Meidän vauvan 2 kk neuvolassa huomautettiin siitä, ettei vauva ottanut kovinkaan katsekontaktia, käänsi päänsä pois. En ollut masentunut, mutta elämäntilanne oli raskas, ja sitten sitä syyllisti itseään kaikesta ja siitäkin, kun vauvan katsetta piti houkutella. Ja sitten neuvola alkaa siihen puuttua, että pitäisi aktiivisesti hakea sitä katsekontaktia ja plaaplaa...
Kun oma jo oli isommaksi kasvanut, seurasin kaverin vauvaa. Samalla tavalla sekin 2 kk iässä katseli ohi ja käänsi päätään enemmän toisen olkapään suuntaan kuin toisen tai että olisi suorassa ollut. Samoin silmät haki katosta lappuja jne. ja tämä kaikki oli minun vauvan kohdalla neuvolassa jotenkin hälyyttäväksi katsottu.
Ajattelin, että no niin, on siinä neuvola. Ilmeisti tuo on tyypillistä toisille vauvoille, joskaan ei kaikille.
Ja nyt kummankin vauvat on ihan ns. normaaleja tai mikä nimitys se nyt onkaan, ei karta katsetta tms.
No, neuvolassa minua moitittiin siitäkin, että kannan vauvaa väärin, vauva on vino tai kiero ja minun pitäisi kantaa näin tai noin...????
seuraavalla käynnillä oli eri neuvola, ei terkka, eikä vauvassa mitään vikaa havaittu.