vauvan 8kk yöunet

• Viestiketjun aloittaja "mymmeli"
  • Ensimmäinen viesti
"mymmeli"
Voi voi, mitä ihmettä oikein keksisin meidän tirppanan kanssa, kun unet yöllä ovat menneet ihan mahottomiksi.

Unille mennään noin 20.30 ja itse nukkumaan menen n.23.00. Nukkumaan meneminen on ihan ok, joskus helpommin ja joskus kestää kauemmin. En nukuta syliin enkä rinnalle, vaan silitellen omaan sänkyyn. Tässä välissä ennenkuin itse pääsen nukkumaan vauva herää ainakin kaksi-kolme kertaa. Käyn laittamassa tutin suuhun ja yleensä unet jatkuu ok, joskus vaatii silittämistä.

seuraava herätys on siinä kahdentoista korvilla. Vauva ei rauhotu sänkyyn, vaan pitää nostaa syliin. Maitoa en vielä anna tässä vaiheessa, sillä iltapalaksi uppoaa iso satsi puuroa ja maitoa.
Maitoa annan ensimmäisen kerran 2.00, jolloin vauva sitä ihan itkee. Loppuyö onkin sitten ihan yhtä katkonaista kuin alkukin. Ylös noustaan 8.00 ja mamma on ihan rättiväsy. Neiti sen sijaan on kuin itse aurinko :)

Vielä kuukausi sitten tyttö nukkui kuin enkeli yhdellä herätyksellä ja syötöllä. Pitääkö tässä ottaa joku unikoulu kehiin, vai onko ohimenevää?

Huudatuskouluja en tee, mutta kokemuksia muista otan mielellään vastaan. Kaikki vinkit ja avut kehiin, miten meillä saataisiin unet paremmiksi!

"Toinen"
Meillä saman ikäinen menee nukkumaan klo 19-20, ja pyytää tuttia kerran-pari ennen kuin menen itse viereen. Loppuyö sujuu vaihtelevasti. Viime yönä kaveri päätti neljältä, että nyt on aika konttausharjoituksien. Meillä ainakin tuo liikkuminen on tehnyt öistä rauhattomia. Ja kyllä se maitotankkauskin taitaa edelleen tulla tarpeeseen.

Koska lapsi on ainoa, en tunne itseäni vielä erityisen väsyneeksi, joten näillä mennään toistaiseksi.

++++++
Varmaankin ohimenevää, jos vasta kuukaudenkin kestänyt. Onko oppinut uusia taitoja? Liikkumaan?Yleensä alle vuoden ikäisten uni on hyvinkin tuollaista. Ja vielä kun saa yöruokaakin.

"Vieras"
Meillä samanikäinen poika ja ihan samanlaista. Tosin ei oo koskaan nukkunu sen paremmin. En tiiä mikä auttais, meillä kun ei ees huoli tuttia, on sitten siitä puolestayöstä alkaen vähän väliä tississä kiinni, käyttäen mua tuttinaan. Yhden kerran ehkä oikeasti on nälkäinen, muuten vaan hamuaa ja kaipaa imetyävää.

sphe
Hei Mymmeli. Minun poika 9kk aloitti tuon saman noin viikko sitten. Sitä ennen nukkui yhdellä heräämisellä koko yön. Tänään sitten huomasin uuden kulmahampaan tulleen ikenestä läpi, eli se ehkä täällä oli syynä. Muut hampaat tulleet ilman itkuja.

"pölyhousu"
Moikka! Mulla on 9kk neiti ja kuukausi sitten oli sama meininki.Meillä teki hampaat tulojaan,kun oli noin katkonaista unta.Kolme hammasta puhkesi samaan aikaan.Nyt seistään ilman tukea ja odotan niintä öitä,kun neiti näkee unia kävelemisestä.Arvelisin ,että on ohimenävää.Tsemppiä!

"mymmeli"
kontaten meillä on menty parisen kuukautta ja konttaus on alkanut parin päivän sisällä samoin kuin ylöspäin kapuaminen :eek: Mietinkin sitä, jos olisi tällainen vaihe, että menis ohi kuitenkin.. Onkohan kovin tyypillistä, että näillä main tulee huonomman nukkumisen kausia? Saattaa olla hampaitakin, kaksi on jo alhaalla. Kuinkakohan kauan nekin voi oireilla...

Imetän edelleen ja annan maitoa yöllä, lapsi kun tuntuu sitä ihan itkevän. Olen yrittänyt olla antamatta maitoa useammin kuin sen kerran, jottei menisi tissutteluksi, mutta aamuyöstä olen itse niin väsynyt, että otan tytön viereen ja annan helpommin tissiäkin.

"Toinen" meilläkin on esikoinen, mutta silti alkaa painaa pikkuhijaa :p

"annika"
voipi normaalia eroahdistusta/vierastusta tuo ikä huomioiden. tietty voipi heräilllä siihenkin että tutti on hukassa, joskus käy niin että tutista on tuossa iässä enempi haittaa kuin hyötyä, mutta en tiedä onko lapsenne siitä vielä valmis luopumaan. jos sinne sänkyyn laittais useamman tutin niin osaisiko ite ettiä sen suuhunsa? pinnasänky ihan sun viereen jotta ei hätäänny yöllä kun herää.

"mymmeli"
tutti on siitä jännä, että se sylkäistään suusta heti, kun on nukahdettu :D Eli nukahtamiseen on vaan tarvittu. Oon yrittäny nukuttaa ilman sitä, mutta se ei oikein taida olla vielä(kään) mahdollista, niin kovasti se imu tulee vielä esiin .. Tosin en ole taas hetkeen kokeillut ilman tuttia, voisi sitä testata! Olen sen saanut pois jo muuten käytöstä paitsi päikyt ja yöunet, ne on ainoat hetket, milloin meillä enää tuttia syödään :)

Pinnis on siinä ihan sängyn vieressä. Eroahdistusta kyllä on, neiti itkien ryömii mun (tai miehen) perässä jos poistutaan näköpiiristä :eek: voisikohan siitä johtua.. eroahdistukseen tuskin auttaa mikään muu kuin läheisyys..?

"mymmeli"
ja on lohdullista kuulla, että meillä ei olla mitenkään vääränlaisia ja erityisen huonounisia :D

Unikouluja jotenkin karsastan, mutta tassuttelua yms. pitää vissiin jossain vaiheessa kokeilla, jos ei parannusta ole havaittavissa lähiaikoina ..

Yhteistyössä