Vauvan kanssa kotona olevat - kuinka paljon vietätte aikaa koneella??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möykky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

möykky

Jäsen
06.07.2012
39
0
6
Tuli tuosta mieleen, että mulla on kaveri, joka on vauvan kanssa kotona ja hän on aina koneella. Helpommin saa sieltä kiinni kuin esim. puhelimella. Itse olen pyrkinyt siihen, että voin olla koneella vaikka koko ajan kun lapsi nukkuu, mutta hänen ollessa hereillä, suljen koneen. Toki silloin siis teen kotitöitä yms. eli en koko ajan ole vauvan kanssa, mutta toki hänenkin kanssaan vietän aktiivisesti paljon aikaa. Ja koko ajan olen saatavilla ja vahdin lasta. Mulla itsellä on siis aikaa olla koneella aamuisin tunti, iltapäivisin 30min ja illalla klo.20 jälkeen, jos haluaisin. Ja en kyllä todellakaan vietä tuota kaikkea aikaa koneella.

Mikä on teidän mielestänne liikaa koneella olemista? Milloin menee riippuvuudeksi?

Toisilla on kone aina auki ja kuulee jos jollakin on asiaa, ei välttämätti istu kuitenkaan koneella koko aikaa.
Itselläni olisi ollut vauvavuotena keskimäärin 16h vuorokaudessa aikaa istua koneella, varmasti olisi kaikki paheksunut mutta lapsi nukkui (luin kirjoja, nukuin, kävin suihukussa, söin yms kun lapsi nukkui mutta jos olisi halunnut niin olisihan tuon ajan voinnut koneellakin koko ajan istua).

Meillä nyt 1v4kk poika jonka kanssa olen päivät kotona. Koneella istun satunnaisesti, myös silloin kun lapsi on hereillä. Maksan laskuja, katson bussiaikatauluja, luen uutisia, sähköpostin, facebookin... mutta en niin että lapsi joutuu roikkumaan lahkeessa ja kinuamaan äitiä pois koneelta, eli ehkä 10 min. pätkissä muutaman kerran päivän aikana.

Mä kuulun just niihin ihmisiin jolla se kone on auki koko ajan , mutta en siinä koko ajan istu. Tytön päiväuni ajat menee kyllä yleensä aika aktiivisesti koneen ääressä (ellei ole siivouspäivä). Ja iltaisin saatan istua kun tyttö yöunilla koneella myös. Mutta kun neiti hereillä ei koneella tule oltua kun "pakosta" bussiaikataulut siis yleensä se pakollinen tsekkaus.

Itsellä on kone kokoajan auki, mutta en istu koneella kokoaikaa.. Välillä vilkaisen palstaa tai onko joku laittanut jotain viestiä... Kone on päällä n.16h/päivä, mutta aktiivisesti tässä istun ehkä 4-5h

Mun vauva nukkuu n. 20 tuntia vuorokaudessa. Enemmänkin ehkä, riippuen päivästä.

Koneella olen, kun ei olla ulkona tai jossain reissun päällä, kun en siivoa tai kokkaa tai pyykkää, kun en katso telkkaria, kun en nuku, tai kun en tee jotain isompien lasteni kanssa. Joskus n. 5 tuntia, joskus en ollenkaan.

Mulla pienet kaksoset ja kone auki koko ajan. Imetyksiin menee päivästä iso iso aika ja mulla sekoais pää, jollen voisi mm. surffailla samalla. Joten minut todellakin saa helpommin kiinni sähköpostitse kuin puhelimitse. :D Kun vauvat nukkuvat, en ole koneella vaan teen ihan muuta. Kaikille lapsille olen aina "saatavilla", ihan samoin kuin jos lukisin lehteä tai katsoisin telkkaria.

[QUOTE="Lotta";26646739]Mulla pienet kaksoset ja kone auki koko ajan. Imetyksiin menee päivästä iso iso aika ja mulla sekoais pää, jollen voisi mm. surffailla samalla. [/QUOTE]
Mäkin surffaan kännykällä samalla, kun vietetään vauvan kanssa ~45 min imetyssessioita iltaisin :)

Mun vauva nukkuu n. 20 tuntia vuorokaudessa. Enemmänkin ehkä, riippuen päivästä.

Koneella olen, kun ei olla ulkona tai jossain reissun päällä, kun en siivoa tai kokkaa tai pyykkää, kun en katso telkkaria, kun en nuku, tai kun en tee jotain isompien lasteni kanssa. Joskus n. 5 tuntia, joskus en ollenkaan.

Jopa 5 tuntia päivässä :o Tuo on kyllä jo pahemman laatuista riippuvaisuutta :(

[QUOTE="vieras";26647154]Jopa 5 tuntia päivässä :o Tuo on kyllä jo pahemman laatuista riippuvaisuutta :([/QUOTE]
Se on sun mielipiteesi.

Mutta minut tuntevat olisivat toista mieltä. Ei tee tiukkaakaan pysyä poissa koneelta jos on parempaa tekemistä, mikään arjen askare ei jää tekemättä siksi että kone on auki. Ja jotenkin ihmisen pitää aikaa tappaa, ettei tylsisty kokonaan.

Pikkuvauvan kanssa olin todella paljon, imetysmaratonien aikana mm. ja vauvan nukkuessa. Sitten väheni pikkuhiljaa, 6 kk vauva alkoi liikkua ja viihtyi itsekseen joten silloin olin joskus koneella jopa vauvan ryömiessä lattialla lähettyvillä. Nyt vauva 10 kk eikä onnistu, kiipeää heti jalkaa pitkin ja haluaa hakata näppistä. Eli nykyään olen koneella vain vauvan päiväuniaikana, jos silloinkaan.

Se on sun mielipiteesi.

Mutta minut tuntevat olisivat toista mieltä. Ei tee tiukkaakaan pysyä poissa koneelta jos on parempaa tekemistä, mikään arjen askare ei jää tekemättä siksi että kone on auki. Ja jotenkin ihmisen pitää aikaa tappaa, ettei tylsisty kokonaan.
Mulla on kanssa näin. Heti kun aloitan jonkun jännän projektin, vaikka hyvän kirjan, koneella olo jää nollaan. Muuten, tylsistyneenä, saatan olla kaiken luppoajan netissä, vaikka täällä mitäs nytillä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mulla on kanssa näin. Heti kun aloitan jonkun jännän projektin, vaikka hyvän kirjan, koneella olo jää nollaan. Muuten, tylsistyneenä, saatan olla kaiken luppoajan netissä, vaikka täällä mitäs nytillä.
Kirjastossa voisikin käydä, hakemassa jotain hyvää lukemista...

Mun tylsyyteni alkaa olla nyt niin maksimissa, että toivon kovasti lasten vaikkapa likastavan vaatteitaan, jotta saisin pestä pyykkiä :headwall:. Kyllä tää kotonaolo varmaan vireämmäksi muuttuu sitten, kun vauva on hiukan isompi (nyt 2 viikkoa) ja alkaa olla hereillä enemmän, kun synnytyksen jälkimainingit laantuu ja mäkin pääsen vaikkapa uimaan lasten kanssa, ja kun kaverit palaavat kukin takaisin kaupunkiin (nyt osa on landella ja osa ulkomailla lomanvietossa). Kun arki alkaa taas esim. toisen muksun jalkkistreenien muodossa. Ja kun alkaa lastenneuvolakäynnit. Jne. Nyt on joku ihme välimaastovaihe menossa, vaavi vaan koisaa ja mä kypsyn.

Minä myös kuulun näihin jolla on läppäri pöydällä auki ja kuulen jos tulee viesti. En siis istu kokoajan, mutta kone on kyllä auki koko päivän.
Ihan siksikin auki että sieltä kuuntelen mm. nettiradiota samalla kun teen päivän askareita.

Mulla myös oli tuttava joka jaksoi ihmetellä asiaa. Aina kun juteltiin niin huomautti asiasta ihan kellonaikoineen.

Ei millään tahtonut mennä jakeluun, kun mieskin valisti etten roiku netissä 24/7 vaikka online olen myös FB:ssä usein (poistettiin sittemmin kavereista kyseinen tyyppi). Luojan kiitos ei tiedä palstailustani eikä nimimerkkiäni sillä jos, niin vahtaisi varmasti tekemisiäni täältäkin yötäpäivää.

Mulla koneella olemiset on siis satunnaisia piipahduksia palstan ja muiden sivustojen väliä lastenhoidon, siivouksen ja muiden hommien ohella. Lapset on tätä kirjoittaessa vielä päikkäreillä, kun heräävät, sitten lähdetään koko perheen voimin ulos. Miehellä kun alkoi eilen 5 viikon loma. :D

muut puhuu puhelimessa, lukee sanomalehteä, kirjoittaa kirjettä, lukee kirjaa, opiskelee jotain jne. ilman konetta ja jos näihin käyttävät sen useamman tunnin päivässä niin se on kaikista vaan hienoa.

Minä teen ihan samaa, mutta tietokoneen avulla. Ja jos (ja kun) tähän käytän useamman tunnin päivässä, niin se on monesta hyvin huolestuttavaa ja riippuvaisuus.

• Tykkää
Reactions: EllaDonna
Mun mielestä riippuvuudesta ei kerro niinkään ne koneella vietetyt tunnit vaan se kuinka vaikeaa on olla ilman nettiä. Mulle tää on juuri sellaista ajantappo-hommaa. Pieni vauva nukkuu paljon ja kun mun kuopus syntyi talven pahimpiin pakkasiin ei sitä ulkona ylimääräistä aikaa vietetty, mies töissä ja kaverit samoin. Isompien ollessa koulussa oli toooosi tylsää.

Sit kun kevään myötä ilmat muuttui kivemmiksi ja vauva alkoi olla hereillä ja seurustella nettiaika väheni luonnostaan, ilman vieroitusoireita.

Yhteistyössä