Vauvan paino ei nouse!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minilla

Jäsen
01.09.2008
125
0
16
Meidän puoli vuotta täyttäneen neidin paino ei ole noussut viimeisen kuukauden aikana kuin 300g. Siirryimme noin kuukausi sitten kokonaan korvikkeelle, jota menee noin 800 ml päivässä, eli niin paljon, kuin tyttö suostuu syömään. Kiinteitä menee hyvin vaihtelevasti, parhaina päivinä yhteensä noin 1,5 Piltti-purkillista, huonoina joitain lusikallisia. Pituuden lisääntymisestä en tiedä...

Pitäisikö tässä huolestua? Vaippoja kastuu ja vauva on tosi aktiivinen ja iloinen.

Minulla 7kk ikäinen tyttö joka painoi 5kk neuvolassa 7005g ja 7kk neuvolassa 7626g. Eli kuukaudessa painoa tullut sen 300g. Syö kiinteitä hyvin ja puurotkin maistuvat. Painon ei olekkaan enää tuossa vaiheessa tarkoitus nousta samaatahtia kuin ensimmäisinä kuukausina, koska vauva alkaa liikkumaan enemmän ja kuluttaa näin ollen myös enemmän energiaa. Joten suotta olet huolissasi jos ruoka maistuu ja vaippojakin kuluu! Painon notkahdus käyrillä on siis täysin normaalia.

Jos vaippoja kuluu, vauva on reipas energinen ja perusterve niin turha huolestua.

Jossain vaiheessa näiden murusten kasvu vain hidastuu. Geenit myös vaikuttavat. Toiset vauvat on isompia, toiset pienempia, toiset kasvaa nopeammin, toiset hitaammin. Ihan niinkuin me aikuisetkin.

Kyllä ne siellä neuvolassa huolestuu jos on aihetta. Ja jos itseään huolestuttaa kannattaa sieltä kysyä.

Kunhan kasvu on suurinpiirtein tasaista, eikä vauva laihdu niin kaikki hyvin. Voithan toki pyytää vaikka parinviikon päähän painokontrollin neuvolaan jos siltä tuntuu.... Mutta olisivat ne neuvolassa sanoneet jos aihetta olisi huolestua.

Meillä vähän vajaa 7kk ikäinen tyttö. 6 kk neuvolassa painoa oli 6305g, 5 kk neuvolassa 6140g. Eli paino oli noussut todella vähän. Pituuttakin oli tullut vain sentti lisää. Meillä on tosin vähän syömälakkoilua takana, yöaikaan maito maistuisi hyvin. Saatiin ohjeeksi yösyöntien lopettaminen. Vähennettiin kyllä vain yhteen (nesteen saannin vuoksi) ja syötetään pävällä ruokaa sen mitä menee, joku päivä tosi hyvin, toisena huonommin. Saatiin myös ylimääräinen painokontrolli aika.
Eihän sille mitään voi jos toinen syö vähän ja kasvaa hitaammin. Ruokaa kun kuitenkin annetaan sen mitä jaksaa syödä. Me ihmiset kun ollaan erilaisia. ja jos lapsi on kuitenkin iloinen ja tyytyväinen, niin ei mun mielestä hätää.

Huolissani olisin siinä vaiheessa jos kasvu loppuisi kokonaan.

Onko neuvolassa huolestuttu?
Meillä ainakin yhdessä vaiheessa kasvettiin vain pituutta, paino ei juuri noussut ollenkaan eikä se huolestuttanut meitä eikä neuvolaa, koska lapsi oli samoin aktiivinen, terve, söi, pissasi ja kakkasi.

Meillä tuli kuukaudessa 160g (4kk-5kk neuvolaväli). Aloitettiin siis kiinteet tuolloin 4kk ja 10pvän iässä. Painoa tuli niin vähän varmaan siks, et en lisänny öljyä kiinteisiin. Siten ei kasvissoseesta saanu nii paljon energiaa ku äidinmaidosta, mut maha täytty ja siten imetysvälit piteni. Tätä en tosin sillo tienny, mut ny mitä oon lukena ni kävis ihan järkeen.

Neuvolassa oli ihmeissään/huolissaan kun niin vähän oli tullut painoa ja painokontrolli olis nyt sit torstaina. Ja sanoi, et pitäis puoltoist purkkia sosetta saada pvässä menemään vähintään ja siihen 1-2 tl öljylisä. Mut EI. Meillä ei vaan mene ruoka alas, ei vaikka tekis mitä. Ja ne vähätkin oksennetaan usein pois. Et juu, annapa siin sitten se puoltoist purkkia pvässä.

Mut pääasia mun mielestä, et painoa tulee ees jonkin verran. Pituutta oli tullu 3cm. Kasvaa omalla käyrällään ja yleisiin käyriin suhteutettuna -18% käyrällä. Mutta kasvaa kuitenkin ja se on pääasia mulle. Koska poika kuitenkin on perustyytyväinen (mitä nyt hampaiden tulo kiukuttaa) ja virkeä ja kovat ois menohalut myös :)

Yhteistyössä