Vaunut/rattaat kerrostalon ala-aulassa - onko tullut ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mmm

Vieras
Ensinnäkin: tiedän, mitä pelastuslaki asiasta sanoo. Eli paheksujat ja lain siteerajat voivat lopettaa lukemisen tähän :)

Tilanne tämä: Asumme kerrostalossa, jossa on pieni hissi. Nykyiset rattaat menevät hissiin juuri ja juuri, ja ne onkin aina tuotu ylös ja säilytetty asunnossa. Kakkonen tulossa elokuussa, ykkönen silloin 2-vuotias eli hankimme sisarusrattaat, jotka eivät mahdu hissiin, eivät sitten millään - sellaista mallia ei ole, joka tuohon hissiin sopisi. (Itse asiassa rattaat ja mahani eivät välttämättä mahdu samaan hissiin enää kovin kauaa...) Täpötäysi(!) pyörävarasto kolmen oven takana, sisään tultava ulkokautta, eli sen käyttäminen olisi kovin vaikeaa. Porraskäytävämme ala-aula on iso, sinne mahtuu ihan hyvin yhdet vaunut ja talonmies oli sitä mieltä, että sinne voi aivan hyvin jättää.

Toistan, että tiedän, mitä laki tästä sanoo. Haluaisin tietää, mikä on käytäntö eli kuinka moni säilyttää vaunujaan/rattaitaan esim. ala-aulassa tms. ja saavatko rattaat olla rauhassa? Ei huvittaisi muuttaa...

Aika paljon noihin kohdistuu ilkivaltaa, ja kun pelastuslaki sanoo mitä sanoo, niin isännöitsijälle varmasti satelee valituksia. On joitakin vaunuja tuikattu tuleenkin, ja mitä lie talon palovakuutus mahtaa tykätä, jos on vaunut olleet käytävässä. Saattaa jäädä korvaukset saamatta. Hankala tilanne teillä. Mahtuisiko sellaiset peräkkäin tai päällekkäin istuttavat rattaat hissiinne?

Riippuu ihan talosta ja porukasta mutta mä en kyllä uskaltais jättää rattaita porraskäytävään... Täälläkin oli just yks päivä juttua kun känninen naapuri oli oksentanut rattaisiin :x :kieh:

Onko ihan pakko hankkia ne tuplat? 2-v osaa seistä jo seisomalaudalla (ainakin meidän tyttö alkoi juuri 2-täytettyään käyttää sellaista). Hän myös oppii kohta pyöräilemään. Vai oletteko autottomia ja täysin rattaiden varassa? Meillä lapset alle 2 vuoden ikäerolla ja tuplia ei tarvittu kertaakaan. Käytin seisomalaudan lisäksi kantoliinaa ja kantoreppua ja talvella pulkkaa.

Minä kävin joskus VIERAILULLA äidilläni, jätin vaunut alas ja joku naapuri oli mennyt ja siirtänyt ne varastoon lukkojen taakse! Äiti lähti töihin ennen kuin minä lähdin ja olin sitten siellä käytävässä vauvan kanssa, vaunut lukkojen takana enkä päässyt takaisin äidin luo... Sai kyllä se naapuri sit aika huudot siitä, että toisten tavaroihin ei saa koskea!

Pointtina siis se, että minä en jätä enää koskaan!

Ostakaa sellaiset rattaat jotka menevät kasaan. Ei niitä siellä alhaalla saa eikä edes kannata säilyttää. Tai sitten vaan sinne pyörävarastoon, jos sellainen on olemassa. Asuuko talossa muita lapsiperheitä?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Edellisen kerrostalomme aulassa oli useammat rattaat ja vaunut, kun ei hissiin mahtunu ja pyöräkellari oli ihan täpötäynnä. Ei ne mua siellä haitannu.

Ei varmaan niin, kun kukaan ei ole sytyttänyt niitä palamaan. Vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Aika paljon noihin kohdistuu ilkivaltaa, ja kun pelastuslaki sanoo mitä sanoo, niin isännöitsijälle varmasti satelee valituksia. On joitakin vaunuja tuikattu tuleenkin, ja mitä lie talon palovakuutus mahtaa tykätä, jos on vaunut olleet käytävässä. Saattaa jäädä korvaukset saamatta. Hankala tilanne teillä. Mahtuisiko sellaiset peräkkäin tai päällekkäin istuttavat rattaat hissiinne?

Eivät mahdu :( Phil & Tedsit hankitaan, kun ovat muuten kätevän oloiset, mutta eivät millään mahdu.

On hankalaa. Pyöräkellariin ei yksinkertaisesti sovi, kun eivät kaikki pyörätkään mahdu sinne (ja ilkivaltaan voi törmätä sielläkin?), viidenteen kerrokseen en jaksa raahatata rattaita, vaikka ykkönen portaat kävelisi ja kakkonen "hyppisi" mukana. Voihan... :(

Meillä on rapussa sekä tuplat että yksösrattaat sekä naapureiden rattaat. Ihan rauhassa on saaneet olla -rauhallinen, pieni taloyhtiö meillä. Yhtiökokouksessa todettiin että paloviranomiaset ne kieltää, mutta rattaat saavat olla...paitsi jos palotarkastaja vierailee. Meillä olis pyöravarasto, joka on kellarissa kierreportaiden alla. Sinne ei kyllä millään ilveellä päivittäin noita vaunuja roudais eikä ne sinne varmasti mahtuiskaan.

Ei jätetty alakertaan vaunuja mut säilytettiin rattaita meidän oven edessä käytävällä. Oltiin viimenen asunto sillä käytävällä joten ei tukkinu kenenkään reittiä omaan kotiinsa. Ja siinä oli semmoset "kaiteet" just meidän oven kohdalla, että pistettiin siihen vaan pyörän vaijerilukko ja kaiteisiin kiinni niin kukaan ei saanu vietyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Minä kävin joskus VIERAILULLA äidilläni, jätin vaunut alas ja joku naapuri oli mennyt ja siirtänyt ne varastoon lukkojen taakse! Äiti lähti töihin ennen kuin minä lähdin ja olin sitten siellä käytävässä vauvan kanssa, vaunut lukkojen takana enkä päässyt takaisin äidin luo... Sai kyllä se naapuri sit aika huudot siitä, että toisten tavaroihin ei saa koskea!

Pointtina siis se, että minä en jätä enää koskaan!

No mitäs jätit sinne? Se on kiellettyä, jos et tiennyt. Ei se tulipalo sitä katso oletteko kylässä vai asutteko pysyvästi.

Joku voi ottaa tehtäväkseen siirtää ne jonnekin muualle, kun niitä ei saa säilyttää siellä. Meiltä siirrettiin vaunut jopa lukitun oven takaa yhdestä tilasta, minne siivoojat käskivät jättää kerran, kun oli lattioiden vahaus menossa. Normaalisti säilytin niitä kotona, mutta kyseisellä kerralla ei tuon vahauksen takia päässyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti vielä:
Onko ihan pakko hankkia ne tuplat? 2-v osaa seistä jo seisomalaudalla (ainakin meidän tyttö alkoi juuri 2-täytettyään käyttää sellaista). Hän myös oppii kohta pyöräilemään. Vai oletteko autottomia ja täysin rattaiden varassa? Meillä lapset alle 2 vuoden ikäerolla ja tuplia ei tarvittu kertaakaan. Käytin seisomalaudan lisäksi kantoliinaa ja kantoreppua ja talvella pulkkaa.

Ollaan autottomia, liikutaan paljon bussilla, käydään keskustassa torilla ostoksilla - ja ykkönen kohtuullisen vilkas nuorimies...

meillä oli muutaman kerran niin joka kerta oli seinästä irrotettu se paloturvallisuuslappu jossa vaunuistakin maininta ja laitettu sinne meidän vaunuihin :D luojan kiitos asuttiin vaan muutama kuukaus edellisen talon myynnin ja uuden talon valmistumisen välissä

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Niin ja piti vielä sanoa että vaikka talonmiehelle sopisikin (mikä kuulostaa oudolta) niin naapurit taatusti valittavat...

Mietin sellaistakin, että pistäisin naapureille postiluukusta lapun asiasta, ja kysyisin mielipidettä. Ja yöksi ja viikonlopuksi yrittäisin saada vaunut ylös jollain konstilla (vaikka mies onkin usein työmatkalla). Jos edes päiväsaikaan saisivat olla siellä...

On tämä hemmetti hankalaa!

Yhteistyössä