Ja juurikin siksi, että "väri" (siis ruskea, harmaa, vihreä... muu, kuin sininen, joka ei tässä siis ole "väri") riittää peittämään "Värittömyyden".Eli jos ruskea on AA ja sininen aa ja molempia yhdistetään, voidaan saada AA ja Aa, molemmat ovat "väriä". Jolloin Aa ja Aa yhdistettäessä voidaan saada myös aa, joka ei ole "väriä".

Oliko hyvin selitetty?:laugh:

näitä kaksosia ei usein ees siskoiksi luulla. toinen tummahiuksinen, ruskeasilmäinen ja hoikka. toinen vaaleahiuksinen, sinisilmäinen ja pullea.
luonteetkin on ihan erilaiset.

mutta kai se silmienväri voi olla mikä vaan. itse oletin tummana, että lapsestani tulisi tumma, mutta tosi vaalea on.
silmien väri oli alussa tummansininen tosi kauan, ainakin puoli vuotta ennen kuin niistä näki että kirkkaan siniset ovat. olisin salaa toivonut ruskeita silmiä :)

Onneksi ei tullut ruskeat. Ruskeita silmiä on maailma täynnä, toisin kuin sinisiä.

meillä on kummallakin tytöllä siniset silmät, itselläni on ruskeat ja miehellä siniset. minun sisaruksillani on ruskeat silmät ja isällämme on ruskeat ja äidillä siniset. näyttäs ainakin meillä siltä, että väri periytyy isältä, tiiä sitten onko siinä perää

[QUOTE="miä";24021800]meillä on kummallakin tytöllä siniset silmät, itselläni on ruskeat ja miehellä siniset. minun sisaruksillani on ruskeat silmät ja isällämme on ruskeat ja äidillä siniset. näyttäs ainakin meillä siltä, että väri periytyy isältä, tiiä sitten onko siinä perää[/QUOTE]

Ei ole. Siis perää.

Puhdasta sattuman kauppaa annetuilla geeneillä.

Mulla on sinertvänvihertävät, samaten äidilläni. Isälläni on siniset.
Miehelläni on ruskeat, samaten oli hänen isällään. Anopilla taas on jotain vihreän-ruskean ja sinisen välimaastosta.

Esikoisella ruskeat
Kakkosella kirkkaan siniset
Kolmosella siniset
Nelosella ruskeat.

Mulla on ruskeat silmät, samoin mun isällä, siskolla, tädeillä, mummolla, isomummolla, vaarilla, ja suurimmalla osalla muuta sukua. Minä ja isänpuoleinen suku ollaan tosi tummia hiuksiltamme, lukuunottamatta kahta sukulaista (mun sisko ja täti). Mun 1 sisko, äiti ja täti ovat vihreäsilmäisiä. Mun mies on sinisilmäinen. Neljästä lapsesta 3 on blondeja ja sinisilmäisiä, kolmantena syntynyt on tosi tumma ja ruskeasilmäinen.

Minulla on siniset silmät, samoin vanhemmillani (isäni mustahiuksinen ja äitini vaalea). Miehelläni on ruskeat silmät ja hänen äidillään oli ruskeat silmät, tummat hiukset ja isällään on sinivihreät silmät ja tummat hiukset. Mies on tumma ja minä vaalea (tosin näin aikuisena keskivaalea).

Esikoisella on siniset silmät ja keskivaalea tukka (luultavasti tummuu kasvaessa), mustat hiukset syntyessä.
Kakkosella on ruskeat silmät ja vaaleat hiukset (kuten minulla lapsena), mustat hiukset syntyessä.

Iholtaan molemmat lapset ovat olleet tummia vauvana, mutta kuulemma minä ja sisarukseni olen ollut tumma vauvana, samoin mies.