Vauva kohta 1 v ja alkanut nukkua vain 7 h yöunia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väävää

Vieras
Aikaisemmin nukkui noin 10 h yöunet mutta nyt noin kuukauden on nukkunut vain 7 h yöllä ja sitten herää eikä malta enää nukkua. Vauva on taas aivan väsynyt/kiukutteleva 1,5 hereillä oltuaan. Eilen koitin pitkittää aamupäivän päikkäreille menemistä ja lähdettiin kauppaan vasta kun vauva oli ollut hereillä noin 2,5 h ja nukahti välittömästi kun pääsi rattaisiin. Aamupäivästä nukkuu puolentunnin unet eli minä en ehdi nukahtaa siinäajassa. Toiset päiväunet nukkuu siitä noin 4 h päästä ja niillä1,5 riittää unta eli yhteensä 2 h nukkuu päikkäreitä.

Olen miettinyt pitäisikö vain "väkisin" siirtyä yksiin päikkäreihin mutta ei tunnu onnistuvan. Esim. Eilinen päivä kun koitin pitkittää päiväunille menoa:
Klo 6 herää
Klo 8.30 päiväunet
Klo 13 päiväunet
Klo 21 nukkumaan yöunille

Ongelma on myös siinä, että rytmi tuntuu aikaistuvan kokoajan ja vauva on ollut usein pirteänä jo 4-5 aikoihin jos menee aikaisemmin nukkumaan. Eli meni mihin aikaan vain nukkumaan nukkuu 7 h yöunia ja sitten ei saa takaisin nukkahtamaan.

Tarvitseekohan vauva vain noin vähän unta tai onkohan vain jokin kausi? Tai auttaisiko tähän joku kikka? Neuvolasta ohjeistivat, että ei saisi nukkua kuin yhdet päikkärit mutta vauva nukahtaa vaikka keskelle lattiaa kun on tarpeeksi väsynyt ja eilenkin kun oltiin kotona 2,5 h ennen kun lähdettiin kauppaan oli viimeinen tunti aivan kamalaa väsymyskiukuttelua samoin myös illalla eli tuntuu mahdottomalta jättää toisia päiväunia pois.

meillä tos iäs alko siirtymävaihe, välillä nukkui kahet päikkärit, välillä yhet. Vähä piti "osata lukee" vauvasta, et miten milloinki. Oli vähä ärsyttävä vaihe, mut kyllä takaaan et yöunet pitenee, sitte kun vauvasi oikeasti pärjää yksillä päikkäreillä. Meillä ei kyllä noin lyhyillä yöunilla silti pärjätty. Uskon et se on joku vaihe.
Sekin on karu tosiasia, et jotkut vauvat vaan on niitä klo 5 aamuheräilijöitä, mutta kyllä sekin pakostakin muuttuu ajan kans. Jaksamista!

Mä en voi sille mitään että mua ärsyttää kun puhut koko ajan vauvasta...

1 vuotias on vielä pieni muttei enää niin "vauva"

Lapsen unentarve vähenee ja tuossa iässä alkaa ensimmäinen uhma tms. Maailma kiinnostaa. On melko pieni vielä, mutta kokeile jättää yhdet pois? Meillä lapset oli 1½v kun oli enää yhdet päikkärit ja yöunet rauhoittui.
Tiedän toki että ton ikänen ei vielä välttämättä jaksa mutta lapset on yksilöitä. Tai sitten et anna nukkua liikaa jos useat päikkärit haluat pitää....

Mutta sanoisin että teillä päivän unet on pois yöstä.

Vauvasi ei ole enää vauva joka vain nukkuu ja syö...

Jätä aamu päikkärit pois. Mulla 1v 3kkta ja jätettiin toiset kans pois. Nyt taas nukutaan Se 12h yössä. Hetken menee kun on väsyneempi että tottuu yhtiin uniin vaan, mutta parempi Se kun unettomat yöt ????

Toiset päikkärit vaan pois. Alkuun tietty voi olla kitinää ja vaatii vähän valvottamista mutta kannattaa.

Kunnon lounas ennen niitä päiväunia niin täydellä mahalla jaksaa nukkua.

No varmaan yrittäisin vaan väkisin jättää yhdet päikkärit pois. Kyllähän siinä muutama päivä varmaan menee kiukutellessa, mutta sitten tottuu uuteen rytmiin.

Meidän nuorimmaisemme on nyt 14 kuukautta vanha ja kun hän oli vajaan vuoden ikäinen näytti siltä että yöunet, 9 tuntia, ja yhdet 2 tunnin päiväunet ovat riittävät.

Mutta sitten yllättäen alkoi nukkumaan vain 8 tunnin öitä ja on kyllä niin väsynyt jo iltapäivällä että pakko antaa nukahtaa päiväunille. Nämä yhdet, kahden tunnin päiväunet eivät hänelle riitä vaan hän ottaa tunnin tirsat vielä illemmalla, yöunille lähtee sievästi 22.30 jolloin me muutkin menemme nukkumaan.

Onneksi me käymme yksityisessä neuvolassa, heidän ohjeidensa mukaan lapsi saa nukkua tasan niin monet päiväunet kuin haluaa. Vaikkei saisikaan niin meidän lapset kyllä saavat, minä en hoida kelloa vaan kasvavaa lasta. Tässä iässä unta tarvitaan kyllä sen verran paljon vielä etten suostuisi kiusaamaan lasta, väkisinhän ei tämänikäistä voi pitää hereillä ellei ole täysin sydämetön ihminen.

Yhteistyössä