Vauvan nukuttaminen

Hei, miten teillä pienet vauvat (meidän vauva nyt 1 kk) oikein nukahtavat iltaisin? Kuulin, että ei pitäisi opettaa ollenkaan nukahtamaan tissille mutta miten ihmeessä näin pienet vauvat muuten nukahtavat?? Meillä saattaa nukuttamis-tissittely kestää jopa parikin tuntia ennen kuin nukahtaa, osittain on tissillä leikkimistä. Mutta siis imetän makuulleen ja tyttö nukahtaa aina viereeni. Usein nostan omaan sänkyyn eikä herää, mutta joskus herää ja sitten unia jatketaan vieressäni. Ei meillä tulisi mitään jos imettäisin pystyasennossa ja nostaisin vielä hereillä olevan vauvan omaan sänkyyn.

meillä vauva on nukahtanut 1 kk:n iästä asti itse omaan sänkyyn. Teen iltatoimet ja sitten syödään ja sylitellään vielä viimeisen kerran, jos nukahtaakin tissille, niin röyhtäytän vielä ja siihen tyttö vähän havahtuu. Laitan tytön kapaloon ja kävelen hitaasti ja rauhallisesti makkariin (iltasyöminen tapahtuu olkkarissa, valot himmeällä ja telkkari hiljaisella, puhutaan miehen kanssa rauhallisesti) ja lasken tytön omaan sänkyyn. Yleensä tässä vaiheessa silmät rävähtää auki, mutta pistän tutin suuhun ja silitän muutaman kerran ohimolta (ainakin meidän tytöllä ohimosilittely saa silmät luppaamaan) ja menen pois huoneesta. Muutaman kerran saa tuttia mennä tuppaamaan suuhun, mutta muuta itkua ei sitten kuulukkaan. Ja niille joiden mielestä pikkuvauvan kuuluu nukkua vieressä tai syliin: en todellakaan ole missään vaiheessa huudattanut tyttöä ollenkaan ja hänellä on selkeästi turvallinen olo, varsinkin kun meidän äänemme kuuluvat olkkarista makkariin. Ja jos tyttö joskus on ruvennut itkemään muuten kuin tutin putoamista, niin nostan hänet kyllä syliin tai annan tissiä jos on nälkä. Mutta tämä nukuttamiskeino ei tietenkään kaikille vaan toimi, jos vauva ei vaan tykkää olla hetkeäkään yksin.

Meillä tyttö nyt 3 kk ja nukahtamisrituaalit on oikeestaan koko ajan olleet samat eli meillä tyttö tissittelee molemmista tisseistä aikansa ja sit laitan sellaisen ison tyynyn päälle sohvalle makaamaan ja siihen sit nukahtaa ja siitä nostan sänkyynsä nukkumaan. Nyt viime aikoina on alkanut nukahtamaan omaan sänkyynsä kun aikansa kattelee mobilea niin siihen sit nukahtaa. Ei taida musta olla kovinkaan apua kun meillä on tää tapa syntynyt ihan itsestään vauvan ehdoilla ja ehkä myös siksi, että kun tyttö joskus nukahti tissille ja sit heräs heti kun laitto sänkyynsä, niin kokeilin sitä tyynyä ja sitä on nyt käytetty kun hyväx todettu.

Niin olen kans tuota miettinyt, että miten toimisin tuon pinnasängyn kanssa.. kun meilläkin vauva joka on kyllä vasta vajaa 3 viikkoa on aina nukahtanut nätisti mun viereen sänkyyn ja siinä on sitten yöllä helpompi imettää kun herään heti ennenku vauva ehtii kunnolla alkaa kitiseen tissiä. Joten miehen ei tarvitse herätä ollenkaan. Mutta onkohan tuo tosi huono tapa ja kohta se vauva nukkuu aina vaan vieressä..? Vaikka on kyllä pinnasänkykin lähellä. Mutta itestä se tuntuu jotenki turvallisemmalta ku se on siinä vieressä. Ja sekin jos hereillään olevan vauvan nostan sänkyyn, niin sitten se kohta alkaa herään kunnolla, joten tuntuu turhalta.,kun toinen vaan siellä kattelee sitten. ja just ku nukahdat uusiksi niin toinen alkaa iniseen.

Mutta Elinan äiti, mulla kävi just se kätilö kylässä ja se sano mulle että vaan 20 min. olis hyvä imettää lasta. Eli 10 min per rinta. Meillä ei kyllä mitään tunteja koskaan ole mennytkään, mutta ajattelin vaan että kokeiles semmosta lyhyempää imetystä, jos vauva sillä tulee täytee. Näin se kätilö väitti, että enempää ei vauva tarvis..mutta kukin tyylillään.

Tuli varmaan tosi sekavaa tekstiä, kun ajatus hyppii..vielä niin väsynytkin koko ajan..heh.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlight-80:
Mutta Elinan äiti, mulla kävi just se kätilö kylässä ja se sano mulle että vaan 20 min. olis hyvä imettää lasta. Eli 10 min per rinta.
Meille lastenlääkäri sanoi, että vauva syö aktiivisesti rintaa max 30min jonka jälkeen tissillä olo on "huvittelua", mutta jos äiti nauttii siitä, niin vauvaa saa pitää rinnalla niinkauan kun haluaa.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja Lahja:
Alkuperäinen kirjoittaja Moonlight-80:
Mutta Elinan äiti, mulla kävi just se kätilö kylässä ja se sano mulle että vaan 20 min. olis hyvä imettää lasta. Eli 10 min per rinta.
Meille lastenlääkäri sanoi, että vauva syö aktiivisesti rintaa max 30min jonka jälkeen tissillä olo on "huvittelua", mutta jos äiti nauttii siitä, niin vauvaa saa pitää rinnalla niinkauan kun haluaa.
:)

Nykysuositusten mukaan vauvan ruokailuun käyttämää aikaa ei tule rajoittaa. On hyvin yksilöllistä missä ajassa vauva saa mahansa täyteen. Sen puolen tunninkin jälkeen rinnasta tulee vielä maitoa jos vauva imee rintaa. Jos ruokailuaikoja lähdetään rajoittamaan, on todennäköistä että vauvan kasvukäyrä lähtee laskuun kun hän ei ole saanut riittävästi ravintoa.

Todella epäammattimaista jakaa tuollaisia neuvoja joille ei ole mitään perusteita. Vauva itse on tässä asiassa viisain, anna hänen itse päättää ruokailuaikansa.

meil on ollut samaa tämän kakkosen kanssa.lähes aina nukahtanut tissitellen pari tuntia/ viereen ja nostan sänkyynsä. mutta oon antanut sen imutella, tykkään siitä läheisyydestä. nyt vauva 3kk ja helpommin ja vähän nopeemmin nukahtaa ja omaankin sänkyyn väliin. mielestäni hyvä antaa tankata läheisyyttä ja ajankans helppaa. meilläkin esikoinen (nyt 4,5v) nukkui 1kk iästä saakka omaan sänkyyn syömisen jälkeen tutinkera. toinen ei edes huoli tuttia.

Meillä vauva, nyt 7kk, nukahti rinnalle viereen noin neljän kuukauden ikäiseksi asti. Sitten ei halunnut enää luputtaa hupia, ja touhu meni levottomaksi riuhtomiseksi. Tutti auttoi silloin nukahtamaan (silloin vasta oppi syömään tuttia). Pari kuukautta nukahti omaan sänkyyn. Imetin olohuoneessa ja vein sitten nukkumaan, jonkun kerran piti käydä laittamassa tuttia tai näyttäytymässä mutta pääsääntöisesti nukahti itsekseen.

Kuuden kuukauden ikäisenä oltiin mummolassa kylässä eikä vieraassa paikassa onnistunut yksin rauhoittuminen, piti olla vieressä kun nukahti. Se on jäänyt päälle. Ehkä liikkeelle lähteminenkin aiheuttaa vähän levottomuutta. Nyt on pitänyt olla näkösällä että rauhoittuu. Välillä imetän uneen tai nukutan kainaloon muuten, välillä onnistuu nukahtamaan omaan sänkyyn niin että olen vain läsnä (luen kirjaa tai lehteä tai kirjoitan päiväkirjaa tms) Oletan että vauvan tahtiin tämäkin vaihe menee ohi.

Elinan äidin kirjoitus kuulostaa tutulle. Iltaimetykset oli meilläkin pitkiä ja mietin samaa. Ajattelin silloin kuitenkin niin, että kun vauvan nukuttaminen on joka tapauksessa hankalaa niin se on syytä tehdä niin kuin se onnistuu. Meillä se tarkoitti uneen imettämistä. Arvelin myös että jos siitä joskus tulee ongelma niin mietitään sitä sitten. Ne pitkät iltaimetykset jäivät sitten melkein itsestään pois kun vauvan imu tehostui. Melkein tuntui että häntä rupesi ärsyttämään se jatkuva maidon tulo ja sillä se tutti alkoi kelpaamaan paremmin.

Monesti käytin imetysaikaa kirjan tai lehden lukuun. Silloin pienempänä se ei vielä häirinnyt vauvaa. Nykyään hänkin haluaa lukea (=syödä lehteä) ja syöminen on muutoinkin levottomampaa.

Yhteistyössä