vauvan nukkuma asennosta kysymys:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
suositushan on, ettei vauvoja nukuteta mahallaan.

Olen kuitenkin antanut yhden syötönvälin päivässä nukkua mahallaan, kun tuntuu, että vauva nukkuu huomattavasti paremmin ja pidempään niin, kuin selällään. kyljellään taas ei pysy ollenkaan.

Tekisinkö mä ihan hirveän väärin, jos antaisin yöllä nukkua mahallaan?
vai mikä se syy nyt olikaan tuohon suositukseen, millään en sitä muista.

Kai sitä pelätään ,että vauva tukehtuu helpommin mahallaan nukkuessa. Mutta eihän se tukehdu, ellei patja ole liian pehmeä tai sängyllä ole liikaa leluja, rättejä tms. Kyllähän mahallaan nukuttaminen auttaa mm. ilmavaivoihinkin.

Meidän poika oli vasta jotain 2 kk ikäinen kun alettiin nukuttamaan häntä vatsallaan. Syynä oli se, että hän ei vaan yksinkertaisesti nukkunut selällään tai kyljellään, koska sai silloin käsillään huidottua itsensä hereille. Kapalosysteemitkään ei meillä toimineet ja aika rikki oltiin vähäisistä yöunista, joten jotain oli pakko keksiä. Ensin laitoin pojan vatsalleen nukkumaan päikkärit ja seurasin vierestä miten sujuu. Hän on lähes laitokselta asti kannatellut hyvin niskojaan, joten pään nostaminen ja kääntäminen vatsallaan ollessaan sujui ihan hyvin. Sitten jonkin ajan kuluttua uskalsin laittaa yöksikin vatsalleen ja siitä lähtien ne 10 minuutin unipätkät vaihtuivat useamman tunnin mittaisiin yöuniin.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
KAi se syy on että vauva voi tukehtua patjaan jos ei osaa kääntää/nostaa päätään.

Mutta ainakin keskoset taitaa nukkua mahaltaan tosi paljon ihan teholla.

Siellä tosiaan munkin tietääkseni nukutetaan vauvat tosi paljon mahallaan, mutta toisaalta, siellä lapsilla on anturit jotka seuraa mm. hengitystä ja pulssia. Itse nukutin omia vauvoja mahallaan vain silloin kun olin itse hereillä, kunnes sitten oppivat itse kääntymään ja alkoivat nukkumaan mahallaan aika usein öisinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
KAi se syy on että vauva voi tukehtua patjaan jos ei osaa kääntää/nostaa päätään.

Mutta ainakin keskoset taitaa nukkua mahaltaan tosi paljon ihan teholla.

Meidän poitsu oli syntymänsä jälkeen useamman päivän teholla(ei keskonen). Teholla olivat nukuttaneet häntä myös mahallaan. Sanoivat siellä, että on ihan ok nukuttaa mahalleen, ettei siitä ole mitään haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
kätkytkuoleman riski kasvaa huomattavasti, en suosittele!!

Kätkytkuolemia tapahtuu noin 20 vuodessa Suomessa ja kätkytkuolema tarkoittaa, ettei vauvan kuolemalle ole löytynyt syytä. Vaikka näyttäisi siltä, että suurin osa kuolemista tapahtuu vatsallaan nukkuville, riski on silti niin pieni, ettei vauvaa kannata sen takia kiusata. Jatkuvat uniongelmat tuo taas paljon muita rikejä ja ongelmia koko perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Kätkytkuolemia tapahtuu noin 20 vuodessa Suomessa ja kätkytkuolema tarkoittaa, ettei vauvan kuolemalle ole löytynyt syytä. Vaikka näyttäisi siltä, että suurin osa kuolemista tapahtuu vatsallaan nukkuville, riski on silti niin pieni, ettei vauvaa kannata sen takia kiusata. Jatkuvat uniongelmat tuo taas paljon muita rikejä ja ongelmia koko perheelle.

Riski on olemassa, joten sitä ei suositella!

on siis kohta kaksi viikkoinen vauva, mutta kannattelee jo aika hyvin päätään.

välillä meinasi olla vähän ilmavaivoja. mutta ne tuntuu helpottaneen sen jälkeen kun olen antanut nukkua välillä mahallaan. jostain syystä tää vauva ei röyhtäise syönnin jälkeen pystasennossa, vaan vasta kun on ollut hetken mahallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja th:

Ja tämäkin riippuu neuvomassa olevan terveydenhoitoalan henkilökohtaisesta mielipiteestä. Minulle on synnytyssairaalan fysioterapeutti suositellut sitä lapselle parhaana nukkumisasento´na ja neuvolantäti todennu ettei ota kantaa vauvan nukkumisasentoon, koska vanhemmat itse näkee miten vauvan on parasta nukkua, milloin vauva on tyytyväisin. (samat ohjeet 11, 9 ja 3 vuotta sitten)

Ja tämäkin riippuu neuvomassa olevan terveydenhoitoalan henkilökohtaisesta mielipiteestä. Minulle on synnytyssairaalan fysioterapeutti suositellut sitä lapselle parhaana nukkumisasento´na ja neuvolantäti todennu ettei ota kantaa vauvan nukkumisasentoon, koska vanhemmat itse näkee miten vauvan on parasta nukkua, milloin vauva on tyytyväisin. (samat ohjeet 11, 9 ja 3 vuotta sitten)

Arvaa miksi th ei ota kantaa... siksi kun ennen on suositeltu nukkumaan mahallaan ja nyt on todettu sen olevan riski kätkytkuolemaan... hän ei siis voi sanoa, että nukuttakaa vain mahallaan sillä jos jotain sattuu niin vanhemmat syyttää häntä...

tuo tosiaan saa käännettyä päätään helposti mahallaan, ja välillä varaa hieman käsiään vasten.

hmm. uskaltaatko vaiko eikö... riski on olemassa, mutta toisaalta, itse uskon, että jokaiselle on ennalta määrätty kuolinpäivä.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
tuo tosiaan saa käännettyä päätään helposti mahallaan, ja välillä varaa hieman käsiään vasten.

hmm. uskaltaatko vaiko eikö... riski on olemassa, mutta toisaalta, itse uskon, että jokaiselle on ennalta määrätty kuolinpäivä.

huh huh, mikä ajatus... älä ota riskiä!!!!!!!!!!!

Arvaa miksi th ei ota kantaa... siksi kun ennen on suositeltu nukkumaan mahallaan ja nyt on todettu sen olevan riski kätkytkuolemaan... hän ei siis voi sanoa, että nukuttakaa vain mahallaan sillä jos jotain sattuu niin vanhemmat syyttää häntä...

No mutta jos siinä olisi hänestä riski, hän varmaan sanoisi, että ei suosittele sitä.
Tosin mulle ei ole tullu ikinä mieleen neuvolassa suoraan kysyä, missä asennossa vauvaa kuuluu nukuttaa, nuo on vaan yleisessä keksustelussa esiin tulleiuta asioita, että hän ei ymmärrä, miksi vanhemmat ei luota omiin näkemyksiinsä lasten hoidosta, vaan on lukenu toisesta paikasta ohjeen X ja toisesta Y ja sitten soittaa hysteerisenä neuvolaan, mitä nyt kuuluu tehdä, kun ohjeet risteää. Täti on semmoinen puolituttu mulle muutenkin, että puhutaan paljon paskaa neuvolakäynneillä, koska äkkiähän ne muksut on punnittu ja mitattu.