vauvakysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möykkääjän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möykkääjän äiti

Vieras
Elikkäs, miten olette saaneet vauvan opetettua pullolle? Missä iässä olette aloittaneet harjoittelun ja kuinka ahkeraan olette yrittäneet? Meillä vauva nyt 2 viikkoa vanha ja kaksi kertaa koitettu pulloa eikä ymmärrä kyllä yhtään, mitä sillä pitäisi tehdä. Sitkeästi on kuitenkin yritettävä, tosin korviketta menee aivan hurjasti hukkaan tätä menoa. Toki pullosta valuu hieman korviketta suuhun ja vauva ihmettelee makua. Kestäähän toki aikansa tottua outoon makuunkin. Onko teillä aina isä harjoittanut pullolle, meinaan vaan että protestoiko vauva helpommin äidille pulloa kun tietää tissien olevan siinä aivan liki? Olisi kiva joskus myöhemmin päästä johonkin yksin tai voihan tulla joku tilanne, ettei vauvaa oikein voisi ottaa mukaan (esim lääkäri). Ehkä harjoittelu tekee mestarin tässäkin asiassa :)

Sitten olisin kysellyt muiden vauvojen ääntelystä unissaan. Meidän vauva pitää aivan mahdotonta ääntä kaiken yötä. Tuntuu, että se vaan lisääntyy joka yö enkä kohta enää tiedä, koska vauvalla on nälkä. Ähkii, pusaa, inisee, kitisee, pieree, itkasee, murisee yms kaiken yötä. Nuku siinä sitten... Korvatulpatkaan ei peitä tuota mölyä. Onko muidenkin vauvat tälläisiä möykkääjiä, helpottaako se jossain kohtaa (ovatko esim vaan pienen vauvan mahavaivoja?) vai onko vauva siirrettävä omaan huoneeseensa, että saisi itse paremmin nukuttua?

Kiitos vastauksista etukäteen!

Kyllä se vauva yleensä sitten jossain vaiheessa oppii pullolle... En oikein osaa sanoa, että syökö mieluummin isiltä pullosta vai äidiltä, sillä minä tietty aina imetin jos olin läsnä... Voihan teillä isi koittaa syöttää sitten. Kyllä se lapsi yleensä alkaa sitä viimeistään syömään jos on nälkä eikä muuta ole tarjolla.

Kyllä, vauvat ovat todella äänekkäitä nukkujia. Meillä laitettiin vauva hyvin pian omaan huoneeseen, sillä ei siinä muutoin kukaan nukkunut. Sitä myös herkästi erehtyy antamaan vauvalle tissiä, kun jotain tuhinaa jo kuuluu, vaikka voi hyvin olla, että vauva vielä kuitenkin nukkuisikin vaikka pari tuntia päälle. Vauva helposti tällä lailla sitten tottuu siihen, että koko ajan pitäisi saada maitoa öisinkin, vaikka normaalisti alkaisikin nukkumaan pitempiä pätkiä. Jos taas lapsi on omassa huoneessaan, niin kyllä sen kuulee kun lapsella on oikeasti nälkä ja sitten syöttää. Tällä tavalla pienikin pian oppii, ettei öisin kannata hirveästi syödä, sillä ruoka ei ole niin helposti saatavilla... Vauva sitten automaattisesti voi muuttaa rytmiään niin, että vetääkin isomman satsin maitoa päivällä/illalla yön varalle.

Näin ainakin meillä ja lapsi sitten nukkuikin parin kuun iästä yöt läpeensä. :)

Täällähän on kaikilla kaikenlaisia tapoja miten toimivat... Varmaankin saat lisää kommenttia ja aivan laidasta laitaan... Meillä siis kuitenkin nukutaan yöt hyvin. :)

Meillä tuo möykkäys helpottui kun pienennettiin sänkyä eli käärittiin peitto rullalle ja laitettiin peitto pinnikseen, jolloin vauvalle tuli pieni pesä. Ehkäpä tunsi olonsa turvallisemmaksi, kun oli vähän ahtaampaa. Nukutin vauvaani myös vaunuissa yöllä, koska niissä nukkuin paremmin. Kapalointikin saattaa auttaa. Ja muista, et ole ollenkaan huono äiti, jos laitat lapsesi toiseen huoneeseen nukkumaan!!
Oletko kokeillut antaa tuttipullosta rintamaitoa? Josko tuttu maku auttaisi pulloon opetteluun? Itse lypsin rintamaitoa pakkaseen poissaoloja varten.

Kannattaisi totuttaa pullolle äidinmaidolla. Olisi tuttu maku. Tosin meidän poika ei pulloa koskaan huolinut, eikä korviketta. Silti pääsin käymään esim. kampaajalla imetysten välillä. Vaikkakin uskon että tosipaikan tullen lapsi söisi pullosta, kun muutakaan ei saisi.

2 viikon iässä mahavaivat yleensä alkavat jos niitä on tullakseen. Kokeile nukkuuko paremmin vatsallaan (jos uskallat). Meillä vauva nukkui hyvin vain niin.

- saako sanoakaan: meillä vauva oppi 4 - 5 kk ikäisenä juomaan nokkamukista, vähitellen lasista ja tavallisesta pullostakin. Tuttipulloa ei käytetty ikinä...

Mekin annoimme lypsettyä äidinmaitoa tuttipullolla, pullo kelpasi kyllä pahimpaan nälkään. 5kk iässä vauva oppi juomaan lasinreunasta, ja tietysti nokkamukista. Mutta kannattaa kokeilla sitä, että äiti lähtee pois näkyviltä ja isä syöttää pullosta. Ei se vauva nälkään näänny ja kyllä aivan pienellekin voi tarjota pienestä lasista (snapsilasi vaikka) hörppyyttämällä. Voit hyvin olla pois pari kolme tuntia ilman että vauva on vielä suostunut sinulta juomaan pullosta. Eri asia jossei halua jättää miestä hoitamaan mahdollisesti hätääntynyttä vauvaa tai vauvaa hätääntymään.. Itse kävin juuri lääkärissä vauva kainalossa, hyvin meni!

Meidän vauva nukkuu aivan ääneti, pitää oikeen koittaa kädellä että hengittääkö vaikka nukkuu minun vieressä. Jos on jäänyt ilmaa vatsaan syödessä niin silloin on levoton, ja nälkäisenä (vastasyntyneenä myös vatsavaivoissa). Ja minä olen eri mieltä tuosta että vauva oppisi syömään öisin jos on aina tarjolla. Vauva syö kun sillä on nälkä, rintalapset ovat nälkäisiä tiheästi ja se on normaalia. Välit pitenevät vauvan kasvaessa ihan itsestään. Meillä yösyömiset ovat pelastaneet monta helteistä päivää jolloin vauva ei ole syönyt päivällä kunnolla! Tuo pesä oli hyvä ehdotus, samoin kapalo jota meillä käytettiin ahkerasti pienellä vauvalla. Nyt nukkuu rauhassa ilman peittoakin, eikä herää kun kääntyy syömään. Mies ei siis tiedä vauvan yösyömisistä mitään, enkä itsekään niitä aina muista kun ei tarvitse kokonaan herätä.

Alkuperäinen kirjoittaja tällasia ajatuksia:
Ja minä olen eri mieltä tuosta että vauva oppisi syömään öisin jos on aina tarjolla. Vauva syö kun sillä on nälkä, rintalapset ovat nälkäisiä tiheästi ja se on normaalia. Välit pitenevät vauvan kasvaessa ihan itsestään.

Meidän vauva, joka oli täysin rintamaidolla ensimmäiset 6 kk, veteli ihan 10 viikkosesta koko yön unta putkeen. Vähemmillä syömisillä ovat myös pärjänneet niiden tuttavien lapset, jotka eivät ole olleet perhepedissä. Nämä lapset ovat myös oppineet nukkumaan yöt läpeensä aiemmin kuin muut. Jotkut tarvitsevat vähän pidempään rintaakin yöllä (riippuen varmaan myös äidin maidon koostumuksesta), mutta aika pian pienikin vauva selviää oikeasti ilman.

Kiitos pohdinnoista. Viime yöt ovat olleet kyllä aika raskaita kun joutuu siihen möykkään heräämään monta kertaa. Vauva on kapalossa toisinaan (ei eroa mökään) ja nukkuu sellaisessa vuokrattavassa vaavi-sängyssä eli ei isossa sängyssä. Pakko kait tyrkätä sänky seinän taa omaan huoneeseen. Luulen vaan, että ramppaan siellä sitten katsomassa puhinaa :) Kiva kuitenkin, että muillakin näitä möykkääjiä löytyy.

Varmasti kannattaisikin opettaa äidinmaidolla pullolle. Minulla ei ole pumppua ja jotenkin ajatus pumppaamisesta yököttää, en tiedä miksi. Se se pakastaminen ja sulatus ja vesihauteessa lämmitys... kun vauvalla on nälkä, miten sitä ehtii vesihauteita lämmittämään?? Tai ehtii toki, mutta vauva varmaan jo aivan hepulissa nälästä ja syöminen vaikeutuu huomattavasti. Eli tämä korvikejuttu on ihan omaa laiskuutta/saamattomuutta vaan. Esikoisella ei ollut mitään ongelmaa tässä, mutta niin erilaisia nämä lapset ovat.

Pitäisköhän ensiksi saada se imetys kunnolla käyntiin ennen kuin yrität sitä pullon antamista? Rintamaidossa on ensimmäisen 4 vkon aikana hirmuisesti hyödyllisiä aineita, joten itse en menisi lehmänmaitolitkuja antamaan tuona aikana.

Jos vauva imee toista rintaasi, jolloin toinen alkaa vuotamaan, niin maidonkerääjään kertyvän maidon voi pakastaa. Itse en omistanut pumppua, vaan tarvittaessa lypsin käsin maitoa. Minusta siinä ei ole mitään yököttävää. Kyllähän lehmiltäkin se maito lypsetään utareesta, joten minusta on tärkeämpää antaa lapselle äidinmaitoa eikä lehmänmaitoa.

Jos tiedät jo etukäteen, että aiot antaa pullomaitoa, niin maidon voi ottaa pakastimesta sulamaan (esim. laittaa jo valmiiksi maitokuutiot tuttipulloon ja se jääkaappiin) jääkaappiin. Jos haluat lämmittää vesihauteessa, niin teenkeittimellä veden (esim. puoli litraa) saa tosi nopeasti kiehuvaksi. Miksei mikrossakin voi lämmittää, jos on hirveä kiire. Ihan yhtälaillahan se korvikekin pitäisi lämmittää.

Tiedän varmasti, että se äidinmaito on parempaa kuin korvike. En halunnut tässä keskustelua siitä :) Tarkoitus on kuitenkin antaa sitä korviketta joskus harvoin kun olen esim kampaajalla. Tai vaikka yöllä yhden syötön verran jos olen joskus niin väsynyt että haluan nukkua pidemmän pätkän. Minulle sanottiin, että ensimmäiseen kahteen viikkoon ei kannata tutteja ja pulloja annella, että oppii oikean imutekniikan.
Minulla ei heru toisesta rinnasta mitään kun imetän toisesta.
Olen käsittänyt, ettei äidinmaitoa saa lämmittää mikrossa?

Alkuperäinen kirjoittaja alkup..:
Tiedän varmasti, että se äidinmaito on parempaa kuin korvike. En halunnut tässä keskustelua siitä :) Tarkoitus on kuitenkin antaa sitä korviketta joskus harvoin kun olen esim kampaajalla.

Miksi et sille ajalle lypsäisi omaa maitoa talteen ja vaikka pakkaseen, josta vaikka isä voi sen helposti syöttää (pullo, muki, hörpytys)? Tai sitten ajoitat kampaajan syöttöväliin? Miksei pienillä järjestelyillä voisi pitää lasta ihan pelkällä äidinmaidolla?

Alkuperäinen kirjoittaja kampaajalla käynyt myös:
Miksi et sille ajalle lypsäisi omaa maitoa talteen ja vaikka pakkaseen, josta vaikka isä voi sen helposti syöttää (pullo, muki, hörpytys)? Tai sitten ajoitat kampaajan syöttöväliin? Miksei pienillä järjestelyillä voisi pitää lasta ihan pelkällä äidinmaidolla?

Miksi haluat tästä tehdä nyt jankutuksen äidinmaito vastaan korvike? Uskotaan uskotaan, että äidinmaito on parasta lapselle mutta ei se siihen kuole, eikä edes vammaudu jos joskus korviketta saisikin...

Vai että olet jo täysin väsynyt kahden viikon jälkeen... Sulle varmaan tuli sitten yllätyksenä, että vauvat valvoo öisin ja ähisee ja puhisee nukkuessaan, ja että vauvan vanhemmat on ne, jotka joutuu hyppäämään ylös... Palataanpas asiaan joskus kahden vuoden päästä ja lasketaan sitten, montako yötä olet saanut nukkua heräämättä... Tässä kun on välissä mahdollisia vatsavaivoja, kiinteiden ruokien aloittamisesta mahdollisesti aiheutuvat vatsavaivat/allergiat, hampaiden puhkeamiset, vauvan liikumaan oppimisesta johtuvat levottomat yöt ja muut sairastelut jne. jne. Mutta hei, tsemppiä!

heh, kylläpä väännät asioita. En ole väsynyt vaan kirjoitin, että JOS joskus olen niin väsynyt niin isäkin voisi syöttää yöllä yhden syötön. Olen huomattavasti pirteämpi kuin esikoisesta aikanaan. Niimpä, minulla on myös 3- vuotias ja todellakin herättiin ensimmäinen vuosi alvariinsa. En ymmärrä, ettei täällä voi kysyä mitään ilman että joku menee asiattomuuksiin. Vastasitko sinäkään yhteenkään kysymykseeni?

Olen myös samaa mieltä, että miksi taas äidinmaito vastaan korvike??? Ei vauva todellakaan kärsi jos saa kerran viikossa korviketta, saahan hyvänen aika toiset vauvat sitä syntymästään saakka ,eivätkä mitään muuta.

Ja mitenhän ajoitan rytmittömän vauvan syönnit kampaajakäyntiin joka varataan monta viikkoa etukäteen... Meidän vauva ainakin syö monta kertaa sen 1,5h aikana jonka on joskus hereillä. Minulla on ylihuomenna kampaaja ja mies tuo vauvan sinne syömään jos ja kun tarvis on.

Kuopus oli vähän päälle kuukauden vanha, kun minulla oli hammaslääkäri. Reissu kesti n.5 tuntia, joten oli pakko antaa sillä välin pulloa. Etukäteen yritin opettaa pullolle, mutta muljutti vain tuttia suussa, eikä suostunut imemään. Äitini, jolle vauvan jätin hoitoon, vakuutti että kyllä syö kun tarpeeksi nälkä tulee. Niinhän siinä kävi. Tovin oli vain pyöritellyt tuttia suussa, mutta lopulta ruvennut imemään ja juonut pullon saman tien tyhjäksi. Maito tosin oli pumpattua äidinmaitoa. 4 kk iässä totutin myös korvikkeelle, ettei aina hoitoon jätettäessä tarvitsisi hiki hatussa pumppailla maitoja kasaan etukäteen.

Esikoinen puolestaan oli äänekäs nukkuja. Äänsi nukkuessaan kuin ruosteinen sarana, tai vanha lammas. Oikeasti. Olen itse herkkäuninen ja nukuin tulpat korvissa viereisen huoneen sohvalla, kun en muuten saanut unta. Ääntely loppui muutaman kuukauden korjatussa iässä. Kuopus ei ihan yhtä äänekäs ollut, tai sitten en enää ollut yhtä herkkäuninen, mutta hänelläkin unet "hiljenivät" parin kuukauden iässä.

Äidinmaitoa ei saa missään nimessä lämmittää mikrossa tai kiehuvassa/tulikuumassa vedessä. Siitä katoaa kaikki ravitsemuksellisesti hyvät pois.

Me jouduttiin opettamaan tyttö pullolle kun hän oli tehohoidossa ja paras miten tyttö otti kiinni pullosta oli seuraava: Kutita alaleukaa että vauva avaa suun, laita pullo suuhun ja kutittele kitalakea pullon(siis tuttiosan tietty) päällä kunnes vauva ottaa kiinni. Vedä pulloa kitalakea edestakaisin "hieroen" kunnes syöminen pääsee vauhtiin. Tämä imitoi rintaa ja vauva älyää että on sapuskasta kyse. Syömisen aikanakin on hyvä vähän vetää pulloa edestakasin. Keino ei meillä enää toimi kun tyttö on puolivuotias ja pulloa viimeksi saanut yli 2kk sitten. Nokkamukiin täällä siis opetetaan.

Että oletteko yrittäneet erilaisia tuttipulloja? Tai lähinnä siis niitä tuttiosia?? Meillä oli niin nirso tytteli, ettei huolinut kuin Aventin tuttiosan suuhunsa :)
Toinen on niin pieni vielä, ja on pieni suu, että voi olla ihan ns. "muotoseikka".

Alkuperäinen kirjoittaja Tuli tässä mieleen...:
Että oletteko yrittäneet erilaisia tuttipulloja? Tai lähinnä siis niitä tuttiosia?? Meillä oli niin nirso tytteli, ettei huolinut kuin Aventin tuttiosan suuhunsa :)
Toinen on niin pieni vielä, ja on pieni suu, että voi olla ihan ns. "muotoseikka".

Meilläkään ei kelvannut kuin Aventin pullot ja niissäkin piti olla ainakin puolivuotiaaksi se kaikkein hitaimmin virtaava, vastasyntyneelle tarkoitettu, tuttiosa. Kaikista muista tuli maitoa liian nopeasti.

eivät kumpikaan suostuneet koskaan juomaan pullosta mitään. Kupista hörpäytetty sen mitä on tarvinnu. Tosin vauva ei tunnissa, kahdessa eikä vielä kolmessakaan nälkään kuole. Pullottelut jäi meillä siis kokonaan välistä ja puolivuotiaana annettiin kupista/nokkamuksita ruoan kanssa joko lypsettyä maitoa tai vettä.

Kuopus oli hirveä yömörisijä, nukkuu edelleen aika levottomasti (1v.) Pahimmat yöpöhkimiset loppui noin puolivuotiaana.

Meillä ei koskaan oppinut pullolle vaikka kokeiltiin kaikki temput ja olin poissa jopa 10h yhdellä kerralla, eikä silloinkaan suostunut ottamaan pullosta mitään juotavaa. Odotti aina niin pitkään että minä tulen kotiin ja saa tissistä maidon. Noilla pitkillä väleillä hän sai kyllä kiinteää ruokaa, joten ei ollut niin suurta hätää, mutta hieman kuitenkin kun oli vain 6 kk ikäinen. Kaikki ei vain opi/halua juoda pullosta, vaikka olisi jano/nälkä. Silloin kun oli pari menoa jo heti kun vauva oli vasta 3-7 päivän ikäinen, olin valmiiksi pumpannut maitoa ja jätin se miehelle, itse lähdin heti kun olin syöttänyt ja yksi kerta kesti 3-4h ja silloin vauva huusi melkein suoraa huutoa kun palasin, oli niin kova nälkä, eikä pullo ollut kelvannut. Ei ollut kovin kivaa tuo.

Jos ei millään pullosta suostu niin mies voi kokeilla antaa lusikalla maitoa, hörppyyttää mukista (ei normaali) tai antaa steriilillä lääkeruiskulla suuhun (apteekista saa yksittäispakattuja). Voi kokeilla huoneenlämpöisenä tai lämmitettynä. Suuria määriä en edes yrittäisi antaa korviketta pullolla, ettei oma maidontuotantosi siitä häiriintyisi liikaa.

Yhteistyössä