vauva pullojen steriloinnista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän esikoinen täyttää kesällä 6v ja th sanoi sillon aikoinaan, että pitäis keittää joka käytön jälkeen. Minä taas ajattelin, että pitäisi tehdä varmaan jotain muutakin kuin vain pestä ja keittää tuttipulloja. Meillä oli useita pulloja ja minä keitin ne ehkä viiden päivän välein ja muuten ihan pesin. Enkä muuten keittänyt sitä juomavettäkään ja kätilökin sanoi sairaalassa, että ei tarvitse. Monet tuntuu keittelevän sitäkin.

Kaksi seuraavaa onkin sitten saaneet kätevästi kaiken maitonsa tissistä joten ei oo tarvinnut miettiä pesuja ja keittelemisiä.

En kyllä näe mitään tarvetta ja järkeä semmoisessa, että keittäisi tuttipullot joka käytön jälkeen. Tiedän kyllä niitäkin, jotka näin tekee ja tekee niin vielä yli 1 vuotiaallekin. Onhan se tosi tarpeellista keittää tuttipullot sellaiselle, joka syö kaiken mitä käteensä saa ja nuolee lattiaakin heti kun silmä välttää. :D

Nykysuositusten mukaan kylmä hanavesi on niin puhdasta ja hyvälaatuista, että sitä voi antaa keittämättä. Maidonjämät on kuitenkin eri asia, ja suositus on keittää pullot kiinteiden aloitukseen asti, eli pullovauvoilla käytännössä 4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Meidän esikoinen täyttää kesällä 6v ja th sanoi sillon aikoinaan, että pitäis keittää joka käytön jälkeen. Minä taas ajattelin, että pitäisi tehdä varmaan jotain muutakin kuin vain pestä ja keittää tuttipulloja. Meillä oli useita pulloja ja minä keitin ne ehkä viiden päivän välein ja muuten ihan pesin. Enkä muuten keittänyt sitä juomavettäkään ja kätilökin sanoi sairaalassa, että ei tarvitse. Monet tuntuu keittelevän sitäkin.

Kaksi seuraavaa onkin sitten saaneet kätevästi kaiken maitonsa tissistä joten ei oo tarvinnut miettiä pesuja ja keittelemisiä.

En kyllä näe mitään tarvetta ja järkeä semmoisessa, että keittäisi tuttipullot joka käytön jälkeen. Tiedän kyllä niitäkin, jotka näin tekee ja tekee niin vielä yli 1 vuotiaallekin. Onhan se tosi tarpeellista keittää tuttipullot sellaiselle, joka syö kaiken mitä käteensä saa ja nuolee lattiaakin heti kun silmä välttää. :D

Nykysuositusten mukaan kylmä hanavesi on niin puhdasta ja hyvälaatuista, että sitä voi antaa keittämättä. Maidonjämät on kuitenkin eri asia, ja suositus on keittää pullot kiinteiden aloitukseen asti, eli pullovauvoilla käytännössä 4kk.

Meinaatko, että en osaa pestä astioita niin että niihin jää jotain maidonjäämiä? Aika hienosti on toi poika ainakin pärjännyt elämässään, vaikka en niitä koko ajan keittänytkään. Mitähän haittaa terveelle vauvalle voisi olla siitä, jos niitä ei koko aikaa keitä? En käsitä.

Meillä tyttären pullot on pesty joka ilta. Pulloja on n. 10 ja sitten pesun jälkeen keitetty kattilassa. Meille tapa jäi päälle jo pienestä ja nyt neiti on 1v ja juo mukista. Steriloitiin n. 10kk ikään asti kun pulloa söi. Maito on lapsen perus ruokaa ja me halutaan että ruuanlähde on myös puhdasta! Muutenhan tuo menee jokapaikassa, niin tuskin on liian hygienista :D Ja suosituskin on vuoteen asti, mutta jos ei ole aikaa sellaseen, ni sit niin.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön äiti:
Mikä on nykyään suositus vauvan tuttipullojen ja tuttien steriloinnista?
Voinko käyttää samaa pulloa koko aamusta iltaan kun huuhtasen sen vai pesen tiskiaineella ja illalla sitte steriloin kaikki tarvikkeet?
Olen ollut vähän väsynyt ja huomasin,että lennosta olen antanut vauvalle samasta pullosta koko päivän,niin että olen vain huuhdellut kuumalla vedellä,saikohan vauva jotain bakteereita?:(
Esikoisen aikana (4v.sitten) piti kaikki steriloida joka käytön jälkeen ja oli kyllä raskasta.Kauan niitä muuten pitää streiloida,siis mihin ikään saakka?

Empä usko saaneen mitään pöpöjä!

=) Mää oon noitten viiden mukulan kanssa steriloinut pari kuukautta,suositus on kiinteiden alottamiseen muistaakseni.20v sitten oli tosi ärsyttävää se kattilassa keittäminen aina meinas palaa näpit..viimosten kanssa ollut sellanen aventin mikrosteriloija,mikä tosi kätevä.vähän vettä pohjalle,mikroon kuutisen minuuttia,ottaa pois ja laittaa telineen jossa pullot ja tutit tiskikaappiin kuivaan! Ennen noita härveleitä tuttavani teki niin,kun käytti paria pulloa,että pesasi käytön jälkeen,laitto pulloon hiukan vettä ja lykkäs mikroon tutteineen päivineen.
Reissuissa oon joutunu pienillekkin joutunu käyttään samaa pulloa vain huuhtelemalla pullon välillä,eikä noi mitään tautia ole saaneet! =) Tärkeintä on kuitenkin että pieni saa masunsa täyteen!!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Pari vinkkiä muuten joka vähän helpottaa tuota pese/keittämis rumbaa. Eli korvikehan säilyy vuorokauden jääkaapissa. Niin säilyy se pullokin. Eli syötön jälkeen huuhtaisu ja jääkaappiin. Niin voi syöttää useamman kerran samasta pullosta päivän aikaan.
Toinen on pullpussit, näin menee sama pullo kokopäivän, pussin vain uusii. Ja tutti osan.

Meillä nämä kikat olivat käytössä reissussa ja mökillä missä niin ei ollut pesu / keittämis mahdollisuuksia. Vie paljon vähemmän tilaakin....

Käyttäisitkö itse koko päivän yhtä ja samaa maitolasia :x ?

Kyllä ja vaikka toisenkin päivän, jos sen vaan joka kerta huuhtelee :)