Vauvalle unikoulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä mieltä olette ns. "tassu-unikoulusta" tuollaiselle 7kk ikäiselle? Syö kiinteitä jo paljon, heräilee syömään edelleen n. 4 x yössä (ensimmäisen kerran puoliltaöin). Kyseessä taitanee olla enemmän tapa kuin nälkä. Neuvolasta suosittelivat tassu-unikoulua, mutta mua jotenkin ahdistaa se että vauva joutuu itkemään. Mielipiteitä ja kokemuksia? Entä oletteko pitäneet unikoulua itse? Jos ette, missä vaiheessa vauvanne lopetttivat yöllä syömisen?

Siinä tassuttelussahan nimenomaan minimoidaan vauvan itku. Meillä toimi, ja mun mielestä kannattaa pitää jos on oma jaksaminen vähissä. Vauvatkin ovat tapojensa orjia, vanhemmat voivat ohjata muunlaiseen yönviettotapaan kuin maito suussa nukahtelemiseen. Mitä nuorempi, sitä helpompaa on tassuttelu viedä läpi.

Lopetti 6kk kun myös vähän opeteltiin nukkumista heräilyn sijaan. Minusta se tassutus on hyvä keino ja tottakai lapsi itkee kun protestoi uutta vastaan. Se tapahtuu kuitenkin turvallisesti eikä hätää ole kun tassuttaa eikä jätä yksin huutoineen.

Joo, tuo on kyllä hyvä pointti, että unikoulun toteuttaminen on sitä helpompaa mitä pienempi vauva on..

Kyllähän mä sen järjellä tiedän, että vauvalla ei ole hätää vaikka itkeekin. Mutta jostain syystä en meinaa kyetä kuuntelemaan ollenkaan sitä itkua. :( Pitänee yrittää.

Mutta miten tuo tassuttelu käytännössä onnistuu, kun tuo lapsukainen ei viihdy mahallaan vaan yrittää kääntyä selälleen koko ajan?

Tassutus toimi meilläkin, samoin se, että ei heti ekasta inahduksesta noustu sängystä, vaan silleen suhistiin miehen kanssa :laugh: . Lapsihan on usein puoliunessa, ja ainakin meidän molemmat neidit oppi nukahtamaan siihen suhinaan, eli lopulta ei tarvinnut noustakaan rauhoittelemaan. Ylipäätään se, ettei työnnä ekaksi tisua suuhun vaan kokeilee muita keinoja rauhoittamiseen, tepsii. Lasta ei tarvitse huudattaa!

no, meillä ei kyllä tuo tassuttelu toiminut 7kk ikäisellä! Heräili 4-7x yössä ja rauhottui ainoastaan rinnalle (ei syönyt tuttia), eka tassutteluyritys tuolloin 7kk, viikon jaksoin kuunnella raivoamista ja annoin periksi, toinen yritys 10kk yhtä laihoin tuloksin (no syötöt loppui tuossa 1,5v) ja vasta 2,5v lapsi oppi nukkumaan läpi yön heräämättä! Nyt 3v nukkuu ehkä 1-2 yötä viikossa heräämättä!
Kuopus (nyt 1v) unikoulutettiin "perinteisellä" tyylillä, eli Huusi sen max.3min, eka iltana 1,5h kävin 3min välein laittamassa talkaisin makuulle ja sanomassa "nyt on yö, nyt nukutaan", sen jälkeen nukkui koko yön, sen jälkeen satunnaisia heräilyjä esim. sairastaessa tms.

Yhteistyössä