Unikoulu ei onnistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tassuttelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tassuttelija

Vieras
Kaipaisin kokemuksia siitä miten nopeasti unikoulu on teillä auttanut. Sain neuvolasta opastusta unikouluun ja päätettiin kokeilla. Meillä on neljäs tassuttelu-yö ja heräämisiä on vaan enemmän...
7kk vauva menee n.puoli yhdeksän maissa nukkumaan, nukahtaa tassutellen omaan sänkyyn tutti suussa. Ennen unikoulua heräämisiä oli ehkä noin viisi yössä, söi yleensä kaksi kertaa. Unikoulun myötä jätin yösyötöt pois. Isä hoiti kolme ekaa tassu-yötä. Nyt viime yönä heräili tunnin välein, yksi vajaan kolmen tunnin pätkä oli. Nukkuminen on jotenkin kauhean levotonta, koko ajan ähisee ja vääntelee, mutta nukahtaa nopeasti kun antaa tutin ja tassuttelee, mutta herää taas pian. Vauva syö kunnon ateriat päivällä, eikä vaikuta aamulla nälkäiseltä, annan ensin puuron ja sitten imetän. Hampaita ei näytä olevan tulossa.
Mikä neuvoksi? Kannattaako vaan jatkaa sitkeästi? Kaipailen kokemuksia!
Lisäkysymys vielä, onko teillä pysynyt maidontulo riittävänä kun ei öisin syötä? Mulla tuntuu, että sitä tulisi nyt paljon vähemmän. Alkaa jo epäilyttää oliko tää hyvä juttu...

Meillä taisi kolmas yö olla pahinta, kun jätin tissin pois. Alotin unikoulun, kun vauva oli 8kk, koska yöt alkoivat mennä yhdeksi hyppäämiseksi. vauva ei itsekkään tiennyt, mitä halusi kun heräsi. Aiemmin luulin, että se tarvitsi vielä yömaitoa, koska söi niin hyvin. Yllättävän hyvin se tissin jättäminen kuitenkin meni. Vaikka ekaksi tosiaan tuntui, että siitä meni vielä huonompaan päin yöt. NYt kun reilu pari viikkoa tissin jättämisestä on mennyt, viimeyönä eka heräminen ja ainut semmoinen oli puoli seitsemältä. Nukkuu n.21-9 välisen ajan.

Vauva on nukahtanut jo melko pitkään itsekseen(enne unikouluakin) iltaisin. Lopetin nukuttamisen, koska se vain pidensi nukahtamista. Jätän vauvan siis vain sänkyyn ja joskus käyn tutin nostamassa(jos itkua tulee). Mutta öisin ensin tassuttelimme. Nyt ei tarvitse ylensä kuin tutti käydä nostamassa, jos sitäkään. Välillä nimittäin, kun en enää jaksanut nousta sängystä, vauva rauhoittui itsekseen. Siitä opin, ettei kannata pitää kiirettä, kun menee vauvan luo.

Mulla on kyllä maitoa riittänyt, vaikka en enää syötäkään öisin. Tosin sehän ei kerro kaikkien maidon riittävyyttä. Mulla on tullu koko ajan reilusti maito.

Tässä mun mietteitä. Eli jasamisia sinne. Toivottavasti teilläkin tuottaa tulosta. Itse olin odottanut paljon lyhyempää unikouluaikaa, koska usein kuulee kuinka jo kuinka kolmessa yössä vauva rupesi nukkumaan läpi yön. Kerkesin jo ajatella, että pitää kai yrittää luopua vielä tutista öisin, koska sitä piti käydä tosiaan vielä viikko sitten useaankin otteeseen nostelemassa. Mutta nyt vaikuttaisi, ettei tutittomuusunikoulua ainakaan vielä tarvitse aloittaa.

Meillä lopetettiin ensin iltaimetys ja sitten vasta yösyönnit. Kävi helposti, huusi vain yhtenä yönä ja parina seuraavana heräili mutta ei tarvinnut nostaa edes syliin.

Maito riitti aivan hyvin myöhemminkin =)

Ei kannata tässä vaiheessa lopettaa!!! Joskushan se on tehtävä ja olette jo noin pitkällä!! Jostain kuulin että "normaali" lapsi oppii n. viikossa nukkumaan yönsä kun unikoulua pidetään. Ihan heti ei kannata mielestäni mennä tassuttelemaan vaan vasta sitten jos äityy kunnon itkuksi. Hyvä taito että oppii nukahtamaan itsekseen, olen huomannut ;).

Tsemppiä!!

Meillä on unikoulu käyty nyt jo 3 kertaa läpi ja yhä vain heräillään öisin 2-4kertaa. No, onhan se parempi verrattuna entiseen 10 kertaan! Lopetin imetyksen kokonaan 3 unikoulun yhteydessä(haikein mielin), mutta ehkä juuri se auttoi öitä edes vähän rauhoittumaan.

Taitaa olla niin, että jotkut vauvat vaan ovat heräilijä tyyppiä, eivätkä koskaan tule nukkumaan kunnolla...meillä ei myöskään nukuta päiväunia 1/2h pidempään. Voimia vaatii..

Hei...
Sehän on hyvällä mallilla, jos nukahtaa pian uudelleen tutin avulla! Eihän se lapsi tahallaan herää uudelleen ja uudelleen. Ongelmahan on siis siinä, ettei vielä osaa nukahtaa itse ilman äidin tai isän apua ja ohjausta (tutti suuhun ja pää tyynyyn!)

Ensimmäisen vaiheen olette jo hienosti selvittäneet, sen yösyönnistä irrottautumisen. Nyt saattaa aikaa mennä tähän, että oppii nukahtamaan itse. Meillä yötissit jätettiin noin 9 kk ikäisenä, tissin perään ei itkenyt kahden yön jälkeen, mutta on siitä lähtien (1v 3kk) varmasti joka yö herännyt vähintään kerran, noussut istumaan ja tarvitsee tutin, rätin ja jonkun laskemaan takaisin vaakatasoon... Mutta minusta silti nukahtaa aina hyvin, nukkuu rauhallisesti ja noin 11 h yöunet. Mälsää vain itse pompata joka yö pystyyn auttamaan...

Enivei, älä lopeta hyvin alkanutta, muista ettei se kykene tahallaan heräämään, kuten ei kukaan muukaan. Apuja vain sinulta kaipailee! Jaksamista ja tähtiöitä teille!

Kiitos kannustuksesta kaikille! Nyt viides yö meni jo itse asiassa paljon paremmin, heräämisiä oli jo vähemmän! Aloin vaan jo eilen epäillä koko juttua, jotenkin tuli niin huono omatuntokin koko hommasta, vaikka onhan tää loppujen lopuksi vauvan parhaaksi. Ja kun alkoi huolettaa se maidon väheneminen, mutta kai se tuotanto pysyy yllä päiväsyötöilläkin.
Pitää vaan olla kärsivällinen ja jatkaa!

Itse unikoulusta ei ole vielä kokemusta, mutta siitä ajattelin vain alkuperäiselle viestiä, että meillä ainakaan maito ei ole mihinkään loppunut, vaikka poika lopetti yösyönnit itse jo 2,5kk:n ikäisenä. Eikä maitoa minulla ole koskaan tullut mitenkään hurjasti, pojan tarpeeseen kuitenkin riittävästi, koska olen tähän asti hyvin täysimettänyt. Eli älä sitä pelkää. Tsemppiä unikoulun jatkamiseen!

Miksi vauvaa pitää silitellä tai hytkytellä uneen? Jos totuttaa vauvan alusta pitäen siihen, ettei nukahtamiseen tarvita mitään erityisempiä toimenpiteitä, niin vauvahan ei osaa edes vaatia nukuttamisrituaaleja kuten kädellä selän silittämistä.

AP:n tapauksessa voi olla ihan kyse siitä, että kun tutti putoaa suusta, niin vauva saattaa herätä siihen. Jos vauva olisi tottunut itse nukahtamaan, hän ottaisi vain tutin suuhun ja jatkaisi unia. Jos vauva on tottunut, että pitää saada silitykset, niin sitten tietysti tulee itku, kun se silittelijä on hävinnyt. Kyse ei ole siitä, ettäkö vauva tarvitsisi sitä kättä vaan siitä, että hänet on siihen totutettu.

Voisiko AP:n tapauksessa olla apua siitä, että panet väsyneen vauvan sänkyyn, tutti suuhun, pari silitystä selästä ja menet pois huoneesta?

Kyssärille?

Rupesin kiehumaan tuosta vauvan totuttamisesta nukuttamisrituaaleihin..VAIKKA VOIN KYLLÄ MYÖNTÄÄ, ETTÄ ENNEN VAUVAA AJATTELIN MONESTAKIN ASIASTA NOIN.

Meillä vauva alusta asti nukahti helposti itsekseen. Sitten tuli vaihe, että itsestään nukahtaminen kesti ja kesti.. (Ja todellakin meillä on vauva laitettu nukkumaan vasta kun on oikeasti väsynyt. Rätisee, kitisee hieroo silmiään ja ne luppailee sun muuta.) No kun menin sitten sinne sängyn laidalle ja laitoin käden vauvan päälle, nukahtaminen tapahtui max viidessä minuutissa. Joten meidän vauva ainakin tarvitsi sen käden silloin. Sitten taas tuli aika, jolloin käden päällä pitäminen venyi ja venyi ja tuntui saavan vauvassamme aikaan vaan leikkimisreaktion..joten kokeilin taas jättää vauvan yksin sänkyyn. Silloin nukahtamisaika taas lyheni.

Ei se siis aina vaan mee niin, että kun johonkin opettaa, niin sitä osataan vaatia..

Eikä tällä kirjotuksella oo tarkotus saaha aikaiseksi mitään tappelua!

AP:lle jaksuja ja hyvä jos viides yö oli jo parempi. Kyllä se siitä, kun jaksaa vaan yrittää. Itse tänäaamuna olin ihan ymmälläni, kun vauvamme herätti minut ja oli ihan todella pirteenä ja valmis uuteen päivää. Ennen ajattelin usein aamusin, että ei vielä..

Kyssärille?
Niin, tiedoksi vain, että vauvojen elämän ensihetketkin on erilaisia, meillä esim koliikkivauva, joka 5kk huusi, ja todellakin pidin sylissä ja kantelin, enkä jättänyt yksinään huutamaan. Joten syliin nukahti usein, enkä kuitenkaan katso opettaneeni lastani tälläisiin rituaaleihin, vaan katson tilanteen olleen pakon sanelema juttu.
Se on mentävä oman lapsen mukaan, jos joku onnistuu toisella, niin toisella ei.
Tietäähän sen siitäkin että esim kaksoset usein ovat erilaisia nukkumatavoiltaan ja muutenkin luonteeltaan. Ei kaikkeen vaikuta mitä vanhemmat tekee.
Tuntuu että ihmisillä on niin iso pelko siitä että lapsi oppii siihen tai tähän, että unohtavat elämisen kokonaan.
Itse pidän parhaana ohjenuorana sanotaan: mikään ei ole vauvaperheessä niin varmaa kuin muutos. Eli juuri kun johonkin totut, vauva päättää toimia siitä lähtien eri tavalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri?:
Miksi vauvaa pitää silitellä tai hytkytellä uneen? Jos totuttaa vauvan alusta pitäen siihen, ettei nukahtamiseen tarvita mitään erityisempiä toimenpiteitä, niin vauvahan ei osaa edes vaatia nukuttamisrituaaleja kuten kädellä selän silittämistä.

AP:n tapauksessa voi olla ihan kyse siitä, että kun tutti putoaa suusta, niin vauva saattaa herätä siihen. Jos vauva olisi tottunut itse nukahtamaan, hän ottaisi vain tutin suuhun ja jatkaisi unia. Jos vauva on tottunut, että pitää saada silitykset, niin sitten tietysti tulee itku, kun se silittelijä on hävinnyt. Kyse ei ole siitä, ettäkö vauva tarvitsisi sitä kättä vaan siitä, että hänet on siihen totutettu.

Voisiko AP:n tapauksessa olla apua siitä, että panet väsyneen vauvan sänkyyn, tutti suuhun, pari silitystä selästä ja menet pois huoneesta?

Hm. Minun on ainakin vaikea kuvitella, että oma vauvani jäisi itkemättä huoneeseen. Mietin, missä vaiheessa tuo opettele oikein pitäisi aloittaa? 0-3 kk kantelimme ja heijasimme vauvan uneen. Huusi isoon ääneen vatsakipujaan. Sitten 3 kk lähtien on nukahtanu tissille eli viereen. Käy tosi helposti. En tiedä, miten jatkossa. Itse vain mietin, että eikö vauva juuri pienenä kaipaa silittelyä ja halittelua, lähellä oloa. Toki jos vauva rauhassa jää sänkyyn yksin, niin mikäs siinä. Mutta jos ei jää, vaan itkee ja kaipaa silittelyä ja lähelläoloa? Eli missä vaiheessa tuo kyssärin ohje pitäisi ottaa toteutettavaksi? Minua ei vielä haittaa tuo iltatissin anto lainkaan, ehkä joskus niin voi käydä. ONko siitä jotain haittaa?

Meillä opeteltiin nukkumaan itsekseen sen jälkeen kun rikkonaiset yöt oli saatu kuntoon. Ensin siis loppui iltatissi, sitten yötissi ja kun nukkui täysiä öitä niin vähitellen lopetettiin "hytkyttely". Eli siihen asti nukahti niin että taputeltiin peppua ja hyräiltiin =)

Neiti oli siinä vaiheessa n. 1v2kk kun oppi nukahtamaan itsekseen. Ei tuo nukuttelu haitannut yhtään, nukahti kuitenkin nopeasti. Jotenkin kuitenkin kiva ettei tarvinnut pinniksen vieressä enää päivystää ;).

Meillä vauva oli koliikkinen ekat 3kk, ja nukahti syliin tai heijaukseen. 3kk iässä nukahti aina tissille kuten kyssäri2:n vauva! Sitten yhtäkkiä ei vaan enää nukahtanutkaan tissille... me pidettiin kevyt nukutuskoulu 5kk... eli tissiltä sänkyyn ja sitten tutin avulla omin päin nukkumaan. Vauva itki ja taputeltiin, nostettiin välillä syliin ja taas laitettiin sänkyyn. Aluksi kyllä välillä imetin sitten myöhemmin uudelleen (=uneen), kun tuntui toivottomalta saada nukkumaan, ja ei voinut muka olla varma, ettei oo nälkä... eli ei ihan helppo vaihe meillä ollut. Mutta sitten päätettiin, että nyt saa oppia nukahtamaan... ja en enää imettänyt uudelleen. Nälästä kun ei ollut kysymys. Pari, kolme iltaa meni kyllä niin, että vauva varmaan itki kunnes uni tuli :( mutta sitten oppi kyllä nukahtamaan itsekseen, ja osaa edelleen nukahtaa itsekseen. Meillä nimittäin itkua oli joka tapauksessa, sylissäkin. Koliikkiajan syliin nukahtamisista huolimatta ei vauva nimittäin sylissä osannut nukkua lainkaan enää siinä 5kk iässä. Eli itki sylissä, itki vieressä sängyssä ja itki omassa sängyssään yhtä lailla sitä, kun ei osannut nukahtaa. Siksi tuntui ok:lta opettaa nukahtamaan sänkyynsä jo tuossa vaiheessa, vaikka olikin itkua. Vauvamme on aika temperamenttinen tapaus.

Meidän vauva on pian jo vuoden ja yöt ovat aivan kertakaikkisen mahdottomia. Illalla pikkuinen nukahtaa iltarituaalien jälkeen helposti omaan pinnikseensä- Ekan kerran herää n. 1 1/2h kuluttua, tällöin hän nukahtaa itsekseen. No, mutta noin kello 03.00 hän herää ja huutaa ja huutaa. Tassuttelusta vaan raivostuu entistä enemmän. Syliin ja tissille rauhoittuu, mutta antakaas olla kun yritämme laskea hänet takaisin pinnikseen. Alkaa kaamea huuto. Viime yönä valvoin 03.00-06.00 ja välillä imetin, välillä tassutin, välillä yritin ottaa viereen. Mikään ei auta! Olen ihan väsyksissä. Onko tämä normaalia 1v. lapsen käytöstä? Eroahdistustako, vai mikä yöllä valvottaa?

"väsähtänyt nina"

Kuvittelisin että haluaisi vaan nukkua siihen rinnalle ja lussuttaa vaan? Meillä oli näin eikä mikään muu auttanut kuin viereen (tissille) ottaminen että sai itse nukkua.. Lopulta kun lopetin sen yöimetyksen niin hän huusi sylissä ja sängyssä sen pari tuntia mutta lopulta nukahti ILMAN TISSIÄ. Kannattaa mielestäni yrittää niin että ottaa syliin jne muttei syötä ollenkaan. Kun huomaa ettei palvelu pelaa niin saattaa vähitellen loppua se huutaminen!? Tuloksia varmasti näkyy jo parissa päivässä. Tai sit ei mutta aina kannattaa yrittää että saisi itsekin nukuttua! Rankkaa hommaa se on kun yöllä joutuu valvomaan... ja rankkaa myös tietty se että lopettaa sen mutta se vaiva palkitaan! Meillä valvomiset loppui siihen ja on nukuttu jo 7 kuukautta kokonaisia öitä!

Jaksamista!!

Juu, meillä muuten ei auttanut tissittelyn lopettaminen. 2kk kokeiltiin ja huutoa oli joka yö, joten syötöt otettiin takas. Eli mun vinkkinä on just se, että jos ei esim viikossa näy minkäänmoisia tuloksia, niin ehkä vauva / taapero ei ole sillä hetkellä valmis lopetuspuuhiin, ja turha jatkaa loputtomiin yritystä, koska silloin ei todellakaan kukaan nuku.
Yksi asia mitä en ymmärrä, on se kun hoetaan ettei sen ja sen ikäinen lapsi tarvitse enää yösyöttöjä, mutta silti usea tätä hokeva on sitä mieltä että tuttia voi herätä antamaan monta kertaa yössä? Mä en oikein ikinä ole ymmärtänyt miksi yösyöttö on niin tuomittavaa, mutta yötutti ei? Ja siis en itse pidä kumpaakaan vääränä tapana, en vain ymmärrä miksi tuossa yösyötössä vedotaan ettei lapsi tarvitse sitä. Eihän se lapsi tuttiakaan tarvitse...

Yhteistyössä