vauva-arjesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ilman vaunuja tulisi toimeen ollenkaan, kantoliinan kanssa olisi vähän hankala käydä ruokaostoksilla, vaunujen kanssa se on huomattavasti helpompaa.

Jos on iso perhe eikä autoa niin ehkä sitten, mutta jos on kaksisteen tai kolmisteen, yksi lapsi, niin ei sitä ruokaa tarvii rahdata niin suuria määriä että vaunuja tarvis. Reppu selkään ja 1-2 kassillista käsin, hyvin sujuu...

No, onhan tämä kiinni asuinpaikastakin kuten noin miljoonasta monesta muustakin asiasta. Loppujen lopuksi hyvä kantoliina maksaa n. 30-100 euroa: saman verran kuin käytetyt vaunut, että eipä nuo nyt varmaan kenenkään budjettia kaada. Mä pärjäsin loistavasti pelkällä liinalla, olin kakkosen vauva-aikaan 2 lapsen yyhoo ja asuin n. 100 metrin päässä ruokakaupasta, isommat ostokset tein marketissa ja auton kanssa oltiin liikenteessä. Kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ilman vaunuja tulisi toimeen ollenkaan, kantoliinan kanssa olisi vähän hankala käydä ruokaostoksilla, vaunujen kanssa se on huomattavasti helpompaa.

Mun mielestä just toisinpäin. Vaunujen kans jos kauppaan menee, ei kärrejä voi työnnellä eikä koriin mahdu kaikki. Kotiinkin on helpompi tavarat kantaa, kun on kädet vapaina kasseille. Repunkin saa selkään, vaikka lapsi liinassa oliskin. Ilman vaunuja en silti pärjäis... Mun selällä kun ei pitkiä matkoja liinassa kanneta, varsinkaan tollasta 13kg painavaa taaperoo.

Mä muuten käyn lenkillä 3-vuotiaan kanssa niin, että se on selässä kantoliinassa. Rattaissa se ei pysy, mutta selässä suostuu olemaan, kun selityetään että hänellä on tärkeä tehtävä selkäpainona :D

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä muuten käyn lenkillä 3-vuotiaan kanssa niin, että se on selässä kantoliinassa. Rattaissa se ei pysy, mutta selässä suostuu olemaan, kun selityetään että hänellä on tärkeä tehtävä selkäpainona :D

Joo meilläkin käydään metsälenkeillä niin että poika on rinkassa! Siellä aivan ehdoton kulkupeli!

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
NinaTT:
En tiiä oonks mä nyt sit jotenkin kauhee poikkeus mutta mulle tuli liinassa ja repussa kantamisesta päänsärky ja alaselkään särkyä. Kannan mielellään ihan "sylissä" sitten lasta. Ja mä en ymmärrä mikä sulla on NinaTT vaunuja vastaan? Monella perheenäidillä on varmaan muutenkin ihan tarpeeksi fyysistä rasitusta pitkin päivää (kotityöt, lapsen nostelu jne.), että lapsen nukuttaminen vaunuissa kauppareissulla samalla omaa selkää ja käsiä säästäen on minusta vain fiksua.

En tiedä, nuo sun asenteesi saa mut surulliseksi, kun ajattelet, että kun SÄ pystyt niin kaikkien muidenkin pitää pystyä ja se on ainoa oikea tapa?

Jos liina on sidottu oikein, sen ei pitäisi rasittaa selkää tai niskaa. Tietenkin sidonnan opettelu voi vaatia jonkun verran aikaa ja apua.

Pienen vauvan on hyvä olla liikkeessä äitinsä mukana. Vaunuissa vauva vaa makaa =/ On mullakin yhdistelmärattaat, sain lahjaksi, mutta ei tyttön niissä oikeastaan ollut ennen kun oli puolen vuoden ikäinen, eikä se nyt vieläkään kovinkaan usein. Lapselle tekee hyvää olla äitinsä kantamana, ei maata yksikseen vaunuissa.

Suurin osa vauvoista makaa kotonakin jonkinlaisessa vekottimessa; sängyssä, sitterissä, autoistuimessa... Ei tee hyvää, ei tee hyvää. Vauva syntyy sellaisella oletuksella, että häntä kannetaan. Ruoansulatus, hengitys, motoriikka; kunnolla kehittyäkseen nämä vaativat liikkumista, sitä, että lasta kannetaan.

Voi vaunuja joskus käyttää, mutta silloin kun lapsi on alle 6 kk ovat ne useimmiten ihan tarpeettomat. Sen jälkeen lapsi alkaa painaa jo enemmän, ja voi hankkia ne halvemmat matkarattaat :)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

:heart: Ihana!

No niin ja siten kun siirrytään sieltä kehä kolmosen ulkopuolelle niin vaunut alkaa olla ehdottomammat. Ei siinä, mä ymmärrän kyllä että kun asuu pääkaupunkiseudulla noi kantollinat, matkarattaat olla käteviä, mutta hei ihan tosi mä en ainakaan voisi kulkea tuossa mehtätiellä minkään rimpula rattaiden kanssa :whistle: Yhdistelmävaunut (Brio ) saatiin aika edullisesti nettikaupan kautta olikos ne 360e ja mummo osti autoon kaukalon. Itse pidin näitä tärkeänä ostaa uutena (tai ainakin tuon kaukalon koska kirppislöydöistä ei koskaan voi tietää onko olleet kolarissa, mä en lastani autoon sellaisessa kyllä laittaisi ) Yritn pitää ne mahdollisimman hyvinä niin niistä on iloa sitten seuraavillekin lapsille.

Päivärytmi nyt noin 5kk vauvan kanssa on seuraava:
9.30 herätys
-äiti syö aamupalan, katsoo sähköpostin yms juttuja koneella noin 30min., vaihtaa vaipan, päivä vaatteet ja harjaillaan hampaita kumpainenkin.
11.00 Tissin kautta päikkärin
11.30 heräillään
- yleensä leikitään lattialla, lauletaan, köllötellään sängyssä yms. seurustelua, tissitellään jos siltä näyttää
14.00 Päiväunille vaunuihin
- lenkin jälkeen äiti laittelee ruokaa, pese pyykkiä jne.
15.00 Heräillään jälleen
- aletaan odottamaan iskää kotiin ja tehdään kotihommia vauvan mölliessä lattialla
17.30 ruokalevolle koko konkkaronkka joko nukutaan tai tissitellään ja torkkuillaan
18.00 äiti häipyy pari kertaa viikossa koiratreeneihin tai mennään kauppaan, lähdetään kyläilemään yms.
20.00 iltatirsat 20-30min.
20.30 Leikitään jutellaan ja seurustellaan
21.30 vaihdetaan viimestään yövaatteet, pisut ja pesut jne.
- aloitin eilen puuron illalla ja vielä mietitään sen ajan kohtaa, todennäköisesti ennen yövaatteiden vaihtoa otetaan puuro.
22.00 Yö unille
22.30 nousee vielä hetkeksi tissille (viikon sisällä on noussut jopa 4 kertaa ennen kuin rupeaa varsinaisesti yöunille )
3.00-8.00 välisenä ainakan herää kerran tai kaksi syömään
9.30 herätys ja sama alkaa alusta :D

Rahaa meillä on mennyt PALJON!!! esikoinen kun on ja kavereilla ei ole vielä lapsia joilta olisi voinut esim. niitä vaatteita periä. Täällä kirppiksiltä saa TODELLA huonoja vaatteita, en edes käsitä miten sellaisia nukkavieru rääsyjä kukaan luulee myyvänsä. Olenkin sitten ostanut kaupasta aikalailla semmoisia unisex vaatteita että olisi myöhemminkin käyttöä, on tietty ihan perus sinistäkin pojalla mutta noin puolet on sukupuolettomia.

Edellä onkin sitten noita hintoja vaipoista ja korvikkeista, meillä on mennyt korviketta noin 2 laatikkoa (10kpl / laatikko ) kun olen alkanut aika aikaisin harrastamaan ja menemään myös niitä omia menojani. Olen erityisen iloinen että poju huolii pullon ja mies on aivan yhtähyvä hoitaja lapselle kuin äitikin. Ei käydä missään kerhoissa tms ja mulla kyllä hajoaisi pää jos en pääsisi koskaan minnekään!!!