Vaunut/rattaat kerrostalon ala-aulassa - onko tullut ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli EA-1 kurssi jota vetivät 2 miestä jotka 20 vuotta autonkuljettajia ja ensiapuhoitajia alalla.

He kertoivat että yksi yleisimpiä kerrostalokäytäväpalojen syitä on lastenrattaiden sytyttäminen rappusten alle. Syyksi sanoivat että joillekin pyromaaneille se on oikein hupia ja etsivät tällaisia rattaita. Siksi se on suhteellisen yleistä.

Monesko kerros? En näe teille vaihtoehtoja kuin muutaman. Yksi on muutto, yksi se, että pärjäätte seisomalaudalla ja rattailla ja kolmas on se, että ostat rattaat jotka saa kasaan ja hissiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Kerrostalojen ala-aulassa saa säilyttää, kunhan eivät ole kenenkään tiellä.Eli siis poissa kulkuväylältä.

Pelastuslaki puhuu "esteettömyydestä", minkä tulkinta esim. Pelastustoimen neuvontapalvelun mukaan on, että vaunuja/rattaita ei saa jättää oikein mihinkään (esim. http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/2124).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Niin ja piti vielä sanoa että vaikka talonmiehelle sopisikin (mikä kuulostaa oudolta) niin naapurit taatusti valittavat...

Mietin sellaistakin, että pistäisin naapureille postiluukusta lapun asiasta, ja kysyisin mielipidettä. Ja yöksi ja viikonlopuksi yrittäisin saada vaunut ylös jollain konstilla (vaikka mies onkin usein työmatkalla). Jos edes päiväsaikaan saisivat olla siellä...

On tämä hemmetti hankalaa!

Mun mielestä kerrostaloissa pitäis panostaa vähän enemmän tähän asiaan, vanhassa paikassa meillä oli mahtava vaunujen säilytyshuone mutta täällä missä nyt toistaiseksi asutaan on ihan susi... häkkikellarien yhteydessä ihan rattaille suunniteltu tila mutta ovi on niin kapea ettei tuplat mahdu siitä kulkemaan kuin koottuina :D

Toivottavasti keksitte jonkun ratkaisun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs jos yrittäisitte ihan suosiolla pärjätä ilman tuplia?

Miten? Ei ole autoa, 2-vuotias ei kävele vielä ihan tarpeeksi pitkiä matkoja, on aika vilkas sälli, joten bussissa voisi olla hankalaa...

Treenaatkaa bussilla liikkumista nyt, kun vielä on aikaa ennen vauvan tuloa. Saattaa olla 2v:n mielestä jännä juttu ja istuu penkissä nenä lasissa. Eihän sitä tiedä ennen kokeilua.

Monesko kerros? En näe teille vaihtoehtoja kuin muutaman. Yksi on muutto, yksi se, että pärjäätte seisomalaudalla ja rattailla ja kolmas on se, että ostat rattaat jotka saa kasaan ja hissiin.

Viides kerros :(

meillä tuplavaunut on saanut olla rauhassa rapussa!keneltäkään ei kyl olla lupia kyselty,olis varmaan pitäny...mutta siis meillä ei mahdu vaunut pyörä/vaunuvaraston ovesta sisään,nipin napin rapunovesta.meillä on kunnon lukko niissä joka taas on rappusten kaiteessa kiinni.ei kovin fiksua paloturvallisuuden kannalta,mutta muita vaihoehtoja ei oo ku asutaan 3 kerroksessa,ilman hissiä!

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Kerrostalojen ala-aulassa saa säilyttää, kunhan eivät ole kenenkään tiellä.Eli siis poissa kulkuväylältä.

Pelastuslaki puhuu "esteettömyydestä", minkä tulkinta esim. Pelastustoimen neuvontapalvelun mukaan on, että vaunuja/rattaita ei saa jättää oikein mihinkään (esim. http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/2124).

Uloskäytävät, porrashuoneet, sisäiset käytävät, ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureitit

Ei saa säilyttää mitään tavaraa, ei edes lastenvaunuja.

Vakuutus ei korvaa, jos joku hullu sytytää ne teidän vaunut rappukäytävässä tuleen. Joudutte itse korvaamaan kaikki kulut, jotka siitä sitten tulee! Lisäksi voitte saada syytteen toisten ihmisten hengen vaarantamisesta. Rattaat aiheuttaa jo 2minuutissa niin mittavan savun käytävään, että sitä ei pysyty käyttämään pelastutienä ja ihmisiä tuupertuu käytävään + saa kovia myrkytyksiä, jos yrittävät lähteä portaita alas. Tuollaista tietoa jätti yksi pelastuslaitoksen mies medän rattaisiin, kun olivat alatasanteella hetkellisesti säilytyksessä. Tämän jälkeen talkkari kävi raivaamassa pyörävarastoon rattaille tilan ja vaikka se hankalalta aluksi tuntui sinne viedä, niin mielummin niin, kuin makselis monia tuhansia remonttikuluja ja ottais mahdollisen syytteen niskaansa.

En jättäisi, meidänkin kerrostalossa tuntuu että vähän väliä joku oksentanut johonkin, on ilkivaltaa ja kuitenkin tonnin arvoiset rattaat, ei voisi syyttää kuin itseään jos ne tuosta lähtisi kävelemään. Meidän lapsilla 1v2kk ikäeroa ja ajattelin ennen kesää myydä nuo rattaat ja ostaa tilalle tuon seisomalaudan, esikoinen täyttää kesällä 2 vuotta.

Mutta jos ostat ne rattaat, niin laita vaikka lappua näkyvälle paikalle että oliskohan mahdollista saada tilaa tuplarattaille?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Edellisen kerrostalomme aulassa oli useammat rattaat ja vaunut, kun ei hissiin mahtunu ja pyöräkellari oli ihan täpötäynnä. Ei ne mua siellä haitannu.

Ei varmaan niin, kun kukaan ei ole sytyttänyt niitä palamaan. Vielä.

No omia en koskaan sinne jättäny. Ja asuttiin seittemännessä kerroksessa, että eipä ois mua niin haitannu jos olis sytytetty =)

Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Vakuutus ei korvaa, jos joku hullu sytytää ne teidän vaunut rappukäytävässä tuleen. Joudutte itse korvaamaan kaikki kulut, jotka siitä sitten tulee! Lisäksi voitte saada syytteen toisten ihmisten hengen vaarantamisesta. Rattaat aiheuttaa jo 2minuutissa niin mittavan savun käytävään, että sitä ei pysyty käyttämään pelastutienä ja ihmisiä tuupertuu käytävään + saa kovia myrkytyksiä, jos yrittävät lähteä portaita alas. Tuollaista tietoa jätti yksi pelastuslaitoksen mies medän rattaisiin, kun olivat alatasanteella hetkellisesti säilytyksessä. Tämän jälkeen talkkari kävi raivaamassa pyörävarastoon rattaille tilan ja vaikka se hankalalta aluksi tuntui sinne viedä, niin mielummin niin, kuin makselis monia tuhansia remonttikuluja ja ottais mahdollisen syytteen niskaansa.

Hvyä pointti! Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Voisitko harkita kantoliinailua? Vauva liinaan ja isompi rattaisiin ekaksi puoleksi vuodeksi ja sit vauva rattaisiin ja isompi seisomalaudan kyytiin rattaisiin.

Tässähän se ap:n ongelma on ratkaistu! Fiksuja nämä palstalaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Edellisen kerrostalomme aulassa oli useammat rattaat ja vaunut, kun ei hissiin mahtunu ja pyöräkellari oli ihan täpötäynnä. Ei ne mua siellä haitannu.

No omia en koskaan sinne jättäny. Ja asuttiin seittemännessä kerroksessa, että eipä ois mua niin haitannu jos olis sytytetty =)

Et ole tosissasi :o

olen pitänyt päivisin n.klo 11- 15 ulkona rapun oven edessä (ruoka + päikkäriajan,kun 2 kertaa päivässä käydään ulkoilemassa). Rappukäytävässä en ,kun tiedän et siitä kyllä tulis sanomista. Yöksi vien varastoon,joka on tupaten täynnä,2 raskaan metallioven takana,korkeat kynnykset ja kaukana meidän rapun ovesta. Pyörälukolla on kiinni,ei ole valitettu,eikä vahingoitettu.

Ote kyllä ostaisin seisomalaudan. 2v on kuitenkin jo ihan kykeneväinen osittain kävelemään ja sitten loput seisomaan mukana. Meillä ei edes seisomalauttaa ole. Vaan 2v joutuu kyllä itte kävelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Voisitko harkita kantoliinailua? Vauva liinaan ja isompi rattaisiin ekaksi puoleksi vuodeksi ja sit vauva rattaisiin ja isompi seisomalaudan kyytiin rattaisiin.

Tässähän se ap:n ongelma on ratkaistu! Fiksuja nämä palstalaiset.

Itse asiassa en voi harkita - ei ikävä kyllä tunnu luontevalta? Tyylinsä kullakin :)

Mutta jollekin muulle hyvä ratkaisu, kiitos ehdotuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:

Voi luoja...

Yhteistyössä