Vauva meinaa tukehtua itkuunsa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti_

Vieras
En tiedä on "tukehtua" oikea sana tähän, mutta parempaa en keksinyt.
Vauva on 3kk ikäinen ja ollut viikon ajan tyytymätön.
Ennen oli aurinkoinen eikä itkenyt kuin nälkäänsä.
Tämä alkoi n. viikko sitten.

Mutta itse asiaan..
Vauva aloittaa itkunsa kunnon huudolla, naama alkaa heti punertamaan, tästä n. 20 sekunnin päästä alkaa kakomaan henkeä. Menee täysin hiljaiseksi, huulet väpättää niin kuin itkisi mutta ääntä ei tule, ei pienintäkään.
Tuntuu/näyttää kun hän ei saisi henkeä.
Syliin otan samantein, vielä jonkun aikaa siinäkin on samanlaista, sitten vasta rauhoittuu ja alkaa ns. normi itku.
Ja siis huuta vaikka ei olisi mitään hätää (nälkä, kakat housussa, sylin kaipuu).
Itse olen jo ihan paniikissa.
Ihan uutta tämä on, esikoisesta ei ollut koskaan tälläistä.

Onko muiden vauvoilla ollut tälläistä?
Onko ohi menevää?
Jokin hätä?
Kannattaisko käydä jo lääkärissä tai soittaa edes neuvolaan?

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
no mä itse ainakin olisin jo ottanut yhteyttä neuvolaan. miksiköhän sulla ei oo tullut mieleen..??

No ehkä sitä ei välttämättä heti ole niin skeptinen kuin sinä, joka varmaan viet lapsesi neuvolaan jos sillä on naarmu jalassa.

Pitääkö AINA vittuilla heti kaikille!?

Meillä oli tollasta samanlaista ihan vauvana, Piti aina vähän ravistaa,että alko hengittämään. Oltiin yö sairaalassa,mutta siellä ei tullut mitään kohtauksia.

Meillä ainakin poika huusi kun hinaaja välillä noihin aikoihin.. ja ääntä ei välillä tosiaan kuulunu vaikka naama oli punasen ja huulet väpätti. Eikä sillä tainnu mitään sen suurempaa vaivaa olla.. vauvat vaan huutaa aika pienestäkin mahan nipistyksestä.

Jos susta tun tuu, että mikään ei auta ja niin käykää sit lääkärissä varmistamassa että kaikki on hyvin (ihan sun oman mielenterveyden kannalta), mutta luulempa että pikkuisella on esim. mahanpuruja= palstadiagnoosi. Tsemppiä, kyllä sä sit tiedät jos joku on oikeasti vialla ja sillon et enää luultavasti arvuuttele täällä. Sellasia ne äidit vaan on :)

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
no mä itse ainakin olisin jo ottanut yhteyttä neuvolaan. miksiköhän sulla ei oo tullut mieleen..??

Myötuntosi on niin koskettavaa, että tekisi mieli potkaista sinua sinne mihin aurinko ei paista, mutta koska osaan pitää malttini en aio tehdä niin.

Suosittelen käymään neuvolassa, ihan vain ettei jää sitten vaivaamaan että mikä se oli vaikka ohi jo kohta menisikin.

kaverin lapsella oli pienenä itkukramppeja. Itku ei aina johtanut tuohon kramppiin, mutta oli aina kiihkeää ja vaativan sävyistä. Yksi lääkärikin totesi lapsen "tavanomaista" itkua hetken kuunneltuaan, että onko teillä ollut affekteja (eli siis itkukramppeja), hänellä oli oma lapsi niistä kärsinyt ja tunnisti siis "kramppilapsen" itkusta. Muistaakseni heillä ei tuolle asialle tarvinntu sikäli ihmeempiä tehdä, jos itkiessä ei ymmärtänyt vetää henkeä niin yleensä napalla läpsäys selkään riitti. Vaiva loppui kun lapsi kasvoi pikkulapsivaiheesta ohi (kehon itsesäätely kehittyi).

Mutta itkun syy: Imetetkö? Onko omassa ruokavaliossasi tapahtunut jotain viime aikoina/oletko syönyt jotain mitä et ennemmin ole syönyt? Oletko itse allerginen siitepölylle (kausi alkoi taas)?

Meillä kanssa on itketty niin että välillä ei happi kulje. On niin herkästi aina huutanu pienimmästäkin asiasta. Itkukohtauksen loputtuakin kuuluu vielä tovin semmonen omituinen ääni kun kroppa jotenkin vissiin palautuu =)

Nyt 7kk ja vieläkin joskus huutaa pääpunasena niin että happi loppuu. Mutta neuvolalääkäri sano meille että se on vauva :D

En oo koskaan ollu huolestunu, mutta jos sä oot ni kannattaa soittaa neuvolaan huomenna ja kysästä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi olla vähän niinkun affektikramppi, haukkaako henkeä kun puhallat kasvoihin? Näin me tehtiin jos meinasi tikahtua itkuunsa, ei ole vaarallista.

tämä tuli mullakin mieleen, on yllättävän yleistä... seuraavalla nlakäynnillä kysy asiasta :)

Yhteistyössä