Vauva viikoksi hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
>>Ei millään pahalla, mutta jos kahdenkeskeinen häämatka on teille niin tärkeä, niin olisiko kannattanut mennä naimisiin ennen lapsen alulle laittoa? >>

Hatunnosto, jos pystyy koko elämänsä suunnittelemaan noin kalenteri kädessä kuin te.

""Hatunnosto, jos pystyy koko elämänsä suunnittelemaan noin kalenteri kädessä kuin te. ""

No ei siihen kummosta kalenteria tarvita jotta voi jättää lapsen hankinnan (tai yrityksen) ennen häitä! Kyllä aikuisten ihmisten pitäisi osata ehkäisystä huolehtia!!

Itse jättaisin, ihan oikeasti, viikoksi lapsen hoitoon vasta joskus... no vaikka 4 vuotiaana... Useampi vuosi siis pitäisi olla lapsella ikää... Ainakin nyt tuntuu siltä, että eihän tuota naperoa raaski koskaan jättää hoitoon =D

Poika on nyt lähestymässä 10 kk ikää ja kesällä olisi tarkoitus kokeilla yöhoitoa mummilassa, koska sitten kun poika on vuoden vanha, olemme lähdössä miehen kanssa parin päivän reissulle, joten silloin on tiedossa poitsulla 2 yötä mummilassa.

Kunhan vauva on syntynyt, niin voi olla, että huomaatkin, että vauva on tärkeämpi kuin häämatka... Toivottavasti näin käykin =)
Meillä on miehen kanssa häämatka edelleen tekemättä, alkuun ei ollu varaa ja nyt tuntuu jo jonninjoutavalta, kun tulee jo 5 vuotta kuluneeksi häistä =D=D=D

Onnea loppuodotukseen!

Kiitos vastauksista!

Näin olin vähän arvellutkin, että tuskin kovin pikkuista raaskii/voi jättää pitkäksi aikaa hoitoon, mutta kysyinpä nyt kuitenkin ja sain aavistuksille vastauksen! Luulenpa, että häämatka tullaan tekemään sitten lapsen kanssa ja varmaan vauvan synnyttyä itse häämatka ei tunnu enää niin tärkeältä. Onneksi ollaan miehen kanssa keritty jo kahdestaan matkustamaan.

Ja jossittelijoille tiedoksi, elämä ei aina mene niin kuin suunnittelee. Mutta niinhän se on, että viisauden puutteen korvaa jälkiviisaus, että onnea vaan teille =). ""En ymmärä, että lapsia hankitaan ennen naimisiinmenoa"" : kannattais ehkä opetella ymmärtämään, ettei lapsistasi tule yhtä suvaitsemattomia ja ahdasmielisiä kuin sinusta =)! Tsemppiä!

Ap, mikäli tuleva vauvanne näkee isovanhempiaan usein, en näe mitään syytä ettette voisi lähteä miehenne kanssa kahdestaan häämatkalle, ikävähän vauvaa teille varmaan tulee, mutta kahdenkeskinen aikanne on parisuhteellenne tärkeää (olemme itse lähdössä mieheni kanssa syksyllä myöhästyneelle häämatkallemme ja pikkuisemme on silloin 8kk, hän menee kummitätinsä luo hoitoon).
Kesällä reissaamme parissakin eri maassa vauvamme kanssa ja kahdenkeskisen matkamme teemme siksi, että voimme keskittyä vain toisiimme.

Moi,

meillä ½ vuotias esikoispoju, ja mulla ei ole ollut kovia vaikeuksia jättää häntä omille vanhemmilleni hoitoon. On nyt ollut heillä kaksi kertaa yhden yön. Totta kai on ikävä jne. muuta tiedän hänen olevan hyvissä käsissä ja viihtyvän tosi hyvin mummolassa. Mutta viikko tuntuu tosiaan hirveän pitkältä ajalta olla hänestä erossa, se ei kyllä vielä pitkään varmaan onnistu. Kenties voisitte ajatella jotain viikonloppumatkaa Euroopassa tms.

Ja täytyy myöntää, että vauva on vienyt kyllä puhdin, en varmasti jaksais edes lähteä minnekään. Ollaan aina kesäisin lomailtu ja reppumatkailtu kaukomailla, nyt suunnitellaan huimaa koko perheen matkaa täältä Turusta Naantaliin...

Hyvää odotusta sinulle!

Hyvä mami5, että uskalsit tässä ketjussa kertoa erilaisenkin mielipiteen.
Me ollaan tehty yksi viikon reissu ilman lapsia.Ja lapset pärjäsivät hyvin ja itekään en ikävöiny liikaa.
Mun mielestä se on ihan jokaisen oma asia, jos haluaa reissata ja jättää lapsen hoitoon.
Kukaan ei tiedä toisten tilannetta tarkemmin tai hoitopaikkaa.
Täällä kun monet vaan ei sitä ymmärrä ja yrittävät puuttua muiden asioihin.

Jokaisen oma asia, kyllä. Mutta mielestäni alkuperäinen kaipasi kokemuksia asioista. Onko se sitten huono, jos tulee mielipiteitä että ei kannata lähteä?

Ja täytyypä sanoa, että siinä vaiheessa jos kertoo avoimesti suunnitelmistaan vieraille ihmisille keskustelupalstalla, niin kyllä siinä ikäänkuin antaa toisille luvan puuttua niihin asioihin.

Vai mitä olet ""-"" itse mieltä. Jos kerrot täällä, että miehesi hakkaa sinua, niin etkö silloin tee siitä asiasta julkisen?

Kyllähän se on lapsesta kiinni, että viihtyykö ""vieraassa"" paikassa, tai ""vieraan"" kanssa. Jos lapsi viihtyy, niin mikäs siinä. Meillä ainakin on tuo neiti vaan kovin äidissään toistaiseksi kiinni. Kyllähän tuo varmasti kerkeää olla yökylässä kunhan on vanhempi. Mutta edelleenkään en minä (huom, en tarkoita etteivätkö muut saisi) vauvaa jättäisi yhdeksikään yöksi muiden kuin isänsä kanssa.

meillä poika oli 2yötä mummilla 8kk iässä (yksi harjoitus yö 7,5kk). Seuraavan kerran oli 10kk yhden ja oli jo pojalla suru puserossa eli ei ollut hymyillyt koko aikana (14-08) ja muutenkin ollut vaisuna. Nyt onkin vaan mummi tullut kotiin iltahoitajaksi. Poika on nyt 13kk.
Suunnittelimme kans talvella 3-4pv reissua ilman poikaa, mutta nyt tuntuu et haaveeksi taitaa jäädä, en itse raaski jättää häntä.

Eli tämän perusteella, jos menette menkää ajoissa eikä vasta lähempänä vuotta. Mutta hoitajan tarvii olla TODELLA luotettava ja vauvalle tuttu!!

niin, ja minulla ainankin on se, että en ITSE raaskisi jättää - ikävöisin ja miettisin vaan lasta kokoajan eikä se mitään lomaa ainankaan olisi! Vaikka vauvalla kaikki hyvin olisikin...

Ehkäpä toimintaani tässäkin asiassa vaikuttaa se, että minulla on jo 5 lasta (vanhin 16). Olen oppinut lasten kanssa sen ettei ole parisuhteelle, itselle tai lapsillekkaan hyväksi jollei voi välillä ottaa pientä lomaa itselleen myös lapsista. Yksi tai useampikin kahdenkeskinen loma vuodessa miehen kanssa auttaa taas jaksamaan tätä arkea ja tekee myös parisuhteelle todella hyvää:)
Lapset nauttivat myös ""lomastaan"" ilman vanhempia ja aina olen pienen lapseni jättänyt luotettavalle ja lapsen hyvin tuntevalle aikuiselle, tietän itse matkallani, ettei hänellä/heillä ole mitään hätää.
Itse en allekirjoita tuota väitettä jossa verrataan ikävuosiin sitä kuinka monta yötä lapsi voi olla erossa vanhemmistaan, mutta jokainen ajattelee tässäkin asiassa niin kuin perheelleen parhaimmaksi näkee:)
Hyvää kesää kaikille matkustattepa sitten kaksin tai koko perheen kanssa:)

Viikoksi voisin kuvitella jättäväni 6-7 vuotiaana.Tuolloin luulen, että tajuaa aikakäsitteenä viikon. Ei minua ainakaan jätetty viikoksi hoitoon kuin joskus kouluikäisenä.Onko muut samoilla linjoilla? Muistelkaapa omaa lapsuutta. Kyllä sitä perheenä liikuttiin ja yhdessä elettiin.

Mun 4,5 vuotias on tällä hetkellä mun vanhempien kanssa lapissa, ovat siellä viikon. En epäröinyt hetkeäkään päästää häntä sinne reissuun! Ekan kerran poitsu oli isovanhempien kanssa mökillä ilman meitä joskus 2 vuotiaana, siis viikon, yhtä ja kahta yötä on ollut hoidossa jo pienestä (5kk) asti.

Olen siis joidenkin mielestä huono äiti....

Teillä ilmeisen läheinen suhde lapsella ja isovanhemmilla eli olette ""samaa"" perhettä. Meillä isovanhemmat asuu satojen kilometrien päässä ja lapsella ei ole mahdollisuutta oppia kunnolla tuntemaan isovanhempiaan. En voisi kuvitella laittavani lasta ""vieraille"" ihmisille hoitoon, vaikka kuinka on isovanhemmille rakas ja varmasti saisi hyvä hoitoa. täytyy ajatella lapsen kannalta asiaa. Siis et ole mielestäni huono äiti, mutta minä olisin, jos poikani laittaisin outoon paikkaan hoitoon.

Sama juttu kuin ainolla... vaikea muistaa. Muistan olleeni pitkiä aikoja mummolassa alle kouluikäisenä, mutta en tiedä monistako päivistä oli kyse. Aikakäsityshän lapsella on aika hatara. Muistan myös, kuinka kivaa mummolassa oli ja muistan myös ikävän.

Mun lapsuudessa äidillä ja isällä oli aika paljon matkoja ja me oltiin siskon kanssa silloin mummolla. En kuitenkaan ole katkera vanhemmilleni :) Kerran vuodessa tehtiin yhteinen perhematka.

Omat lapseni eivät ole matkalla ollessamme kaikki samassa paikassa hoidossa, vanhimmat ovat kavereidensa luona... nuorimmat mummolassa ja vauva sitten kummitädillään. Itse muuten vietin kaikki lapsuuteni kesät mummulassa (äiti oli yh. ja töissä)jo ollessani alle kouluikäinen ja niistä kesistä on vain ihanat ja lämpöiset muistot:)

Mä olen pitänyt tuota 1v rajana pidemmälle hoidolle.

Sanokoot ellit ja muut psykologit mitä tahansa, mä lähden mieheni kanssa ensimmäistä kertaa ulkomaanmatkalle joulukuussa ja kahdestaan.

Tyttäret ovat silloin 6v ja 1v1kk ja menevät mummon luo hoitoon. Tiedän että tulevat pärjäämään ihan hyvin, mulla saattaa olla vähän ikävä mutta tiedän että reissun jälkeen olen taas hieman parempi äiti kun olen levännyt ja saanut vähän ""laatuaikaa"" miehen kanssa.

Tekeekö se sitten paremman äidin kun saa laatuaikaa miehen kanssa?

Mulle on laatuaikaa olla koko perheen kesken lomalla tai kotona. Laatuaikaa meille on leffa ja ravintola.

Aika kauas pitää lähteä laatua suhteeseen hakemaan teillä...

Sinulle ""en ymmärrä"". Muutimme toiselle paikkakunnalle kuin missä isovanhemmat asuvat muutama vuosi sitten, lapseni ovat iältään 16, 13, 12, 8 ja 4kk, joten vanhimmat lapseni ovat tottuneita mummulassa käviöitä, nuorimman lapseni kummitäti taas asuu samassa kaupungissa kanssamme ja näkee tyttöämme lähes päivittäin... siinä syy miksi lapseni menevät eri paikkoihin hoitoon.

Näin meillä tämä on meidän tapa, enhän minäkään arvostele/kummastele sinua siitä että vietät laatuaikaasi kotona koko perheen voimin ja muka nauttisit siitä! Tai että katsot leffoja ja käyt ravintoloissa. Se on sinun tapasi ja hyvä niin.

Sinun/ja melkein kaikkien muidenkin tällä palstalla kirjoittavien on pakko arvostella negatiivisesti toisten tapaa tehdä asioita ja jokainen teistä arvosteilijoista tuntuu ajattelevan että oma tapa on se ainoa oikea!

Minähän vain kerroin oman mielipiteeni, en sanonut että se 1v raja pätee kaikille ja että kaikkien on nyt heti vietävä yli 1v lapset viikoksi hoitoon ja lomalle!

Ja se laatuaika miehen kanssa jää täällä kotona aika vähälle miehen työstä johtuen ja tietysti koko tästä arkirumbasta.
Ja kyllä, hui kamalaa, minä uskallan sanoa että levänneenä todellakin olen parempi äiti!!!

Hyvää kesää kaikille ja vietäkää se niinkuin itse parhaaksi näette eikä kuten täällä muut neuvovat :D

Yhteistyössä