Vauva koko ajan tissillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Osaisiko joku auttaa tilanteessa? Vauva reilut 1kk, ollut koko ajan syntymästään asti tissillä oikeastaan koko ajan. Nukkuu tosi vähän päivän aikana, pitkät unet harvinaisia. Esim. tänään nukkui kahdet noin tunnin unet. Ja lisäksi parit 10 min. unet. Yöt nukkuu ihan hyvin. Jonkun verran mahavaivoja, ei kauhean paljon. Painoa tulee tosi hyvin lisää ja pituutta kasvaa myös. Tuttia tai tuttipulloa ei huoli ollenkaan.

Mutta siis tosi vaikea itse ehtiä edes syödä / käydä suihkussa tai mitään, kun koko ajan imetän. Ja toki tiesin, että olen tosi sidottu lapseen ja jaksan tämän kyllä, ei siinä mitään. Mietin vaan, että onko enää ees normaalia, vai käyttääkö mua vaan huvituttinaan. Tänään koitettettiin pitää vähän pitempää taukoa imetyksessä ja vauva huusi koko ajan. Sekään ei tuntunut hyvältä. Mitenhän tässä ois hyvä toimia?

Mun mielestä on ihan normaalia. Lapsi tankkaa niin maitoa kuin läheisyyttä. Mulla molemmat olleet tissillä ympärivuorokauden tunnin välein ensimmäiset kuukaudet. Nauti jos saat öisin nukuttua, kovasti jaksamista.

Ei pulauttele juuri ollenkaan, röyhtäilee joka syönnin jälkeen pari kertaa, joskus tarvii myös kesken ruokailun nostaa röyhtäisemään, ei läheskään aina.

Tiiäkkö, kuulostaa just mun esikoiselta. Ihan tismalleen samanlaista oli meillä.

En osaa oikein neuvoa.. mulla kans tuntui silloin, että mun aika menee sohvan nurkassa imettäessä ja musta tuntuii myös, etten kehtaa oikein valittaakaan, kun yöt kuitenkin menivät aika hyvin. Mut raskasta se on, kun päivällä ei ole ollenkaan hengähdystaukoja.

kuulostaa tutulta ja normaalilta. Teidän vauva on vielä niin pieni, että vasta "tekee maito tilaustaan". Tod. näk. kohtpuoliin imetysvälit pitenee, kun imutehot vauvalla paranee ja maidontuotanto kunnolla vakiintuu. Yrittäkää sinnikkäästi tarjota tuttia, meillä kolmonen kelpuutti tutin 6 vkon iässä, kun jaksoin tasaisesti tarjota. Imutarpeet isot, mutta meillä vauva hermostui rinnalla, kun maito alkoi herua, eli selvästikin kaipasi vain hupituttia.

Tsemppiä ja jos osaat, niin nautiskele maidontuoksuisesta vauvastasi, joka vielä viihtyy kainalossa (itsellä kolmonen täytti juuri vuoden ja lopetin imetyksen haikein mielin ):)

[QUOTE="...";24354298]Mun mielestä on ihan normaalia. Lapsi tankkaa niin maitoa kuin läheisyyttä. Mulla molemmat olleet tissillä ympärivuorokauden tunnin välein ensimmäiset kuukaudet. Nauti jos saat öisin nukuttua, kovasti jaksamista.[/QUOTE]

Kiitos. Kuinka monta kuukautta teillä kesti tämä? Ja joo, jaksan kyllä. Se on tosiaan vaan vähän vaikeeta, ku mulla esim. oli hammaslääkäri ja pieni huus koko ajan, eikä ottanu pullosta mun maitoo. Ei reppana osaa sitä kuminpalaa imee.

sama juttu täällä.... Kyllä se viimeistään siinä 5-6kk iässä helpottaa, kun muu maailma alkaa kiinnostaa. Sitten sulla on stressi saada lapsi viihtymään tarpeeksi rinnalla ;)

Kiitti kaikille vastanneille. Mä vaan aattelin, et tarjoonko tissiä jo liikaakin ;) Mä en kyl tajua, miten joskus on vauvojen kanssa pystytty oleen niin, et on ruokittu 4 tunnin välein. Toi meidän poika saa raivarit jo puolessa tunnissa.

Minulla 2 /4 lapsista ollut vastaavia, ja jotenkin muistelen sanoneeni että lähempänä 4kk ikää imetys muuttuu helpoksi, kestää 3-10 minuuttia ja välissä 1-5 tunnin taukoja.
Varaa aikaa, juotavaa ja vaikkapa luettavaa, vauva tankkaa rinnalla ja saa luoton siihen että on tarjolla aina kun haluaa niin uskaltaa sitten myöhemmin päästää äitistä vähän irtikin =)

[QUOTE="mamma";24354335]Kiitos. Kuinka monta kuukautta teillä kesti tämä? Ja joo, jaksan kyllä. Se on tosiaan vaan vähän vaikeeta, ku mulla esim. oli hammaslääkäri ja pieni huus koko ajan, eikä ottanu pullosta mun maitoo. Ei reppana osaa sitä kuminpalaa imee.[/QUOTE]

Mullakaan ei kumpikaan lapsista oo koskaan huolinu pullosta mitään, ihan tissilapsia. Onneksi sain tutin jossain välissä ujutettua käyttöön, vaikka onhan siitä sitten joskus vieroitettava poiskin...
Toi on just kamalaa kun on joku meno ja ei vaan pysty antaan sitä rintaa. En kyllä muista kauanko tota vaativinta vaihetta kesti. Nyt teet vaan niin, et heti kun vauva nukahtaa niin nukut/syöt/meet suihkuun/huilaat ja unohdat kaiken muun.
Ja ajattelet positiivisesti, niin kun vaikka että tulee ainakin halvaksi, kun ei tarvi ostaa korviketta. ;)

[QUOTE="...";24354442]Niin ja lukeminen, telkun katsominen tms. on hyvää viihdettä imettäessä. :D[/QUOTE]

Juu, aika monta kirjaa on tullu luettua :)

Ja onneks isällä on ollu nyt isyys- ja kesälomat, niin on auttanu ja pitäny lasta vaikka sitten huutaakin, kun oon suihkussa tai syömässä. Mut ei tarvi yksin huutaa vaan saa sylissä olla. Ja kotihommatkin on mies nyt tehnyt, kun mä en oo voinu. Kohta mies menee takas töihin, et sit senkin jaksaminen voi olla vähän huonompaa, jos joutuu melkeen kaikki hommat edelleen hoitaan, mut kyl sen jaksaa, ku tietää, ettei tää oo ikuista.

Sen takia itse asiassa vaan aloinkin kyseleen, ku tuli itelle sellanen olo, et teenkö jotain väärin.

Pystyittekö te muut käymään missään kaupassa tai kaverin kanssa kahvilla tai mitään sillon ku vauva oli pieni? Siis sen vauvan kanssa? Meillä vauvaa saa imettää joka kauppareissullakin, niin tuntuu helpommalta olla vaan kotona. Varsinki ku on lukenu täältä kuinka kauheen paheksuttavaa on julki-imetys ;) Tosin on imetyspaidat ja rasut aina peitteenä.

[QUOTE="vieras";24354529]jospa kuule ei tule maitoa sieltä rinnoista jos kerran koko ajan on siinä tississä kiinni, et rohkeasti vain sanot neovolassa ja yrität saada tuttipulloa suuhun.[/QUOTE]

No kasvaa ainakin hyvin, painoa on tullu 1,5 kg lisää syntymäpainoon 5 viikossa ja joka päivä tulee tosi monta pissaa ja löysää isoa kakkaa. Saan pumppaamallakin herumaan ja yhellä pumppauksella tuli viimeks desi maitoa. Et luulisin, että maitoa tulee.

Meidän tissuttelu helpottui hieman siinä 6vkon iässä. Kauppareissuilla imetin parhaimmassa tapauksessa mennen tullen autossa. Juu ja ei nukkunut päivällä kun max. puoli tuntia kerrallaan.

[QUOTE="mamma";24355051]uppista

Miten te muut pystyitte vauvan kanssa lähteen mihinkää, jos ne oli tälläsiä koko ajan tissillä roikkuvia? Vai olitteko vaan kotona?[/QUOTE]

Meidän vauva oli tissillä myös todella paljon. Muistelisin, että 3 kk. kohdalla helpotti. Mä liikuin kyllä paljon, karisi arkuus julki-imettämiseen hyvin nopeasti. Mutta meillä taisi kyllä olla niin, että illalla oli koko ajan tissillä ja päivällä imetyksessä oli taukoja.

[QUOTE="mamma";24355051]uppista

Miten te muut pystyitte vauvan kanssa lähteen mihinkää, jos ne oli tälläsiä koko ajan tissillä roikkuvia? Vai olitteko vaan kotona?[/QUOTE]
mun tissivauva onneksi rauhottui autossa ja aina kun oltiin jossain "liikenteessä".. kaupassa, kylässä jne. joten joka päivä käytiin jossain että "sain kädet irti"

Yhteistyössä