Vauvan huudatusunikoulu kerrostalossa??????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tietääkö joku, saako kerrostalossa toteuttaa vanhanaikaista huudatusunikoulua vauvalle, eli yksin omassa pinniksessä, ovi kiinni? Lohduttamaan ei mennä tuntikausiin, eihän vauva muuten opi. (ja naapurit tämän myöntäneet)

Huudatusunikoulu jatkuu kuukaudesta toiseen, onhan sen todettu jo tutkimuksissakin olevan melko tehoton keino saada vauva nukkumaan läpi yön heräämättä.

Täytyykö naapureiden sietää tätä, että keskellä yötä vaikkapa klo 2:30 alkaa kahden tunnin kauhea huuto?

Kun yleisesti sanotaan, että vauvan itku ei ole syy varoitukseen tai häätöön. Mites jos on kyseessä kaupungin vuokratalo, entä jos olisi omistusasunto?

Onko kellään kokemusta?

Ja eikö yleensä vauva nyt saada jollain keinolla hiljaiseksi edes kohtuuajassa, ellei kyseessä ole koliikki? Vauvahan ei itke turhaan, vaan sille on aina syy. Eikö se noin mene?

lapsen itkuun reagoimisesta RUNSAASTI faktatietoa. Mitä pienempi lapsi sen nopeammin pitää itkuun reagoida ja lohduttaa. Tuolla tavoin lapsesta kasvaa lohduton ihminen.
Oma lapseni ei ole 10sekunttia kauemmin itkenyt itsekseen.
Tänään myönnän että mulkkasin todella pahasti äitiä joka antoi vauvansa itkeä hysteeristä itkua eikä tehnyt MITÄÄN. Enkä ollut ainoa paheksuja. Mikä ihmisiä vaivaa jos ei pientä lasta ymmärretä lohduttaa?!?

Vauvan itkua pitää vaan sietää. Ei siitä voi valitusta tai häätöä saada.

Mutta jos tuntuu siltä, että asiat eivät ole kunnossa (jos epäilet vaikka että lapsi on jätetty yksin kotiin itkemään, tms) niin voisihan siitä vaikka neuvolaan pirauttaa ja kertoa huolensa. Poliisille en todellakaan soittaisi siitä, että vauva itkee yöllä, ja lastensuojeluilmoitustakaan en tekisi ennen kun olisin jutellut asiasta neuvolan terkkarin tms kanssa ja kuullut hänen mielipiteensä asiaan.

Joo elikkä lasten itku ei ole syy häätöön kuten sanoit, olipa syy itkulle mikä hyvänsä on ihan kohtuutonta häätää ketään lasten äänien takia. Aika kovaa kuuluu vauvan itku teille jos sinäkin heräät keskellä yötä, meillä vauvat itkeneet joskus 15minuuttiakin viereiseswsä huoneessa enkä ole havahtunut tarpeeksi väsyneenä.

Voisitko harkita itsellesi unettomuuteen jotain lääkitystä? Tai muuttoa taloon, jossa seinät eivät ole paperia. Mikäli kuitenkin haluat niin voit tehdä siitä naapurista vaikka ilmoituksen sossuun tai poliisille, mutta vuokraisäntä ei mahda mitään lasten itkulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Ei se nyt NIIN paljoa voi häiritä teitä jos ei seinät ihan paperista ole!

mutta olen niin sensitiivinen myös vieraiden lasten itkulle, että multa alkoi herua maitoa kun naapurin lapsi huusi pidempään.. Ja olin imettämisen lopettanut jo 2vuotta sitten..

Että kyllä se vaan kuule häiritsee.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

mutta olen niin sensitiivinen myös vieraiden lasten itkulle, että multa alkoi herua maitoa kun naapurin lapsi huusi pidempään.. Ja olin imettämisen lopettanut jo 2vuotta sitten..

No tuossa tapauksessa ongelma on sinussa eikä vauvassa, ethän sä voi vauvaperheitä häätää naapurista vaan että sulla sattuu tissit vuotamaan. Käy tutkituttamassa oma terveytesi.

Voihan siitä jonnekin tehdä ilmoituksen, mutta mun mielestä asiasta kannattaisi ensin keskustella vanhempien kanssa ihan asiallisesti. Monasti luulee tietävänsä mitä naapurissa tapahtuu, mutta se voi tosiaan olla vain luuloa... Toki kuukausia kestävä huuto vaatii jo huomiota.
Tarkoitan tällä siis sitä, että kyllä vaikka kipeä lapsi voi huutaakin tunteja ja se on siis normaalia ja pakkohan sitä on sietää. Joten en lähtisi ihan kevein perustein soittelemaan lastensuojeluun, mutta ei sulla nyt taida mitkään keveät perusteet ollakaan.

Olipas taas sekavaa, sori :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mutta jos tuntuu siltä, että asiat eivät ole kunnossa (jos epäilet vaikka että lapsi on jätetty yksin kotiin itkemään, tms) niin voisihan siitä vaikka neuvolaan pirauttaa ja kertoa huolensa. Poliisille en todellakaan soittaisi siitä, että vauva itkee yöllä, ja lastensuojeluilmoitustakaan en tekisi ennen kun olisin jutellut asiasta neuvolan terkkarin tms kanssa ja kuullut hänen mielipiteensä asiaan.

sanoa, että sos. työntekijälle tai poliisille soittaminen olisi hätävarjelua. Jos lapsi huutaa tunteja niin kyllä siinä voi hyvinkin hätä olla. Mitä se neuvolaan konsultointi enää seuraavana päivänä auttaa? Sitäpaitsi päivystävää sos. työntekijää voi aivan yhtä hyvin konsultoida jos ei tiedä mitä tehdä ja lapsesta on huoli. Siinä keskustelun jälkeen voi tehdä päätöksen tekeekö ilmoituksen tms. mikä on milloinkin järkevintä. Esim. soittaako naapuriin ja kysyy onko joku hätän tms.

ensinnäkään unikoulussa ei jätetä lasta huutamaan tuntikausiksi yksin.
toisekseen, turhaa lastensuojeluilmoitusta ei ole. Jos luulee, että lapsella on hätä, niin mieluummin tekee ilmoituksen, vaikka sitten "turhaan" kuin jättää tekemättä, ja olisikin ollut hätä.
Ja siihen, että oma lapsi ei ole huutanut 10sek kauempaa, ja mulkoilit kaupassa huutavan lapsen äitiä, niin sekin ehkä riippuu siitä, että MIKSI lapsi huutaa? Minä ainakin suhtaudun erilailla siihen, että itkeekö poika sitä, että on sattunut tai pahalla mielellä tms, tai huutako kiukuttelua, kun ei saa jotain mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tuossa tapauksessa ongelma on sinussa eikä vauvassa, ethän sä voi vauvaperheitä häätää naapurista vaan että sulla sattuu tissit vuotamaan. Käy tutkituttamassa oma terveytesi.

mutta OIKEASTI ei lasta saisi itkettää LAPSEN takia! Sellaiset vanhemmta jotka päättää olla huomiomatta lapsen tarpeet ja säännöllisesti itkettävät lapsiaan ovat tunneköyhiä. Minä olen täysin terve ja vastuullinen ihminen ja biologiani toimii. Toista se on valitettavasti eräillä..

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

sanoa, että sos. työntekijälle tai poliisille soittaminen olisi hätävarjelua. Jos lapsi huutaa tunteja niin kyllä siinä voi hyvinkin hätä olla. Mitä se neuvolaan konsultointi enää seuraavana päivänä auttaa? Sitäpaitsi päivystävää sos. työntekijää voi aivan yhtä hyvin konsultoida jos ei tiedä mitä tehdä ja lapsesta on huoli. Siinä keskustelun jälkeen voi tehdä päätöksen tekeekö ilmoituksen tms. mikä on milloinkin järkevintä. Esim. soittaako naapuriin ja kysyy onko joku hätän tms.

Jos niillä on hätä niin kai ap olisi jo ajat sitten soittanut poliisille?
Tuohan on toistuvaa, kestänyt kauan, niin mä asian käsitin. Ja naapuri on kertonut, että he unikouluttavat lastaan noin. Siksi en näe sitä hätänumeroon soittamisen arvoisena asiana.

Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
toisekseen, turhaa lastensuojeluilmoitusta ei ole. Jos luulee, että lapsella on hätä, niin mieluummin tekee ilmoituksen, vaikka sitten "turhaan" kuin jättää tekemättä, ja olisikin ollut hätä.
Ja siihen, että oma lapsi ei ole huutanut 10sek kauempaa, ja mulkoilit kaupassa huutavan lapsen äitiä, niin sekin ehkä riippuu siitä, että MIKSI lapsi huutaa? Minä ainakin suhtaudun erilailla siihen, että itkeekö poika sitä, että on sattunut tai pahalla mielellä tms, tai huutako kiukuttelua, kun ei saa jotain mitä haluaa.

ja äiti rauhassa tutki hyllyjä kaupassa 10min kun lapsi huusi koko tuon ajan hysteerisesti. Aivan kammottavaa! Onneksi joku vanhempi rouva meni sanomaan tuolle äidille, että ota se syliin..

Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:

ja äiti rauhassa tutki hyllyjä kaupassa 10min kun lapsi huusi koko tuon ajan hysteerisesti. Aivan kammottavaa! Onneksi joku vanhempi rouva meni sanomaan tuolle äidille, että ota se syliin..

minkä ikäinen vauva? jos pieni niin sitten eri juttu, mutta jos uhmaikäinen, niin kyllähän ne jaksavat kiukutella. Ja muuten, miten sulla on ollut aikaa kaupassa kytätä jotain toista 10min?
:D

että vauva oli maks 3kk ikäinen siis vauva! Ja olen töissä kaupassa joten ihan kuule siksi oli "aikaa". Ja olen huomannut valitettavasti että nykyään lapset itkevät huomattavasti enemmän kaupoissa eivätkä vanhemmat reagoi siihen mitenkään.

Aika rankalta kuullostaa. Jos huutoa on siis jatkunut kuukausikaupalla? Miten vanhemmat jaksavat?

Meillä myös huudettiin jopa kaksikin tuntia kerrallaan ja parikin kertaa yössä, kun yösyömisestä vieroitettiin. En toki jättänyt lasta yksin huutamaan. Huusi, vaikka olisi syliin ottanut. Sängyssään rauhoittui nopeammin. Itse olin toki vieressä. Huutoa kesti pari viikkoa.

Myös allergiat voi aiheuttaa yöhuutoa. Eikä niihin välttämättä auta mikään lohduttelut.

Jotenkin tuntuu, että kyllä naapureista huomaisi jostain muustakin kun yöhuudoista, jos asia olisi lastensuojelullinen.

Jos ette siedä elämän ääniä valitsemassanne talossa, olkaa hyvä ja siirtykää maalle. Meillä naapurin muksu itkee paljon öisin, on huono nukkuja, eikä häiritse pätkääkään. Ja lapsen sänky on n. 50cm päässä minun päästäni, kun sängyn pääty on samalla seinällä.

Meillä poika oppi unikoulun kanssa nukkumaan, huusi n. 20min suoraa kurkkua, jonka jälkeen oli väsynyttä itkun tuherrusta 10min, sitten vikinää 10min ja nukahti. Laitoimme vielä lapun rappuun että meillä on unikoulu, jolloin ei tarvinnut valittaa kenenkään. Poika oppi nukkumaan noin viikossa.

Paljonkohan on ilmaa ap:n ajoissa?

että vauva oli maks 3kk ikäinen siis vauva! Ja olen töissä kaupassa joten ihan kuule siksi oli "aikaa". Ja olen huomannut valitettavasti että nykyään lapset itkevät huomattavasti enemmän kaupoissa eivätkä vanhemmat reagoi siihen mitenkään.

no elä nyt hermostu. En huomannu tota otsikkoa. Toki on eriasia huudattaa 3kk ikäistä vauvaa kuin vaikka 1vuoden. Elä revi pelihousujasi :)

lisäys: 2.30 alkava itku on tod näk pienellä nälkäitkua, tai sitten kuten naapurissa, vain huono nukkuja. Silloin mielestäni pitää mennä katsomaan mikä hätänä. Mutta unikoulun ajankohtahan sijoittuu nimenomaan siihen, milloin vaveli menee nukkumaan, eikä mielestäni siis koske yöheräilyä.

Yhteistyössä