Vauva-arki ja ahdistavat pakkoajatukset/mielikuvat

  • Viestiketjun aloittaja Sekoanko
  • Ensimmäinen viesti
Sekoanko
Minulla on ollut oikeastaan lapsuudesta saakka pakko-oireita, juurikin, että piti esim. Jääkaapin ovi painaa tietyn verran kiinni, tai muuten joku minulle rakas kuolee tapaturmaisesti ym.
Näistä en ole koskaan uskaltanut lääkärissä sanoa. Ns. Normaalia elämää elänyt, ollut töissä ikäni ym.
Nyt raskauden jälkeen lapsellemme käynyt muutama pieni tapaturma esim. Pää kopsahtanut vahingossa pinnasängyn reunaan hänen itse heiluessaan ym. Ja itkuhan siitä on tullut. Olen usein käynyt ihan päivystyksessä, että katsoneet kaiken olevan hyvin.
No, nyt minulle tullut yhtä'äkkiä pakko-ajatuksia/ahdistavia mielikuvia, että itse satuttaisin lapsen päätä, Lyömällä ym. Tämän tullessa alkaa oksettaa, voin fyysisesti huonosti. Mieheltäni aina varmistan, että eihän tapahtunut mitään, enhän tehnyt mitään. Olen jopa ruennut kuvaamaan puhelimella päivittäin, mitä meillä tapahtuu. Sitten, kun käsittelen lastamme olen aina todella varovainen ja jos joku muu kantaa lastamme, painotan, miten varovainen pitää olla. Eli nuo mitä pelkään tapahtuvan, mielessä teen niitä asioita, eli satutan. Tai tuntuu, että olen jo mennyt sekaisin, etten sitten ole täysin varma teinkö niin. Tätä on joka päivä nyt aamusta iltaan ja olen aika poikki. Ne kuvat ovat niin eläviä, täysin nään päässäni mitä tapahtuu. Rakastan lastani enemmän, kuin mitään ja pelkään, että menetän hänet.
Tunnen itseni todella huonoksi äidiksi, koska minulla on näitä ajatuksia. En uskalla mennä näiden takia lääkäriin, jos lapsi viedään pois. En kestäisi sitä. Haluaisin nyt itse jotenkin päästä yli tästä asiasta, mutta miten?!
Eli nään selviä mielikuvia mitä tapahtuisi, ei vain ajatus, että teen niin ja näin. Itken myös päivittäin ja puolison kanssa riitelemme joka päivä ihan mitättömistäkin asioista ja ne myös saavat aikaan näitä ajatuksia.
 
vierailija
Nukutko riittävästi? Ensisijaista on saada riittävästi unta, kuulostaa että olet ylirasittunut. Jos on yhtään tukiverkkoa joka voi auttaa ja tulla esim vaunulenkittämään vauvaa jotta voit hengähtää hetken, sitä kannattaa pyytää. Jos ei levolla mene ohi, olisin yhteydessä lääkäriin.
 
vierailija
Nukutko riittävästi? Ensisijaista on saada riittävästi unta, kuulostaa että olet ylirasittunut. Jos on yhtään tukiverkkoa joka voi auttaa ja tulla esim vaunulenkittämään vauvaa jotta voit hengähtää hetken, sitä kannattaa pyytää. Jos ei levolla mene ohi, olisin yhteydessä lääkäriin.
En kyllä tarpeeksi saa nukuttua. Jatkuvasti väsyttää.
- Ap
 
vierailija
hei, ihan ensiksi haluaisin sanoa että olet varmasti hyvä äiti kun huolehdit vastasyntyneesi hyvinvoinnista.

en ole ammattilainen mutta mieleen tulee muutama asia. Muistan joskus lukeneeni että syntymän jälkeen äiti herkistyy lapselleen ja tästä johtuen hänellä saattaa ilmetä pelkoja tai jopa näkyjä että lapselle käy jotain ja että tämä olisi normaali osa äidiksi kasvamista että oppii ennakoimaan ja suojelemaan lastaan. Ei siis tarkoita että lapselle kävisi mitään tämmöistä.

jos sinulla on jo nuorena ollut pakko-oireita niin niihin voi käsittääkseni saada hyvin helpotusta kognitiivisesta käyttäytymisterapiasta ja niitä on semmoisia lyhytterapioita esim 20 kertaa joissa opetellaan uusia ajatus- ja käyttäytymismalleja ja mietitään asioita yhdessä että miten niitä vois harjoitella. Suurin osa ihmisistä kohtaa elämänsä aikana mielenterveyden häiriöitä, ja jos lähipiirissä jutellaan näistä, saattaa ihan yllättyä kuinka yleisiä ne ovatkin.

kolmanneksi tuli mieleen myös lapsivuodepsykoosin mahdollisuus. En tiedä voiko oikeasti olla kyse siitä mutta mikäli niin on oman huolen takiakin sun kannattaa jonkun kanssa että asia selviää. Ajattele miten hyvä olo sulle tulee kun joku ymmärtää sua ja saat apua? Kukaan ei ota vauvaa sinulta, voit välillä käydä hoidossa jos tarpeen mutta sitten elämä taas jatkuu, kuka tahansa ymmärtää tuon sinun pelon kyllä. Ensisijaisesti aina halutaan uskoakseni aina auttaa vanhempia eikä nyt tietenkään riistää lapsia vamhemmilta.

Suosittelen ehkä eniten ottamaan ensin yhteyttä Äimään, äimä ry:ssä he ovat erikoistuneet näihin asioihin ja neuvolassa tms eivät bälttis edes tunne asiaa ollenkaan, äimällä ovat kolmannen sektorin toimijoita eli eivät viranomaisia vaan tyyliin vapaaehtoispohjalta, he tekevät hyvää työtä juuri äidiksi tulleiden parissa ja voit ottaa anonyymisti yhteyttä. Siellä työskentelevät ovat mielestäni myös itse saaneet apua yhdistykseltä näihin samoihin asioihin, masennukseen, psykoosiin jne. Eli ihmiset joihin otat yhteyttä tuolla ovat kokemusasiantuntujoita jotka ovat mukavia ja eivät tuomitse sinua mitenkään. Heillä on mielestäni chat, auttava puhelin ja erilaisia ryhmiä joissa voi käydä myös. Ota vaan yhteyttä heihin, ihan varmasti saat apua kun juttelet jonkun kanssa ja kerrot huolistasi ja mielesi rauhoittuu ja huomaat, että ihan kaikki järjestyy kyllä. Ja kuten tuossa edellä olikin niin unettomuuskin voi tätä aiheuttaa, et ole eka äiti etkä vika jos näin olisi

ja ensikodit tekevät myös hyvää työtä, on chat jne tsekkaa ne myös

tässä pari linkkiä
 
vierailija
Riidat on loputtava. Mistä aiheesta riidellään? Usein syynä on naisen mustasukkaisuus. Jos isä pörrää ravintoloissa niin se on merkki, että hän ei ole perhe-elämään sitoutunut vaan ero tulee kuitenkin. Miehiä riittää, et tarvitse lapsen isää välttämättä. Mutta arvosta häntä niin kauan kuin hän jaksaa mukana olla. Suomalaiset miehet on huonosti kasvatettu, kyynisiä, omaa etua ajavia, vastuuttomia, laskelmoivia. Perhe-elämänne kuulostaa siltä, että lastensuojelulle tai ainakin kotihoidolle olisi tarvetta. Vauva-aikana ei pitäisi riidellä, vauva kokee turvattomuutta, mitä ei saisi olla ensimmäisten 3 vuoden aikana. Lapsen turvallisuus on tärkein. Pinnasänkyyn lkean laitasuojapehmuste, niin ei saa mustelmia kun potkii raajojaan pinnojen väliin. Jos viet mustelmilla olevan vauvan neuvolaan, joudut selittämään mistä ne on tulleet.
 
vierailija
Univaje on helppo korjata. Ruoki lapsi myöhään illalla, vaihda siitä puolen tunnin kuluttua vaippa.

Mies voi nukkua jo toisessa huoneessa.

Sitten vaan korvatulpat korviin, itsellesi, ja rupeat nukkumaan. Mies ruokkii aamulla klo 6 vauvan ja vaihtaa puolen tunnin päästä vaipan.

Kun vuorottelette näin niin molemmat saa nukkua pitköt yöunet.
 
vierailija
Univaje on helppo korjata. Ruoki lapsi myöhään illalla, vaihda siitä puolen tunnin kuluttua vaippa.

Mies voi nukkua jo toisessa huoneessa.

Sitten vaan korvatulpat korviin, itsellesi, ja rupeat nukkumaan. Mies ruokkii aamulla klo 6 vauvan ja vaihtaa puolen tunnin päästä vaipan.

Kun vuorottelette näin niin molemmat saa nukkua pitköt yöunet.
[/QUOTE

Häh?!? Oletko ikinä kuullut että kaikki vauvat eivät nuku mitään tuntikausien yöunia että vaihdetaan illalla vaippa ja aamulla klo 6 syötetään?
 
vierailija
Univaje on helppo korjata. Ruoki lapsi myöhään illalla, vaihda siitä puolen tunnin kuluttua vaippa.

Mies voi nukkua jo toisessa huoneessa.

Sitten vaan korvatulpat korviin, itsellesi, ja rupeat nukkumaan. Mies ruokkii aamulla klo 6 vauvan ja vaihtaa puolen tunnin päästä vaipan.

Kun vuorottelette näin niin molemmat saa nukkua pitköt yöunet.
Häh?!? Oletko ikinä kuullut että kaikki vauvat eivät nuku mitään tuntikausien yöunia että vaihdetaan illalla vaippa ja aamulla klo 6 syötetään? En ole siis ap mutta tulipahan mieleen vain mainita, etkä ymmärrä tai tiedä että monet vauvat voivat herätä kymmeniä kertoja yön aikana ja ehkä ei ole edes yhtä yli tunnin pituista unijaksoa koko vuorokaudessa - toiset taas nukkuu vain vaikka sylissä, kyllä siinä univajetta kertyy eikä asiaan ole mitään yksinkertaisia ratkaisuja. Neuvosi varmaan sinänsä on ihan hyvää tarkoittava.
 

Yhteistyössä