Vauva väsähti...

• Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti
Huoli
Mikähän meidän vauvaan on tullut? Ikää pian 7 viikkoa. Tänään on ollut erityisen vaisu :(
Ei halua seurustella vaikka muuten on katsellut ympärilleen ja seurustellut monta tuntia päivässä.
Syö vähemmän kuin yleensä ja sitten taas väsähtää :(

Kuumetta ei ole.

v
Nooh, vie vaikka lekurille tai ainakin soita! En ymmärrä, miksi täällä kysellään... Jos kyse olisi omasta lapsesta, en empisi ollenkaan soittaa esim terv. keskukseen ja viedä vaikka varalta näytille.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
mää veisin lääkäriin :ashamed: mut mä oonkin hermoheikko.
Tuntuu että minäkin olen hermoheikko kun olen tästä ihan huolissani. Pitäiskö neuvolaan soittaa vai pidetäänköhän sittenkin ihan hössöttäjänä?

Vai katselisko että jos nyt aamupäivällä nukkuu ja illalla onkin sitten pirteämpi?

Ammattilainen
Mitä tarkoittaaa"väsähtää"? Kai nyt nioin pieni vauva voi vaikka nukkua koko päivän välillä. Jos syö (edes vähän) ja pissaa normaalisti niin en kyllä lääkäriin lähtis vaan nauttisin siitä että vauva on rauhallinen.

v
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
mää veisin lääkäriin :ashamed: mut mä oonkin hermoheikko.
Tuntuu että minäkin olen hermoheikko kun olen tästä ihan huolissani. Pitäiskö neuvolaan soittaa vai pidetäänköhän sittenkin ihan hössöttäjänä?

Vai katselisko että jos nyt aamupäivällä nukkuu ja illalla onkin sitten pirteämpi?
Soita!

asdf
Mä peesaan ammattilaista, mutta toisaalta äidin pitää kuunnella vaistojaan. Soita neuvolaan jos vaivaa, sitä varten ne ovat siellä.

Mutta mä olen yleensä pitänyt sitä Meille tulee vauva -kirjan listaa oireista sellaisena kriteerinä että pitäisikö huolestua vai ei. Ja onhan aikuisellakin välillä vetämätön olo.

jossu
Onko nukkunut eilen tai yöllä tavallista vähemmän? Mitä tarkoitat väsähtäneellä? Kyllähän tuon ikäiset vielä paljon nukkuvat, mutta jos ei jaksa syödä ja on kovasti voipuneen oloinen, käyttäisin varmuuden vuoksi lääkärillä.

Ap
Väsähtää kai tarkoittaa sitä että on väsyneempi kuin normaalisti :D
Yleensä vauvan saa keinuttaa uneen ja tosiaan tuijottelee uteliaana ympärilleen monta tuntia päivässä. Nyt nukkuu pienen pätkän ( n. ½ h ) herää, syö vähän ja simahtaa jo rinnalle. Nukahtaa lähes ilman keinuttelua. Nyt nukkuu vaununkopassa kun hänet sinne vain nostin vaikka tosiaan yleensä aina saa nukuttaa pitkäänkin esim. sitteriä keinutellen.

Meilläkin on sellaista että toisina päivinä ollaan tikkana pystyssä koko ajan, seuraavana taas nukutaan melkein koko päivä. Onko teillä eilen ollut jotain erityistä kuten kaupassa käyntiä tai muuta että vauva olisi valvonut normaalia enemmän? Silloin varmasti väsyttää. Mä en olisi huolissani jos on muuten normaali, eli syö ja vaipat kastuu, saa käsitellä normaalisti. Mut aina voi soittaa neuvolaan ja kysyä jos huolettaa. :hug:

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Mitä tarkoittaaa"väsähtää"? Kai nyt nioin pieni vauva voi vaikka nukkua koko päivän välillä. Jos syö (edes vähän) ja pissaa normaalisti niin en kyllä lääkäriin lähtis vaan nauttisin siitä että vauva on rauhallinen.
Ja siis syö kyllä vähän, pissaa ja kakkaa normaalisti. Lämpö oli 36,6 kun mittasin kainalosta eli siltä osin kaikki ok.

hellsbells
SOITA!! Meillä vauva oli vajaa pariviikkonen kun "väsähti" eli olis vaan nukkunu ja hereillä ollessaan oli vaan. Maito ei oikeen uponnu. Itse en olis soittanut koska kaikki aina sanoo et vauvoilla voi olla tommosia "lepopäiviä" eikä aina jaksa, ja kun noin pienikin kyseessä niin voihan se nukkua koko päivänkin!! Kuumetta siis ei ollu ja pissaaki tuli. No ukko kuitenkin soitti päivystykseen ja ne käski näytille. No siellä sitten oltiinkin, sairaalassa, viikko antibioottitipassa! TIES MITÄ OLIS KÄYNYT jos ei oltas menty. Vauva siis oli napannut minulta b-streptokokin.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meilläkin on sellaista että toisina päivinä ollaan tikkana pystyssä koko ajan, seuraavana taas nukutaan melkein koko päivä. Onko teillä eilen ollut jotain erityistä kuten kaupassa käyntiä tai muuta että vauva olisi valvonut normaalia enemmän? Silloin varmasti väsyttää. Mä en olisi huolissani jos on muuten normaali, eli syö ja vaipat kastuu, saa käsitellä normaalisti. Mut aina voi soittaa neuvolaan ja kysyä jos huolettaa. :hug:
Eilen oli 'normaali' eli valvoskeli niin kuin tavallisestikin, illalla oli itkuinen ja valvoskeli ( niin kuin normaalistikin, illat on hankalia ). Yöllä nukkui normaalisti, mutta heräsi tänään vähän aikaisemmin kuin normaalisti eikä suostunut nukahtamaan rinnalle niin kuin yleensä aamuisin tekee.
Siitä jo vähän huolestutin itseäni :D
Mutta tosiaan kun noustiin ylös, vaihdettiin vaippa+vaatteet, syötiin tilkka ja taas hän nukkui.
Ei ole tänään valvonut juuri ollenkaan ja kun koetin höpötellä äsken vaippaa vaihtaessa niin ei jaksanut innostua seurustelustakaan.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauvoilla voi olla muutenkin tuollaisia päiviä ilman, että mikään on vialla mutta varmaan ottavat päivytykseen, jos soitat. Saat ainakin itse mielenrauhan asiasta-
Mitenhän lääkärissä sitten tutkitaan asiaa? Meillä on nyt ainut vaihtoehto neuvolaan soitto ja sieltä pääsee varmaan tk.lääkärille mikä sattuu olemaan kuka milloinkin, ei mitään tietoa kuka ja luotto heihin puuttuu täysin.
Eli olisi kiva tietää minkälaisia asioita pitäisi tutkia vauvalta?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauvoilla voi olla muutenkin tuollaisia päiviä ilman, että mikään on vialla mutta varmaan ottavat päivytykseen, jos soitat. Saat ainakin itse mielenrauhan asiasta-
Mitenhän lääkärissä sitten tutkitaan asiaa? Meillä on nyt ainut vaihtoehto neuvolaan soitto ja sieltä pääsee varmaan tk.lääkärille mikä sattuu olemaan kuka milloinkin, ei mitään tietoa kuka ja luotto heihin puuttuu täysin.
Eli olisi kiva tietää minkälaisia asioita pitäisi tutkia vauvalta?
No lääkärithän sen paremmin tietää mutta tulehdusarvojen tarkastaminen tuntuisi järkevältä. Mutta mä en siis ole mikään lääkäri tai ees sairaanhoitaja. Soita neuvolaan ja kysy!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Meil kans pienenä pojat oli välillä koko ajan valppaana, se sitten "kostautui" sillä että seuraavat pari päivää nukuttiin koko ajan... seurailisin vielä
Minä vielä tarkkailen tilannetta. Kun seuraavan kerran heräilee niin koetan josko sitten maistuisi hetken seurustelu.

Hassua kun nyt on huolesta soikeana ja tahtoisi että vauva valvoisi kun kuitenkin vauva on pitkään ollut jo 'vaikea' nukkuja. Päivisin vetäsee pieni tirsoja ja sitten valvoo pitkään niin on vaikea itse koskaan saada mitään aikaiseksi kun vauva on aina sylissä ja isommat lapsetkin kaipaavat huomiota.

Ap
Googletin asiaa ja löytyi joku vanha avaus toiselta palstalta jossa ihmiset oli sitä mieltä että niinä päivinä kun vauva nukkuu paljon niin lapsi kasvaa? Aivot kehittyvät?
Voisikohan kyse olla tälläisestä kun kuitenkin herää syömään vaikka ei kauan jaksakaan valvoa tänään.

Yhteistyössä