Vaunut/rattaat kerrostalon ala-aulassa - onko tullut ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Kerrostalojen ala-aulassa saa säilyttää, kunhan eivät ole kenenkään tiellä.Eli siis poissa kulkuväylältä.

Myrkyllisten savukaasujen takia niitä ei pidä säilyttää rappukäytvissä.

Nimenomaan, ei kulkuesteen vaan siks että rappukäytävä pysyy pelastumistienä tulipalossa. Ei saa säilyttää mitään minkä saa syttymään.

Tuossa liinailussa on vaan yksi miinus. Itse kannoin ennen rattaiden hankkimista vauvaa kantorepussa, ja puistoiltiin normaalitapaan kesällä esikoisen kanssa. Yritäppä siinä sitten nostaa lasta keinuun, nostaa rimpuilevaa lasta rattaisiin, halata kaatunutta... en nyt tahdo olla mikään vastarannankiiski, tämä oli vaan minun kokemukseni!

Minuakin vähän jännittää mitä meidän hulivili-esikoinen tuumaa siitä seisomalaudasta, mutta niin monesti on minut positiivisesti yllättänyt että muutaman euron lauta on ihan kokeilemisen arvoinen juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Voisitko harkita kantoliinailua? Vauva liinaan ja isompi rattaisiin ekaksi puoleksi vuodeksi ja sit vauva rattaisiin ja isompi seisomalaudan kyytiin rattaisiin.

Tässähän se ap:n ongelma on ratkaistu! Fiksuja nämä palstalaiset.

Itse asiassa en voi harkita - ei ikävä kyllä tunnu luontevalta? Tyylinsä kullakin :)

Mutta jollekin muulle hyvä ratkaisu, kiitos ehdotuksesta.

Ei tunnu luontevalta? Mutta rattaidenkaan kanssa et pysty mitenkään toimimaan? Kyllä silloin on oltava valmis kokeilemaan itselle vieraampiakin konsteja. Ihan varmasti tuon liinailun oppii jos vain haluaa, ja silloin sun ei tarvitsisi luopua pienemmistä rattaistasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Edellisen kerrostalomme aulassa oli useammat rattaat ja vaunut, kun ei hissiin mahtunu ja pyöräkellari oli ihan täpötäynnä. Ei ne mua siellä haitannu.

Ei varmaan niin, kun kukaan ei ole sytyttänyt niitä palamaan. Vielä.

No omia en koskaan sinne jättäny. Ja asuttiin seittemännessä kerroksessa, että eipä ois mua niin haitannu jos olis sytytetty =)

Et ole tosissasi :o

No en nyt näe että toisten rattaat/vaunut olis niinkään mun ongelma.... Jos ei olis mahtunu hissiin, ni ite oisin kasannu ja tuonu ylös. Eipä ollu mun kerrostalokaan =) Täällä ei oo yhtään vaunuja rappukäytävässä, on ihan kellari niille tuossa pihassa.

omassa häkkivarastossa. Pyöräkellariin ei mahdu eikä käytävässä saa säilyttää. Pakko siis saada mahdutettua häkkivarastoon. Onpahan ainakin lukkojen takana.

Miksi sitten tuolla kyseisellä sivustolla (missä oli linkki) on tietoa, että nimenomaan syvennyksessä saa säilyttää, kunhan ne rattaat eivät ole kulkuväylällä.

Miksi sitten tuolla kyseisellä sivustolla (missä oli linkki) on tietoa, että nimenomaan syvennyksessä saa säilyttää, kunhan ne rattaat eivät ole kulkuväylällä.

Mä säilytin rattaita portaiden alla, ne eivät siis olleet kenenkään tiellä. Itseasiassa eivät edes näkyneet sieltä, eli jos olisi ne joku sytyttänyt niin olisi joutunut etsimään oikein huolella.

Mä olen muuten asunut 10 eri paikkakunnalla eikä kertaakaan ole rattaita sytytetty palamaan, kerran kylläkin jonkun kissa kusi naapurin vauvanvaunuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Ensinnäkin: tiedän, mitä pelastuslaki asiasta sanoo. Eli paheksujat ja lain siteerajat voivat lopettaa lukemisen tähän :)

Tilanne tämä: Asumme kerrostalossa, jossa on pieni hissi. Nykyiset rattaat menevät hissiin juuri ja juuri, ja ne onkin aina tuotu ylös ja säilytetty asunnossa. Kakkonen tulossa elokuussa, ykkönen silloin 2-vuotias eli hankimme sisarusrattaat, jotka eivät mahdu hissiin, eivät sitten millään - sellaista mallia ei ole, joka tuohon hissiin sopisi. (Itse asiassa rattaat ja mahani eivät välttämättä mahdu samaan hissiin enää kovin kauaa...) Täpötäysi(!) pyörävarasto kolmen oven takana, sisään tultava ulkokautta, eli sen käyttäminen olisi kovin vaikeaa. Porraskäytävämme ala-aula on iso, sinne mahtuu ihan hyvin yhdet vaunut ja talonmies oli sitä mieltä, että sinne voi aivan hyvin jättää.

Toistan, että tiedän, mitä laki tästä sanoo. Haluaisin tietää, mikä on käytäntö eli kuinka moni säilyttää vaunujaan/rattaitaan esim. ala-aulassa tms. ja saavatko rattaat olla rauhassa? Ei huvittaisi muuttaa...

Minkä merkkiset rattaat teillä on? Siitä voisi aloittaa..

Kinkkistä yhä, mutta kiitos paljon vastauksista!

Valjaat hyvä ajatus. Mutta kun... Haluaisin, että huonouninen esikoinen voisi nukahtaa rattaisiin... :) Täytynee vaatia tilaa pyöräkellariin? Tai sitten vaan jollain ilveellä raahata tänne viidenteen kerrokseen?

Voi kunpa olisi helpompi raskaus niin jaksaisin ajatella muuttamista! :D Kämppä muutenkin liian pieni...

Hyvät illanjatkot kaikille! (Minä painun taas oksentelemaan - aamupahoinvointia - pyh!)

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Mä säilytin rattaita portaiden alla, ne eivät siis olleet kenenkään tiellä. Itseasiassa eivät edes näkyneet sieltä, eli jos olisi ne joku sytyttänyt niin olisi joutunut etsimään oikein huolella.

Mä olen muuten asunut 10 eri paikkakunnalla eikä kertaakaan ole rattaita sytytetty palamaan, kerran kylläkin jonkun kissa kusi naapurin vauvanvaunuihin.

Niinpä, jokainen linkki, mitä olen käyny läpi, sanoo, että KULKUREITILLÄ ei saa säilyttää, mutta portaikon syvennyksessä pois kulkuväylältä saa säilyttää.

miten teille tulee tuollaisia vaunujen säilytysongelmia?!?!?!? Eikö kukaan enää asuntoa ostaessaan mieti että jos tulee vaunuille tarvetta niin mihis ne tungetaan jne... voi että! Mua nyt tuskin haittas vaunut jonkun talon ala-aulassa, mutta PALJON on sellasia joita se vaan haittaa ja kyllä siitä valittavat!

Niinpä, jokainen linkki, mitä olen käyny läpi, sanoo, että KULKUREITILLÄ ei saa säilyttää, mutta portaikon syvennyksessä pois kulkuväylältä saa säilyttää.

http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/4587?keyword=lastenvaunujen%20s%C3%A4ilytys#firstHit

Onko siis oikeasti sanottu, että portaikon syvennyksessä saa säilyttää???

mä säilytän meidän tuplia portaiden "alla", ja kun kerran olin niitä roudaamassa pyörävarastoon niin naapurit porukalla ihmettelemään että MIKSI, eikös se ole helpompaa säilyttää ne rapussa :D mutta meillä on pieni taloyhtiö ja rauhallinen asuinalue että sikäli turvallista.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa-joo:
miten teille tulee tuollaisia vaunujen säilytysongelmia?!?!?!? Eikö kukaan enää asuntoa ostaessaan mieti että jos tulee vaunuille tarvetta niin mihis ne tungetaan jne... voi että!

Olen asunut tässä asunnossa vanhanapiikana 10 vuotta, ennen kuin edes tapasin mieheni, joten... Voi että, en silloin joskus tätä ostaessani tullut miettineeksi lastenvaunujen säilytysongelmia - olinpa minä tyhmä!!!

Höh...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa-joo:
miten teille tulee tuollaisia vaunujen säilytysongelmia?!?!?!? Eikö kukaan enää asuntoa ostaessaan mieti että jos tulee vaunuille tarvetta niin mihis ne tungetaan jne... voi että!

Olen asunut tässä asunnossa vanhanapiikana 10 vuotta, ennen kuin edes tapasin mieheni, joten... Voi että, en silloin joskus tätä ostaessani tullut miettineeksi lastenvaunujen säilytysongelmia - olinpa minä tyhmä!!!

Höh...

Meni näköjään samaksi viestiksi, eka kappale oli kuitenkin jonkun toisen, toinen minun ironiayritystäni.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/4587?keyword=lastenvaunujen%20s%C3%A4ilytys#firstHit

Kerrostalon porras-, kellari- tai vinttiKÄYTÄVÄÄN ei paloturvallisuuden vuoksi saa kerätä minkäänlaista tavaraa. Porraskäytävä on yleensä asuinkerrostalon ainoa uloskäytävä. Tästä syystä on tärkeää pitää se kulkukelpoisena eikä siellä saa säilyttää mitään tavaraa - ei edes lastenvaunuja.

Tulipalon sattuessa lastenvaunuissa käytetyt materiaalit muodostavat voimakasta savua, joka leviää nopeasti rappukäytävässä ylöspäin. Se estää ihmisten pääsyn ulos. Lisäksi KÄYTÄVÄ kerätyt tavarat vaikeuttavat palokunnan toimintaa tulipalon sattuessa sekä ylipäänsä houkuttelevat tuhopolttoon.

Lastenvaunuille kannattaa suosiolla järjestää oma säilytyspaikka, joka sijaitsee omassa palo-osastossaan erillään porrashuoneesta.

Käytävä ei ole syvennys.

Mä olen palokoulutuksessa nähnyt videon kuinka vaunut palavat rappukäytävässä ja koko rappu on pöyristyttävän nopeasti sankan savun peitossa ja myrkkykaasut levinneenä.
Se on todellakin hetken huumaa.
Ja tuhopolttajat kyllä tietävät tämän.

Meillä talkkari vei rattaat vaunuvarastoon jos ne jostain syystä olivat jääneet rappuun, vaikka vaan hetkeksi ja talkkari sattui paikalle. Koskaan ei kuitenkaan valittanut asiasta, mutta vaunuvaraston ovessa oli myös lappu asiasta muistuttamassa.

!! eli tuliko nyt selväksi, ei kyse kulkureitistä mitenkään vaan missään kohden käytävässä ei niitä vaunuja säilytetä. Jos tulipalo sattuu vaikka mistä tahansa syystä, ja myös vaunut palaa, niin se savu voi osana tappaa ihmisiä jotka koittaa käytävän kautta pelastautua. !!

Kerrostalon porras-, kellari- tai vinttiKÄYTÄVÄÄN ei paloturvallisuuden vuoksi saa kerätä minkäänlaista tavaraa. Porraskäytävä on yleensä asuinkerrostalon ainoa uloskäytävä. Tästä syystä on tärkeää pitää se kulkukelpoisena eikä siellä saa säilyttää mitään tavaraa - ei edes lastenvaunuja.

Tulipalon sattuessa lastenvaunuissa käytetyt materiaalit muodostavat voimakasta savua, joka leviää nopeasti rappukäytävässä ylöspäin. Se estää ihmisten pääsyn ulos. Lisäksi KÄYTÄVÄ kerätyt tavarat vaikeuttavat palokunnan toimintaa tulipalon sattuessa sekä ylipäänsä houkuttelevat tuhopolttoon.

Lastenvaunuille kannattaa suosiolla järjestää oma säilytyspaikka, joka sijaitsee omassa palo-osastossaan erillään porrashuoneesta.

Käytävä ei ole syvennys.

ai sitä voi tulkita noinkin.
no, joka tapauksessa se OIKEA ja VIRALLINEN tulkintatapa on, että siellä KÄYTÄVÄN syvennyksessäkään ei saa säilyttää mitään sen paloturvallisuusriskin takia.
fakta josta on turha enempää vääntää. :)

*muoks* ja vielä tuossakin lukee, että omassa palo-osastossaan erillään porrashuoneesta.syvennys ei ole nuo ehdot täyttävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
mä säilytän meidän tuplia portaiden "alla", ja kun kerran olin niitä roudaamassa pyörävarastoon niin naapurit porukalla ihmettelemään että MIKSI, eikös se ole helpompaa säilyttää ne rapussa :D mutta meillä on pieni taloyhtiö ja rauhallinen asuinalue että sikäli turvallista.

Naapurit todella kiitollisia, jos ne oikeasti syttyy. Nehän voi syttyä toisalla alkaneen palonkin seurauksena.

Käytävä ei ole syvennys.

Eli kun ne vaunut on syvennyksessä ja jos ne on sytytetty palamaan, niin se sankka savu, joka estäisi käytävän kautta evakuoinnin, jääkin vaan sinne syvennykseen? Tajusinko oikein :whistle: ?

Yhteistyössä