Vauva 6 kk ei suostu juomaan pullosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pullosuti**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pullosuti**

Vieras
Onko kellään kokemusta, miten vauvan saa opetettua juomaan pullosta. Olen imettänyt 6 kk ja nyt yritän pikku hiljaa opettaa pullolle ja korvikkeelle. Vauva työntää kielellä tuttipullon pois suusta ja päristelee ja suuttuu. Sitten kun tarjoaa rintaa, se kelpaa aina. Tämä on kolmas lapseni, kahdella aikaisemmalla pulloon siirtyminen ei ole tuottanut mitään ongelmaa. Muutenkin tämä tyttö on erittäin huono syömään tuttia. Eli vinkkiä kaipaan, miten saisin pullon kelpaamaan? Vai pitäisikö unohtaa koko pullo ja siirtyä suoraan nokkikseen.

Mä varmaan kokeilisin siirtyä suoraan nokkikseen. Mä olen alkanut juottamaan veden meidän neidille 5kk nokkiksesta (nuby, silikoinen ja vuotamaton juomaosa). Ajattelin tässä hiljakkoin kokeilla myös maitoa mukista. Jos ei oikeastaan opettaisi pullolle ollenkaan. Pullottelu on aikamoista tappelua täälläkin.

Mistä ostit tuon nokkiksen? Muistan edellisten kohdalla, että noilla mukeilla on huimasti eroa, toiset on todella huonoja (oon heittänyt kaikki vanhat jo aikoja sitten pois, kun esikoinen on jo 11 vuotias...). Tupperwarella oli aikoinaan tosi hyvä nokkamuki, se mulla on vielä tallella, mutta kansiosa on ihan kulunut. Yritin ostaa varaosana uuden kannen, mutta ei löydy enää valikoimasta.

Toisaalta vähän itsekkäistä syistä :-D haluisin vauvan syövän tuttipullosta, kun se on niin hellyyttävän näköstä kun vauva imee... Mutta totta sekin, että tuttipulloissa on aikamoinen souvinki. Ja jos nokkis nyt kelpaa, eipä tartte vierottaa pullosta sitte.

Ajattele, miltä vieroitusriesalta säästyt, kun et edes opeta lastasi pullolle. Ei tarvitse yöpulloja laitella yms. Minun lapseni ei aikanaan huolinut pulloa enkä sitten edes aktiivisesti sitä tyrkyttänyt. Rinnasta siirryttiin nokkamukiin ja ihan tavalliseen mukiin. Tavallisesta lasista tai mukista voi aivan hyvin jo puolivuotiasta "hörppyyttää". Nokkamuki voi olla alkuun sellainen "pehmeäsuulakkeinen" (en edes tiedä, mikä se imuosan virallinen nimi on) ja myöhemmin imuosa on sitten kovaa muovia. Sellainen nokkamuki on hyvä, missä on venttiili tms, ettei juoma hölsky pitkin lattioita, jos muki kaatuu tai on vauhdikkaan muksun käsissä. Ainakin Ainulla oli aikanaan hyvä sellainen korkea muki, joka ei falskannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Pullosuti**:
Mistä ostit tuon nokkiksen? Muistan edellisten kohdalla, että noilla mukeilla on huimasti eroa, toiset on todella huonoja (oon heittänyt kaikki vanhat jo aikoja sitten pois, kun esikoinen on jo 11 vuotias...). Tupperwarella oli aikoinaan tosi hyvä nokkamuki, se mulla on vielä tallella, mutta kansiosa on ihan kulunut. Yritin ostaa varaosana uuden kannen, mutta ei löydy enää valikoimasta.

Ostin nokkiksen ihan Prismasta. Ja mulla kanssa löytyy Tupperin entinen nokkis, jossa silikoninen (?) kansi. Harmi kun poistuivat myynnistä (tuli liikaa palautuksia)...mä myös olisin kaipaillut uutta kantta. Onneksi tuo vielä joten kuten pelittää.

Mua on alkanut ihmetyttämään se, miksi aluksi niin sanotaan ettei pulloa kannata vauvalle alkuun näyttää, ettei imetys häiriintyisi. Ja kuinkas siinä sitten käykään - vauvaa on vaikea saada totutettua pulloon, kun se aika koittaa. Mielestäni olisi hyvä jos vauva oppisi alusta asti molemmat.

Meillä kylläkin annettiin alusta alkaen välillä iltaisin extramaitoa pullosta. Muttei vauva siihen koskaan ihastunut. Kun 6kk iässä alettiin antamaan vettä nokkamukista, ihastui hän siihen niin ettei enää pulloa huolinut, eikä myöskään maitoa siitä. Se yksi niistä syistä miksi olen imettänyt todella pitkään. Vasta kun sai alkaa antamaan oikeaa maitoa alkoi nokkamukista mennä alas myös maito.

Mutta siis tosiaan ei sitä pulloa kannata tuossa vaiheessa opettaa enää ollenkaan - nokkamukista vaan kaikkea.

Meillä pullonvieroksuja huoli sen vasta kun vaihdoin isoreikäisen tutin josta tuli juoksemalla maitoa. Omat rinnat tuotti maitoa imetysaikana niin valtavasti että oli varmaan tottunut saamaan kerralla paljon.
Pulloon totuttelu vei kaiken kaikkiaan suunnilleen viikon-kaksi.
Mielestäni pullolla ei ole väliä, kyse on ehkä enemmänkin siitä mihin lapsi tottuu. Tämän sanon vain siksi ettei ap mene tuhlaamaan rahojaan kaikkiin mahdollisiin tutteihin ja pulloihin. Usein se joka muistuttaa omaa rinnanpäätä ja maitomäärää eniten sopii parhaiten.

Meillä poitsu pian 8 kk:tta ja hänkään ei tykkää pullosta juoda. On yritetty kovastikki, mutta luulen ettei pojan imuote yksinkertaisesti luonnistu pullosta. Nokkamukia ollaan nyt yritetty harjoitella seki aika hidasta. Poika tykkää enemmän värkätä, kun juoda mukista. Meillä käytössä nuk nokkamuki ja minusta se on aika hyvä.
Minusta ois ollu kans jotenki hellyttävä, kun poika ois tuttipullosta ottanut juotavaa, mutta ei väkisin.
Eiköhän me pärjätä tuon nokkiksen kanssa, kun vielä vähän harjoitellaan.

Tupperin uudessa kuvastossa,joka tulee ihan lähiaikoina voimaan(en tiedä tarkkaa päivää) on taas nokkamuki,jotenkin sitä on muutettu,mutta en tiedä miten,samalta näyttää kuin se entinenkin,ainakin kuvassa. Vanhat nokkamukit saa vaihtaa tähän uuteen,vähän joutuu maksamaan väliin,kun tämä uusi muki n.3€ kalliimpi!

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä.:
Mua on alkanut ihmetyttämään se, miksi aluksi niin sanotaan ettei pulloa kannata vauvalle alkuun näyttää, ettei imetys häiriintyisi. Ja kuinkas siinä sitten käykään - vauvaa on vaikea saada totutettua pulloon, kun se aika koittaa. Mielestäni olisi hyvä jos vauva oppisi alusta asti molemmat.quote]

Mä olin tän toisen kohdalla päättänyt että oppii molempiin...mutta kuinkas kävikään. 3kk iässä teki täydellisen lakon pullolle. Nyt onneksi lähempänä 6kk iässä alkaa taas pullo hiljalleen kelvata. Aion kyllä kokeilla nokkista maidollekin (nyt vesi vain nokkiksessa).

Ei tuo meidän vaavi nokkamukiakaan oikeen diggaa, mutta tänään annoin ihan pienestä kupista, siis ei nokkaa eikä tuttia tai vastaavaa. Neitipäs "ryyppäs" ihan kohtalaisen määrän maitoa... että tällätavalla. Tosin tissi perään kelpas myös. Mutta ehkä sitten tässä mennään suoraan hörppymukille, mene ja tiedä. Yritin taas tänään tuttipulloakin vaihteeks, mutta ei huoli. Vaan aloin miettimään, että onko se kuitenkaan se pullo, joka ei miellytä vauvaa, vai korvikkeen maku... ostin NANnia, onkos kellään kokemusta, onko korvikkeiden mauissa paljonkin eroa...??

Moi!

Minunkaan vauva(nyt 3kk) ei syö tuttia eikä tuttipulloa, vain rintaa ja kovasti peukaloa. Ajattelin myös siirtyä pojan ollessa 5-6kk suoraan nokkamukiin.

Niinpä: mä "opetin" tytölleni(nyt 7v) vauvana tuttipullon vaikka täysimetinkin. Eikä se häirinnyt yhtään imetystä/imetysotetta. Tuttipulloa annettiin vain kun tyttäreni oli hoidossa eli kun en itse ollut paikalla imettämässä. Tytöni ei myöskään syönyt tuttia kuten ei tämä poikavauvanikaan.

Pullotuttejakin on kovin eri mallisia. Meillä esikoinen suostui syömään pelkästään Avent-pulloista, kun niiden tutti oli kaiketi enemmän rintaa muistuttava kuin tavis Ainu-tutit, jotka taas tuntuvat sopivan kuopukselle. Makuja on monia :)

Myös huvituteissa lapsilla on ollut täysin erilainen "maku".

Yhteistyössä