Vaunuissa hometta

Tänään huomasin, että vaunuissa, joita ollaan varastotilan puutteen vuoksi säilytetty ulkona terassilla, on hometta. Laikkuja on tullut sinne ja tänne kangasverhoiluun. Harmittaa niin vietävästi, kun vaunut on pari vuotta vanhat vasta, ja käyttöikääkin olisi vielä. Tietysti olisi pitänyt älytä ottaa ne sisään, kun on ollut sateista ja kosteaa, mutta minkäs tälle enää voi. Niin, että saakohan tuota hometta mitenkään noista pois vai ovatko pilalla?
 
Minä olen ymmärtänyt näin, että vaikka saisitkin näkyvän homeen pois, se alkaa elämään uudelleen otollisen kosteuden osuessa kohdalle. :x
Itse en kyllä ainakaan lastani enää niihin laittais.. :/
 
Marttaliiton sivuilla :p löytyy ohjeita kaikenlaiseen tahranpoistoon. Homeeseen suositellaa liotusta piimässä 1vrk, pesu normaalisti, ja valkaisua. Kannattaa haistella ton jälkeen vaunujen kangasta, sillä haju kyllä kertoo homeesta :)
 
Lastentarvikeliikkeestä antoivat ohjeeksi pestä sappisaippualla, jota sieltä voi ostaa. Näin teimme mummulavaunuille ja puhdasta tuli. Täysin laikut pois ja hajut kans. Käsittelystä kohta vuosi, eikä home ole tullut takaisin. Syytä en tiedä miksi sitä sappisaippuaksi sanotaan, mutta ainakin toimi hyvin. Helpompaa kuin tuo piimässäliottelu, mitä sitäkin kokeiltiin :)
 

Yhteistyössä