vauvan lihan kypsennys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soseista taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soseista taas

Vieras
Miten olette valmistaneet lihat vauvallenne? Voiko paistaa ihan pannulla vaikka broilerisuikaleita ilman rasvaa? Tai keittää? Pitäisiko keitinliemessä olla jotain maustetta?
Voiko kasvisosetta, jossa on perunaa mukana, pakastaa? Kun olen ymmärtänyt että ainakaan pelkkää perunaa ei voi.

Alkuperäinen kirjoittaja soseista taas:
Miten olette valmistaneet lihat vauvallenne? Voiko paistaa ihan pannulla vaikka broilerisuikaleita ilman rasvaa? Tai keittää? Pitäisiko keitinliemessä olla jotain maustetta?
Voiko kasvisosetta, jossa on perunaa mukana, pakastaa? Kun olen ymmärtänyt että ainakaan pelkkää perunaa ei voi.

Kaipa niitä suikaleita voi tarttumattoman pinnan omaavassa pannussa paistaa ilman rasvaa, mutta ongelma pienen vauvan kanssa on se, että liha ei meinaa mennä alas kuin ihan hienorakenteisena. Itse aikanaan ostin alkuvaiheessa vain jauhelihaa, sian, naudan, broilerin ym. Ja jauhelihakin piti vielä hienontaa ihan hienoksi ja sekoittaa kasvissoseeseen miniannoksina, jotta kakomatta meni alas. Mausteita voi kokeilla pikkuhiljaa, kaikkia muita mausteita paitsi suolaa ja tulisia mausteita voi käyttää. Niitä voi lisätä ruoanvalmistuksen aikana tai valmiiseen ruokaan, riippuen mausteesta.

Tuosta perunasta en osaa sanoa. Itse en pakastanut perunaa missään muodossa vaan keitin silloin tällöin jonkun perunan kun itsekin niitä söin ja muusasin sauvasekoittimella vauvalle, myöhemmin hienonsin haarukalla. Muussia sotkin sitten pakastettuihin muihin kasvissosemössöihin.

Olen kypsentänyt keittämällä vähässä nesteessä. Vauvoille ei suositella paistettuja ruokia oliskohan ennen 1 v. Olen laittanut persiljaa lihoille ja tilliä kalalle. Ei välttämättä tarvitse olla. Kyllä kasvissosetta voi pakastaa. Pelkkää perunaakin voi, mutta rakenne kärsii.

Jauhoinen peruna, kuten rosamunda, ei juurikaan muutu pakastettaessa.

Kuutioina keitetyt lihat saa kyllä kypsänä muusiksi sauvasekoittimella, hieman keitinvettä joukkoon. Lihaan olen laittanut oreganoa tai laakerinlehteä yms.

Alkuun keitin lihan, mutta taisi olla 8kk lääkärineuvola, kun lääkäri sanoi, että jauhelihan on kevyesti panulla paistaa ei tarvi keittää. Broilerisuikaleet keitin vedessä, johon laitoin sipulia, yrttejä ja ripauksen pippuria mausteeksi. Broilerin, kuten muunkin keitetyn koko lihan, sai hyvin murskaksi tehosekoittimessa. Ostin sellaisen kätevän sauvasekoittimen, jossa oli erikseen sauva- ja leikkuriosa.

Peruna-porkkanasoetta pakastin jääpalakuutiokoteloon. Bataatti säilyi hyvin pakkasessa. Oolannin perunamuusi aines, pelkkää perunaa, soveltuu varmaan hyvin vauvan perunaoseen pohjaksi. Sitä käyttäsiin nyt, jos vauva olisi pieni.

Keitin lihat ja sekaan potut ja vihannekset jonka keitinvedellä löysytin sopivaksi.Voi pakastaa perunaa jos jotain muuta seassa.Mausteita taisin lisäillä kun vauva noin 8 kk,pippuria,laakerinlehteä.Vauvan ollessa vuosikas aloin myös antamaan paistettua lihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miksei:
vauvalle saa antaa paistettua lihaa ennen, kuin täyttää vuoden? Esim öljyssä paistettua tai uunissa?

Eiköhän ne ole ne karsinogeenit miksi vauvalle ei saisi pannulla paistettua lihaa antaa. Uunissa kypsennys on toki ihan ok.

Yhteistyössä