vauva ja opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emma87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emma87

Uusi jäsen
22.01.2006
7
0
1
haluaisin vauvan, mutta en tiedä mitä tekisin kun kolmas vuosi jäisi koulua käymättä.. oma mielipiteeni on että ehdin kyllä sen vuoden käymään myöhemminkin. onko muita jotka pitävät taukoa koulusta ? kihlatulla on kuitenkin jo vakityö :heart:

Sinuna kävisin koulun loppuun,kun sitä on enää vuosi jäljellä.Mieti,sen vuoden jälkeen sinun ei tarvitse enää lähteä istumaan saman koulun penkille.
Minun mielestäni oli ainakin kiva seurata lapseni ensimmäisiä vuosia ihan läheltä,eikä istua koulussa.
Ja monet ovat sanoneet,että sitä on vaikea lähteä takaisin opiskelemaan ensimmäistä ammattiaan,kun vauva on kotona.

Meille kävi niin,että tulin raskaaksi viimeisen vuoden lokakuussa,joten kerkesin onneksi käymään koulun loppuun.
Olisi ikävää lähteä nyt opiskelemaan vuodeksi,kun yhtähyvin voisi mennä ammattia vastaavaan työhön.

Vähän sekavasti kirjoitettu,mut........

:)

Jos MILLÄÄN maltat odottaa niin viivyttele. Itseltä jäi puoli vuotta kesken ja se ärsyttää aika lailla kun en ole koskaan pitänyt siitä että on keskeneräisiä asioita.
Mutta en minäkään voinut odottaa vaan vauva tehtiin silti (siihen oli muitakin pakottavia syitä miksi oli tehtävä niin pian) mutta mieti tarkkaan.
Ilman muuta sen vuoden voit tehdä myöhemminkin! Mutta jos maltat niin harkitse vielä. Vuosi on toisaalta pitkä aika odottaa ja toisaalta lyhyt aika malttaa käydä koulua...
Päätös on omasi,
saat tukeni mihin ratkaisuun sitten päädytkin :hug:

Itse tein lähes samalaisen ratkaisun, enkä ole katunut yhtään. Jos voisit etukäteen tai odotusaikana tehdä opintoja niin paljon, että saisit sen vuoden korvattua? Se tahtoo olla niin että motivaatio saattaa kadota opiskeluun kun vauva tulee... Mulla kyllä niin päin että kaiken kotona olon jälkeen tekee mieli ihmisten ilmoille ja koulun penkkiin. Opo sanoi mulle aikanaan, että elä itseäsi varten, älä koulua varten...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2006 klo 11:48 manna ja mini kirjoitti:
Itse tein lähes samalaisen ratkaisun, enkä ole katunut yhtään. Jos voisit etukäteen tai odotusaikana tehdä opintoja niin paljon, että saisit sen vuoden korvattua? Se tahtoo olla niin että motivaatio saattaa kadota opiskeluun kun vauva tulee... Mulla kyllä niin päin että kaiken kotona olon jälkeen tekee mieli ihmisten ilmoille ja koulun penkkiin. Opo sanoi mulle aikanaan, että elä itseäsi varten, älä koulua varten...
Niin mutta sitten kun alkaa kyllästyttään,niin voi lähteä töihin.Miksi turhaan kouluun,kun samalla vaivalla voi tienata itselleen rahaa?

niin. olisihan se hyvä käydä koulu loppuun, mutta tosiaan että jos teen opinnäyte työt ym. tärkeät niin toisaalta pieni lomailu tekisi vain hyvää :wave: jos saisin jotenkin korvattua vuoden niin sitten se onnistuisi. mutta ehkäpä on vain maltettava viivytellä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2006 klo 11:53 minä kirjoitti:
\
Niin mutta sitten kun alkaa kyllästyttään,niin voi lähteä töihin.Miksi turhaan kouluun,kun samalla vaivalla voi tienata itselleen rahaa?

Tottakai on aina parempi jos töihin pääsee ja saa tienattua. Mutta jotkut oikeasti pitävät opiskelusta, ja jos on jo opiskelupaikka valmiina esim lääkikseen, niin ei kaupankassa kiinnosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 11:15 manna ja mini kirjoitti:
\
\

Tottakai on aina parempi jos töihin pääsee ja saa tienattua. Mutta jotkut oikeasti pitävät opiskelusta, ja jos on jo opiskelupaikka valmiina esim lääkikseen, niin ei kaupankassa kiinnosta.
Mutta et taida lääkikseen päästä ihan peruskoulupohjalta?

No etkai sä ny voi ukkos vakipaikan varaan jättää omia opiskeluita!! joku kaunis päiväku ukkos jättää sut nii oot pers aukinen!! :laugh: että hei haloo ehkä niiku koulut kannattaa käydä ensi ennenku rupee tenavia pukkaamaan meinaan sen jälkeen ei opiskella ihan heti!! vähintään se vuos vierähtää kyllä ihan kotona ja malttaako enään lähtee opiskelemaan....ja missä välissä luet ku illat menee lapsen kans!!ja millä sitte maksat lapsen hoitopaikan...nii joo mut olihan sulla se ukko!!joo mut enpä jättäs ite sen varaan vaikka olis kymmenen ukkoo joilla vakipaikka!!mikä teitä nykyään ihmiset risoo ku elätte toisten siivellä!!HANKKIKAA ITE AMMATTI JA MENKÄÄ TÖIHIN!! :D sit saa mukavat äippäpäivärahakki ku käy ensi ainaki vuoden töissä =) jos opiskelija jää äitiyslomalle niin on muuten pikkasen surkee rahamäärä mitä saa...heh mut omaa tyhmyyttä!!ja aivan oikein!! :laugh: ehdit lapsia tehä sit ku oon koulus päättäny....

Totta kannattaa käydä koulu loppuun ennen lasta,pääsee kaikkein helpoimmalla,aika menee kuitenki niin nopeaa,miksi kauhea kiire? Eikä se tosiaan mitään lomaa oo jos sitä meinasit.Jokainen meistä äidiksi haluaa mutta ehtii sitä myöhemminkin,ajatelkaa myös lapsen etuja ja totta Älkää laskeko kaikkea miehen varaan,ei elämästä koskaan tiedä,on parempi olla omat toimeen tulot siis ammatti ja työ,ei sossu ja kela.Ja paljoko siitä lapsen kans olosta pääsee nauttiin jos vauva heti päivähoitoon ja ite töihin.En itekkään ole kovin vanha mut maltoin odottaa,ei se heti eka vauva kuumeesta tarvi raskaaksi tulla vaikka kovinki tuntuis että on valmis.Äiti joka todella lastansa rakastaa osaa ajatella lapsen parasta,ei vain itteään.Vaikka kakski vuotta on tosi lyhyt aika oottaa ja siinä ehtii vielä vähän paremmin tutustua siihen isäänki,ties vaikka mieli muuttuu senki suhteen.Vuodenki seurustelu on aika lyhyt aika.Ei siinä ajassa ketään opi tuntemaan.Nauttikaa ensin toisistanne hyvän aikaa ennenku alatta kolmatta siihen tekeen,niinhän sitä sanotaan että hitaasti mutta varmasti.Onnea tulevaisuuteen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 12:28 vieras kirjoitti:
No etkai sä ny voi ukkos vakipaikan varaan jättää omia opiskeluita!! joku kaunis päiväku ukkos jättää sut nii oot pers aukinen!! :laugh: että hei haloo ehkä niiku koulut kannattaa käydä ensi ennenku rupee tenavia pukkaamaan meinaan sen jälkeen ei opiskella ihan heti!! vähintään se vuos vierähtää kyllä ihan kotona ja malttaako enään lähtee opiskelemaan....ja missä välissä luet ku illat menee lapsen kans!!ja millä sitte maksat lapsen hoitopaikan...nii joo mut olihan sulla se ukko!!joo mut enpä jättäs ite sen varaan vaikka olis kymmenen ukkoo joilla vakipaikka!!mikä teitä nykyään ihmiset risoo ku elätte toisten siivellä!!HANKKIKAA ITE AMMATTI JA MENKÄÄ TÖIHIN!! :D sit saa mukavat äippäpäivärahakki ku käy ensi ainaki vuoden töissä =) jos opiskelija jää äitiyslomalle niin on muuten pikkasen surkee rahamäärä mitä saa...heh mut omaa tyhmyyttä!!ja aivan oikein!! :laugh: ehdit lapsia tehä sit ku oon koulus päättäny....
minä anteeksi vain en elä kenenkään siivellä ja nimenomaan aion ajatella vain lapsen parasta ja mies ei mua jätä(niin kuin joillekkin onnettomille käy :laugh: ) olen päätäänyt tehdä muksun koulujen jälkeen.

No kuinkahan voit olla noin varma ettei mies sua jätä?? :laugh: ja niin kuin joillekkin onnettomille käy!hah katoppa vaan jos ite oot vielä joku kaunis päivä eräs niistä onnettomista!!toi on just teinien ajattelutapa et "ei se mua jätä" !! :laugh: :headwall: tos kyl fiksusti ajattelet et koulun jälkeen vauva...

Sillon just elää toisen siivellä jos ite on kotona ja toinen käy töissä!!! jos siis ei aikomustakaan mennä töihin!!!tottakai tilanteen mukaan kotona ollaan,mut ei jatkuvasti voi siihen luottaa et kyllä mies käy töis ja mä vaan oon!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 19:32 vieras kans kirjoitti:
Sillon just elää toisen siivellä jos ite on kotona ja toinen käy töissä!!! jos siis ei aikomustakaan mennä töihin!!!tottakai tilanteen mukaan kotona ollaan,mut ei jatkuvasti voi siihen luottaa et kyllä mies käy töis ja mä vaan oon!!

Miten se asiaa vaikuttaa elääkö toisen siivellä vai ei, jos mielessään päättää mennä töihin myöhemmin? Ja kannattaa se koulu käydä loppuu, jos on mahdollisuus. Vuosi on kuitenkin aika lyhyt aika.

mun entinen luokkakaveri piti toisen ja kolmannen vuoden välillä välivuoden, kun sai lapsen ennen kolmatta vuotta kesällä. sen mies meni inttiin samana syksynä, joten rahan tulo ei ollu ruhtinaallista mutta pärjäsivät.
jos susta ja kihlatustasi tuntuu hyvältä vaihtoehdolta saada lapsi, ni mikä ettei? teidän talous on vakaalla pohjalla ja opiskelupaikan saa pitää jos välivuosia on vain yksi, useammastakin vuodesta pystyy neuvotella. voit siis jatkaa siitä mihin jäit.
toisaalta pienen lapsen kanssa opiskelu voi olla rankkaa, mut siitä on moni muukin ennen sua selvinnyt joten sekään ei ole varsinainen este.
toisaalta raskaaksi tulemiseen voi mennä niin kauan aikaa että egdit valmistua ennen ku vauva syntyy. koskaan ei tiedä miten nää kääntyy.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2006 klo 18:59 emma87 kirjoitti:
haluaisin vauvan, mutta en tiedä mitä tekisin kun kolmas vuosi jäisi koulua käymättä.. oma mielipiteeni on että ehdin kyllä sen vuoden käymään myöhemminkin. onko muita jotka pitävät taukoa koulusta ? kihlatulla on kuitenkin jo vakityö :heart:

Heissan vaan kaikille:) Oma mielipiteeni on että käy toki rauhassa koulu loppuun ja sen jälkeen voit alkaa miettimään lapsen hankkimista..näin olisin ainakin itse tehnyt jos en olisi tullut raskaaksi "vahingossa"...itse olen nimittäin ammattikoulun toisella ja kolmatta vuotta en ehdi käymään, kun lapsi syntyy kesällä.harmittaa kun jää koulu kesken.. :/ mutta silti olen ihan onnellinen että minulle on suotu synnyttä lapsi ja se pieni ihme on enemmän kuin tervetullut :heart: ... Toivottavasti teet ratkaisun joka tuntuu sinusta itsestä oikealta ja seisot päätöksesi takana loppuun asti...*Onnea matkaan :hug:

Oma mielipiteeni on, että käy ihmeessä se viiminen vuosi koulua niin on sitten ammatti valmiina, kun vauva syntyy ja voit keskittyä ihan vaan vauvaan ja äitiyteen. Itsellä on 1,5 vuotta koulua jäljellä vielä, aion silti olla kotona vielä pitkään ja toinen lapsikin olisi jo tervetullut. En edes tiedä haluanko ikinä jatkaa ko. opintoja. On hienoa, että sinulla on mies jolla vakityö ja suhde ilmeisesti mallillaan. Se on tottakai tärkeää, kun lasta suunnittelee. Sen varaan, että eihän teille tule niin käymään kuin joillekin "onnettomille" eli pysytte aina yhdessä ja ikuisesti...tämän varaan en laskisi. Se kun saattaa joskus olla yks kaunis päivä, kun se ero tulee...ja se voi käydä ikävä kyllä aivan yhtä hyvin sinulle kuin minulle. Mutta niin voi käydä kaikille, joten miksi sitä miettiä juuri nyt kun kaikki on niin hyvin. :) Jos vauvakuume vie voiton niin tervetuloa äitiyden ihmeelliseen maailmaan, päivääkään en vaihtaisi pois, on tää vaan niin ihanaa... :heart:

:wave: kyllä tämä vauvakuume vie voiton kohta... on tämä niin... voi voi ... mikäli mieskin innostuu asiasta niin yritys alkaa. on se niin että jokainen tekee tulevaisuudelle sen minkä parhaaksi näkee mutta nyt en näe kuin vauvan vauvan vauvan ja vauvan :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 15:15 emma87 kirjoitti:
:wave: kyllä tämä vauvakuume vie voiton kohta... on tämä niin... voi voi ... mikäli mieskin innostuu asiasta niin yritys alkaa. on se niin että jokainen tekee tulevaisuudelle sen minkä parhaaksi näkee mutta nyt en näe kuin vauvan vauvan vauvan ja vauvan :heart:
Hyvä olisi jos olisit niin kypsä,että näkisit myös vähän muutakin.

Teet niinkuin itse haluat, mutta aina on parempi käydä koulu loppuun niin sitten on ammatti. itse olen saanut lapsen kesken koulua eikä ollut ammattia.
Se oli rankkaa aloittaa koulun uudestaan kun oli ollut kotona jo 1.5 vuotta. Eikä ole helppoa tehdä koulutyöt ja hoitaa lasta )hoitihan tietysti mies myös silloin kun ei ollut töissä) Tiedän että vauvakuume on kova, mutta mieti ensin itteesi. Saat olla rauhassa vauvan kanssa kotona sitten kun on se ammatti.
Mieti rauahssa ja vaikka aloitat odottamaan niin raskaushan kestää 40viikkoa, suunnittele. ;)

Itse olen 19-vuotias ja ammattikoulua jäljellä vielä reilut pari vuotta, mutta silti yritämme kihlattuni kanssa vauvaa. Aluksi ajattelin, että tämä vauvakuume on ohimenevää, mutta sepä vain pahenee päivä päivältä ;) Jos nyt raskaaksi tulen, niin olen todella onnellinen. Olen miettinyt tätä niin paljon ja tiedän että ei tule olemaan helppoa yhdistää lapsi ja opiskelu, mutta kuitenkin haluan sitä. Mielestäni jokaisen täytyy tehdä niinkuin itse parhaaksi kokee :)

Itselläni on kaksi tyttöä, toinen syntyi 2002, kun olin 17v ja opiskeluja vuosi jäljellä. Tytön ollessa vuoden ikäinen suoritin viimeisen vuoden koulua loppuun.
Toisen tyttären syntyessä lokakuussa 2005 olin 20v ja ollut jo vuoden verran töissä. Kun tältä äitiyslomalta palaan, on minulla vakituinen työpaikka odottamassa kotipalvelussa, eli koulutustani vastaavaa työtä tiedossa.
Kun nyt vertaan näitä kahta odotusta, niin kyllä toista odotti paljon rennommalla mielellä, kun tietää että heti on töitä tiedossa. Eli oman kokemuksen pohjalta neuvoisin sinua odottamaan niin kauan että saat opiskelut suoritettua.. Mutta tietysti, jokainen päättää itse elämästään ja tietää mikä itselle sopii.. Mikä on hyväksi yhdelle ei välttämättä ole sitä toiselle. Onnea joka tapauksessa! :hug:

:p olen kyllä tarpeeksi kypsä ajattelemaan omaa ja lapsen parasta. mikäli mieheni on valmis niin olen minäkin. suunnittelin myös että voitaisiin maalis-toukokuun paikkeilla yrittää, joten saan suoritettua esim.odotusaikana niin paljon kun pystyn 3.vuotta. tiedän kyllä mitä teen,koska ehdin saamaan ammatin lapsen jälkeen tai käydä kouluni, on monia vaihtoehtoja. ja tottakai se on varmasti raskasta lähteä opiskelemaan vauvan jälkeen mutta pakkohan se on jos lapsen etua ajattelee :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 20:53 emma87 kirjoitti:
:p olen kyllä tarpeeksi kypsä ajattelemaan omaa ja lapsen parasta. mikäli mieheni on valmis niin olen minäkin. suunnittelin myös että voitaisiin maalis-toukokuun paikkeilla yrittää, joten saan suoritettua esim.odotusaikana niin paljon kun pystyn 3.vuotta. tiedän kyllä mitä teen,koska ehdin saamaan ammatin lapsen jälkeen tai käydä kouluni, on monia vaihtoehtoja. ja tottakai se on varmasti raskasta lähteä opiskelemaan vauvan jälkeen mutta pakkohan se on jos lapsen etua ajattelee :heart:
Sitten siis olet valmis ajattelemaan lapsen etua,muttet nyt?
Millähän tavalla se lapsi siitä hyötyy,kun äiti opiskelee,ja on pois kotoota?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 11:53 tyhmäkö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2006 klo 11:15 manna ja mini kirjoitti:
\
\

Mutta et taida lääkikseen päästä ihan peruskoulupohjalta?

Huomasin vasta nyt tän...
First of all.. olen kyllä käynyt jo kouluja ja hankkinut akateemisen ammatin, kiitos vaan huolen pidosta!
Ja toiseksi... kerroin vain omasta kokemuksesta. En ole mikään roolimalli.
Ja kolmanneksi... se lapsi meni sillon kesken, tein kuitenkin oman ratkaisuni koulun suhteen ja pääsin hyvin jatkamaan opiskelua. Nyt on siis toinen raskaus menossa.