Vauvalle/lapselle kehitystä tukevia harjoitteita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mami"

Vieras
Onko olemassa jotakin nettisivustoa, josta voisi saada vinkkejä kuinka harjoittaa eri taitoja vauvalle/lapselle? Neuvolassa kysytään tällä hetkellä kovasti päänkannattelutaitoa, jota ollaankin saatu nyt harjoiteltua.

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!

En minä mitään taitoja vauvan kanssa ole harjoitellut.. Ainoastaan tarjonnut rakkautta, rutiineja ja turvallisen elämän.. Ihan itse on saanut hoksata miten liikutaan ja touhutaan. 9 kk:n iässä oppi kävelemään ja nyt 12 kk:n iässä juoksee, osaa kiipeillä ja myös laskeutua alas.

Minä sain vähän harjoitteita mukaan lasten teho-osaston fysioterapeutilta kun poika oli alkuun veltto kuin räsynukke, mutta se korjaantui muutamassa kuukaudessa ja sen jälkeen ei tullut mieleenkään että alkaisin vauvaa harjoituttamaan. Minusta siitä ei ole mitään hyötyä, että lapsi oppii jotkut taidot nopeasti, parempi vaan antaa kehittyä omassa tahdissa.

meille tuli vau´kirjan 'tervetuliaispakettina' semmoinen kirja joka on ollut itse asiassa aika hyödyllinen.
paljonhan se on semmoista juttua mitä tulee luonnostaan vauvan kanssa tehtyä, niinkuin nyt peilin edessä pelleillyä, kukkuuleikkiä, kirjassa on sitte tietty juttua siitä minkälaiset lelut tms vauvaa kiinnosta, eri värit, muodot, eri tuntuiset lelut. omiin varpaisiin tutustuminen ja miten sitä voi harjoitella jne. Mutta pääosinhan se vauvan tärkein treeni on olla lattialla. sitten vähän isomman vauvan kanssa voipi harjoitella pinsettiotetta, rytmejä, vastavuoroisen leikin harjoittelua kuten taputuksia, pallon vieritystä jne. liikkuvalle vauvalle voi tehdä tunneleita tai tyynyistä vuoria ja temppuratoja jne.

Päänkannattelua voi harjottaa kantamalla sylissä mahallaan tai tietty pitämällä mahallaan lattialla. Sylissä vaan usein viihtyvät ja lattialla ei. Kääntymistä voi harjottaa tuomalla sivuille mielenkiintoisia leluja ja kääntelemällä vauvaa kohti niitä varovasti. Lelut missä kulkunen tms pieni kilisevä kiinnostaa useimpia vauvoja.

Siis onko vauvasi päänkannattelutaito jotenkin viivästynyt? Siis että pitäisi osata jo kannattaa päätään, mutta tarvitsee vielä tukea? Muuta ohjetta en itse ole saanut kuin että sänkyyn, hoitoalustalle ja muutenkin makuuasentoon laskemiset ja nostamiset aina kyljen kautta silleen pyöreästi. Varovasti käsitellessä vähentää sitä pään tukemista (siis niin, että vauva voi varata päänsä käsiisi, jos ei jaksa kannattaa itse päätään mutta ei pidä päätä liian tukevassa otteessa) kuitenkin niin, että pää ei pääse retkahtamaan taaksepäin.

[QUOTE="sara";26101227]levität lattialle viltin ja laitat sen sinne makoilemaan.Treenaa ihan itsestään...[/QUOTE]

Ei ne kaikki treenaa itsestään ainakaan ihan heti. Meidän neiti olis varmaan tyytyväisenä pötkötelly 5kk ikään asti, jos ei sitä olis vähä kannustettu. On niin perustyytyväinen, hieman arka lapsi.

Moni ihan tavallinen aktiviteeti harjoittaa vauvaa. Motorisesta puolesta leikit, joissa lapsi liikku tavalla tai toisella, esim. vauvan kanssa voi päätä liikutella jollain hauskalla eläin-äänileikillä, jossa eläimen kuva on yhdellä puolella, ääni toisella.Sylittely eri asennoissa, keinuttelu, peuhaaminen ja vauvan kanssa tanssiminen auttavat morotiikkaa.

Ääneen lukeminen, puheleminen ja laulaminen kehittävät kieltä ja sosiaalisia taitoja-jo vauvakin ottaa puheenvuoron johon voi vastata. Tunteita voi harjoitella nimeämään hiukan myöhemmin vaikkapa piirrosten avulla. Syömisessä baby-led-weaning on hyvää hienomotoriikan ja makuaistimusten sekä ruoka-asenteiden harjoittelua.
Vauvalle voi tehdä kontrastikirjan (värikontrasteja) tai lainata näitä kirjastosta. Voi kuunnella erilaisia musiikkeja, taaskin voi lainata krijastosta kaikkea klassisesta rokkiin ja liikkua sen mukaan. Sively, hieronta ja erilaiset vauvan kanssa leikittävät lorut opettavat vauvaa kehostaan. Eriparisukat ja lapaset ovat myös hyvä leikin aihe, kuten omien kehonosalorujen keksiminenkin, kosketuksin ja äänin varustettuna. Erilaiset soittimet, kuten piano, triangeli, xylofoni, rummut ja kapulat sopivat pienenkin käteen. Vedellä on hauska plutata, alasti tai vaikka vaan keittiön hanan kanssa, opettaa sekä hienomorotiikka että aistituntemusten logiikkaa.

Vauvalle kaikki on uutta, ja ihan oleminenkin "opettaa ja kehittää". Vauvalla on myös paljon tietoa koskevaa taitoa jo valmiiksi-älä pidä vauvaa tai lasta tyhmänä, ole valmis itsekin oppimaan.

Opettavaisen ja kehittävän jutun puuhailu on hyvästä, kunhan muistaa olla suorittamatta: touhun on mentävä vauvan ehdoilla ja mielentilan mukaan, ja se on oltava valmis keskeyttämään, älä siis pyri saavuttamaan mitään, jotta ei ole mitään mahdollisuutta että osottaisit pettymystä jos homma ei "toimi", se ei useimmiten toimi niinkuin aikuinen asian ajattelee. Jo vauvallakin on paljon sisäsyntyistä taitoa oppia, hän siis aktiivisesti hakee tietoa ja kokemuksia ympäristöstään omalla tavallaan, siksi rakennettu leikki ei aina ole suinkaan parasta vaan vauvalle voi ennemminkin antaa mahdollisuuksia tutustua asioihin ja auttaa esim. liikkumisessa kohteisiin jotka vauvaa kiinnostavat- omasta kodista ja pihasta tulee hyviä tutkimsretken kohteita.

[QUOTE="Vieras";26101250]Ei ne kaikki treenaa itsestään ainakaan ihan heti. Meidän neiti olis varmaan tyytyväisenä pötkötelly 5kk ikään asti, jos ei sitä olis vähä kannustettu. On niin perustyytyväinen, hieman arka lapsi.[/QUOTE]

No sitten sen lapsen annetaan pötköttää siellä se 5 kuukautta. Kyllä lapsi lähtee itse liikkeelle ja harjoittelemaan, kun on siihen valmis. Järkyttävä katsoa, kun äidit reipivät vauvoja ylös ja pakottavat jo käsistä roikottaen kävelemään, vaikka ikää ei ole lapsilla kun hätimiten puoli vuotta.

[QUOTE="...";26101292]No sitten sen lapsen annetaan pötköttää siellä se 5 kuukautta. Kyllä lapsi lähtee itse liikkeelle ja harjoittelemaan, kun on siihen valmis. Järkyttävä katsoa, kun äidit reipivät vauvoja ylös ja pakottavat jo käsistä roikottaen kävelemään, vaikka ikää ei ole lapsilla kun hätimiten puoli vuotta.[/QUOTE]

Hiukkasen vahvasti ilmaistu taasen, mutta periaatteessa olen samaa mieltä. Vauva oppii kokoajan, pötkötellessäänkin, ja jopa unissaan (mm. kieltä). En kuitenkaan näe, miksei äiti voisi ottaa vauvaa mukaan tai liikkua vauvan kanssa, roikottelemalla, lennättämällä jne. uskon tämänkin olevan ihan hyvänlaista yhdessäoloa, kunhan nyt ei suorittamaan ala.

Ja sitten piti sanomani, että stressi ja suorittaminen romukoppaan. Neuvola ja kaverit voivat antaa hyviä neuvoja ja ajatuksia, mutta lapset kehittyvät erilailla ja asioista jotka huolettava TÄYTYY ottaa ensin selvää, ennekuin alkaa lapsen kanssa mihinkään suurempii toimenpiteisiin. Neuvola ei ole absoluuttinen tietola.

meille myös fysioterapeutti neuvoi pitämään lasta lattialla mahdollisimman paljon ja leluja sopivan etäisyyden päähän,aluksi vaikka jumppakaari jossa saa jaloilla ja käsillä heilutella leluja.

Yhteistyössä