vauvan paino ei nouse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ttr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

ttr

Vieras
Meillä on 2kk ikäinen poika ja nyt huolettaa kovasti kun poitsun paino ei tahdo lähteä kunnolla nousemaan. Viimeksi neuvolassa paino oli jopa laskenut 25g!! Tällä hetkellä poika painaa vain 4120g ja pituutta on jo kuitenkin 57cm. Poika saa rintamaitoa ja syö noin kolmen tunnin välein päivisin ja öisin on pidemmät välit. Syönnin jälkeen jää aina tyytyväiseksi eikä huoli enää pulloa kun olen yrittänyt.
Joskus iltaisin en tahdo saada poikaa syömään kunnolla..hetken imee mutta aloittaa sitten kipristelyn. Mahaan ilmeisesti sattuu. Eilenkin illalla puoli kahdeksan aikaan en saanut poikaa syömään kuin hieman rintaa jonka jälkeen tuputin pojalle puoliväkisin pullosta noin 60ml. Tämän jälkeen poika ei enää syönytkään vaan nukahti yöunille puoli yhdeltätoista ja heräsi syömään vasta viideltä...
Alkaa jo huolestuttaa onko pojalla kenties joku sairaus vai voiko minun maito olla sellaista ettei paino vaan nouse? Neuvolassa th soitti lasten erikoislääkärille joka käski vain antamaan tuttelia... Mutta en nyt tiedä onko siinäkään järkeä kun minun omaa maitoakin tulee. Vai onko tässä vaan korvikkeisiin siirryttävä.
Onneksi ensi viikon tiistaina toinen lastenlääkäri katsoo pojan, mutta itse vaan miettii koko ajan mikä ihme on vialla :( Esikoinen oli kyllä myös sellainen, että paino nousi hitaasti ja on edelleen hoikka tyttö, mutta kyllä hänelläkin paino enemmän nousi.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Niin ja ihokin on pojalla ihan hyvä, että tuskin allergiaakaan on. Pulautteluakaan ei mitenkään paljon esiinny, joskus vai n saattaa isojakin pukluja tulla.
Minulla alkaa olla jo stressi kohta tästä asiasta...

Meidän pojalla alkoi painonnousu hidastumaan ja lopulta alkoi laihtua. Johtui lehmänmaitoallergiasta. Ja suolioireisessa allergiassa ei ole iho-oireita. Kokeile jättää itse maito kokonaan pois ruokavaliosta. Lue tarkkaan tuoteselosteet, maitoa on useissa elintarvikkeissa.
Oma maitosi kyllä varmasti riittää, jos pissaa tulee normaalisti ja poika on kylläisen oloinen.

Meillä pojalla lakkasi pituuskasvu ja painon nousu 3 kk:n ikäisenä maitoallergian vuoksi. Vasta 4 kk:n ikäisenä alkoivat tulla iho-oireet pikku hiljaa. Aluksi vain hieman näppyä kaulalla ja sitten hieman rintakehällä. Allergia oli siis pääasiassa suolioireinen. Poika ei nukkunut kuin puolen tunnin päiväunia ja korvikemaito ei kelvannut lainkaan vaikka yritin sitä lisämaidoksi antaa kun luulin ettei maitoa tule tarpeeksi. Poika olisi ollut aina vain tissillä ja siinäkin pääasiassa sai raivareita.

Sinuna kokeilisin maidotonta dieettiä. Jätä kaikki maitotuotteet pois omasta ruokavaliosta. Kun menette lääkärille, pyydä häneltä lähete verikokeisiin jotta voidaan poissulkea keliakia (tosin kaikki keliakiatyypit eivät näy verikokeissa). Jos sinulla, lapsen isällä tai jommankumman lähisuvussa on allergioita, voivat ne antaa osviittaa mitä muuta kannattaisi jättää omasta ruokavaliosta pois. Kannattaa kuitenkin aloittaa tuolla maidon poisjättämisellä, myöhemmin voi kokeilla myös kanamunan poisjättöä.

Ota myös heti yhteys imetystukihenkilöön. Imuote tulee tarkistaa. Sinun maitosi on parasta maitoa mitä vauva voi saada. Älä usko mitään puheita rintamaidon huonosta laadusta tai vähärasvaisuudesta.

Toivottavasti asiat selviävät :)

Pojalla on myös tuota itkua tissillä viime päivinä ollut lähes joka syötöllä.. Sitten olen pumpannut ja antanut pullosta sitä ja korviketta sekaisin. Alkaa hieman tosiaan tuo suolioireinen maitoallergia epäilyttää. Iho-oireita ei poitsulla tosiaan ole, paitsi hieman välillä sellasia hormooninäpyn näköistä naamassa. Minulla itsellä on atooppinen iho, joka oireilee lähinnä joskus käsi-ihottumana. Lisäksi miehellä on rasitusastma ja siitepölyallergiaa ja kissallekin taitaa olla allerginen. Että voisi olla hyvin mahdollista.. Täytyy lääkäriltä nyt kysellä tarkemmin, mitä tässä kannattaisi tehdä.
Jos nyt kokeilen tuota maidotonta diettiä, niin missä kaikissa elintarvikkeissa sitä maitoa on "tavallaan piilossa"?
Imuote on pojalla kyllä hyvä, ollut heti sairaalassa.

Yhteistyössä