"Vauva haaveissa vuodelle 2013 - 2014" - pinosta plussanneet

miss_piggy
Ompas Amiraali timmi, ei juurikaan paljon näy vauvamaha mun mielestä vielä noissa kuvissa :D Ite käyny pumpissa monta vuotta mutta silti oon vähän tämmönen löllykkä :p Osittain varmaan tää mun tasapaksu olemus johtuu tosta pco:sta ja leveästä lantiosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heissan! kuulumisia tulin kertomaan, eli tässähän tämä kotona aika menee erittäin hitaasti, sairaslomalla vissiinki jo toista viikkoa ja töihin ei oo enää menemistä. Alussa oli kaikki niin helppoa eikä ollu minkäänlaista vaivaa, mutta nyt on senki eestä.. jos ei ole selkä kipiä niin on jalat, ja nyt ku ei ole kumpikaan nuista niin on olkapää ihan paskana. migreeniki tullu, tosin onneksi vain kerran ollu semmonen kohtaus, että ei nähny kunnolla..
Panadolia päivästä toiseen, kyllä tympäsee.
Neuvolassa kaikki ollu kuitenki hyvin ja eilen neuvolantäti sanoi, että siellähän se pää alaspäin jo köllöttelee :) no, onhan tässä jo rv30+3 :) jee.
 
Mun oli pakko tehdä digi tänään: Tulos " Raskaana 2-3 " :) Kyllä se vaan totta taitaa olla. Mulla on niin vähän oireita, luulen että pinna on senkin takia tiukalla, kun en tiedä onko kaikki hyvin. Repäisykipuja on toki yhä ja pientä huimausta, jos joudun enempi seisomaan.

Amiraali on kyllä tosi timmi :heart: Mäkin olen "löllykkä"-mallia, vaikka olen säännöllisesti käynyt erilaisissa jumpissa ja zumbassa useamman kerran viikossa jo kohta 2 vuotta agilityn ja lenkkeilyn lisäksi. Ruoka on hyvää ja luulen, ettei mun aineenvaihduntakaan ole ihan parhaasta päästä :ashamed: Paino ei ole muuttunut oikein minnekään, mutta varsinkin takapuoli, sekä reidet on kutistuneet, sekä tietenkin kunto on kasvanut. Täytyy pitää huoli, että myös tässä raskaudessa se painonnousu jää mahdollisimman pieneksi :)

Vielä pitäisi reilu viikko jaksaa odottaa neuvola-aikaa, pääsee näkemään ultrassa, onko tuolla ketään :)

kääkkis ja sisu 4+5
 
Kiitos vain kehuista, itse en niinkään pidä itseäni timminä. Siis painoindeksihän ennen raskautta oli 22, ja takapuoli on aina ollut se huono puoli minussa. Vatsalihakset tulevat aika pienellä työllä näkyviin, siis kun 2 x vk käyn salilla se riittää tuohon "vatsan timmiyteen". :rolleyes:

Mua ahdistaa toi mun painoni!!! Tulen hulluksi sen kanssa.. Eli lähtöpaino mulla oli ennen joulua 58kg, jouluna tietenkin sitä painoa kertyi nyt syömisistä pari kiloa :ashamed: sen myönnän. Eli eka neuvola raskausviikoilla 8+1 paino näytti 61,4kg. Ja nyt se paino pyörii todella tiukalla ruokavaliolla tuolla 63-64 välissä. Ja viikkoja siis kohta 14 kasassa. Laskin jopa kiloklubin sivuilla, että syön päivässä n. 1200kcal ja esim. kahden päivän aikana nyt paino on noussut 63,5kilosta 64,5kiloon :mad: :headwall: Eli 14vk ja kiloja tullut jo yli 6!!! Ja mun pitäis mennä sinne neuvolaan ens viikolla taas. Mua ihan hävettää mennä tuollaisella painon nousulla. Mutta en ymmärrä mistä sitä tulee, kun syön kuitenkin terveellisesti ja liikun paljon. Pitäis varmaan etsiä jotain vertaistukea jostain, tuntuu, etten muuta pysty ajattelemaankaan ku tätä painoa :O
 
Amiraali joillakin ihan vain hormoonit vaikuttaa painonnousuun. Sulla lähtöpaino kuitenkin oikein hyvä ja painoa saa ja pitääkin tulla raskauden aikana jos ei oo ylipainonen. Jos ruokavalio on terveellinen ja liikut hyvin, keskittyisin ennemmin syömään tarpeeksi ja monipuolisesti. Liikkuvalle ihmiselle tuo 1200kcal kuulostaa mun korvaan aika vähältä.. Älä ressaa liikaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Mietin just et olikohan edes rd-ruokavaliossa tuo 1200 kcal... Taisi olla 1400, jos en väärin muista. Olin yhdessä vaiheessa keskimmäisen odotusta ihan rd-tarkkailussa sairaalassa, missä piti syödä tarkkaan sen ruokavalion mukaan. Mulla laski sokerit niin alas sen takia, että meinasi pariin otteeseen taju lähteä ( eikä siellä edes harrastettu liikuntaa). Kaikki taitaa olla erittäin yksilöllistä ja raskaus tuntuu kääntävän kaiken päälaelleen. Mullakin alkoi tämä rd-ruokavalion harjoittelu taas hyvin: eilen useampi viipale pullaa hillolla ja kermavaahdolla :ashamed: Olin kyllä vetänyt erittäin rankan zumban ennen sitä ( seliseli...)

Onko kenelläkään muuten tietoa kuinka kauan voi treenata vatsalihaksia normaalisti?

kääkkis ja sisu 5+0 ( poks :heart: )
 
miss_piggy
Mulla sain painon tippumaan ennen raskautta tuohon 70kg, nyt kun kävin tänään neuvolassa, paino oli 71kg (10+5). Neuvolalääkäri koitti saada sydänäänet kuuluviin, mutta mitään ei vaan kuulunu :D No eipä tuo mikään paniikin paikka oo. Perjantaina mulla olis se eka ultra. Kohtu kuulemma oli kasvanut ainakin joten eiköhän kaikki oo ok :) Tällä kertaa ei otettu pissanäytettä eikä hemoglobiinia, mulla oli hg viimeks 130, ja on kuulemma sen verran hyvä, että nyt ei tarvinu.
Perjantaita jännätessä täällä sitte vaan :D Ei oo enää pahoinvointia eikä väsymystä.
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
miss piggy toivotaan, että kaikki on hyvin sitten ultrassa. Meillä neuvolassa ei suostuttu niitä sydänääniä ekalla kerralla edes etsimään, koska sanoi, että sitten huoli on turha, jos ei löydykkään ja siinä vaiheessa ei välttämättä vielä kuulu kaikilla.

kääkkis Sen verran mitä olen lukenut eri tietolähteitä, niin ekan kolmanneksen saa vääntää normisti, sitten alkaa vatsa kasvaa niin, että se siirtää noita suoria vatsalihaksia, ja jos sen jälkeen tekee ihan perusvatsiksia, niin se vaikuttaa raskauden jälkeiseen vatsiksien palautumiseen. Eivät välttämättä järjestäydy samalla tavalla enää, jos niitä on kovasti venyttänyt raskausaikana. Jostain luin, että syviä vatsalihaksia ja kylkiä on hyvä treenata niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Eli ns. linkkuveitsi, lankku, voimapyörä, kehon kierto kahvakuulalla tms.

Kaloreista Mulla on hidas aineenvaihdunta, ja kaikki ylimääräinen näkyy painossa. Esimerkiksi koska normaalisti syön tummaa leipää, vähän hiilihydraatteja, ja jos joku päivä innostun syömään vaikka 4 palaa paahtoleipää, saattaa seuraavana päivänä olla kilo painoa lisää. Tuo 1200kcal oli joskus mun ns. laihdutusruokavalio, mutta nyt näköjään se ei tiputa painoa yhtään alaspäin. Tänään kylläkin paino oli 63,2, eli tuo aikasemmin tilittämäni ahdistus-lisäkilo on hävinnyt jonnekin (oli varmasti turvotusta).

Sikiön liikkeet Täällä jännätään, koska alkaa tuntumaan. Tunnen koko ajan kohdun, istualtaan tunnen siellä sydämeni sykkeen ja tiedostan koko ajan, että siellä se on. Joten toivoisin olevani se onnekas, joka tuntee viikolla 15-16 ekat "perhosen lepatukset". Joka ilta pysähdyn "tunnustelemaan" joko nyt, mutta toistaiseksi vielä jomotus on ollut samanmoista koko ajan.

Amiraali 14+0
 
Amiraali mulla hiilihydraatit keräävät tosi nopeasti nestettä kehoon. Olen aiemmin syönyt VHH-dietiin mukaan ja paino tippui mukavasti mutta heti jos piti yhdenki hiilaripäivän niin keräs nesteitä jopa 2-3kiloa.
Raskausaikana en ole VHH:ta noudattanut ja painoa on kertynyt 27kiloa. Mutta en oo jkasanu stressata. Imetyshän vie kiloja tosi hyvin ja tuosta kilo määrästä on helposti 10-15kg nesteitä, vauvaa, lisäverta, istukkaa jne... Terkkakin sanoi neuvolassa alkuun kun murehdin painoa, että se on vaan otettava mitä raskaus antaa ja pudotetaan painoa sitten kun muksu on maailmassa. Vaarallisempaa on raskausaikana laihtuminen, koska rasvasolujen tuhoutuessa niistä vapautuu erilaisia myrkkyjä, joita äiti on kehoonsa tietämättään varastoinut ja sitten ne kulkeutuu sikiöön. Turvallisinta on antaa painon nousta tasaisesti 200-300g/vk. Jolloin painonnousu olisi se 8-12kg raskauden aikana.

Mulla oli tänään viimeinen äitiysneuvola. Seuraavan kerran otetaan nauvolaan yhteyttä sitten kun oon vaavin kans kotiutunut. :)
Ja ensi tiistaihin mennessä jos ei ole pikkumies ulkoistanut itseään, mä lähden käymään Kyssin synnytyssalilla ja sitten katsotaan että mitä tehdään. Tällainen on nyt sitte toiminta suunnitelma...

Vissyliini 39+6
 
Vissyliini: Mua jännittää sun puolesta :D Ei kauaa enää ja sulla on vauva sylissä :heart:

Kiitos Amiraali :heart: Voin siis huoletta jatkaa vatsojen tekoa vielä tovin, ellei satu oksettamaan siihen malliin, että sen takia on lopetettava :D

Nyt on ollut iltaisin vähän etovaa oloa, ja tänään aamulla ajattelin ensimmäistä kertaa, että voikohan aamianen tulla ylös. Mahallaan ei meinaa pystyä makaamaan, kun rinnat on niin herkkänä, kovasti yritän kyllä jumppailla ja venytellä loppuun asti vaikka ei niin miellyttävältä enää tunnukaan :)

kääkkis ja sisu 5+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Vähän nostelen, kun ollaan tiputtu aika kauas :)

Täällä ei mitään uutta, kamalia mielialavaihteluja vaan ja unet maistuu hyvin. Hajuaisti on varmaan herkistymässä, kun aika herkästi pistää nenään esim. sekamelskahaju jääkaapissa. Kahvia ja vettä pystyn juomaan vielä normaalisti :)

Hyvää viikonloppua kaikille :heart:

kääkkis ja sisu 5+5
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
miss_piggy
Niin tosiaan... eilen oli np-ultra 11+1 ja meidän vauveli todettiin kuolleeksi :( Keskeytynyt keskenmeno, alkio menehtynyt kohtuun rv 8 paikkeilla. Olo on mitä kamalin. Huomenna edessä kotona tehtävä lääkkeellinen tyhjennys.
En voi ymmärtää miten näin pääsi käymään. Mitään merkkejä tällaisesta ei ollut...Joutuu aloittamaan kaiken taas alusta, ja tämänkin raskauden alkaminen vaati aikaa vuoden verran.
 
Voih Piggy, olen niin pahoillani :( :hug: Voimia!

Kirjoitan/kopioin nämä samat jutut joka paikkaan ;)
Reissusta palattu torstaina ja kylläpä oli väsy!
Eilen pidettiin siskon kanssa tyttöjen ilta, hyvän ruoan ja leffojen merkeissä. Sainpa
nukkua pitkästä aikaa koko yön heräämättä ja nousematta sängystä ylös. Näitä lisää!

Niin niitä neuvolakuulumisia:
Ke 13.2, RV 15+5, ultran mukaan 16+2
RR 118/64
Vauvan sykkeet 145+ ja liikkeet ++
Kohtua ei vielä mitannut mutta jossain navan kohdalla
ollaan menossa.
Pissa: puhdas
Paino -1,5kg

Eipä siis mitään ihmeellistä, seuraava neuvola 9.4 eli db-hoitajan seuraava käynti ennen sitä 28.2, jolloin selviää jatkot. Empä ole jaksanut oikein aktiivisesti nyt mittailla, muttei herkuttelu ole silti riistäytynyt käsistä.

Vaivoja: Selkää särkee, liitoskivut vaivaa, häntäluu
kipeä!?

Täytyypä taas yrittää ryhdistäytyä ja kirjoitella enemmän.
Remontti vaan estää mun harrastuksia eli surffailua :D

Epa ja Bingo 17+2 (17+5)
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Onnea Mylvinen :heart::heart::heart: Tervetuloa tänne puolelle :flower:

Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola, ei näkynyt ultrassa kuin suurentunut kohtuontelo, ilmeisesti niin vähän vielä viikkoja :) Reilun viikon päästä sitten uudestaan ultraan, lääkärineuvola on silloin. Hirmusti tuli taas papereita, sanoin että otan kyllä kaikki mitä vaan antaa, koska tämä on se viimeinen kerta :) Sokeria oli virtsassa : / Johtui ihan hillosta, mikä oli tullut läpi. Ensi viikolla paastopissasta kontrolli. Hemoglobiini oli todella hyvä: 139 :) Varmasti johtuu Multivitasta, mitä olen syönyt lokakuusta asti :rolleyes:

kääkkis ja sisu 6+0
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Onnittelut Mylvinen !!

Kääkkis, pystyykö teillä neuvolahoitaja ultraamaan :O toivottavasti neuvolalääkärillä on hyvät ultralaitteet - meillä neuvolassa ainakin on laitteet varmaan jostain 90-luvulta ;) Sairaalassa on sit jo tottakai hyvät laitteet =)

Mulla oli ekassa neuvolassa hemppa 124, ja tokassa 121.. rautalisälle joutunen.. vaikka oon multivita mamaa popsinu alusta saakka ja foolihappoakin =)

Mulla viikonsokeriseuranta hyvä, ja oon tyytyväinen tuloksiin :) Niitä voi uteliaat käydä kurkkimassa esim täältä :)

Tänne ei kuulu oikein mitään.. jos tänään jaksais metsästellä sydänääniä ? Perjantaina ei vieläkään kuulunut, mutta neuvolalääkäri kyllä sano että tokkopa on enää kiinni kuin päivästä parista. Se metsästäminen vaan on niin über kuivaa touhua.. mun kun pitäis saada heti kuuluviin niin oisin tyytyväinen :LOL:

Uudet hei, lisäilkää itsenne listaan :) !

Ambro ja pieni 14+4
 
Viimeksi muokattu:
Vauva haaveet todeksi 2013-2014
(Vauva haaveissa vuodelle 2013-2014 pinosta plussanneet)



21.2.2013
Vissyliini 31v / Ensimmäinen / KYS **poikalupaus**

28.2.2013
lenkkari 27v / Ensimmäinen / MKS **tyttölupaus**

5.5.2013
Mi&Ma 26v / Ensimmäinen / TAYS / Tyttöolo, **tyttölupaus**

9.5.2013
panzkus 27v / Ensimmäinen / LKS / Poikaolo, **tyttölupaus**

27.5.2013
Emily90 22v / Toinen / VKS / Poikaolo

18.7.2013
BDU 25v / Ensimmäinen / OYS

19.7.2013
Gilraen84 / Ensimmäinen / Tyttöolo

1.8.2013
Epa_88 24v / Toinen / TYKS

5.8.2013
jeennaa 22v / Ensimmäinen / KHKS

7.8.2013
Ainolinnea 23v / TYKS / Tyttöolo

8.8.2013
Pamsku 22v / Ensimmäinen / EKKS

21.8.2013
Amiraali 26v / Ensimmäinen / TYKS / Poikaolo

23.8.2013
Ambrosia 27v / Ensimmäinen / HYS / Tyttöolo

7.9.2012
Sunshine84 / Ensimmäinen / OAS



Muistossa mukana :hug:
Bambini
Miss_piggy


Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus


Listaa saat päivitetty valitsemalla viestistä "lainaa". Poista alusta ja lopusta [ Quote ] ja [ /Quote ]-tekstit :)
 
Viimeksi muokattu:
Vauva haaveet todeksi 2013-2014 [/FONT]
(Vauva haaveissa vuodelle 2013-2014 pinosta plussanneet)

[/COLOR]

21.2.2013
Vissyliini 31v / Ensimmäinen / KYS **poikalupaus**

28.2.2013
lenkkari 27v / Ensimmäinen / MKS **tyttölupaus**

23.4.2013
hintriikka 25v/ ensimmäinen/ OYS

5.5.2013
Mi&Ma 26v / Ensimmäinen / TAYS / Tyttöolo, **tyttölupaus**

9.5.2013
panzkus 27v / Ensimmäinen / LKS / Poikaolo, **tyttölupaus**

27.5.2013
Emily90 22v / Toinen / VKS / Poikaolo

18.7.2013
BDU 25v / Ensimmäinen / OYS

19.7.2013
Gilraen84 / Ensimmäinen / Tyttöolo

1.8.2013
Epa_88 24v / Toinen / TYKS

5.8.2013
jeennaa 22v / Ensimmäinen / KHKS

7.8.2013
Ainolinnea 23v / TYKS / Tyttöolo

8.8.2013
Pamsku 22v / Ensimmäinen / EKKS

21.8.2013
Amiraali 26v / Ensimmäinen / TYKS / Poikaolo

23.8.2013
Ambrosia 27v / Ensimmäinen / HYS / Tyttöolo

7.9.2012
Sunshine84 / Ensimmäinen / OAS



Muistossa mukana :hug:
Bambini
Miss_piggy


Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus


Listaa saat päivitetty valitsemalla viestistä "lainaa". Poista alusta ja lopusta [ Quote ] ja [ /Quote ]-tekstit
 
Vauva haaveet todeksi 2013-2014
(Vauva haaveissa vuodelle 2013-2014 pinosta plussanneet)



21.2.2013
Vissyliini 31v / Ensimmäinen / KYS **poikalupaus**

28.2.2013
lenkkari 27v / Ensimmäinen / MKS **tyttölupaus**

23.4.2013
hintriikka 25v/ Ensimmäinen/ OYS

5.5.2013
Mi&Ma 26v / Ensimmäinen / TAYS / Tyttöolo, **tyttölupaus**

9.5.2013
panzkus 27v / Ensimmäinen / LKS / Poikaolo, **tyttölupaus**

27.5.2013
Emily90 22v / Toinen / VKS / Poikaolo

18.7.2013
BDU 25v / Ensimmäinen / OYS

19.7.2013
Gilraen84 / Ensimmäinen / Tyttöolo

1.8.2013
Epa_88 24v / Toinen / TYKS

5.8.2013
jeennaa 22v / Ensimmäinen / KHKS

7.8.2013
Ainolinnea 23v / TYKS / Tyttöolo

8.8.2013
Pamsku 22v / Ensimmäinen / EKKS

21.8.2013
Amiraali 26v / Ensimmäinen / TYKS / Poikaolo

23.8.2013
Ambrosia 27v / Ensimmäinen / HYS / Tyttöolo

7.9.2012
Sunshine84 / Ensimmäinen / OAS



Muistossa mukana :hug:
Bambini
Miss_piggy


Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus


Listaa saat päivitetty valitsemalla viestistä "lainaa". Poista alusta ja lopusta [ Quote ] ja [ /Quote ]-tekstit
 
  • Tykkää
Reactions: Ambrosia85

Yhteistyössä