Vauvalle kalaa?

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Ei, en syö itse kalaa, olen allerginen. Ei, en ole KOSKAAN valmistanut kalaa (koska en sitä syökään :xmas: ).

Mut pitäs alkaa antaa / koittaa antaa vauvalle kalaa. Edessä sarja kysymyksiä.

-Millä ois hyvä alkaa?
-Mitä kaloja voi antaa?
-Kuinka ne pitää kypsentää? :snotty:

Valmiissa pienten ruokapurkeissa on ainakin lohta ja punakampelaa. Seitikin on varmaan hyvä. Varmaan keittämällä kypsentää, mieluummin liikaa, kuin liian vähän...

Meidän neiti ei syö mitään kaupan valmiita soseita (poikkeuksena se 100 % omppusose. Muut ei uppoa). Tosin en ole noita "suolasia" koittanukaan, kun ne sisältää kaikki joko vehnää (pastaa) tai perunaa eikä neiti ole syönyt niitä muutoin laisinkaan. Ikää tuolla on nyt reilu 7 kk (jos merkkaa).

Eli itse olisin tekemässä, kuten tähänkin asti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ei, en syö itse kalaa, olen allerginen. Ei, en ole KOSKAAN valmistanut kalaa (koska en sitä syökään :xmas: ).
mulla ihan sama juttu :/
vauvalle oon antanut oikeastaan vaan lohta. olen ostanut tiskiltä ruodottoman pyrstöpalan ja sitä sitten keitettynä antanut.

Lohi on hyvää, helppoa ja melkein parasta kalaa, jossa on paljon kalan rasvaa. Sei ja kampela on tosi rasvattomia, joten meillä pääsääntöisesti syödään kasvatettua lohta. Mä keitän sen, tai sitten uunissa, jos muukin perhe syö samalla. Muussaan sitten vauvan osuuden aluksi sauvasekottimella, nyttemmin vaan haarukalla (ikää 11kk), ja pakastan jääpalarasiassa, johon yhteen "lokeroon" mahtuu yhden annoksen kala. Ikeasta saa vielä sellasia silikonisia jääpalamuotteja, joissa muotona on kala =)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lohi on hyvää, helppoa ja melkein parasta kalaa, jossa on paljon kalan rasvaa. Sei ja kampela on tosi rasvattomia, joten meillä pääsääntöisesti syödään kasvatettua lohta. Mä keitän sen, tai sitten uunissa, jos muukin perhe syö samalla. Muussaan sitten vauvan osuuden aluksi sauvasekottimella, nyttemmin vaan haarukalla (ikää 11kk), ja pakastan jääpalarasiassa, johon yhteen "lokeroon" mahtuu yhden annoksen kala. Ikeasta saa vielä sellasia silikonisia jääpalamuotteja, joissa muotona on kala =)

Joo, lohi on rasvaista. Mulla itsellä ilmeisesti just siks kaikkein allergisoivinta.

Mut sitä voisin koittaa tirppanalle ehkä ekana kuitenkin. Hyvä, jos voi tehdä pakkaseen valmiita kökköjä, kuten muistakin. Pitää lähteä kalatiskille. :xmas:

Tältä palstalta muuten aikoinaan luin hyvän pakastusvinkin. Oon muussannu kaikki valmiiks, teen sopivan kokoisia kökköjä lautaselle kaksinkerroin olevan leivinpaperin päälle, pakastan ja siitä napsin nuo valmiit jäiset kököt minigrip-pussiin ja uusiks pakkaseen (eivät siis ehdi sulaa siinä välissä ). Kätsympää kuin jääpalarasia, saa ruoan helpommin käyttöön. ;)

Yhteistyössä