Vauvan hoitoon laittamisesta (esim yökylään mummulaan)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Voitte nyt sitten kaikki paheksua minua, mutta minun 3kk vauvani oli isälläni yökylässä siskoni 30-vuotisjuhlien takia. Ap:n käsityksen mukaan minun pitää kai olla tyytyväinen, kun vauva oli siellä kiukutellut tuttipullolle ja nukkunut huonommin kuin kotona. Ei siis ainakaan ole ollut missään ihme "tilassa". En voi tietenkään tietää nyt enkä koskaan onko se saanut siitä jotain "raumoja". Aurinkoinen ja iloinen poika se on ainakin toistaiseksi.
Tällä viikolla vauva on alkanut kiinnostua uudella tavalla esineistä, tarttuu niihin ja katselee sitten niitä, omia käsiään ja minun käsiäni. Samalla on enemmän halunut olla sylissä ja "pikkuvauvailla". Luulen, että nyt alkaa enemmän ymmärtää omaa erillisyyttään kaikesta, joten hyvä, että siskon syntymäpäivät eivät osuneet myöhemmälle, sillä tässä vaiheessa en vauvaa jättäisi hoitoon pidemmäksi aikaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja lennia:
Voitte nyt sitten kaikki paheksua minua, mutta minun 3kk vauvani oli isälläni yökylässä siskoni 30-vuotisjuhlien takia. Ap:n käsityksen mukaan minun pitää kai olla tyytyväinen, kun vauva oli siellä kiukutellut tuttipullolle ja nukkunut huonommin kuin kotona. Ei siis ainakaan ole ollut missään ihme "tilassa". En voi tietenkään tietää nyt enkä koskaan onko se saanut siitä jotain "raumoja". Aurinkoinen ja iloinen poika se on ainakin toistaiseksi.
Tällä viikolla vauva on alkanut kiinnostua uudella tavalla esineistä, tarttuu niihin ja katselee sitten niitä, omia käsiään ja minun käsiäni. Samalla on enemmän halunut olla sylissä ja "pikkuvauvailla". Luulen, että nyt alkaa enemmän ymmärtää omaa erillisyyttään kaikesta, joten hyvä, että siskon syntymäpäivät eivät osuneet myöhemmälle, sillä tässä vaiheessa en vauvaa jättäisi hoitoon pidemmäksi aikaa.
Korostan edelleen, että tämä on ihan asiantuntijoiden KÄSITYS asiasta eikä todellakaan minun oma päätelmäni. Ja edelleen, tehkää miten teette.

Pata kattilaa soimaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuule. Minä olen sanojeni mittainen ja minun ei tarvitse kasvattaa tasan kenenkään muun lapsia kuin omiani. Heidän kannalta teen ne päätökset ja en ole anteeksi vain mitenkään sairas, mutta jos tahdot asiaa niin selitellä. Minä en hauku ketään, mutta aika moni on haukkunut minua jo tässä ketjussa, sinä sairaaksi, joku aasiksi ja juntiksi... Minulla on vahva periaate, mutta minä en todellakaan tee toisten puolesta päätöksiä ja valintoja enkä kanna vastuuta toisten tekemistä päätöksistä. Ja minä en VALISTANUT ketään. Kunhan esitin oman pohdintani ja huomiot asiasta, josta olen asiantuntijoiden kanssa ollut tähänkin asti samaa mieltä.
Mä vähän ihmettelen tätä. Itselläni on vahvoja mielipiteitä tietyistä asioista ja uskallan tuoda ne kyllä esiin. En tee asioita jotka ovat omaa moraalikäsitystäni tai jotain muuta periaatetta vasten. Tässä sä olet selkeästi sitä mieltä että tuo vauva kärsii hoidossasi, mutta toistuvasti otat lapsen hoitoon. Sinä et tietenkään tee päätöksiä toisten puolesta, teet ne omasta puolestasi. Ja nyt olet ihan yhtä osallisena hoitoasiassa kuin vauvan vanhemmatkin.

masikset
se on just se perusturvallisuus kun kehittyy tuossa vauva aikana, ne mummula vauvat ovat just niitä cipraleksiä syöviä masentuneita aikuisia kun ovat vauvana jo revitty irti johonkin kovaan maailmaan. ei ole toi itseluottamus kehittynyt.

v
Pakko sanoa vaikka en kaikkea jaksanu lukea.. Vauva siis "tajuaa" n.2kk iässä olevansa eri ihminen kuin äiti. Sitä ennen en kyllä itsekkään laittaisi hoitoon.. Nyt on ikää meidän vauvalla melkein 5kk ja oli viime vkl mummolassa yökylässä, käyttäytyi samalla lailla kuin kotona ym.

Mun mielipide on se että toki vanhemmatkin tarvitsevat joskus hengähdystauon ja silloin yksi yö erossa äidistä ei vaikuta lapseen. Eri asia jos yöhoidot toistuu joka vkl. Sitäpaitsi kun äiti/vanhemmat saa joskus omaa aikaa, jaksaa lastenkin kanssa ihan eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja masikset:
se on just se perusturvallisuus kun kehittyy tuossa vauva aikana, ne mummula vauvat ovat just niitä cipraleksiä syöviä masentuneita aikuisia kun ovat vauvana jo revitty irti johonkin kovaan maailmaan. ei ole toi itseluottamus kehittynyt.
Munki täytyy kai sit huomenna hakea resepti.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pata kattilaa soimaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuule. Minä olen sanojeni mittainen ja minun ei tarvitse kasvattaa tasan kenenkään muun lapsia kuin omiani. Heidän kannalta teen ne päätökset ja en ole anteeksi vain mitenkään sairas, mutta jos tahdot asiaa niin selitellä. Minä en hauku ketään, mutta aika moni on haukkunut minua jo tässä ketjussa, sinä sairaaksi, joku aasiksi ja juntiksi... Minulla on vahva periaate, mutta minä en todellakaan tee toisten puolesta päätöksiä ja valintoja enkä kanna vastuuta toisten tekemistä päätöksistä. Ja minä en VALISTANUT ketään. Kunhan esitin oman pohdintani ja huomiot asiasta, josta olen asiantuntijoiden kanssa ollut tähänkin asti samaa mieltä.
Mä vähän ihmettelen tätä. Itselläni on vahvoja mielipiteitä tietyistä asioista ja uskallan tuoda ne kyllä esiin. En tee asioita jotka ovat omaa moraalikäsitystäni tai jotain muuta periaatetta vasten. Tässä sä olet selkeästi sitä mieltä että tuo vauva kärsii hoidossasi, mutta toistuvasti otat lapsen hoitoon. Sinä et tietenkään tee päätöksiä toisten puolesta, teet ne omasta puolestasi. Ja nyt olet ihan yhtä osallisena hoitoasiassa kuin vauvan vanhemmatkin.
Ehei. Tuo ei mitenkään romuta minun periaatteitani. Minä annoin parasta mahdollista hoitoa vauvalle, jonka vanhemmat olivat päättäneet joka tapauksessa laittaa vauvan silloin hoitoon. Ja minä olen ihan iloinen siitä, että olen sen tehnyt koska tiedän että vanhempiensa jälkeen hän oli varmasti parhaassa mahdollisessa paikassa hoidossa ja minä opin todella paljon uutta myös. Minä myös annoin vauvalle tuttipullolla maitoa, mutta en ole mitenkään osallinen enkä ole ollut tekemässä ratkaisua siitä, että vauva tulee saamaan myös korviketta. Se on vanhempiensa valinta. Minä tein kuten heidän kanssaan oli sovittu. Mutta voit tosiaan käännellä asiaa ihan mielesi mukaan. Edelleen puuttuu täältä ne linkit päinvastaisiin tutkimustuloksiin.

Tuosta perusturvallisuuden kehittymisestä puhutaan nykyään paljon. Jotenkin minusta tuntuisi oudolta, jos ihmisen perusturvallisuuden rakentuminen olisi niin riskialtista, että yksi yö hoidossa vaarantaisi sen. Varsinkin, jos vauva hoidossa ollessaan ei joudu kokemaan, ettei hänen tarpeitaan tyydytettäisi tai ettei hänestä huolehdittaisi.
Luulisi pikemminkin, että perusturvallisuus koostuu niistä pienistä arkielämän asioista, siitä kuinka äiti on lapsensa kanssa, vastaa lapsensa tarpeisiin jne.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Aivan varmasti on perää tuossa, MUTTA kuten joku kirjoittikin, tällä ei myöskään pidä ruveta syyllistämään väsyneitä äitejä. Etenkin yh:lla on varmasti välillä tarvetta tuuletukseen tai vaikka ihan vaan nukkumiseen ja silloin on apu kullan arvoista, eikä varmasti särje sitä lasta. Ennemminkin se särkee lapsen, jos äiti on aina huonolla tuulella ja katsoo sekä koskettaa lastaan sen vuoksi vähemmän rakastavasti.
Ihan täydellinen peesi.

Oma vauva menee yökylään 1,5 kk päästä ekaa kertaa, 10-kuisena, ja päästään sitten miehen kanssa ekaa kertaa nukkumaan koko yö putkeen.

Meidän vauvalla oli ekat 4 kk koliikki, ja sen jälkeen ollut koko ajan aika paha unihäiriö, heräillyt aina 30-60 min. välein öisin, eli yleensä 10-20 kertaa yössä.

Ei, en pode tippaakaan huonoa omaatuntoa siitä että suunnittelen jo vauvan yökylään vientiä, että saadaan nukkua. =)

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja Pata kattilaa soimaa:
Ap, jos kerran olet noin vastaan yökyläilyä miksi suostut ottamaan niitä vauvoja teille hoitoon??? Olet täysin vakuuttunut että se ei ole lapselle hyväksi ja silti suosit toimintaa. Miksi et ole kieltäytynyt ja ilmoittanut että sinähän et vauvaa teille ota vaikka tilanne olisi mikä, koskapa kaikki ero äidistä on vauvalle haitaksi.
Joo tämä tuli minullekin mieleen. Voisi kuvitella ettei näin ajatteleva ihminen tosiaan sitten ottaisi niitä vauvoja yökylään.

Yhteistyössä