Vauvalle pelkkää puuroa ja perunaa kun muuhun ei ole varaa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pisti korvaan kun juttelin kaverin kanssa vauvojen ruokinnasta, meillä molemmilla on 7kk ikäiset vauvat. Meidän vauva oli täysimetyksellä ja nyt kuukauden ajan syönyt kiinteitä ja menee jo kaikenlaista.

Kaverin vauva oli 4kk kun alottivat kiinteät ja yhä syö miltei pelkästään perunaa ja puuroa koska äitinsä ei omien sanojensa mukaan ole mikään ruuanlaittaja ja purkkiruokiin ei ole varaa. Noita purkkiruokia vauva saa sillointällöin kun mummo niitä tuo mutta nyt on viimeinen kuukausi menty taas pelkällä perunalla ja puurolla.

Kysy mitä se äiti ite syö. Jos äitikin syö pelkkää perunaa ja puuroa, kysyisin, että mihin se sitten rahansa laittaa. Ehdottaisin ehkä yhteistä kauppareissua, jossa voitaisiin yhdessä etsiä halvalla hyvää ja terveellistä ruokaa. Ja sitten voisin kysyä, että jos yhdessä teihtäis vauvoille soseita pakkaseen..

miten ei voi olla mukamas varaa muutakun pelkkään perunaan ja puuroon, en ymmärrä? vaikka ois sossuntuilla niin ihan 100 varmasti on rahaa ostaa sitte vaikka niitä purkkiruokia, ne kun ei montaa kymmentä senttiä maksa edes? tosi outoa.

Kysy mitä se äiti ite syö. Jos äitikin syö pelkkää perunaa ja puuroa, kysyisin, että mihin se sitten rahansa laittaa. Ehdottaisin ehkä yhteistä kauppareissua, jossa voitaisiin yhdessä etsiä halvalla hyvää ja terveellistä ruokaa. Ja sitten voisin kysyä, että jos yhdessä teihtäis vauvoille soseita pakkaseen..

Äiti syö ulkona tai eineksiä, valmisruokia tai ihan vaan leipää. Kun ei ole mitään ruualaittajatyyppiä eikä rupea lapsen takia sellaiseksi muuttumaan. Ne perunat ja kaurapuuron keittää muttei muuta, vaikka ehdotin että seuraavalla kertaa laittaisi vaikka porkkanoita perunoiden kanssa kiehumaan.

Suuttui mulle jo niin ettei yhteisitä kauppareissuista tulisi mitään. Mä mietin jo jos uskaltaisin puhua sen miehelle vai menisikö sitten välit poikki kokonaan. Se mies on kuitenkin muuten järkevämmän oloinen, on vaan niin paljon koulussa ja töissä ettei ehkä ole kiinnittänyt huomioa miten vaimo ruokkii vauvaa.

Kyllä 7 kk vanha tulee toimeen ihan pelkällä tissimaidollakin, joten vielä ei tosta "rahan puutteesta" ole ongelmaa. Ois tietenkin mukavaa, että lapsi jatkossa sais muutakin.

miten ei voi olla mukamas varaa muutakun pelkkään perunaan ja puuroon, en ymmärrä? vaikka ois sossuntuilla niin ihan 100 varmasti on rahaa ostaa sitte vaikka niitä purkkiruokia, ne kun ei montaa kymmentä senttiä maksa edes? tosi outoa.

Ei ne mitään hirveen halpoja ole kun meilläkin menee 4-6 purkkia päivässä ja yks maksaa muistaakseni jotain 60-70senttiä.. Mutta juu, kyllä sen verran silti varmaan jostain muusta voi karsia. Tai jos tekee ite niin ei paljoa enempää maksa kun se peruna ja puurokaan vaikka vähän monipuolisempaa laittais.

Äiti syö ulkona tai eineksiä, valmisruokia tai ihan vaan leipää. Kun ei ole mitään ruualaittajatyyppiä eikä rupea lapsen takia sellaiseksi muuttumaan. Ne perunat ja kaurapuuron keittää muttei muuta, vaikka ehdotin että seuraavalla kertaa laittaisi vaikka porkkanoita perunoiden kanssa kiehumaan.

Suuttui mulle jo niin ettei yhteisitä kauppareissuista tulisi mitään. Mä mietin jo jos uskaltaisin puhua sen miehelle vai menisikö sitten välit poikki kokonaan. Se mies on kuitenkin muuten järkevämmän oloinen, on vaan niin paljon koulussa ja töissä ettei ehkä ole kiinnittänyt huomioa miten vaimo ruokkii vauvaa.

Oikeesti, vetää itse eineksiä ja syö ulkona mutta vauvalle ei viitsi tehdä kunnollista ruokaa?
Kuulostaa kyllä aika järkylle, ja puhuisin vaivihkaa sille miehelle jos on fiksumpi tyyppi.

Ei kuulosta hyvältä.. Ei tartte tosiaan olla kova laittamaan ruokaa, kun just perunan kanssa on helppo keittää samalla muutakin, porkkanaa, kuten ehdotit, meillä tykättiin myös bataatista paljon. Ihmettelen, eikö neuvolassa kysellä, mitä vauva syö? Kyllä multa ainakin kyseltiin tarkoin molempien lasten syömisiä, siis vauva-aikana.

[QUOTE="Äitee";24037223]Eikä tarvitse olla edes purkkiruokia, vaan vähän porkkanaa, kesäkurpitsaa, hieman kalaa ja lihaa yms. Halvemmaksi tulee kuin purkkiruoat![/QUOTE]

Tota mä yritin selittää että helpolla ja halvalla saa ruokaa vauvalle kun vaan pistää vähän erilaisia kasviksia ja lihaa kiehumaan. Tämä äiti vaan on niin vannoutunut siinä ettei mitään ruokia laita, niitä purkkiruokia syöttäisi kyllä jos ne ilmaiseksi saa.

Ei ne mitään isotuloisia ole, opiskelijoita kumpikin ja mies tekee keikkatöitä koulun ohessa. Mut tulot silti sellaiset että niillä hyvin pärjää ja saavat vielä sukulaisilta vähän avustuksia. Äiti vaan on tottunut siihen että pistää kaiken rahan menemään itseensä ja mies sitten ruokkii heidät vaikka pyytämällä loppukuusta äidiltään lisärahaa. Mä toivoin että vauvan myötä toi muuttuisi mutta näköjään ei. On totuttu siihen että mummo tai muut sukulaiset hankkii kaikki vauvan tarvikkeet ja näemmä sitten ruuatkin.

Voi voi.. Imettääkö tämä äiti? Pikkuiselle voi tulla kyllä puutostiloja, jos ei edes imetä ja saa sitä kautta ravintoa. Edelleen mietin, eikö neuvolassa oteta asiaa puheeksi?

[QUOTE="Äitee";24037334]Voi voi.. Imettääkö tämä äiti? Pikkuiselle voi tulla kyllä puutostiloja, jos ei edes imetä ja saa sitä kautta ravintoa. Edelleen mietin, eikö neuvolassa oteta asiaa puheeksi?[/QUOTE]

Imettää onneksi.

Neuvolaa mäkin olen pohtinut, että eikö ne yhtään kysele siellä vauvan syömisistä vai riittääkö että sanotaan sen syövän kiinteitä ja hyvin maistuvat. Tai ehkä se äiti sanoo vauvan syövän niitä purkkiruokia mitä joskus syö kun mummo niitä tuo.

Mä mietin vielä että puhuisin sille miehelle tai ehdottaisin omalle ukolle että puhuisi sille noin miesten kesken. Pienihän se vauva vielä on ja saa toki imetyksestä ne tärkeimmät, mutta eniten huolestun siitä jos homma jatkuu samanlaisena ja lapsi jatkossakin elää mummon tuomien tuliaisten varassa.

Neuvolaakin mietin, että voisiko sinne ilmottaa vai onko se toisten asioihin sekaantumista? Sillä vaan että osaisi neuvolan täti sitten enemmän kysellä ja opastaa ruokinnassa, jos siltä olisi helpompi ottaa ohjeita vastaan kuin multa.

Kyllä me vielä kuukausi sitten elettiin vähillä rahoilla (jonkinverran saatiin sossusta jos jäi alijäämää) ja on kokoajan ollut varaa niitä purkkiruokia ostaa. Itse vedettiin vika 4vk putkeen perunaa ja makkaraa, mutta mielummin vähistä rahoistani ruokin lapseni hyvin kuin itseni jos on pakko valita. Eikä se porkkana esim. paljoa maksa jos tahtoo laajentaa ja ihan yhtä helppo tehdä kuin perunasosekin. Kyllä löytyy monia lähes perunanhintaisia mistä saa soseet väännettyä jos viitsii. Muuten meilläkin menee n. 100-120€ /kk 7kk vauvan ruokiin (=korvikkeet + valmissoseet) sekin on alle puolet lapsen perusosasta sossussa.

Yhteistyössä