vatsasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kommentit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kommentit

Vieras
Tää nyt ei oo mitään vakavaa, mutta välillä tympii kuinka tuttujen ja puolituttujen pitää koko ajan kommentoida mun kasvavaa vatsaa - rv 34 menossa. En oo muuten kyllä lihonnut, vatsa on vaan kasvanut. Voi kamala kun susta on tullut iso! Järkyttävän iso maha sulla, hehe, heh, eikös sun pitäis jo laihduttaa... hei, hei, älä nyt enempaä syös, kun on jo noin iso maha sulla! No sulle ei enää tarjoilla tän illan aikana, oo vissiin juonut jo ihan liikaa kun on noin valtavan iso maha, hehe, heh. Ym, ym, ym.....
Eipä ihmiset pahaa tarkoita ja kait ne huumorilla on tarkoittavinaan, mutta vähitellen jo tympii, varsinkin, kun kuulee samat ""vitsit"" 20 kertaa saman illan aikana.
Toinen juttu on sitten ihmiset, jotka haluaa koskettaa ja lääppiä mun mahaa. Mun mielestä se on kuitenkin aika intiimiä ja yksityisaluetta. Tai voisivat edes kysyä lupaa??!!
Tää nyt vaikuttaa pikkumaiselta nipotukselta ja eipä tuota mahaa tartee anää kauan kantaa, mutta pakko vaan purnata nyt. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja ootteko keksineet jotain ""kivaa"" vastattavaksi tollasille ihmisille?

Ihmettelen samaa ja olet saanut kuulla kyllä erityisen ikäviä kommentteja vatsan kasvusta. Minua tökkii etenkin joidenkin miespuolisten sukulaisten kommentit. Hyväntahtoisesti hörähdellen he kommentoivat, että jopas olet lihonut ja pulska.

Neuvolan mukaan lihomista ei ole tapahtunut laisinkaan, ainoastaan vatsa ja sen asukki ovat tuoneet mukanaan nämä kymmenen kiloa. Naispuoliset tuttavat osaavat olla sen verran kohteliaita, etteivät syyllistä lihomisesta, mutta miehet saisivat ajatella ennenkuin laukovat hassunhauskoja 'vitsejään'.

mulle on tullu ihan samanlaisia kommentteja. joskus, kun oikeen ärsyttää niin sanon takaisin jotain yhtä ärsyttävää. kuten jos joku sanoo, et sul on iso maha, et pitäiskö sil alkaa tekee jotain. niin sanon takaisin, et ei se sullekkaan pahitteeks ois, tai sit et mul on siihen syy, mut onko sulla?!
ja toi vieraiden ihmisten koskettelu/lääppiminen vasta ärsyttävää onkin. koska oon aina ollut sellainen, et en halua että vieraat ihmiset koskettaa mua, niin nyt sitä vast inhoankin. eli en usko, että olet ainut joka ajattelee niin. yritä jaksaa!

Heips! Mä olen nyt rv 38 ja välillä ärsyttää kun ihmiset ""vahtii""tota vatsan kasvua. En tiedä onko mulla toi ärsytys kynnys jotenkin alhaalla, mutta ottaa päähän kommentit, että kun sä olet tommonen tasapaksu ja onpa sulla pieni maha, ei voi olla laskettu aika vielä tässä kuussa ja onko kaikki nyt varmasti hyvin. Aarg! Normaali käyrillä on ainakin sf-mitat menny, painoo on tullu n.13kg. Ja kaikki raskaudethan ovat niin yksilöllisiä, ettei niitä oikein voi vertailla. Ja mä en kyllä kans tykkää noista lääppijöistä varsinkaan miespuolisista, paitsi tietty oma kulta saa silitellä ja jutella vauvalle niin paljon kun haluaa. Onnellista odotusta kaiken kokoisille ja ikäisille odottajille!

Mulla on mennyt puolet raskausajasta mahan koon suremiseen. Olin ylpeä pienestä ja täydellisen mallisesta vatsastani. Se oli ihana. Ja on edelleen ihana..ehkä vaan nyt loppua kohden isompi. Silti kaikki ovat alusta asti toitottaneet..

-Ei kyllä huomaa, että oot raskaana. -Paljonko sulla niitä viikkoja olikaan? -Näyttääkö muiden mielestä, että .. olis raskaana? Minusta ei. -Ootko nyt ihan varma, että oot raskaana? -Missä se vauva on?Hah,hah. -No ei sulla kyllä mahaa oo nimeksikään -Voi kun pieni maha..Mullapa oli sellanen, että kaikki.. -No ei voi olla vaivoja tai muutakaan, eihän sulla oo edes mahaa!

Ja niin edelleen..Lista on loputon ja näitän on saanu kuunnella koko raskauden. Välillä sai minut itseniki inhoamaan mahaa. Olo oli niin mitätön. Ihmisten on vaikea tajuta, että vaikka olisikin pieni maha, niin samanlainen vauva siellä on kuin muillakin. Meidän vauva jopa isompikin, kuin normaalisti. Outoa vain, että sf käyrä meni yläkäyrää pitkin.. Olen tosi pitkä, joten siksi maha varmaan pienen näkönen. Sekin on niin vaikeaa ihmisten tajuta. Joskus olisin toivonu, että joku kysyy esim. kuinka voit tai mitä kuuluu, kuin suoraan aloittanu paasauksen vatsastani.

Sama ongelma täällä. Mua niin ärsyttää ihmiset jotka kyttää mahaa. Mulla on se tilanne et nyt sitä ruvetaankin tutkimaan että näkyykö,viikot 18+3 menossa. Sitten kun pari tuttua on vasta nyt saanut tietää että olen raskaana niin sanovat,että näytä maha?? Enhän minäkään mene ihmisiltä kysymään että näytä persees tai tissit,joka on mun mielestä tyyliin sama asia!!! Mieheni työpaikalla yx eukko jonka nimeä en edes tiedä niin tuli kokeileen mun mahaa kysymättä multa mitään,pikkasen kiivastuin asiasta ja se kyllä tajusi että ei tee sitä toiste. Inhottavia ihmiset!! kun se on kuitenkin mun ja mun miehen asia. Kyllä se on hyväksyttävää,et jos oma äiti tai muu lähisukulainen kokeilee ja silleen mutta puolituntemattomat,niin huhhuh! Tai voisivat edes kysyä lupaa. Mitenköhän sitten kun vauva on syntynyt,niin tulevatko nämä yli-innokkaat repimään sen vaunuista ja tutkimaan kumman näkönen se on...no se selviää syksyllä. Mutta vointeja teille kaikille. :-)

Vähän erilainen katsontakanta täältä suunnalta: olen halunnut lasta pitkään ja minusta vauvamasut ovat ihania, siksi niitä aina ihastelen. En kyllä puolituttujen napoja mene sorkkimaan, lähinnä ""huomioin"" raskaana olevia ystäviäni ottamalla masun puheeksi, en näin: ""onpas sun maha kasvanu!"" vaan lähinnä kehun sitä. Enkä ole ajatellut että se menisi liian pitkälle kun asenteeni on kuitenkin ihastelevan positiivinen ja terveellä tavalla kateellinen.

Odotan kolmatta 20+2 ja vielä ei ole tullut ärsyttäviä kommentteja, eikä niitä tullut kahdessa aiemmassa raskaudessa, muuta kuin rakkaan appiukkoni suusta...
Joka kerta, kun tavattiin niin aina kuului: ""Ootkos nielassu jalkapallon?""
""Kylläpäs miniä on lihonu sitte viime näkemän?"" ja muita vastaavanlaisia kommentteja. Mutta mites sanot appiukolle kauniisti, että nyt pää kiinni tai..!!!
Itse rakastan olla raskaana ja kävellä maha ylväästi esillä, tämä on elämän ihaninta aikaa! Pitää vissiin vältellä appiukkoa loppuraskauden ajan, niin välit säilyy :)

Sama juttu täällä! Ottaa pannuun toi jatkuva kommentoiminen. Muutenkin ajattelee itse tätä vauvaa yms. kokoajan ja joskus miettii, että olisi kiva jos yksi päivä menisi että ajattelisi jotain muuta..jotain mitä mietti ennen kuin alkoi odottamaan. Mutta eihän se näin ainakaan onnistu kun kommenttia tulee jatkuvasti. Ja sitten siitä, milloin syntyy ja milloin alkaa mammaloma ja milloin jään kotiin ja onks kaikki jo hankittu ja halutaanko ostaa sitä ja tätä ja kauan olen pois töistä, blaablaablaa..ainakin kymmenen kertaa päivässä saa vastailla eri ihmisille näihin töissä. Olenkin sanonut viehkosti: ""En tiiä!"" :). Toivon, että muistan tämän, kun joku ystäväni alkaa odottamaan vauvaa ja jätän hänet ainakin itse rauhaan näistä kyselyistä! Nii, ja sit se mikä ärsyttää on synnyttäneiden synnytyspuheet! Ja imetyspuheet! Ja se kommentoiminen, että ""Kyllä sä sitten tiedät mitä se on!"" Ei todellakaan kiinnosta eväiden syönnin lomassa kuulla kenen alapää on revennyt pahiten! Mut ei ne raasut tajuu...Aah! olipas mukava vauhkota! Ihanaa kun muitakin ärsyttää samat jutut :)

Juu, toi vieraampien ihmisten mahan koskettelu on tosi ärsyttävää. Onneksi mua ei ole kovinkaan monesti lääpitty, en nimittäin siedä yhtään sitä. Ja vielä kerran yksi taputteli aika kovakouraisesti, hei haloo! Silloin kyllä närkästyin, vaikka kyseessä olikin oma pomo. Muutenkin kun jotkut lihavat ihmiset ihmettelevät mahan kokoa (vaikka se onkin suhteessa kai pieni), niin tekisi kyllä mieli kysyä tosiaan heidän omasta mahastaan, joka on syömällä saatu aikaan. Sinänsä outoa, että yliläskit juuri kommentoivat ahkerimmin mahaa. Ehkä he tuntevat mielihyvää, etten ole niin litteä vatsainen kuin normaalisti :).

Masujen koosta jos olet lyhyt masu kasvaa ja näkyy varmasti paremmin ,kun pitkillä....itse 156cm ja masu pyöristynyt jonkin verran toiset sanoo et sika iso masu ja toiset eivät huomaa edes,riippuu myös paljon mitä vaatteita käyttää...itselläni nyt meneillään 26+6 joten masu viel kasvaa varmasti ja paljon mennään täs sf-mitoissa yläkäyrillä. Itse en ole ikäviä kommentteja masustani kuullut ja kaveripiirini koostuvat 80 prosenttisesti miehistä ja heille raskauteni on ollut yllättävä ,siis moni heistä on tosi huolehtivainen minun suhteen ja masua on jokunen kaveri kokeillut,mutta ensin ovat luvan kysyneet eikä se mitenkään minua häiritse onhan se heillekkin aivan uusi kokemus kokeilla masussa potkivaa veuvelia lähimmät kaverit joista sitten tuleekin kummeja ovat päässeet kummilapsen potkuja tuntemaan,aika hauska heillekkin.

Odotelkaa rauhassa, sitten kun vauva on tullut, niin SITTEN noita kommentteja alkaa vasta tullakkin :/

Kommenttia, arvostelua tulee joka asiasta! Syömisestä, imettämisestä/tuttipullosta, tutista/tutittomuudesta, ruoka-ajoista/tavoista, vaipoista, pesusta, äidin kropasta jne jne jne. kaikki puolitutkin kyselevät imetätkö, riittääkö maito, nukkuuko miten ja missä. Ja arvostelua, neuvoa, ""opastusta"", ja kommenttia tulee loputtomiin. Ja kaikki puolitutut kyselevät aivan intiimejä asioitakin.

Sitä ei sentään ole taidettu kysellä, että koska aloititte sekstailemaan mutta kaikkea muuta onkin lähestulkoon kyselty. Ja sama juttu on ollut kaikilla tutuilla. Lapsen saaminen oikeuttaa ilmeisesti kaikki puolitutut kyselemään kaikki yksityisasiat, jollaisia kukaan ei olisi ennen vauvaa varmasti kysellyt.

Tuo mahan lääppiminen ja sen kommentointi on PIENTÄ!

sä olet jeps ihan oikeassa!heti kun vauva syntyy sitten se vasta alkaa:)

mun mielestä kaikista ilkeintä oli kun joku sanoi että ihminen on mitä syö kun olin raskaana..että jäipäs hyvä mieli..

Mulla oli niin, että kommentoitiin vatsaa niin tai näin, niin aina otti päähän tai pahoitti mielensä :-) Jotkut päivittelivät, että onpa pieni masu ja toiset taas päinvastoin. Taisi olla osittain hormonien kepposia kun oli niin herkkä mieli.

Mutta juuri se musta ihmisten pitäisikin muistaa, että mieli on erityisen herkkänä. Itse vältän tietoisesti kommentoimasta suureen ääneen toisten vatsoja. Korkeintaan sanon, että onpa söpö masu. On se sitten minkä kokoinen tahansa.. Toivottavasti siitä ei kukaan pahoita mieltään :-)

Joo, sama juttu täällä. Oltiin just miehen isoäidin syntymäpäivillä, mummo kiskas mun puseron ylös kaikkien nähden, halusi nähdä mun mahan! Siinä sitten kaikki vieraat näki mun paljaan vatsan ja rintaliivit ja vähemmän sexyt mammahousut ja alushousujen vyötärön.... argh.
Mutta mitäpä sitä tossa tilanteessa nolona osasi sanoa, varsinkin noin vanhalle ihmiselle

Juu mua on ärsyttänyt ihmisten tyhmät kommentit omista henkilökohtaisista asioistani jo ennen kuin olen tullut raskaaksi.

Esimerkiksi viime syksynä olimme mieheni kanssa taloyhtiön talkoissa ja lopuksi nautimme kaljaa ja sapuskaa. Olimme vasta muuttaneet ja tutustuimme uusiin naapureihimme. Siellä sitten joku vanhempi jutteli mieheni kanssa, kun liityin seuraan, tämä herra jätti esittelyt väliin ja sanoi ekana mulle : ""mikset sä juo olutta? Oletsä raskaana? Silloinhan naiset ei juo alkoholia!"" Menin täysin hämilleni, siinä sitten seisoin vissyvesi kädessä ja mietin mitä helvettiä napautan takaisin. No klassisesti jäi näpäytykset sanomatta, mieheni koetti pelastaa vaikeasta tilanteesta mutisemalla jotain sillä aikaa kun minä toljotin mykkänä.

Olisi pitänyt sanoa: ""Minä tulen sitten SINULLE -samassa taloyhtiössä asuva vieras mies- ensimmäisenä kertomaan kun olen raskaana!"" Mua vitutti ihan hirveesti!

Menimme syksyllä naimisiin ja sen jälkeen olen kuullut kavereiltani, joita en näe niin usein, kommentteja, miksi mä tulin autolla ja mikset sä ota enempää ja hei relaa ja ryyppää nyt! Vai onko siellä mahassa jotain... AAARGH!
Lopetin todellakin viinanjuonnin ainakin pari vuotta sitten kun tajusin, ettei mun vatsa kestä alkoholia ja sitten kun lopetimme ehkäisyn käytön oli selvää etten enää juo.

Odotan kauhulla tätä mahan kasvua ja niitä kommentteja. Just että onko synnyttäjän lantio (tämän olen kuullut ekan kerran jo teini-iässä äidiltäni!) ja onko iso maha vai pieni vai mikä siellä on, tyttö vai poika vai kenties LORDI! Ja tisseistä moni jo vihjailee, miten ne kasvaa ja että kyllä se miehesi sitten on mielissään! Käyköhän kukaan niihin käsiksi tarkistaakseen miten ne on kasvaneet? :D

Päätin ,että itse en koskaan vihjaile kenellekkään tutulleni tai möläytä mitään typeriä vitsejä vauvoista! Jos joku haluaa minulle kertoa, aion olla tukena. Koetan pärjätä sosiaalisissa tilanteissa ihan muunlaisella huumorilla.

Ja eniten mua ärsyttää, että kaikki kyselee vitsillä näitä vauvajuttuja, mutta eivät sitten jaksa kuunnella jos oikeasti rupeaisi kertomaan miten ei ole heti tärpännyt ja että ovulaatio tapahtuu vain kerran kuukaudessa, että ei sitä lasta noin vain tehdä jne. Siinä vaiheessa yleensä ne, joille tämä asia ei ole ajankohtainen ajattelevat, että voi ei NÄITÄ LAPSENTEKOJUTTUJA! Mutta niille, jotka perhettä suunnittelevat se ei ole vitsi.

Huh, kiitos kun löytyi yhtä äksyjä naisia, joille voi tälläinen joistakin asioista ikiäksy purkautua!!!

Iloinen odottaja,
Manna 14+3
PS ei oo vielä kauheen iso masu, milloinkahan se näkyy...

Juu, samaan kategoriaan liittyy ihmisten kysely paljonko on tullut lisää painoa!! Mitä helvettiä se muille kuuluu!! Monesti en tiedä itsekään. En hyppää vaa'alla joka päivä, en edes joka viikko. RV 35 jo menossa, painoa tullut lisää n. 10 kiloa, mutta se on oikeestaan vaan vatsassa. Siitä lähtien kun ihmiset sai tietää, ellä olen raskaana, ensimmäisenä kysyttiin, että paljonko on jo paino noussut. Samoin ihmiset jotka ei oo nähneet mua aikoihin, saattavat puhelimessa kysyä mun mieheltä, että joko siitä on tullut valtavan suuri ja lihava ja paljonko sille on tullut kiloja....
Ja sitten kaikki synnyttäneet naiset rupee paasaamaan omista raskauskiloistaan ja rupeevat veikkaamaan paljonko mulle tulee kiloja - ja nistähän ei sitten pääse ikinä enää eroon....

Heti kun kerrottiin kavereillemme uutisistamme havaitsin salaisia tuijotuksia vatsan seudulleni. Eli sitä odotellaan.

Mutta itse kyllä odotan, että vatsa kasvaisi että itsellänikin olisi konkreettinen tuntuma raskaudesta.

Vielä noista tyhmistä kommenteista, että niitä riittää kaikilla elämän alueilla. Kun olin postinjakajana, yksi perusvitsi oli yli muiden: ""Älä vaan tuo laskuja!"" Kerran sanoin yhdelle miehelle, että olen kuullut tuon jutun aika monta kertaa jo tänäänkin ja hän vilpittömästi yllättyi, ettikö hän ollutkaan sitä itse keksinyt!

Mulla tärkein tuki on jo synnyttäneet kaverit, joita on kuitenkin vain muutama. He jaksavat kannustaa, eivätkä ole sortuneet typeryyksiin. Nyt sen huomaa, että alkaa tietyllä tavalla erottua niistä pariskunnista, jotka ei ole suunnittelemassa perhettä. Eihän sitä itsekkään jaksanut vauvajuttuja ennen. Ei niistä tietänyt yhtikäs mitään.

Minut tähän herätti kaverini kommentti että ""mitäs sulle muuta kuuluu kuin raskautta?"" Ei mulle kuulu mitään muuta kuin tätä! Tämä on nyt meidän perheen elämän tärkein juttu. Kaikki muut tapahtumat tuntuvat niin vähäpätöisiltäkin, ettei niistä jaksa jutella.

Ihmiset kyselee asioista, joista eivät tiedä mitään eli jos sanot että kiloja on 10 ja raskausviikkoja 35, mitä se sanoo sellaiselle, joka ei ole ollut raskaana? Kymmenen kiloa tuntuu paljolle, jos ajattelee, että samassa ajassa lihotat ilman raskautta. Joten silmien pyörittelyä varmasti tiedossa, olipa kilotilanne mikä tahansa.

Oikeus omiin mahoihinsa äideille!

Ihan samat asiat ärsyttää täälläkin..
Yhdelle työkaverille joka oli ollut sairaslomalla kuukauden ja sanoi kun nähtiin että: ohhoh, oletpas sinä pyöristynyt, niin hymyilin vaan takaisin ja sanoin että: Niin olet sinäkin, ja jatkoin matkaani. Vitutti silloin vaan niin suunnattomasti.

Mua huvittaa suunnattomasti kun oikein mukava työkaverini joka ennen tuijotteli tissejäni tuijottelee nyt mahaani. =D

Ja sit taas tosaalta en pitänyt ollenkaan kun paras ystävättäreni kosketti mahaani joskus rv 15 ja sanoi et alkaahan se pyöristyä. En minäkään käynyt hänen mahaansa kiinni hänen odottaessaan esikoistaan. :((

Tunnustaa kyllä täytyy että mokasin itsekin joulun aikaan nähdessäni ex-luokkakaverin pitkästä aikaa. Olin jotenkin niin herkkänä omasta juuri ilmitulleesta raskaudesta että kosketin hänen mahaansa. Hävettää....

Hohhoijaa, mitä kaikkea ""mukavaa"" sitä onkaan luvassa! Mulla vasta rv 11+2, joten kommenteilta tulen vielä hetken välttymään, mutta näitä lukiessa kyllä hirvittää, mitä mahtaakaan edessä olla.

Raskausaika vissiin saa herkäksi, kun vähän tässäkin ketjussa harmitti jonkun käyttämä termi ""yliläski"" )= Itse nimittäin taidan monen mielestä kuulua tähän kastiin eli masua on omasta takaa ihan riittävästi. Siinäkin mielessä rassaa jo valmiiksi, jos jotain em. kaltaisia kommentteja tulen saamaan, kun kropan malli ja kommentointi on muutenkin ikuisten ylipaino-ongelmien takia vähän herkkä asia ja itseäkin mietityttää, millainen maha sitä itselle tulee. Näytänkö vain entistä lihavammalta vai erottaako vauvamasun? Tuleeko aikaisin iso vatsa, kun kerrosta on päällä valmiiksi vai peittyykö vauva päinvastoin pitkäksi aikaa poimuihin?

Itse olen aina ollut varovainen kommentoimaan kenenkään raskauksia. En uskalla yleensä edes kysyä, onko joku raskaana ennen kuin on AIVAN ilmiselvää. Ja kyllähän ihmiset sitten kertoo, kun haluavat.

Ja meilläkin tämä raskaus on ollut pitkän toivomisen ja tekemisen tulos, joten ymmärrän täysin tuossa edellä olleen tuntemukset tunkeilevista kysymyksistä. Esim. eikös teidänkin nyt olisi aika....

No kuljetaan kuitenkin ylpeästi pienempien ja isompien masujemme kanssa ja jätetään kommentit omaan arvoonsa. Tuskin se masu koskaan kenenkään ulkopuolisen mielestä on juuri täysin sopivan kokoinen (=

Mulla riippuu kyllä ihan täysin kuka sanoo ja kuka lääppii mun mahaa. Enkä muista että olisin ollut erityisen herkkä aiemminkaan, ennestää kaksi poikaa. Mun paras ystävä saa koskea, mutta esimekiksi mun äiti ei. Meen jostakin syystä ihan paniikkiin ja puolustuskannalle. Aivan kuin äitini olisi uhka vauvalle, meillä ei kyllä ole kauhean lämpimät välit. Sanomisille en ole kauhean herkkä mutta jos mun mies sanoo mua pönöttäjäksi tai välttää koskemasta mun mahaa rakastelun aikana tunnen oloni loukkaantuneeksi.

Ihan eri juttu on kun vauva syntyy ja se on ""kaikkien"" omaisuutta. Siinä vaiheessa kyllä oikeasti kannattaa tehdä selväksi rajat ja vastata kysymyksiin joihin haluaa vastata. Itse en edes halua ensimmäiseen kuukauteen, kun vauva on syntynyt, nähdä paljoa ihmisiä, kun on niin herkkä toisten sanomisille. Kun toinen poikani syntyi ja ei ollut ex-anopin mieleen tyttö, niin tuli katsomaan meitä laitokselle todella happamena. Katsoi lasta ja totesi mulle että onpa sillä ruma nenä. Olin ihan kamalan loukkaantunut, kukat viuhahti samantien roskiin niissä kun oli vaaleapunainen kortti ja tyttö oli yliviivattu, poika kirjoitettu tilalle. Joten varautukaa varsinkin ensimmäisen vauvan saajat siihen että pahempaa voi olla tulossa.

Vaikka ollaan raskaana ja saadaan vauvoja ei me silti olla koko kansan omaisuutta. Meillä on oikeus siihen että halutessa saadaan olla rauhassa ja kaukana ilkeiltä kommenteilta. Mä ajattelen usein että onpas se nyt kateellinen kun pitää päätään aukoa. En tiedä onko se totta mutta ainakin mulle tulee parempi mieli.

Ihanaa odotusta kaikille!

Yhteistyössä