Tuttava kävi kylässä ja valitti kun ei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan 10kk vauvaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma6v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ootteko koskaan ajatelleet että joku saattaisi tulla raskaaksi vahingossa? Että pariskunta ei ole vielä tuossa vaiheessa ajatellut hankkia jälkikasvua mutta vauva kuitenkin ilmoittaa tulostaan.

Kun aina ja kaikissa tilanteissa ei ole voinut säästää useita vuosia etukäteen rahoja siihen että on pitkällä hoitovapaalla kotona.

Eniten tuntuvat arvostelevan ne äidit jotka saavat sossusta ja kelasta osan rahoistaan. Helppoahan se silloin on olla pitkään kotona, jos kotonaololla ei ole mitään merkitystä tuloihin.

Mutta jos äiti on ollut se perheen pääasiallinen tulonsaaja, niin voi olla aika nihkeää pitää asuntolainaa 3 vuotta lyhennysvapaalla.

Ja sinä myös.

Toisten asioiden levittely ja päivittely netissä on ällöttävää.

Jos on erimieltä, voi siitä sanoa suoraan toiselle, eikä levitellä toisten asioita.

Lisäksi, harva tietää riittävästi toisten asioista, että voisi ottaa kantaa tuolla tavalla. Moni asia ei ole aina sitä miltä se näyttää.

Ottamalla itse kantaa, viestiini, teit sinäkin itsestäsi siis ällöttävän.

Mä en kyllä kans ymmärrä, etteikö sen vertaa pysty varautumaan ja tekemään järjestelyjä, että voisi töihinmenoa ja lapsen hoitoon laittamista lykkäämään edes muutamalla kuukaudella. Tai jompikumpi vanhempi olisi edes jonkin aikaa osa-aikaisesti töissä, ei heti kahdeksaa tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.

Siinä ''lapsi hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen'' ja ''kotihoitoa ainakin kolmevuotiaaksi'' välissä on aika paljon eri vaihtoehtoja.

Hyvää päivän jatkoa kaikille oikein tunteville viisaille palstailijoille! Lähdenkin nyt laittamaan pihaa kuntoon ennen kuin lunta sateleepi enempi! Moro! On tämä aina yhtä lystiä teidän kanssa!!!

Älä välitä! Ketjusi tuli täyteen juntteja vastauksia.

Ymmärrän sinua hyvin. Täällä vaan halutaan aina hyökätä kenen tahansa aloittajan päälle, ja tehdä sinusta se hullu. Ystäväsi se on hullu, että laittaa noin pienen hoitoon, tod.näköisesti heillä olisi varaa vaikka palkata lapsenhoitaja kotiin!
Mutta raha merkitsee enemmän, minkäs sille mahtaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Äksymaija;27462374:
Mitenhän iso ero oikeasti on kahdella kuukaudella lapsen hoitoon viennin kanssa..?
Tää toinen äiti on ilmeisesti ollu 10kk kotona koko ajan, tää ap sitten taas tehnyt keikkatyötä sen vuoden ajan minkä kotiäitinä eleli.
Ooks mä nyt sitten pyhimys, kun nuorin on yli vuoden, enkä ole tehnyt töitä tällä ajalla, enkä ole viemässä ainakaan ihan hetkeen lapsiani päivähoitoon?
Ihme nillitystä täysjärkisten ihmisten valinnoista.

Millä kahdella kuukaudella? Toinen äiti vie hoitoon 10kk ikäisenä, ap sanoi vieneensä oman lapsen hoitoon 1v10kk. Onhan siinä eroa, onko lapsi alle 1 vai alle 2!

Ja ihan hyvin mun puolesta saa ihmetellä miksi "äveriäästi elelevä"perhe vie noin pienen hoitoon. Luulisi että hieman voisi ajatella lapsenkin parasta. Tai sitten opetella käyttämään ehkäisyä.

[QUOTE="vieras";27462779]Millä kahdella kuukaudella? Toinen äiti vie hoitoon 10kk ikäisenä, ap sanoi vieneensä oman lapsen hoitoon 1v10kk. Onhan siinä eroa, onko lapsi alle 1 vai alle 2!

Ja ihan hyvin mun puolesta saa ihmetellä miksi "äveriäästi elelevä"perhe vie noin pienen hoitoon. Luulisi että hieman voisi ajatella lapsenkin parasta. Tai sitten opetella käyttämään ehkäisyä.[/QUOTE]

no miksi ap ei kerro näitä ajatuksiaan ystävälleen/tuttavalleen. jos kerta on niin huolestunut lapsesta? kyllä minusta tuttavallekin voi ihan rehellisesti sanoa, että ihmettelee heidän ratkaisuaan tai olisiko mitään mahdollisuuksia tehdä vaikka näin (antaa jonkun vinkin ) voi olla, että ystäväperhe ei ole tullut edes ajatelleeksi kaikkia vaihtoehtoja.

luulisin, ihan kokemuksella, että näet työssäsi vähän enemmän suuria tunteita herättäviä juttuja kuin se milloin tuttavaperheen lapsi viedään hoitoon.

Mä taidan myös sitten olla outo, kun mua joskus saattaa liikuttaa pienen lapsen vieminen päivähoitoon. Siksi tarjouduinkin hoitamaan jonkin aikaa yhtä läheistä vauvaa, ettei olisi joutunut alle 1-vuotiaana päiväkotiin. Se, että maailmassa tapahtuu tosi pahoja asioita, ei tarkoita, että pienille asioille pitäisi turtua.

Päälle 30-vuotiaiden elintaso asuntoineen, autoineen jne tosiaan yleensä vaatii sitä rahaa. Ei sitä ihan noin vaan mistään tingitä vaikka haluaisikin. Pankissa voi sopia lyhennysvapaasta mutta se ei tosiasiassa edes kuluja niin hurjasti pienennä. Ei olisi minullakaan ollut varaa jäädä kotihoidon tuelle. Ei kyllä halujakaan suuremmin. Ehkä juuri olisi pystynyt penniä venyttämään sen verran, että lapsen saa 1v ikään tai inan yli.

Mutta nämä ovat tosiaan taloudelliset realiteetit monessä perheessä, siinä ei ole mitään uutta. Eikä se nyt perheen hyvinvointia edistä, jos koti myytäisiin tms. Sillä tavalla kyllä olisi varaa kotona oloon;)

Tuo on suuri etu, että on työ jossa voi keikkailla. Me oikeasti tarvittaisiin enintään 1/4 mun palkasta kohtuulliseen toimeentuloon. Valitettavasti työ on sellainen, että osa-aikaisuus ei onnistu, koska käytännössä tietäisi vain nykyistä enemmän palkattomia ylitöitä. En osaa myydä osaamistani sellaisessa muodossa, että keikkailu olisi kannattavaa. Eli töihin oli mentävä aiemmin kuin olisin halunnut, vaikka se aika turhalta tuntuikin. Palkkani ei valitettavasti ole kuitenkaan niin suuri, että hoitajaa kaikkine sivukuluineen olisi mahdollista palkata. Laitankin nyt rahaa kokoajan säästöön sillämielin, että ensi kerran voin olla pidempään kotona.

Olin siis nytkin kotona yli vuoden, mutta ensi kerralla haluaisin olla lähemmäs 3. Ennen omaa lasta 3-vuotiaat on vaikuttaneet jo tosi isoilta, mutta nyt vasta ymmärsi miten pieni ihminen se silloinkin vielä on. Viimeiset kuukaudet elettiin pitkälti velaksi luottokorteilla, kun tiedettiin, että saadaan maksettua heti pois kun mun tyät alkaa.

Yhteistyössä