Pakkoajatukset. (OCD)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija7777777
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija7777777

Vieras
Pakko-oireita on ollut lapsesta asti, laskemista, viivojen ylittämistä, maagista ajattelua jne. Myös sairaalollista itseni tarkkailua ja sairauksien pelkoa on ollut yli kymmenen vuotta.

Ne olen kestänyt. Nyt vaan mieli syöttänyt kaikenlaista roskapostia, asioita mitä en ikinä voisi tehdä. Järjettömiä pakkoajatuksia. Sitten sitä kuitenkin alkaa analysoimaan itseään ja pohtimaan että pystyykö tekemään, haluaako oikeasti tehdä jne, aivan järjetöntä! Ahdistaa, itkettää. Minulla on lapsiakin, voitte vain kuvitella tämän tuskan ym mahdollisen.

Hoitaja jonka luona olen käynyt juttelemadda, sanonut monesti ettei syytä pelätä sekoamista, mutta juuri sitä pelkään. Psykoosia yms. Ahdistuneisuushäiriön vuoksi muutenkin joskus "sumuista" epätodellista oloa joten sekoaminen todellakin pelottaa.

Nämä pakkoajatukset vaan uusi juttu, uusi ja niin kauhea juttu että oon vielä aika järkyttynyt. Välillä tulee ja sitten menee, saattaa olla useita päiviä poissa kunnes iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Niihin perus rituaaleihin ym olen tottunut, mutta nämä ajatukset sellaisia ettei vaan voi tottua.

Haluankin kuulla kokemuksia pahoista pakkoajatuksista, millaisia? Tuntuu että oon aivan yksin ja sairas :O

Kokemusta läheisen sairaudesta. Vaikeina aikoina tosi vaikeaa. Vuosien myötä päästy harppauksia eteenpäin vaikka sairaus on olemassa. En tiedä onko näistä mitään apua: Koeta pitää itsesi kiinni arjessa, keksi tekemistä. Koeta kehittää keinoja joilla päästät irti ajatuskehästä niiden lähtiessä kiertämään. Tunnistathan mitkä on pakkoajatuksia?
Hanki itsellesi hyvä psykiatri! Hoitajan kanssa keskustelu hyvä mutta myös lääkäriä tarvitaan kun tilanne hankala.

Tunnistan, ja siedän siis rituaalit yms, mutta silloin kun tulee ei-järjellisiä pakkoajatuksia, tulee valtava ahdistus, analysointi ja paniikki että mitä jos kykenen tai haluan tehdä jotain pahaa :'(

Kiitos vinkistä, pitää tutustua! :)

Hirveä olo kyllä ollut ja omalla nimellä edes viitti esim fb ryhmästä kysyä, kun ajatukset on sen verran hirvittäviä.

Painota itsellesi, ettet oikeasti halua tehdä itsellesi tai kellekään muulle mitään pahaa, etkä tule tekemään. Ajatukset on ajatuksia. Karmeimmat ajatukset tuntuvat aluksi hyvin pahoilta ja ahdistavilta, mutta niiltä menee terä ja ne vähenevät kun aika kuluu.

Mulla on pakko-oireita mutta pystyn elämään niiden kanssa. Kaikki pitää aikatauluttaa -voin lukea esim. puolituntia ruuan jälkeen. Asiat pitää tehdä aina samalla tavalla. Saunassa pitää laskea 100 ennenku voi heittää lisää löylyä. Sekoankohan vielä joku päivä?

Yhteistyössä