petunia
Minusta vatsantähystys oli ihan helppo juttu. Luin etukäteen netistä kauhujuttuja ja pelkäsin hirveästi, mutta ihan turhaan...
ja sanon, että paksusuolen tähystys oli huomattavasti inhottavampaa ja kivuliaampaa. Oikeastaan tuo ap:n mainitsema tutkimus ei tuntunut mulla kuin epämieluisana. Paljon on kiinni lääkäristä, itselleni sattui hyvä, ripeä ja selostava lääkäri. Ja vikakin löytyi, eli vatsahaava.Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:Voittaisko ton paksusuolen tähystys? Kaverille tehty useampi ja sanoi, että itkuitta ei ole selvitty.
Mulla oli tähystys viimekeskiviikkona ja tuntui siltä kuin käärme olisi luikerrellut sisuksiin. Minua kehotettiin nielemään, mutta yökin vain kokoajan. Kaiken lisäksi minulla meni taju siinä vaiheessa kun näytepaloja otettiin. Vaikka hoitaja sanoi:" Ei tämä satu yhtään", niin tunsin sellaista kipua, että huusin ja sitten menikin näkökenttä mustaksi. Se olikin helpotuksen hetki, mutta ei valitettavasti kestänyt koko tutkimusta. Seuraavaksi kuulin hengitykseni rohisevan, kun limaa oli mennyt henkeen ja hoitaja sanoi: " Kas niin. Nyt menee paljon paremmin, kun olet rauhallinen." Hoitaja ei siis ymmärtänyt, että minua sattui oikeasti. Mielestäni toimitus kesti ikuisuuden. En saanut tutkimusta varten mitään rauhoittavaakaan, vaikka pyysin, koska ei ollut aikaa. Omalääkärinikään ei ollut kirjoittanut reseptiä rauhoittavia varten, koska hän oletti, että tutkimuspaikalla lääkitään. Puudutuskin epäonnistui kun yökkäämisrefleksini oli niin voimakas, että vain pieni määrä osui kohdalle ja osa puudutti suupieleni. Vieläkin tuntuu ahdistava tunne nielussa, enkä pysty öisin pitämään purentakiskoa.Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;11376962:Mulla ne koko ajan "pahasteli" sitä... ihan kuin oisin tahallani siinä kakonut kaik kuolat ja limat ittestäni pellolle.. :xmas:
Kyllä sun sitten kelpaa. Älä silti väheksy muiden kokemuksia, sillä ei ole kaikille tosiaankaan helppo. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla ei esimerkiksi ole yhtä korkea kipukynnys, kuin sinulla ja yökkäämisrefleksi voi myös olla herkkä, eikä sille voi kukaan yhtään mitään. Jokaisen kokemus kivusta on silti todellinen. Nämä eivät ole mitään kauhujuttuja, joiden tarkoitus on peloitella ihmisiä, mutta voivat tarjota hyvää vertaistukea ja tietoa, miten voi varautua. Itse kehottaisin jokaista, joka jännittää tähystystä, hankkimaan etukäteen rauhoittavia lääkkeitä tähystystä varten, koska niitä ei välttämättä klinikalla saa. Jos joudun vielä joskus tähystykseen, niin pyydän, että minut nukutetaan sen ajaksi ja otan selvää, missä tähystyksiä tehdään nukutuksessa. En tiennyt ennen tähystystä, että sen voi tehdä nukutuksessakin.Minusta vatsantähystys oli ihan helppo juttu. Luin etukäteen netistä kauhujuttuja ja pelkäsin hirveästi, mutta ihan turhaan...
Mitä luulette, voiko kokeitten tekijöissä olla eroja. Ainakin kun pistoksia antavat toiset kun tökkäsee ei tunnu ollenkaan , joku taas saa siihenkin kivun tunteen tulemaan.Eikä bronkoskopiakaan mikään mukava tutkimus ole, varsinkin jos otetaan huuhtelunäyte vielä päälliskauppaa... Ensin tungetaan puutarhaletku ja kaitafilmiä henkitorveen ja sitten vielä ämpärillä vettä päälle.
On eroja kuulema kyllä!Alkuperäinen kirjoittaja pelkää;25299175:Mitä luulette, voiko kokeitten tekijöissä olla eroja. Ainakin kun pistoksia antavat toiset kun tökkäsee ei tunnu ollenkaan , joku taas saa siihenkin kivun tunteen tulemaan.
mä sain todella vahvat kipulääkkeet suonensisäisesti ja olo oli kun olisin ollut pilven päällä,eikä sattunut ollenkaan.Pyysin kipulääkitystä etukäteen ajanavarauksen yhteydessä.Mitään kipulääkettä, nukutusta tai puudutusta ei saa, kun tehdään paksusuolen tähystys. Minulle on siis se tehty, kerroinkin aikaisemmassa viestissä karmeasta kokemuksestani. Lääkäri sanoi minulle, että on riski puhkaista suolen seinämä, jos potilas on taju kankaalla.
En sitten ymmärrä miksi lapset kuitenkin voidaan tähystyksen ajaksi nukuttaa (siis aina nukutetaan, koska muuten tutkimusta ei pystyttäisi tekemään.)
Näin yövuoron päätteeksi sun kommentti oli mahtavin. Kikatan täälä ihan hullunaMulta on tähystetty vatsalaukku pari kertaa, ja perse kerran. Ei se kamalaa ollut, jos ei kovin ihanaakaan :|