Ja taas ollaan saatu uusia sakkiin mukaan. Ihana juttu. :heart: Tervetuloa :wave: (Mun pelko oli, kun tän ketjun perustin, että tänne ei tule kukaan
)
Luiru: Ihan kamala toi sun kokemus :'( En pysty edes kuvittelemaan, miten hirveää toi on varmasti ollu :'( Ja tosiaan, eipä tollasesta kukaan puhu, kun koululääkäri tai e-neuvolan lääkäri sen pillerireseptin törkkää teinin käteen. Itekin oon syöny pillereitä suunnilleen 15-vuotiaasta asti. Ensin yhdistelmäpillereitä, migreenidiagnoosin myötä minipillereitä kahta eri merkkiä, yhteensä varmaan n. 11 vuotta. Sen jälkeen vaihtu kierukkaan, hormonia siinäkin on... Nykypäivänä naiset on onneks alkaneet vähän kyseenalaistaa noita hormonaalisia ehkäisyjä. Ja vaikka pillereiden hormonimäärät on laskeneet huimasti, niin silti niitä ei käsittääkseni ole tutkittu ihan hirveästi, siis niitä vaikutuksia, joita tulee vasta paljon myöhemmin. Osalla ne sekottaa omaa hormonitoimintaa aika paljonkin jne. Mutta esim. mulla luomumenkat on ihan hirveät, joten toi hormonaalinen ehkäisy on auttanut sen suhteen paljon. JA kuvittelen ainakin, että esim. kierukka on parempi vaihtoehto, koska hormoni vaikuttaa paikallisemmin. Mitään tutkimustietoa mulla eit ästä ole.
HKS84: Voi ei! Muakin harmittais tollanen, varsinkin kun lapsi ja raskaus olis tervetullut. Sekin aina harmittaa, kun uusi kierto alkaa, kun raskautuminen menee kuukaudella eteenpäin, saati että siirtyis koko vuodella
Näettekö te miehen kanssa ollenkaan ton vuoden aikana? :hug: Toivottavasti edes satunnaisesti, niin on pieni mahdollisuus tärppiin :heart: EDIT: Tuolla kirjotitkin, että mahdollisesti näätte. Mä olen ikuinen romantikko ja sitä mieltä, että rakkaus (ja vauvantekopuuhat) voittaa kaikki esteet ja saatte aikataulut sovitettua yhteen :heart:
Ja oviksen tikuttelun vois alottaa jo vaikka kp8, joillain kun ovis on jo kp10. Useimmilla ilmeisesti kuitenkin myöhemmin
Tsemppihali :hug:
lauwra: Jos me sovitaan, että plussataan yhdessä tästä seuraavasta kierrosta, niin onnistuiskohan se? :xmas:
(Esikoisesta plussasin yhden palstakaverin kanssa samaan aikaan. Oltiin ihmetelty koko palstailun ajan, miten ollaan niin samanlaisia ja saman henkisiä ja sit vielä plussattiinkin samaan aikaan. Se oli kyllä ihana juttu. Kuulutaan nykyään samaan fb-ryhmään, johon liityttiin odotusaikana ja ollaan tavattu ihan kasvotustenkin
)
heikkulin: Tänne vaan valittamaan, kun aika kuluu hitaaaaaaaasti. Se kuluu kaikilla yhtä hiiiiiitaaaaasti alkukierrosta
Niin toivoisin Mulla tuli säännöllisen epäsäännöllisesti myös kovia toispuoleisia kipukohtauksia hormonikierukan kanssa ennen esikoista. Gynen mukaan ne oli nesterakkuloita, ja kun ne puhkes, se vatsaonteloon valunut neste aiheutti kipua. Jonkin näköisiä kystia siis, vaarattomia kuulemma. Nyt esikon jälkeen niitä ei tullut.
Ja jos susta alkaa tuntua, että vuotomäärä on jotenkin epänormaali, niin sitten yhteyttä lääkäriin ja tarkistus, että kaikki on kunnossa
Ooti: Mä oon sitä mieltä, että mikään noista ei oo vielä ovis+. Jatka tikuttelua, se voi tulla vasta myöhemmin
Mulla kans näkyny tikuissa joskus tollanen pienempi piikki ennen kunnon ovisplussaa. Ja sinä päivänä kun tikun väri alkaa tummeta, kannattaa testata aamulla ja illalla. Jos ovis+ näkyy vaan vähän aikaa, niin saatat missata sen
(Mulla näkyy vaan joitain tunteja ja ovis on usein vasta kp 16-19.)
Alvinna: Pahoittelut menkoista :hug: Mutta peukutukset saunalle ja punkulle
Tirpsi: Mulla on perus marketin Pregcheck näyttänyt plussaa DPO10 ja 3+5
Eli kyllä sekin voi näyttää jo melko aikaisin, mutta se hormonin määrä ilmeisesti nousee jokaisella vähän yksilöllisesti ja toisilla näkyy testissä plussa myöhemmin kuin toisilla
(En tosin tiedä, mikä on Pregcheckissä se "raja", paljonko hormonia pitää olla, että plussa näkyy.) Mutta pidän peukkuja täällä pystyssä, että se plussa sieltä nyt tässä kierrossa pärähtäis
hennaliina: Viuhunaa peittoihin tälle viikonlopulle
ON: Mä olin jo ihan varma, että tää kierto jää nyt välistä. Oon joutunu noiden flunssien takia syömään melkoisesti lääkkeitä. Yskänlääkettä, tukkoisuutta poistavaa lääkettä, antibioottia, muutaman Buranankin, vaikka Panadolilla olen pääasiassa mennyt. Yskänlääkkeessä on kodeiinia ja tukkoisuutta poistavassa lääkkeessä efedriiniä. Ajattelin siis, että ne ei voi olla kauheen hyväksi lasta suunniteltaessa. Sanoin jo miehellekin, että nyt ei taida onnistua. Mies sano vaan, että eihän meillä kiire ole. :heart: ollaan toivottu kesävauvaa ja tästä kierrosta LA olisi toukokuun lopussa, joten kiire ei ole. No soitinpa tänään sitten teratologiseen tietopalveluun (
HUS - Teratologinen tietopalvelu ) ja sieltä sanottiin, että oikeastaan millään lääkkeellä ei ole yritysaikana sen suurempaa varoaikaa. Eli ei tarvitse odottaa tätä kiertoa sittenkään. Jes!
Ja farmaseutti sanoi myös, että vaikka olisin jo raskaana, niin sekään ei kaataisi maailmaa (tietty noi lääkkeet sitten vaan pitäis lopettaa heti.) Ja jos joku ei tiennyt, niin toi teratologinen tietopalvelu on neuvova puhelin, jonka erikoisalana on raskauden suunnitteluun, raskauteen ja imetykseen liittyvät lääkejutut. Eli sieltä voi kysellä uskaltaako ottaa jotain lääkettä missäkin tilnateessa.
Huh, tulipa taas romaani. Mutta minkä sitä luonteelleen voi