6 kk vauva nukkuu vain 7-8 h yöunia. Piteneekö jossain vaiheessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kipsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kipsu"

Vieras
Tuntuu, että en saa itse nukuttua tarpeeksi kun aina jää jotain siihen kun vauva on jo nukkumassa. Pyykin ripustamista, keittiön siistimistä, suihkussa käymistä yms. Aikaisemmin nukkui noin 10 tuntia yöllä tosin heräsi silloin syömään yöllä. Nut nukkuu (on nukkunut jo varmaan kohta kuukauden) tuon 7-8 tuntia ja sitten herää pirteänä ja iloisena eikä enää suostu nukkumaan vaikka kuinka yrittäisi. Jokeltelee, potkii jaloilla patjaa ja huitoo käsillä, että haluaa syliin, kääntyy mahalleen ja kiskoo reunapehmusteen alas ja hymyilee minulle pinnojen välistä jne. Usein olen vain koittanut syöttää hiljaa ja nostaa sänkyyn mutta vauva ei sinne rauhoitu nukkumaan uudestaan. Yleensä noin tunnin olen koittanut josko vielä nukkuisi. Sitten kuitenkin nukahtaa 30 min - tunnin päiväunille kun on ollut hereillä pari tuntia. Tällöin minua ei tietenkään enää väsytä, että voisi nukkua päiväunet vauvan kanssa.

Pitenevätkö vauvan yöunet jossain vaiheessa taas? Vai onko joillain vauvoilla sekä lapsilla vain tarve lyhyisiin yöuniin? Itsellä ennen raskautta yöunien pituus oli vähän reilu 8 tuntia, että olin pirteä niin nyt tuntuu ettei riitä kun ehdin nukkua yleensä sen 6 tuntia. Päiväunia en oikein osaa nukkua en vain saa unta päivällä kuin silloin kun olen aivan rättiväsynyt esim. Kokoyö mennyt valvoessa enkä ole aamustakaan vielä päässyt nukkumaan.

nyt ehkä viikon on ollut lisänä vielä se, että vauva unissaan "änisee" aivan kun alkaisi itkemään mutta rauhoittuu heti kun laitan tutin suuhun. Eli saan nousta noin 4 kertaa yössä laittamaan vauvalle tutin suuhun ja tämä varmaan väsyttää vielä lisänä.

Ikävä huolestuttaa kun todella tiedän miltä väsymys tuntuu, mutta lapsien unentarpeita on niin kamalan erilaisia, en tiedä voiko tuolle mitään ja kauanko kestää. Meidänkin esikoinen ja keskimmäinen nukkuivat tosi vähän, iltayhdeksästä heräillen yöllä syömään ja aamulla ylös 4.30-5.30. Päivällä kaksi 40 minuutin pätkää jolloin en todellakaan itse ehtinyt uneen... Mulle sanottiin silloin neuvolasta, että älykkäät lapset tarvitsevat vähemmän unta. Tiedä sitten lohduttiko.
Nyt esikoinen on viisivuotias ja nukkuu kymmenen tuntia yössä, vielä kun kaksi nuorempaakin alkaisivat--- En voi muuta sanoa kuin koita jaksaa ja jos ei muutu itsestään niin koittakaa vuorotella miehen kanssa enemmän tai käyttää muita turvaverkkoja ihan nukkumisen!

Kyllä se todennäköisesti jossain vaiheessa taas muuttuu. Mutta voi olla, että yöunet pitenee vasta kun muksu siirtyy yksiin päikkäreihin. Mutta lapset on yksilöitä tietysti kaikki...

Vauvan unen pituuteen on vaikea vaikuttaa, joten yritä ennemmin järjestää päiväsi niin, että voit mennä nukkumaan kun vauvakin menee. Ainakin useimmiten :) Keittiön voi siivota aamullakin ja pyykkiä ei ole pakko laittaa peseytymään enää illalla, rentoudu hetki rauhassa kun vauva on nukahtanut ja painu itsekin sitten sänkyyn!

[QUOTE="Kipsu";29043714]nyt ehkä viikon on ollut lisänä vielä se, että vauva unissaan "änisee" aivan kun alkaisi itkemään mutta rauhoittuu heti kun laitan tutin suuhun. Eli saan nousta noin 4 kertaa yössä laittamaan vauvalle tutin suuhun ja tämä varmaan väsyttää vielä lisänä.[/QUOTE]

Meillä vauva myös tekee yöllä itkun aloittamiselta kuulostavan äänen ja ensin annoin hänelle tutin kunnes huomasin, että hän rauhoittuu ilmankin ja nukahtaa itsekseen nopeasti. En tiedä toimiiko teillä, mutta välillä voi kokeilla.

Mä annan maitoa ja vaihdan vaipan, laitan korvatulpat korviin. Ennen seitsemää ei sängystä nousta. Yleensä nukahtaa uudestaa, kun on vähän leikkiny pinniksessä itsekseen unilelulla.

Olisivatpa mun vauvani nukkuneet edes kerran 7h putkeen! Meillä nukuttiin eka vuosi max.2h pätkissä, vaikka olisin tehnyt mitä. Sama homma molemmilla. Esikoinen heräili ainakin kerran yössä vielä kuukautta ennen kakkosen laskettua aikaa...

Ap:ta tämä voivottelu ei auta, tämä on vain tällainen kitkerä purkaus, kun itse olen vasta joitakin kuukausia saanut nukkua edes suunnilleen läpi yön.

Tsemppiä ap, toivotaan, että pimenevät talviyöt saavat pikkuisen nukkumaan pidempiä unia. Kuka sitä säkkipimeässä viitsii herätä?

sitteku jaksaa olla pidempään päivällä hereillä niin nukkuu yölläkin pidempään. Eli kun on kahet päikkärit vaan niin yäunet vois pidentyä.

Ite oon kyllä aikaset heräilikät ottanu viereen enkä suostu laittamaan valoja tai nousemaan sängystä ennen kello seitsemää. Vauva saa sitten tyytyä leikkimään siinä vieressä itsekseen pimeässä jos ei kerta nukuta. jos on kovin liikkuvaiben kaveri niin oon pitäny sen verran kiinni esim kädestä tai jalasta ettei tipu sängystä sentään. Ja jos itkeen niin on tupannu tissin suuhun. Usein ne sitten aikansa leikittyään on nukahtaneet uudelleen jolloin päivällä on riittäny kahdet unet niin rytmi on pikkuhiljaa muttunu paremmaksi.

Anteeksi ei todellakaan ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä ja pitäisi olla tyytyväinen kun nukkuu noin voisi olla huonomminkin. Tunnustankin että yllätyin alussa kuinka hyvin vauva nukkui yönsä melkein heti sunnyttyään. Kaikki kun varoittelivat kuinka vauvat valvottaa ja kuinka tulen olemaan väsynyt. Jotenkin vaan olen ollut siinä käsityksesdä, että vauvat nukkuvat likimain 10 h yöunia niin siksi pohdin asiaa :) ei siis ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Lisäksi olisi joskus kiva viettää miehen kanssa kahdenkeskeistä aikaa hetki illalla mutta nyt en ole jaksanut.

Mun tekstiä ei ainakaan tarvitse ajatella mielenpahoitamisen kannalta. Jokaisella on oikeus olla väsynyt, vaikka nukkuisikin tovien enemmän kuin joku muu.

Minä sain vähän iloa ajatuksesta, etten olisi koskaan uskonut, että voisin selvitä niin vähällä unella niin monta vuotta. Kaikkeen sitä näköjään pystyy.

Mikä ei tapa, se vituttaa. ;)

Yhteistyössä