Vatsalaukun tähystys on kidutusta!!!!!

örgs
kun alotettiin toimenpiteet olin aluks rauhallinen, ja silon lääkäri sanoi että jos teen sillätavalla se sattuu. Mutta minuapa ei sattunut lääkäri neuvoi pidättää hengitystä että jos se auttaisi muta kun tein niin, niin sitten se vasta sattuikin huusin ja huusin ja lääkäri sanoi että hyvin menee:). Joten ehkä sen täytyy sitten sattua :) :(
 
Vorssan likka
Olin tänään vatsalaukun tähystyksessä ja tietysti etukäteen lukenut täältä netistä kauhutarinoita toimenpiteestä, joten fiilis oli kuin giljotiinille menevällä.
Mutta eihän se ollut yhtään mitään kamalaa, koska ei edes sattunut. Paljon pahempia asioita sitä saa elämässään kokea. En saanut rauhoittavaa, enkä puudutustakaan, mutta lääkäri oli ihana, samoin avustava hoitaja, jotka juttelivat niin, että rentouduin täysin.
Tietysti oli vähän ikävä yökkiä, mutta kun hengitti rauhallisesti ja ajatteli tulevaa lomamatkaa, ei yököttänyt yhtään.
En ymmärrä, miksi se joillekin on sitten niin kamalaa.
 
mahapotilas
Itse kävin tänään Kampin terveystalossa mahalaukun tähystyksessä ja olihan se nyt epämielyttävää, mutta ei sietämätöntä. Lääkäri ja hoitaja olivat hyvin rauhoittavia ja kaikki oli ohi alle 10 minuutissa.

Alkuun suuhun ruiskutettava puuduteaine on karvaan makuista, mutta ei sekään mitenkään kammottavaa. Se puuduttaa nielua pikkaisen ja puudutus saa aikaan turvotuksen tunteen, mutta ei se nielu oikeasti turpoa. Puudutuksen jälkeen lääkäri kertoi toimenpiyteen kulusta ja opasti oikeaan asentoon toimenpidesängylle.

Sitten vaan "suukapula" suuhun ja letku sisään. Alku tuntui toki ikävälle (ja oikeastaan koko toimenpide), mutta kun kaikin voimin keskittyy vaan hengittämiseen ja vaikka nieleskelee välillä, toimenpide saadaan hoidettua pikaisesti ja suht siedettävästi loppuun.

Eli älkää turhaan stressatko, lääkäri tekee varmasti parhaansa jotta toimenpide menisi helposti ja nopeasti ohi.
 
"fasu"
Olin eilen gastroskopiassa epämääräisten, 5 v jatkuneiden vatsavaivojen takia ja murehdin toimenpidettä paljon etukäteen, mutta se oli ihan ok. Pyysin rauhoittavaa ja sainkin diapamin tuntia ennen operaatiota. En tiedä kuinka paljon sitä sain mutta se rauhoitti hieman, joskin silti tunsin jännitystä. Puudutusta en saanut, koska se kuulemma voi vaikeuttaa nielun toimintaa, mutta en kyllä jälkeenpäinkään ajateltuna sitä kokenut tarvitsevani. Yllätyksekseni minua ei yököttänyt/oksettanut juuri yhtään, letku meni niin nielun reunasta ettei oksennusrefleksiä juurikaan tullut, ainoastaan tarve niellä kun letku meni sisemmäs. Ainoa epämiellyttävä tunne oli lähinnä se kun mahaan pumpattiin paljon ilmaa, tuli hyvin "täysi" olo ja loppupäivänkin röyhtäilin ja piereskelin ilmaa sitten pois :) epämiellyttävin kohta, jolloin olin ihan täynnä, tuntui lähinnä muutamia sekunteja ja koko homma oli hyvin nopeasti ohi. Välillä tuli pari suurta röyhtäisyä mutta se oli oikeastaan aika helpottavaa. Nyt 24h myöhemmin tunnen vielä kipua niellessä, mutta se menee varmaan muutamassa päivässä ohi.

Enemmän kuin itse toimenpidettä olisi toisinaan syytä jännittää sen tuloksia. Minulta löytyi mahasta suuri, siistinnäköinen patti, jonka lääkäri ensi näkemältä arveli olevan joko toisen sisäelimen työntämä pullistuma mahassa tai hyvälaatuinen ns. NET kasvain. Seuraavaksi on vuorossa kiireellinen magneettikuvaus jotta päästään selvittämään tarkemmin. Yritän pitää mielialan korkealla vaikka sille ei voi mitään, että huoli terveydestä on suuri :( onko muilta löytynyt tuollaisia kasvaimia? Mitä toimenpiteitä tehtiin?

Koska oireeni eivät olleet mitenkään akuutteja, pohdin paljon että menenkö koko tähystykseen vai tuottaako vain turhaa murehtimista. Olen siis todella tyytyväinen että menin, että kasvainkin nyt löydettiin.
 
suolisto?
Ihmettelen kovasti, miksei käytetä ultraa näissä tapauksissa. Jos joudut nielemään Unicatia tai Baricolia seuraavassa kuvauksessa, vaatisinb ensin ultraa. Bariumsulfaattia varmaan vois saada alas ilman niitä muitamyrkkyjä. Mut kerro sit, saitko ultran ja jos et saanut, miksi et? Sillähän löytyy sellaisetkin syövät, mitkä eivät mammografiassa näy.
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1319174100/0#0
 
endis
Ei ultra korvaa endoskopiaa. Tarkkuus on aika huono. Virtuaalikolonoskopia (CT) on vaihtoehto, mutta sekään, ei edes varjoaineilla varustettuna, ei välttämättä paljasta samaa mitä endoskopia (kolonoskopia, gastroendoskopia jne). Gastroendoskopiassa voidaan tarkastella esimerkiksi vatsalaukun liikkeitä, eritteitä yms ja samalla koaguloida vuotavat alueet umpeen, mikäli sellaisia on. Myös padien (näytteiden) otto tapahtuu samalla kertaa näppärästi.
 
"paula"
Ei ultra korvaa endoskopiaa. Tarkkuus on aika huono. Virtuaalikolonoskopia (CT) on vaihtoehto, mutta sekään, ei edes varjoaineilla varustettuna, ei välttämättä paljasta samaa mitä endoskopia (kolonoskopia, gastroendoskopia jne). Gastroendoskopiassa voidaan tarkastella esimerkiksi vatsalaukun liikkeitä, eritteitä yms ja samalla koaguloida vuotavat alueet umpeen, mikäli sellaisia on. Myös padien (näytteiden) otto tapahtuu samalla kertaa näppärästi.
Kiitos tiedosta!

Eikö tuota bariumsulfaattia voi saada ilman karrageenia ja muita myrkkyjä:
http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humspc/9/10508539.pdf

Molemmissa on (apuaineet kohta 6) sellaisia aineita, mitä ei herkkä suolisto siedä ollenkaan eikä karrageenia pidä varsinkaan niellä, koska se aiheuttaa tulehdusta. Ehkä kysyjä ei ole kuullut asiasta vielä---?
 
"paula"
Outoa, ei ollut Baricol rnää tuolla fimean listassa:-O

No, se Unicat ainakin on:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/10508539.pdf

Vois kuvitella, et joku jota ei enää saa myydä juomana, kelpaa lääkkeeseen... Eihän nuo apuaineet voi olla edes tarpeellisia tuollaisessa valmisteessa!

Voisitko endis selvittää asiaa, sillä eihän kukaan halua kieltäytyä "hoidosta", vaikka eihän kukaan kuvittele, että joku tähystys olis hoitoa? Sillä vain halutaan varmistaa, ettei ole suolitukos tai jotain, mikä tukkisi suolen, vaikka voihan se turvota tukkoon monestakin syystä. "Hamsterin käsi saatiin turpoamaan karrageenilla" lukee erään kipuvoiteen pakkausselosteessa...
 
"Pelkuri"
Itellä niin matala kipukynnys ja muutenkin jo verikokeen otto saa mut pyörtymään ja sinne meneminen saa mun vatsan ihan sekasin ja kädet hikoamaan.. pelkään siis kaikenlaista kipua ihan hirveesti.

Mulla oli tänään mahalaukun tähystys ja meni hyvin kun sai rauhoittavan ja keskittyi hengittämiseen ja tietty siihen vaikutti myös ne sairaanhoitajat ja lääkäri jotka oli ihan huippuja ja kertoi koko ajan selkeesti mitä kuuluu tehdä ja miten olla.

Toimenpiteenjälkeen rauhoittavan takia jäin vielä 2h tarkkailuun nukkumaan, jonka jälkeen kotona sain syödä muuten ihan normaalisti mutta ei kuumaa suositeltu syötäväksi koko päivänä.
 
"paula"
[QUOTE="paula";30330564]Outoa, ei ollut Baricol enää tuolla fimean listassa:-O

No, se Unicat ainakin on:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/10508539.pdf

Vois kuvitella, et joku jota ei enää saa myydä juomana, kelpaa lääkkeeseen... Eihän nuo apuaineet voi olla edes tarpeellisia tuollaisessa valmisteessa!

Voisitko endis selvittää asiaa, sillä eihän kukaan halua kieltäytyä "hoidosta", vaikka eihän kukaan kuvittele, että joku tähystys olis hoitoa? Sillä vain halutaan varmistaa, ettei ole suolitukos tai jotain, mikä tukkisi suolen, vaikka voihan se turvota tukkoon monestakin syystä. "Hamsterin käsi saatiin turpoamaan karrageenilla" lukee erään kipuvoiteen pakkausselosteessa...[/QUOTE]

Ja sitä samaa ainetta E407 on ollut niissä apteekin pillimehuissa, joita joku lisäravinteiksi kutsuu:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Ahtauma leikkaus?

Ihan kamalaa taas kerran ja aina uudelleen:-(
 
lukemaan
Ihmettelen kovasti, miksei käytetä ultraa näissä tapauksissa. Jos joudut nielemään Unicatia tai Baricolia seuraavassa kuvauksessa, vaatisinb ensin ultraa. Bariumsulfaattia varmaan vois saada alas ilman niitä muitamyrkkyjä. Mut kerro sit, saitko ultran ja jos et saanut, miksi et? Sillähän löytyy sellaisetkin syövät, mitkä eivät mammografiassa näy.
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Magneettikuvaus?
Ei gastroskopiassa käytetä mitään varjoaineita ja ultra ei todellakaan korvaa gastroskopiaa, ihan eri ksysymyksenasettelut ja tarkoitus!
 
"paula"
No, businesstahan tuo on kaikki. Mites muuten?
http://www.bmj.com/content/328/7447/1083.1.extract

Tarkoitin yleensä. Ihminen syö mitä sattuu ja sit täytyy tähystellä:-(
 
"paula"
[QUOTE="Jenis";30500975]:D Hamsterin käsi?[/QUOTE]

Oi:) ---Oliskohan ollut tassu tai käpälä? Itse sain sitä voidetta käteen, jonka kivun takia en voinut nukkua. No, auttoi siihen, mut sen luin siitä Felden- voiteen tuoteselosteesta. Karrageenilla E407 voi saada vaikka suolitukoksen, kun sitä nielee ja saa sit suoliston turpoamaan; tukkeentuuhan se, mut joku voi luulla sitä ummetukseksi.

Prinsessan kirous

Mut ei tuokaan ole ihan harvinaista enää...
 
vierailija
Itellä niin matala kipukynnys ja muutenkin jo verikokeen otto saa mut pyörtymään ja sinne meneminen saa mun vatsan ihan sekasin ja kädet hikoamaan.. pelkään siis kaikenlaista kipua ihan hirveesti.

Mulla oli tänään mahalaukun tähystys ja meni hyvin kun sai rauhoittavan ja keskittyi hengittämiseen ja tietty siihen vaikutti myös ne sairaanhoitajat ja lääkäri jotka oli ihan huippuja ja kertoi koko ajan selkeesti mitä kuuluu tehdä ja miten olla.

Toimenpiteenjälkeen rauhoittavan takia jäin vielä 2h tarkkailuun nukkumaan, jonka jälkeen kotona sain syödä muuten ihan normaalisti mutta ei kuumaa suositeltu syötäväksi koko päivänä.
 
p@ula
[QUOTE="paula";30330564]---Vois kuvitella, et joku jota ei enää saa myydä juomana, kelpaa lääkkeeseen... Eihän nuo apuaineet voi olla edes tarpeellisia tuollaisessa valmisteessa!

Voisitko endis selvittää asiaa, sillä eihän kukaan halua kieltäytyä "hoidosta", vaikka eihän kukaan kuvittele, että joku tähystys olis hoitoa? Sillä vain halutaan varmistaa, ettei ole suolitukos tai jotain, mikä tukkisi suolen, vaikka voihan se turvota tukkoon monestakin syystä. "Hamsterin käsi saatiin turpoamaan karrageenilla" lukee erään kipuvoiteen pakkausselosteessa...
Ja sitä samaa ainetta E407 on ollut niissä apteekin pillimehuissa, joita joku lisäravinteiksi kutsuu:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Ahtauma leikkaus?

Ihan kamalaa taas kerran ja aina uudelleen:-([/QUOTE]

Kiitos, varmaan endis vastaa, kun ehtii. Vaihdoin linkin, kun entinen ei toiminut enää.
 

Yhteistyössä