vauva 3vrk ollut jo 3h rinnalla!! neuvoja

• Viestiketjun aloittaja maitotissi
  • Ensimmäinen viesti
maitotissi
eilen en voinut imettää kun 2 kertaa koska rinnat olivat verillä.tänään aamulla sai korviketta klo 9 50ml ja sillä nukkui klo 13 asti (herätin hänet)
sen jälkeen olen imettänyt pitkin päivää ja nyt illalla sitten alkoi klo 16.40 syömään ja syönyt siitä asti kokoajan. välissä suihkussa kävin ja silloin annettiin korviketta 10ml koska ajattelin että vauvalla on kova nälkä ja olihan sillä. maitoa tulee kyllä(ainakin jos rintaapuristaa) joten mitä tämä jatkuva syöminen on. johan tässä on kohta uudelleen rinnat verillä:(
rinnalla hän nukkuu samalla kun syö mutta jos lasken hänet pois alkaa hamuaminen ja huuto.

"vieras"
Tunnetko vauvan, joka itkee heti jos hänet laskee hetkeksikin sylistä, "asuu rinnalla ympäri vuorokauden" ja nukkuu korkeintaan varttitunnin pätkissä? Tämä ei välttämättä tarkoita, että jokin olisi vialla. Vauva on ehkä heitä, joita sanotaan "suuritarpeisiksi" (high need) lapsiksi. Vanhemmille tämä voi olla raskasta ja ahdistavaa, etenkin jos on luullut kaikkien vauvojen "nukkuvan paljon" ja enimmäkseen jokeltavan sitterissä mobilea tuijotellen.
Me emme tiedä, miksi jotkut vauvat ovat tällaisia. Ehkä he ovat herkempiä ympäristön ärsykkeille. Ehkä he vaikka hermoston kehitykseen liittyvistä syistä tuntevat kaiken epämukavuuden kymmenennessä potenssissa.

On jo yleisesti tiedossa, että vauvan jokaiseen itkuun kannattaa ensimmäiseksi tarjota rintaa. Imettää ei voi liian usein. Imetystä ei toisaalta voi väkisin lisätäkään, mutta aina voi olla entistä valmiimpi tarjoamaan ja pitää lapsen entistä lähempänä rintaa. Maito on voimakas luonnon kipulääke ja imeminen tuottaa lapselle suurta mielihyvän tunnetta. Ns. suuritarpeisilla vauvoilla näyttää olevan suurempi lohtuimemisen tarve. Moneen imetyksenkin ongelmaan auttaa imetysvälien lyhentäminen – mutta välien keinotekoiseen pidentämiseen on tuskin muita syitä kuin äidin jaksamis- ym. perheen ajankäyttöön liittyvät seikat (jotka kyllä nekin voivat olla hyviä syitä, mutta pienen vauvan kanssa pitäisi mielummin auttaa äitiä keventämällä hänen muuta taakkaansa, eikä yrittää saada vauvaa vaatimaan vähemmän). Jopa liian runsaan herumisen aiheuttamat vatsavaivat voivat helpottaa kun imetystä tiuhentaa -–silloin vain kannattaa imettää aina useamman kerran, jopa parin-kolmen tunnin ajan samasta rinnasta ja vaihtaa vasta sitten toiseen. Jos tuntuu, että lapsi haluaa olla rinnalla jatkuvasti, eikä äiti "pääse" mihinkään eikä saa mitään muuta tehtyä, kannattaa panostaa kantoliinassa imettämisen opettelemiseen. Joiltakin se sujuu helposti, toisilta vaatii opettelemista, mutta on kaikille mahdollista.

Joskus se, että vauva suorastaan asuu rinnalla, voi varsinkin imetyksen alkuvaiheissa olla merkki kehnosta imuotteesta – vauva ei ime tehokkaasti ja saa ehkä tarpeeksi maitoa mutta tarvitsee siihen paljon aikaa. Jos mahdollista, asia kannattaisi tarkistaa käytännön kokemusta omaavan imetystuki-ihmisen, kätilön tms. kanssa.

lue lisää: http://www.imetys.fi/itu/imetysuutisia/artikkelit/suuritarpeinen.php

Hää on tyypillinen vastasyntyny joka asuu rinnalla. Kyllä se siitä vähenee ja imemällä hän tilaa maitoa lisää. Kyllä se meilläkin alku kk oli sitä että illat kaiket vauva tahtoi vaan tissiä. Järkkäsin oloni mukavaksi imetystuolissa.

kmkm
Tuo on ihan normaalia. Meillä varsinki kuopus (meillä 3 lasta) oli sellainen tissimaakari ekat 2kk. Käytännössä eli tissi suussa. Mä suosittelen et jos vaan rinnat ja pinna kestää nii imetät niin paljon ku vauva imee, sillon varmistat hyvän maidontulon tuleville kuukausille. Vauva imee siksi että tilaa sitä maitoa. Mulla on arkoihin rintoihin auttanu Lansinoh-voide. Oon sivelly sitä ennen imetystä ja imetyksen jälkeen. Jos rinnat on menny verille asti nii oon laittanu bepanthenia ja antanu ilmakylpyjä tisseille eli ollu ilman paitaa ja liivejä kotosalla. Mulla on joka lapsen kohdalla aluksi rinnat kipeytyny, keskimmäisen kohdalla meni verille asti, mutta noilla oon selvinny niin, että keskimmäistä imetin reilu vuoden. Onnea vauvasta ja tsemppiä!! :)

Syö, juo, ota hyvä asento, rentoudu ja imetä. Kannattaa tarkistaa, että vauva saa hyvän otteen rinnasta. Ilmakylpyjä ja rasvausta. Tiheän syömisen kausia voi tulla myöhemminkin, vauva nostattaa niillä lisää maitoa.

maitotissi
imuote ei kyllä vieläkän ole ehkä se ihan tehoikkain ja oikea. tämä on meidän kolmas lapsi ja aiemmin en muista tällaista olleen eikä imeminen ole tehnyt kipeää.

Mielestäni on ihan normaalia. Hoidat vaan tissejä hyvin, rasvaa, ilmakylpyä jne. Lapsi "tilaa" maitoa lisää olemalla jatkuvasti rinnalla, lisäksi noin pienelle on ihan normaalia haluta olla rinnalla jo pelkän läheisyyden kaipuun vuoksi. Vastahan hän on sieltä kohdusta pois joutunut. Imuotteessa saattaa toki olla korjaamista vielä, jos rinnat jatkuvasti kipeytyvät, mutta kyllä oikeallakin imuotteella saa tissit kipeäksi kun ei ole tottunut imettämään. Kannattaa vaan ottaa vierelle ruokaa, juomaa, kaukosäätimiä, puhelin jne. :D

Hei, veri ei haittaa jos itse kestät sen kivun siinä alussa.. siis jos verta ei tule siis niin paljoa että se enimmäkseen verta olisi.
Mutta tässä vaiheessa teet hallaa erityisesti sille maidonnousulle. Siis jos sulla on vakaa aikomus imettää täysimetyksellä lastasi.
Rinnat olivat mullakin rikki alkuun, varmaan ensimmäiset pari viikkoa, varsinkin silloin kun olisin vauva mielestä joutanut olemaan kokoajan tissinä/tuttina.
Kipu yleensä kestää hetken ja turtuu sitten imun jatkuessa. Imun alussa se on pahinta, se silloin kun heruminen alkaa. Kokeile rintoihin rikottuja kaalinlehtiä jääkaappikylminä, ne jeesaa siihen jomotukseen.
Korviketta en antaisi. Ja kyllä se kumikin yleensä rupee kelpaamaan sitten kun se on varmasti asennettu oikein, ja päähän ei jää kuin pieni tasku.. pistäthän kumin ihan niin kuin se pitääkin, eli semmoseksi "vakuumiksi"?
Käyttäisin mahdollisimman vähän kyllä kumejakin, mutta kuten sanottu niin niitäkin voi käyttää jos tarve vaatii. Itse käytin varmaan kaksi päivää, jonka jälkeen tissit taas kesti vähän enemmän sitä jumalatonta imua mikä alkuun kävi.. Usein tein niin että aloitettiin kumilla, ja kun imu vähän helpotti otin kumin pois ja jatkettiin syömistä.

Sanoppa mikä on se sun isoin ongelma? se ettet kestä sitä kipua vai se että sitä verta tulee nänneistä?

Äks
Mulla toinen lapsi oli iso, yli viisikiloinen, ja ensimmäisen kuukauden pumppasin maidot, kun nännit olivat totaalisen verillä ja rikki. Imuotteessa oli kai jotain häikkää ja oma iholaatuni on tosi huono paranemaan. Siitä sitten ajan kanssa kuitenkin päästiin vielä täysimetykselle, tsemppiä! Lisämaitoa annoin alussa pumpatun maidon sekaan, mutta vähensin sitä pikkuhiljaa.

Jaksoin sillä, että tiesin täysimetyksen helppouden alun jälkeen :)

"Omppu"
Onnea vauvasta. Saitkin tuossa jo hyviä vastauksia. Meillä on neljä lasta, nuorimmat ovat 11kk kaksoset. Jokaisen imetystaipaleen alussa mulla on rikkoutuneet nännit, olen ottanut rintakumit käyttöön. Ekalla käytin vissiin kolme kk:tta niitä, oppi hienosti pois, imetin 10kk ikäiseksi. Tokalla oli kumi käytössä 1.5kk, imetin kaksivuotiaaksi. Nyt kaksosten kanssa käytin vielä vähemmän aikaa rintakumeja, mutta kuitenkin jouduin taas turvautumaan niihin. Jostain syystä mulla vaan rikkoutuu tosi herkästi nuo nännit, ehkä johtuu siitä että ennen olivat aika matalat malliltaan. Mutta kyllä se imetys sujuu myös kumien kanssa, harjoittelet vaan, tiedän että se todellakin auttaa siihen arkuuteen.

Tsemppiä ja toivottavasti saat imetellä rauhassa :)
Juotavaa, herkkuja, lukemista, kake ja känny, niiden kanssa minäkin majoituin mukavaan nojatuoliin :)

Yhteistyössä