vauvan päässä karstaa, miten pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karstapää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karstapää

Vieras
ei oo ennen tullu eteen tällasta ongelmaa kun edellinen vauva oli kalju hyvin pitkään, nyt pikkusiskollaan paljon tukkaa ja pää nahka tosi karstainen, miten saan ton karstan pois??

Mä rapsuttelin karstaa kynnellä pois aina samalla kun imetin vauvaa. Raaputteluhan on toki jyrkästi kiellettyä, mutta tällä konstilla karsta hävisi hyvin nopeasti.

Karstalle kyytiä, Tämä on hyvää, vaikkakin kallista:

DUCRAY KELUAL EMULSIO 50 ML

Vauvalla karstainen päänahka? Vauvan päänahassa olevat karstaiset laikut saattavat olla kutiavia ja ärtyneitä sekä hankalia hoitaa. Hajustamaton Kelual emulsio sisältää Keluamidia, joka edistää karstan irtoamista ja rauhoittaa päänahan kutinaa ja punoitusta.

Käyttö: hierotaan hiuspohjaan. Annetaan vaikuttaa 15-20 minuuttia ja pestään pois hellävaraisella Ducray Extra-Gentle shampoolla. Käsittely toistetaan tarvittaessa. Kelual hoitovoide soveltuu myös aikuisilla kasvoilla esiintyvän seborroisen ihottuman hoitoon. Voidetta levitetään aamuin illoin puhtaalle iholle kunnes iho rauhoittuu.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Mä rapsuttelin karstaa kynnellä pois aina samalla kun imetin vauvaa. Raaputteluhan on toki jyrkästi kiellettyä, mutta tällä konstilla karsta hävisi hyvin nopeasti.

miks kammalla saa rapsuttaa , mut ei kynnellä?

Itse oon tehnyt niin, että vauvaöljy päähän vaikuttamaan 5-10min ja sitten vauvan kanssa suihkuun, missä varovasti kampaillut päänahkaa samalla kun kastelen vauvan tukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

miks kammalla saa rapsuttaa , mut ei kynnellä?

Jaa, oliskohan kampa jotenkin hygieenisempi kuin kynsi. En tiedä. Kynnen allahan pesii vaikka mitä pöpöjä, vaikka kuinka hyvin yrittäisi pestä, ja jos raaputtaa liian kovaa ja iho menee rikki, niin pöpöt pääsevät kynnestä suoraan haavaan. Pääsee toki kammastakin yhtä lailla, jos on likainen.

Mä laiton vauvaöljyä paljon päähän, annoin vaikuttaa, pesin pois ja pehmeällä harjalla sen jälkeen rapsuttelin karstan pois. Meillä tosin vauvat on ollut aika vähätukkaisia joten en tiedä miten toimii jos on oikein paljon tukkaa.

Meillä taisi olla Natusanin vauvaöljy, joka lopulta auttoi sitkeään karstaan. Itse olen aina inhonnut sitä, että öljyttäisiin pää koko yöksi, kun sitten on koko sänky siinä rasvassa. Mutta 3-4h ennen pesua kun laittaa päähän öljyä ja sitten suihkun jälkeen rapsuttelee kammalla, niin karstat lähtee.

Ja sanoi kuka mitä hyvänsä, niin vasta rapsuttelu kammalla tai kynnellä irrottaa sen sitkeimmän karstan. Kynnellä rapsimista ei suositella, ettei samalla vahingossa raapaise ihoa. Kynnellä raapaisee todennäköisemmin kuin tasaisella ja kuitenkin tylpähköllä kammalla.

Rasvaile paljon päänahkaa, rypsiöljy on mainiota.

Meidän atoopikkoneiti kärsi samasta ongemasta eikä siihen auttanut kuin rasvailu. Vauvatukka lähti kokonaan siinä samalla ja muutaman kuukauden iässä ongelma helpotti.

mäkin tein niin. tietenkin siitä kohdasta mistä lähtee, ei tarvi veren asti hinkata...

vauvaöljyä päähän, annat vaikuttaa.. peset tipsauksella HILSEshampoota kerran sen pää nahan niin johan läks.. mitään raaputteluja ei sen ihmeemmin tartte.

Itellä kaksi runsastukkaista vauvaa ollut ja karstaa tullu helposti, tukka lähtee jos raaputtaa. Sain kyseisen neuvon neuvolatädiltäni.

Millaista se karsta on? Meidän vauvalle on nyt tullut päänahkaan sellaista.. niinkuin kuivunutta, halkeillutta ihoa? Näyttäisi kuitenkin, että siinä alla on ihan terve iho.. vähän kuin hilseestä olisi tuo pintakerros. Onko tuo karstaa?

Juu, öljyäminen ja suihkuttelu/kylpy auttoi meilläkin. Ja se karsta kannattaa todellakin poistaa! Mun kaveri vauvalla päänahka tulehtui pahasti, kun ei viitsinyt karstaa poistaa..sanoivat neuvolassa, että kun on karstaa, niin päänahka ei pääse hengittämään ja sielä alla on kaikkien pöpöjen hyvä muhia. Eli kyllä se kannattaa muutama päivä "kärsiä" vauvan rasvaisesta tukasta ja rasvaisista petivaatteista (jos jätät öljyn yöksi) kuin sitten lääkkeillä hoitaa karstan aiheuttamaa tulehdusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Millaista se karsta on? Meidän vauvalle on nyt tullut päänahkaan sellaista.. niinkuin kuivunutta, halkeillutta ihoa? Näyttäisi kuitenkin, että siinä alla on ihan terve iho.. vähän kuin hilseestä olisi tuo pintakerros. Onko tuo karstaa?

Karstaon sellasta kellertävää päänahassa.

Karsta on yleensä sellasta kellertävää ja paksuhkoa "mönjää". Meillä oli vauvalla ensin karstaa ja sitten kun se saatiin pois niin päänahka kuivui..karstan ja päänahan kuivuuden erottaa kyllä.. karsta on ihan selvästi päänahassa sellasta ylimäärästä ja kuiva päänahka vain näyttää kuivalta nahalta.

Eiköhän tuo kuvailemasi ole juurikin karstaa. Sellaista kellanvaaleaa, rasvaista, vähän paksun hilseen näköistä töhnää kuorena päänahan pinnassa. Voi olla myös otsalla ja kulmakarvoissakin.

Mun kaikilla kolmella lapsella on ollut todella paksu tukka ja en todellakaan voi tuota öljyä suositella. Kahdella ensimmäisellä kokeilin ja tukka oli karmea liimaletti pitkän aikaa, vaikka sitä kuinka yritti pestä. Kolmannen lapsen karsta lähti itsestään, kun aloin käyttää kotona sellaista Ruskovillan silkkimyssyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Peperoni:
Mun kaikilla kolmella lapsella on ollut todella paksu tukka ja en todellakaan voi tuota öljyä suositella. Kahdella ensimmäisellä kokeilin ja tukka oli karmea liimaletti pitkän aikaa, vaikka sitä kuinka yritti pestä. Kolmannen lapsen karsta lähti itsestään, kun aloin käyttää kotona sellaista Ruskovillan silkkimyssyä.

Meillä oli SEKÄ silkkimyssy, ETTÄ karstaa.
En oikein usko että karsta olisi sen myssyn ansiosta hävinnyt.

Vauvan päähän voi laittaa vaikka oliiviöljyä yöksi, ei ärsytä ihoa. Itse käytin pehmeää muovista täikampaa karstan irrottamiseen, ei tarvitse rapsuttaa eikä revi tukkaa (maksoi apteekissa 0,74 ?). Sitten vain tukan pesu vauvan omalla pesuaineella, mitä ikinä käytättekään. Meillä lähti karsta kokonaan parilla käsittelyllä, toistan aina jos päänahka näyttää hilseilevältä.

Tavallinen kosteusvoidekin on hyvä, jos öljy ei imeydy paksutukkaisen päänähkaan.

Tosiaan karsta kannattaa poistaa, muuten tulee isoja ongelmia. Miedän pojalla se oli kellertävää ja paksua mönjää, kuivaihoisella tytöllä hilsemäistä, halkeilevan ihon näköistä.

Yhteistyössä