M
Maarit74
Vieras
Tässä yksi tumpula vajaa kaksi viikkoisen esikoisvauvan äiti kyselee, mitä tehdä kun ensin omassa kopassa nukkunut lapsi saa raivarin ja itkee selkä kaarella joka kerta, kun hänet laittaa sänkyynsä. Imetys on takunnut matalien rinnanpäiden takia alusta asti, välillä onnistuu ilman rintakumia, kun rinta ei kovin täynnä, mutta useimmiten imetys onnistuu vain makullaan ja rintakumin kanssa, mikä sekin rassaa minua itseäni. Lapsi saa rintaraivarin JOKA kerta, kun alan syöttää sitä ja nukahtaa lopulta tyytyväisenä rinnalle. Kun yritän siirtää nukkuvan vauvan omaan sänkyyn, hän säpsähtää välittömästi hereille ja alkaa itkeä ja huutaa. Varsinkin yöllä, kun on aivan poikki ja meinaa nukahtaa pystyyn, ei kyllä jaksa tunti kaupalla huudattaa lasta, vaan antaa mieluummin hänen nukkua parisängyssämme, mutta siinäkään hän ei hyväksy minkäänlaista siirtämistä, vaan saa raivari heti, jos yrittää laittaa vauvan parempaan kohtaan, jottei makaa keskellä sänkyä. Nyt mies nukkuu toisessa huoneessa ja me vauvan kanssa rinnakkain kuin vanha aviopari. En tiedä, mistä tämä sänkypaniikki tuli, sillä alussa vauva oli ihan tyytyväinen valvoessaankin sängyssään, örisi itsekseen, kunnes nukahti ja itkulla ilmoitti, kun halusi nousta syömään. Tiedän, että alku on opettelua, mutta yöt ahdistaa minua, kun "tukihenkilöni" nukkuu toisessa päässä taloa ja minä valvon yksin rintaraivottaren kanssa makuuhuoneessamme. Lapsi oli pitkään yritetty toiveiden täyttymys, mutta avuttomuus hänen hoitamisessaan ja pettymys, kun synnäriltä lähdettiin "osaamatta imettää" harmittaa...Ensi viikolla selviää neuvolassa onneksi maidon riittävyys eli onko paino noussut. Ristiriitaisia tunteita on muutenkin imetyksestä, sillä ensin ajattelin tehdä kaikkeni, jotta imettäisin mahdollisimman pitkään, nyt välillä ajattelin, että olisiko helpompi, kun oma maito ei riittäisikään ja mies voisi pelailla myös korvikepullojen kanssan, että saisi kerran viikossa nukkua vaikka kolme tuntia putkeen...Mulla on diabetes ja yletön valvominen ja imetys aiheuttaa jatkuvasti matalia verensokereita, joten huolta on siitäkin, etten saa yöllä shokkia tai kuukahda ...