Vauvan kanssa kotiin, mikä yllätti eniten?

Tajusin ettei se haitaksikaan ole vaikka olis parit 56 senttiset vaatteet, vaikka kaikki varoitteli ettei sellasia kannata ostaa =)

Me oltiin pojan kanssa viikko sairaalassa ja kun päästiin lauantaina kotiin ja se pikkunen oli siinä meidän kanssa niin tuntui että se on vaan annettu meille viikonlopuksi lainaan ja joku hakee maanantaina pois :eek: Niin ihana se oli... ja tietysti on edelleen :heart: Mutta ne oli ne ensifiilikset kotona... Oltiin totuttu siinä kahdestaan elelemään ja sitten yhtäkkiä meitä olikin kolme erillistä olentoa... :)
 
mut yllätti se kuinka itkuinen olin ekat pari kuukautta. ei ollut nälkä eikä jano. ja kuinka raskasta voi olla lapsen kanssa, jolla on koliikki. huus joka ilta kuukauden ajan noin kuusi tuntia putkeen illalla. mutta kun aikaa kului vähän, kaikesta nautti enemmän. nyt poju 11,5 kk ja on tärkeintä ikinä. en pysty olemaan ees yötä erossa :)
 
Vaikka tiesinkin etukäteen, että vauva sitoo todella paljon, ja suunnittelinkin asioita tyyliin "sitten kun on vauva, en voi tehdä tätäkään", se, miten todella kiinni vauvassa on, tuli yllätyksenä! Eli että ei edes p*skalle pääse sillloin kun haluaisi, tai elää koko päivän suklaakekseillä kun ei ehdi mitään oikeaa ruokaa suuhunsa laittamaan...
 
Olimme varautuneet pahimpaan, että varmasti saamme koliikkivauan. Meidän neiti olikin oikein kiltti. Ei kyllä nukkunut hyvin aikä nuku vieläkään, mutta miehen kanssa vuorovedolla mennään, niin jaksaa hyvin.

Se yllätti, että vauvan nenä oli usein tukossa, joten kannattaa ostaa "suolaliuostippoja" ja nenäfriida, jolla saa imettyä räkää nenästa. Se helpottaa vauvan oloa ja parantaa unia. Lisäksi kannattaa tehdä ruokaa pakkaseen valmiiksi. Minulla oli vaan muutamaksi päiväksi ja olisi ollut hyvä, jos olisin tehnyt enemmän. Oli ihanaa kun mun sisko tuli käymän ja toi ruokaa ja leivonnaisia. Taidan laittaa hyvän kiertämään ja tehdä niin myös miehen veljen perheelle kun saavat vauvan.

Nyt myöhemmin on yllättänyt se kuinka kiinni on vauvassa. Siis ihan omasta tahdosta, en tarkoita negatiivisesti. Se on yllättänyt eniten.
 
Heti sairaalasta kotiuduttua yllätys oli se, että rintapumppu oli desinfioimatta, samoin tuttipullot ! Minulla maito nousi niin ärhäkästi, että Poikanen ei saanut kovasta rinnasta edes kiinni ja piti ensin tyhjätä pumpulla ja laittaa maidot talteen tuttipulloihin, jääkaappiin ja pakastimeen. Eli nyt desinfioisin taatusti hyvissä ajoin kaikki pumput, pullot, rintakumit, maidonkerääjät.. Oikeasti se oli ensimmäinen teko kun ovesta sisään tulin, rinnat olivat jo räjähtää, ja jessus kuinka ne olivat kipeät !

Ruokia kannattaa pakastimeen tehdä reilusti, enimmäiset viikot menee niin sumussa...

Ja puhelin hyvällä omalla tunnolla edes äänettömälle, rauhaa tarvitsee !

Lisäksi yllätys oli täälläkin se, että vauva ei nukahda "itsekseen" ja saattaa yliväsyneenä kieppua hereillä kuusikin tuntia ja kitistä.. -edelleen, nyt Poikanen on 6 viikkoa :). Mutta ei sitä pois antaisi !! :heart:
 
Nukkuminen ja oma unenpuute ...
Tosin sen hoksasi ja romahdus tuli vasta 2 kk päästä valvomisesta, ekat pari kuukautta meni euforiasa ja autopilotilla...
Eli neuvojen mukaan lepoa ja päikkäreitä kannattaisi harrastaa alusta asti, vaikka kuinka olis duracell olo.
Ja vasta myöhemmin aloin ajatella - mitä voi tehdä lapsen hereillä ollessa - alussa yritin kaiken tehdä lapsen nukkuessa. Vrt suihkussa käynti, oma syöminen jne jne...
Ja jos on vaativa, viihdytettävä vauva - kaikki viihdytyskeinot on sallittuja !

Meillä myös imetys kestikin ihan aina minimisssään 30 min - yleensä tunnin... ihmetyksellä kuuntelen yhä noita 2-5 minuuttia ja maha muka täynnä... Imetin 6kk saakka...
Liekö naatiskelija vauva - maitoa tuli , tarkastin lypsämällä , mutta mimmi imutteli hitaaaaasti ... imutekniikkakin oli muka ok, jopa imetystukiyhdistyksen immeinen kävi neuvomassa.

Yllätys siis oli ettei imetyssessiot ikinä lyhentyneetkään ...

Ja tosiaan - se henkinen side - ylivalppaus ja -valveustila. Oikeasti lapsi täyttää kaiken, ja vie huomion...

Koko hommaa vaan ei voi kuvitella etukäteen, vaikka kuinka kuvailisi.

Meillähän on hieman poikkeustila, kun olen ollut ihan kaksin rinsessan kanssa , alusta asti - raskausajankin...

 
Yllätyksiä:
- tosi pieniä vaatteita olisi saanut olla runsaamminkin, siis 56-senttisiä. Ärsytti kun vauvalla oli niin väljät vaatteet monta viikkoa... tästä tosiaan kaikki sanoi, että ei kannata hankkia kuin 62-senttisiä, jäävät niin vähälle käytölle! No ihan yhtä vähälle käytölle meillä on kaikki koot jääneet, eihän se ole kuin hetken hujaus kun vauva kasvaa seuraavaan kokoon.
- rakkaudentunne vauvaa kohtaan kasvoi hiljaksiin, ei tullut missään vaiheessa sellaista äkillistä rakkausryöppyä, johon olin varautunut.
- yölliset imetyssessiot väsyttivät paljon vähemmän kuin olin pelännyt
- tämä on hölmö, mutta pakko sanoa: vastasyntyneen kanssa ei tarvitse leikkiä! :D Nyt kun tyttö on jo reilut 10 kk, saa sitten leikkiä senkin edestä.
- pyykkiä joutuu pesemään aivan tolkuttomia määriä. Puklua, pissiä ja kakkaa on KAIKKIEN vaatteilla, ei vain vauvan...

Ai että mikä haikeus iskeekään! Onnea paljon tuleviin koitoksiin! :flower:
 
Mä tipahdin tooooooosi korkeelta kun arki kotona vauvan kanssa alko.. kaikki oli olevinaan niin vaikeeta! En saau mitään tehtyä ja ihan heti ei vauvakaan tuntunut "omalta" (rakkaus ei ouhjennutkaan yllätten heti).. Lisäks olin hirvee hormoonihirmu ekan kuukauden :) Parii viikkoa kun meni ja isyyslomat oli pidetty yms. alkoi sujua.. Kai se on sellanen järkytys kuitenkin tavallaan alkuun :) Nyt tyttö on 3kk ja tosi rakas sekä veikee kaveri :heart: Kotihommatkin sujuu ja ei enää itketäkkään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rataslaakson Elli:
Vaikka tiesinkin etukäteen, että vauva sitoo todella paljon, ja suunnittelinkin asioita tyyliin "sitten kun on vauva, en voi tehdä tätäkään", se, miten todella kiinni vauvassa on, tuli yllätyksenä! Eli että ei edes p*skalle pääse sillloin kun haluaisi, tai elää koko päivän suklaakekseillä kun ei ehdi mitään oikeaa ruokaa suuhunsa laittamaan...
-Juu eli näin kävi mullakin..siis kyllä tiesin että vauva sitoo, eikä se mua haitannut. Vaan en kyllä ajatellut että ei edes vessaan pääse silloin kun haluaa ja yksin, vaan vauva sitteriin ja mukaan!

-Sekä se että en oikein voinut lähteä minnekkään esim. kaupungille oikein kun täysimetin poikaa ja en totuttanut pulloon alussa ollenkaan, siinä pelossa että oppii pullolle, eikä enää huoli rintaa. No siinähän kävi sitten niin että poika ei huolinut pulloa ollenkaan. Monet sit sanoikin et onhan sulla se 3h aina siinä imetysten välissä..no ei se aina niinkään mee, eli söi tiheämpään, ja itku kuin itku niin tissillä rauhoiuttui, kun tuttiakaan ei huolinut!

-Se oli kanssa yllättävää että kuin paljon rakkautta sitä pientä kohtaan tuntee ja kuin ne suojelu vaistot herää :heart: , mutta yhtälailla se oli yllätys kuin paljon kiukkua/vihaa sitä väsyneenä voi tuntea kun toinen vaan itkee hysteerisenä MONTA tuntia putkeen yöllä (koliikkia), eikä mikään auta. Tunsin hirveää syyllisyyttä noista vihan tunteista, mutta nyt tiedän että on ihan "sallittua" tuntea myös noita kielteisiä tunteita ja pyytää apua, kun voimat itellä loppuvat!

-Myös se yllätti etten todellakaan kerennyt laittaa esim. ruokaa. Onneksi mies huolehti ruokapuolesta, muuten ois varmaan maito loppunut heti alkuunsa..Muista huolehtia syömisestä ja veden juomisesta jos imetät, muuten ainakin itsellä maito vaheni.

-Se oli kanssa yllätys kuinka helppoa imetys oli, kun olin varautunut siihen et se on kauhean vaikeaa. Ja se kuinka paljon vastasyntynyt viettää aikaa rinnalla muutenkin kuin tiheän imun kautena! Ja siittä kuinka paljon hyvää oloa imetys antaa myös äidille :heart: se on vauvan ja äidin oma yhteinen juttu..

-ja myös se kuinka väsyneeksi sitä tosiaan tuli ja vuorokaudessa ei ollut minkäänlaista "kelloa" eli normi rytmit oli ihan päin honkia. Ja kuinka ärsytti kun esim.appiukko tuli ilman ilmoittamatta kylään, kun oltiin hetkesi päästy nukkumaan koko perhe, ja muulloinkin kun päivät kului tyyliin yökkäri päällä ja tukka pystyssä!

-Ja kuinka isoja ne vaatteet voi olla ( poika 2065g synt.) eli ei toivoakaan että ois mitkään 62 laittanut päälle, sehän hukkui niihin. 50 oli aluksi ja 56 oli pitkään käytössä, mut tää tietenkin on hyvin yksilöllistä.

Tulipas pitkä

Mut päivääkään en vaihtaisi pois ja rakastan omaa maailman suloisinta pikku-miestä :heart: :D
 
Olin valmistautunut siihen, että voi kestää ennen kuin rakastuu vauvaan. Siispa oli melkoinen yllätys miten voimakas rakkauden tunne oli jo ensi metreillä.

Olin valmistautunut siihenkin, että on luonnollista, että pinna palaa jos lapsi on huutavaa sorttia. En ollut valmistautunut siihen, että kun lapsi huusi hereillä ollessaan 24/7 ensimmäiset 8viikkoa niin pinna ei palanutkaan. Oli yllättävää, että vaikka huuto oli todellakin kiduttavinta mitä olen ikinä kokenut niin sitä olisi vaikka sahannut jalkansa irti, että vauvalla olisi parempi olo. Hormoonit oli niin sekaisin, että itse ei pystynyt kuin itkemään (jatkuvasti) toisen kipua ja kanniskelemaan vauvaa ympäri kämppää.

Kukaan ei ollut myöskään maininnut, että synnytyksen jälkeen saattaa esiintyä erittäin voimakasta yöhikoilua. Jouduin nukkumaan pyyhkeen päällä ja käärimään tyynyn pyyhkeeseen ainakin kuukauden ajan. Pesukone pyöri siltikin joka päivä lakanapyykistä.Hikoilu oli niin voimakasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Kukaan ei ollut myöskään maininnut, että synnytyksen jälkeen saattaa esiintyä erittäin voimakasta yöhikoilua. Jouduin nukkumaan pyyhkeen päällä ja käärimään tyynyn pyyhkeeseen ainakin kuukauden ajan. Pesukone pyöri siltikin joka päivä lakanapyykistä.Hikoilu oli niin voimakasta.
Joo, tuo unohtui multa. Kyllä oli järkyttävä hiki! Ja vauva siinä kainalossa tissillä... lämpimät oltavat oli juu. :D Loppuihan se aikanaan, olisiko pari kuukautta kestänyt - lieveni toki loppua kohti.
 
Pari lisäystä vielä multakin:
- yöhikoilu tosiaan! Ihan karseeta :) Mäkin nukuin pyyhkeen päällä...
- pieniä vaatteita olis saanut olla enemmän. Mullekin sanottiin, ettei kannata hankkia yms., mutta YHTÄÄN ei saatu lahjaks (leluja lähinnä) ja itsekin oli hankittu vaan muutama. Liian isoissa sitten mentiin monta viikkoa ja pienimmätkin vaatteet (48-50cm) meni yli kuukauden (vauva syntyessään n. 3200g). Vauva nyt 2kk ja 56cm vaatteet käytössä.
- mutta itse yllätyin, miten näppärästi olen päässyt liikkeelle vauvan kanssa; pikkuinen nukkuu vaunuissa / kaukalossa ja itse saan hoidettua asioita. Kotona onkin sitten toinen meininki, kun pieni kuningas vaatii huomiota...
- äidin rakkaus ei täälläkään syttynyt samantein vaan vähitellen kasvoi :heart:
 
Se että vauva ei vain nuku ja syö!!

- olin kuvitellut että vauva nukkuu sen 20h/vrk jota joka puolella toitotetaan; juu eipä nuku kuin n. 10-12h/vrk!
- olin myös odotellut niitä 2-3h säännöllisiä päiväunia; juu ei, puoli tuntia-max. tunti kerrallaan
- imetys ei onnistukkaan; maito ei ikinä nouse ja päätän lääkärin kehoituksesta lopettaa imetyssodan 4 viikon jälkeen vaikka olin aina ajatellyt täysimettäväni niin pitkään kuin mahdollista
- korvikkeista johtuen vatsavaivainen vauva; itkee ja kitisee jatkuvasti, ei tunnu olevan tyytyväinen mihinkään, mikään korvike ei ole täydellinen, ummetusta, pahanhajuista vihreää kakkaa kerran vuorokaudessa, ilmavaivoja.. list goes on...
- tuntuu kauhealta odottaa niitä maagisia 3-4kk jolloin vatsavaivojen pitäisi helpottaa; olin niin odottanut tätä pikkuvauvavaihetta ja nyt tunnen huonoa omaatuntoa siitä että en pystykkään siitä niin kovin nauttimaan ja tunnen myös kateutta niitä äitejä kohtaan joilla tällaisia ongelmia ei ole ja joilla on ns. helppo vauva
- kuinka yksinäisekis sitä itsensä päivisin tuntee kitisevän vauvan kanssa joka ei nuku niitä päiväunia jotta äiti saisi "omaa aikaa".
 
Se että vauva ei vain nuku ja syö!!

- olin kuvitellut että vauva nukkuu sen 20h/vrk jota joka puolella toitotetaan; juu eipä nuku kuin n. 10-12h/vrk!
- olin myös odotellut niitä 2-3h säännöllisiä päiväunia; juu ei, puoli tuntia-max. tunti kerrallaan
- imetys ei onnistukkaan; maito ei ikinä nouse ja päätän lääkärin kehoituksesta lopettaa imetyssodan 4 viikon jälkeen vaikka olin aina ajatellyt täysimettäväni niin pitkään kuin mahdollista
- korvikkeista johtuen vatsavaivainen vauva; itkee ja kitisee jatkuvasti, ei tunnu olevan tyytyväinen mihinkään, mikään korvike ei ole täydellinen, ummetusta, pahanhajuista vihreää kakkaa kerran vuorokaudessa, ilmavaivoja.. list goes on...
- tuntuu kauhealta odottaa niitä maagisia 3-4kk jolloin vatsavaivojen pitäisi helpottaa; olin niin odottanut tätä pikkuvauvavaihetta ja nyt tunnen huonoa omaatuntoa siitä että en pystykkään siitä niin kovin nauttimaan ja tunnen myös kateutta niitä äitejä kohtaan joilla tällaisia ongelmia ei ole ja joilla on ns. helppo vauva
- kuinka yksinäisekis sitä itsensä päivisin tuntee kitisevän vauvan kanssa joka ei nuku niitä päiväunia jotta äiti saisi "omaa aikaa".
Hei ihan kuin kirjoittaisit mun elämästä tällä hetkellä... Joka ikinen kohta kyseisessä listassa osuu kohdalleen täällä... Oon ollut ihan lippu kun pikkuinen kitisee masuaan ja tosiaan niitä päiväunia ei nuku juurikaan. Syliin kyllä nukahtaa mutta kun yrittää nostaa sänkyyn tai rattaisiin nukkumaan niin parin minuutin päästä herää. Miään ei oiken voi suunnitella etukäteen kun ei koskaan tiedä millainen päivä pikkuisella on ja kun tosiaan ei nuku päivällä niitä kunnon päiväunia. Voimat tuntuu välillä loppuvan kesken... No onneksi sinne maagiseen kolmeen kuukauteen ei ole ENÄÄN kuin vajaa kuukausi.
 
NuttyKitty vei kyllä sanat mun suusta :D

Meillä ekat 2kk (tyttö on nyt 3kk 1vk)oli yhtä kitinää, huutoa ja mahakipuja. Sit jätettiin d- ja relatipat pois, käytiin vyöhyketerapiassa ja pikkuhiljaa elämä rupes helpottaan. Mut vieläkin on päiviä et joudun vaan kantamaan tuota neitiä ja hytkyttään kun ei mikään kelpaa. Imetys on meillä hiipunut kun en ehdi päivisin syömään, pari kuukautta imetin ja ei se oma maito pitänyt tuon lapsen nälkää ku 1-2h. Eli meillä nukuttiin 1-2h ja sit syötiin, olin ihan kuollut väsymyksestä!
Pari vk sitten aloitin antaan iltasin velliä ja niiden avulla eka unipätkä yöllä on 4-8h, ihan luksusta!

Pieniä vaatteita kannattaa kyllä olla jonkun verran vaikka sanotaan ettei niitä ehdi käyttää... Meillä pidettiin ekat 2kk 50cm vaatteita ja nyt on käytössä 56/62 senttiset :) Meillä on kyllä tytöllä paljon vaatteita, välillä pulauttelee tosi paljon ja menee vaatteet vaihtoon niin ihan kiva kun ei silti tarvi joka päivä olla pyykkiä pesemässä. Ja harsoja ainakin meillä tarvitaan paljon, niitä on nyt varmaan joku 20-30.
 
Näin ensimmäisten kolmen viikon jälkeen kokemuksia. Omaa aikaa ei jää juurikaan ja ne hetket mitä on ni ne haluaa käyttää ihan vaan perusasioihin kuten suihkussa käymiseen, hetken rentoutumiseen jne. Median, niin uutisten kuin viihteenkin, seuraaminen jää kyllä ihan kokonaan.

Yllätyin ehkä siitä miten rankkaa pienen lapsen kanssa arki voi olla, varsinkin kun siitä on äitinä pitkät päivät käytännössä yksin vastuussa ja miten tärkeää puolison olemassaolo ja apu onkaan. Täytyy kyllä nostaa fiktiivistä hattua monikkolasten vanhemmille ja äideille, jotka hankkivat lapsensa pienellä ikäerolla. Itsellä ainakin vielä nyt olo, että haluan seuraavan vähintään 3 vuoden ikäerolla tms - en ihan heti perään jaksaisi tätä unettomuusrumbaa uudelleen - saatika sitten odottamista ja synnytystä.. tosin kokemukseni ajoittuu vasta 3 viikon ajalle, joten hyvin voin muuttaa vielä mieltäni sitten kun kaikki toivonmukaan alkaa sujumaan rutiinilla ja omalla painollaan.

Kaikki valmiit suunnitelmat voi heittää romukoppaan, meillä ei viihdytä vaunuissa ollenkaan, joten liikkuminen onnistuu vain kantoliinan kanssa, eikä päiväuniakaan toistaiseksi voi nukuttaa parvekkeella raittiissa ilmassa.

Vastasyntynyt ei tosiaankaan nuku kokoaikaa, luulin niin. Meillä ollan 8-9h päivästä jo nyt helposti hereillä ja koska ulkomaailma ei vielä kiinnosta niin se käytännössä tarkoittaa, että se aika halutaan vaan olla äitin lähellä, tissillä, sylissä jne.

Ilmavaivat ja itkuherkkyys. Miten huonoksi ja voimattomaksi sitä itsensä tunteekaan kun tietää tarjonneensa kaikkensa lapselle, ruokkinut, pitänyt puhtaana, antanut läheisyyttä ja silti pieni huutaa huutamistaan eikä mikään asento ole hyvä.

Kuitenkin, yllätyin siitä miten aidosti iloiseksi kuitenkin pienen lapsen tyytyväisyys, katseet, pelkkä olemassaolo minut saakaan :heart: Suuri kaikki ylittävä rakkaus ehkä kasvaa ajan myötä, mutta miten suuria ilon ja rakkauden tulvahduksia sitä kakkavaippojen, jatkuvan itkemisen ja unettomuuden seassa voi kokeakaan ja ne antavat voimaa jaksaa taas eteenpäin :heart:

Kuitenkin, aika ihan vastasyntyneen kanssa oli odottamattoman rankkaa ja kokonaisvaltaista enkä malta odottaa mitä seuraavat ikävaiheet tuo tullessaan kun puhe ja leikkivalmiudet kehittyvät<3
 
-Yöheräämiset on oikeesti raskaita, vaikka oon ollu lähes koko urani vakiyötyöntekijä
-Vauvan sitovuus itteeni - ei edes syödä välttis jos ei toinen oo tekemässä ruokaa
-Imettäminen kestää tuntikausia ja sattuu herkkaristi alussa!
-Sukulaisten tyhmyys kun kuvittelevat mun toipuneen täysin rankasta synnytyksestä viikossa ja nyt pitäs jaksaa seurustella ja kestitä joka päivä jotaki - suuttuvat kun kielsin tulemasta...
 
Yksinkertaisuudessaan: Pessimisti ei pety!!

-ekat 2 (-4) vk meillä nukuttiin ja syötiin, kyttäsin jatkuvasti että nyt on jotain vikaa kun ei vauva huudakkaan
- seuraavat 2kk menikin sitten ihan toisissa merkeissä.. Sitten kytättiin naapureita, koiran ulkoiluttajia jne. ettei vaan herättäisi vauvaa kun olit saanut sen just nukkumaan huutosession jälkeen..
- Meillekkään ei oikein kukaan tuonut pieniä vaatteita (synnyttiin 2670g ja 49cm pitkinä) 50/56-koot meni pari kuukautta, 62:n hukuttiin.. Kietaisu bodyt on parhaita!!
 
Minut yllätti eniten se hormonimyrsky, mikä iski päälle, kun vauvan kanssa kotiuduttiin.

Ja sitten TODELLA järkyttävä juttu, kun ekana koti-iltana vauvan vaipassa oli punaista pissaa. Näytti verensekaiselta ja olin ihan varma, että vauva ei elä seuraavaan päivään. Soitto osastolle paljasti, että kyseessä on jokin "sakka", joka johtuu mun hormoneista ja on erittäin normaalia erityisesti poikavauvoilla.
Ihmettelin, miks tästä en ollut koskaan kuullutkaan. Miksi ei varoiteta etukäteen, vaikka ei joka vauvalla tulekaan?

Muuten komppaan muita, en viitsi toistaa tähän samoja asioita.
Halusin jakaa tämän, josko joku toinen välttyisi hurjalta järkytykseltä hormonimyrskyissään. :)
 
Se yllätti, miten "helppoa" vauvan kanssa oleminen on! Olin varautunut siihen että yöheräämiset on yhtä tuskaa, vauva itkee koko ajan ja että olen väsynyt. Mutta eih! Tyttö nyt 3,5kk, en ole missään vaiheessa ollut uupunut ja vasta kolmen kuukauden kohdilla rupesi itkuisuus hieman lisääntymään, eli ei ole ollut hermot eikä korvat tiukilla.

Sekin yllätti että vaippojen vaihto ei olekaan niin hirviätä hommaa. Seksikin on tuntunut synnytyksen jälkeen paremmalta kuin ennen!

Mitään muuta negatiivistä ylläriä ei tullut kuin se, että mies eeeei ehkä osallistu niin paljon kuin itse oli kaavaillut odotusaikana : /
 

Yhteistyössä