Olin eilen gastroskopiassa epämääräisten, 5 v jatkuneiden vatsavaivojen takia ja murehdin toimenpidettä paljon etukäteen, mutta se oli ihan ok. Pyysin rauhoittavaa ja sainkin diapamin tuntia ennen operaatiota. En tiedä kuinka paljon sitä sain mutta se rauhoitti hieman, joskin silti tunsin jännitystä. Puudutusta en saanut, koska se kuulemma voi vaikeuttaa nielun toimintaa, mutta en kyllä jälkeenpäinkään ajateltuna sitä kokenut tarvitsevani. Yllätyksekseni minua ei yököttänyt/oksettanut juuri yhtään, letku meni niin nielun reunasta ettei oksennusrefleksiä juurikaan tullut, ainoastaan tarve niellä kun letku meni sisemmäs. Ainoa epämiellyttävä tunne oli lähinnä se kun mahaan pumpattiin paljon ilmaa, tuli hyvin "täysi" olo ja loppupäivänkin röyhtäilin ja piereskelin ilmaa sitten pois
epämiellyttävin kohta, jolloin olin ihan täynnä, tuntui lähinnä muutamia sekunteja ja koko homma oli hyvin nopeasti ohi. Välillä tuli pari suurta röyhtäisyä mutta se oli oikeastaan aika helpottavaa. Nyt 24h myöhemmin tunnen vielä kipua niellessä, mutta se menee varmaan muutamassa päivässä ohi.
Enemmän kuin itse toimenpidettä olisi toisinaan syytä jännittää sen tuloksia. Minulta löytyi mahasta suuri, siistinnäköinen patti, jonka lääkäri ensi näkemältä arveli olevan joko toisen sisäelimen työntämä pullistuma mahassa tai hyvälaatuinen ns. NET kasvain. Seuraavaksi on vuorossa kiireellinen magneettikuvaus jotta päästään selvittämään tarkemmin. Yritän pitää mielialan korkealla vaikka sille ei voi mitään, että huoli terveydestä on suuri
onko muilta löytynyt tuollaisia kasvaimia? Mitä toimenpiteitä tehtiin?
Koska oireeni eivät olleet mitenkään akuutteja, pohdin paljon että menenkö koko tähystykseen vai tuottaako vain turhaa murehtimista. Olen siis todella tyytyväinen että menin, että kasvainkin nyt löydettiin.