Vatsalaukun tähystys on kidutusta!!!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:
Voittaisko ton paksusuolen tähystys? Kaverille tehty useampi ja sanoi, että itkuitta ei ole selvitty.
ja sanon, että paksusuolen tähystys oli huomattavasti inhottavampaa ja kivuliaampaa. Oikeastaan tuo ap:n mainitsema tutkimus ei tuntunut mulla kuin epämieluisana. Paljon on kiinni lääkäristä, itselleni sattui hyvä, ripeä ja selostava lääkäri. Ja vikakin löytyi, eli vatsahaava.
 
iina
mäkin aattelin mahalaukun tähystyksen jälkeen että olipa kamalaa,mutta paksusuoleen kun letkua työnnettiin,niin se oli hirveää ja piti keskeyttää kun sattui liikaa. mulla oli ärtynyt suoli,niin reagoi vielä voimakkaammin..
 
niin
et miettikää lapsia joilla nenämahaletku. tuo vuorokausi mikä lie manometria nyt olikaan se on kuitenkin ohuit kun lanka se piuha mikä sinne menee. nenämahaletku on paljon paksumpi samoin gastroskopia letku
 
kokenut saman
Aiemmin olen kokenut mahalaukun tähystyksen ja sillon aattelin, että se on maailmassa pahinta mitä oon kokenut. Nyt joudun lisäämään paksusuolen tähystyksen samalle jaetulle sijalle... Sain ilmeisesti paniikkikohtauksen samalla, sattui niin paljon. Huusin niin että lääkäri huusi takasin "nyt turpa kii!" (joo, erikoista, mutta olotilani oli lievästi sanottuna hysteerinen). Sillon tajusin taas palata tähän maailmaan, muuten ois kaiketi menny täysin hyperventilaatioksi. Joka tapauksessa joutuivat jättämään kesken tähystyksen, sillä se teki aivan liian kipeää. Tähystyksestä jäi paha mieli, mutta sen ainakin opin tästä, että ongelmanani on hyvin herkkä suoli, ja aiemmin kokemani kivut johtunevat pitkälti suolistokaasuista. Erikoista on, miten eri tavalla ihmiset aistivat kipua suolistossa. Ensi kerralla, jos sellainen vielä tulee, varaudun ottamaan kaikki mahdolliset tainnutusaineet, tällä kertaa niitä ei käytetty.
 
"katri"
postitalon gastrolabissa on aivan ihana tähystäjä, matti Vauhkonen, ei tuntunut missään, hellä ja kokenut. suosittelen, on tosin yksityinen ja maksaa mutta todella taitava.
 
"Sarkku"
oli ihan kauheeta... mäkään en saanut mitään kipua lievittävää lääkettä.. Kurkku puudutettiin, joka sen jälkeen tuntu silt et se turpoo ja ei saa henkee... Oksu lens koko tähystyksen ajan ja vaikka koepalojen oton ei pitäs sattua, mulla se sattu ainaki ihan helvetisti. Yritä nyt siinä olla rentona ku on letku suussa, oksettaa ja sattuuu.. samalla pitäs yrittää hengittää.. Onneks toimenpide meni kuitenkin ohi alle 10 minuutissa ja kestin sen.
Kävin myös paksusuolen tähystyksessä kuukausi sitten... mulle ei annettu siinäkään etukäteen mitään kipulääkitystä, senku vaa alko tunkee sitä saatanallista letkua bebaan. :( kipu muuttu niin kovaks siinä, että menin varmaanki tajuttomaks hetkeks ja oksensin päälleni.. siinä vaiheessa ne vasta keksi laittaa mulle suoneen kipulääkityksen.. ._. että tälleen.

Mut niille jotka on menossa siihen mahalaukun tähystykseen, niin eise onneksi kauaa kestä. Se on vaan hetkellinen kidutus. Ja joillain se ei tunnu paljoa missään.

Kannattaa kertoa lääkärille jo etukäteen että on ihan paniikissa.
 
Gastrofobia
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;11376962:
Mulla ne koko ajan "pahasteli" sitä... ihan kuin oisin tahallani siinä kakonut kaik kuolat ja limat ittestäni pellolle.. :xmas:
Mulla oli tähystys viimekeskiviikkona ja tuntui siltä kuin käärme olisi luikerrellut sisuksiin. Minua kehotettiin nielemään, mutta yökin vain kokoajan. Kaiken lisäksi minulla meni taju siinä vaiheessa kun näytepaloja otettiin. Vaikka hoitaja sanoi:" Ei tämä satu yhtään", niin tunsin sellaista kipua, että huusin ja sitten menikin näkökenttä mustaksi. Se olikin helpotuksen hetki, mutta ei valitettavasti kestänyt koko tutkimusta. Seuraavaksi kuulin hengitykseni rohisevan, kun limaa oli mennyt henkeen ja hoitaja sanoi: " Kas niin. Nyt menee paljon paremmin, kun olet rauhallinen." Hoitaja ei siis ymmärtänyt, että minua sattui oikeasti. Mielestäni toimitus kesti ikuisuuden. En saanut tutkimusta varten mitään rauhoittavaakaan, vaikka pyysin, koska ei ollut aikaa. Omalääkärinikään ei ollut kirjoittanut reseptiä rauhoittavia varten, koska hän oletti, että tutkimuspaikalla lääkitään. Puudutuskin epäonnistui kun yökkäämisrefleksini oli niin voimakas, että vain pieni määrä osui kohdalle ja osa puudutti suupieleni. Vieläkin tuntuu ahdistava tunne nielussa, enkä pysty öisin pitämään purentakiskoa.
 
"saga"
Höh, meinasin laittaa tuonne markkinapaikkaan ilmoituksen, mut se vaatii rekkaantumisen enkä nyt viittisi, ja nimimerkkiä haluaisin netissä myydessä käyttää.
Mitäs muita kauppapaikkoja, hyviä, on...?
Koululaiset myivät pieniä kynttilöitä ja servettipaketteja, niiden loppujen myyntiin hyvä paikka!
Ei kuitenkaan huutonet. Muita?
 
Gastrofobia
Minusta vatsantähystys oli ihan helppo juttu. Luin etukäteen netistä kauhujuttuja ja pelkäsin hirveästi, mutta ihan turhaan...
Kyllä sun sitten kelpaa. Älä silti väheksy muiden kokemuksia, sillä ei ole kaikille tosiaankaan helppo. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla ei esimerkiksi ole yhtä korkea kipukynnys, kuin sinulla ja yökkäämisrefleksi voi myös olla herkkä, eikä sille voi kukaan yhtään mitään. Jokaisen kokemus kivusta on silti todellinen. Nämä eivät ole mitään kauhujuttuja, joiden tarkoitus on peloitella ihmisiä, mutta voivat tarjota hyvää vertaistukea ja tietoa, miten voi varautua. Itse kehottaisin jokaista, joka jännittää tähystystä, hankkimaan etukäteen rauhoittavia lääkkeitä tähystystä varten, koska niitä ei välttämättä klinikalla saa. Jos joudun vielä joskus tähystykseen, niin pyydän, että minut nukutetaan sen ajaksi ja otan selvää, missä tähystyksiä tehdään nukutuksessa. En tiennyt ennen tähystystä, että sen voi tehdä nukutuksessakin.
 
Letkun niellyt
Paksunsuolen tähystys oli helpompaa eikä sattunut yhtään. Mulle varmaan sattui tässä letkun nielemisessä hyvä lääkäri. Laitettiin suukappale ja alettiin vaan työntää letkua.Alussa yököttää mutta sai yökkiä rauhassa ja hetken päästä ei tunne mitään kuin vähän painon tunnetta vatsassa. Koepalat ei satu. Takaisinpäin vedettäessä vähän yökötti. Koko homma kesti viisi minuuttia eikä mitään viisitoista. Kurkku on kipeä toimenpiteen jälkeen. Eikä kukaan valitellut kuolasta. :)
 
"vieras"
Joku kaipaili vähemmän kauhistuttavia kokemuksia: no, minusta vatsalaukun tähystys ei ollut maailman kauhein juttu, kaukana siitä. Toki yökin, eikä se ollut miellyttävää, mutta suhteellisen helppoa joka tapauksessa. Pidän paljon pahempana vaikkapa hampaan juurihoitoa ja oikeastaan ihan perus gynetutkimuksetkin ovat melkein yhtä epämiellyttäviä. Eli jos joku on menossa tähystykseen, niin ei se välttämättä ole kovin kummoinen proseduuri.
 
joskus kauan sitten
Joskus 15-vuotiaana olin tähystyksessä ja ei se ihmeellisempää ollut kuin vaikkapa normaali yrjöäminen. Kurkkuni puudutettiin ensin ja sitten letku vietiin rauhassa mahalaukkuun. Ymmärrän toki, että monet pyristelevät vastaan, mutta omalla kohdalla puudutus auttoi epäilemättä paljon.

Mitään tukehtumisen tunnetta ei tullut missään vaiheessa. Letku ainoastaan painoi kurkkua ikävästi tähystyksen loppuvaiheessa (voipi johtua siitä, etten vielä ollut "aikuisen mitoissa", eli kurkkuni oli pienikokoinen).

Toisin kuin monet ovat täällä kirjoitelleet, "laatta" ei lennä missään vaiheessa. Olethan ollut syömättä 12h ja mahdolliset mahanesteet imetään letkun avulla alussa pois.

Kannattaa ottaa rennosti koko operaatio.
 
pohjantähdenalla
Itsellä kaksi tähystystä takana ja enimmäinen sujui helposti,ei mitään vaikeuksia. Toinen kerta oli sitten pahempi, piti oikein kunnolla skarpata ittensä,ettei kakonu koko ajan.
Mutta edelleenkin ajattelen että pahempi tähystystä on ohutneulanäyte :)
 
"vieras"
Ei ne todellakaan mitään kipulääkkeitä tai rauhoittavia anna :LOL: Suomessa on ihan normaali käytäntö tämä, että pihistellään esilääkityksen kanssa, ja kipuun ei saa mitään kun "ei se satu" :)
 
"helpottunut"
Kyllä se on totta, että tuntemukset ovat niin henkilökohtaisia tähystyksessä. Itse en saanut kunnolla nukuttua edellisenä iltana, kun pelotti, mitä tuleman pitää. Olin varautunut ottamaan nielupuudutuksen, mutta ymmärsin, että siihen ei ollut aikaa... lääkäri oli kiireinen. Kylmiltään siis vasemmalle kyljelle ja huom. pää siihen tyynyn laidalle niin, että naama an hienokseltaan alaviistoon. Sieltä se lima pääsee valumaan pois, eikä mulla estynyt hengitys ollenkaan. Hengittelin rauhassa, kuten ohjeistettiin. Muutaman kerran tuli kakomista, mutta ei se haittaa. Käsittäisin, eyttä sitä helpompaa se on, mitä vähemmän siellä on tavaraa. Itse vedin vaan vaaleaa jogurttia aamupalaksi ja aika oli jälkeen kahden. Loppujen lopuksi itselleni se oli melko helppo juttu, kun ei sielä nielussa ollut edes tulehduksia. Suosittelen kaikille, että jos on oireita, niin mahdollisimman pian vatsantähystykseen. Mitä pidemmälle odotatte, niin sitä kivuliaampi se voi olla... mua se ei sattunut yhtään :)
 
pelkää
Eikä bronkoskopiakaan mikään mukava tutkimus ole, varsinkin jos otetaan huuhtelunäyte vielä päälliskauppaa... Ensin tungetaan puutarhaletku ja kaitafilmiä henkitorveen ja sitten vielä ämpärillä vettä päälle.
Mitä luulette, voiko kokeitten tekijöissä olla eroja. Ainakin kun pistoksia antavat toiset kun tökkäsee ei tunnu ollenkaan , joku taas saa siihenkin kivun tunteen tulemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pelkää;25299175:
Mitä luulette, voiko kokeitten tekijöissä olla eroja. Ainakin kun pistoksia antavat toiset kun tökkäsee ei tunnu ollenkaan , joku taas saa siihenkin kivun tunteen tulemaan.
On eroja kuulema kyllä!
Jotkut vaan työntää letkua minne sattuu ja osa on oikein varovaisia..

Itse olen selvinnyt kaikista 4:stä tähystyksistä hyvin, vaikka eihän se kivaa ole..:D
 
"vesimeloni"
Hui, mitä kertomuksia. Mulla tehtiin mahalaukun tähystys just muutama viikko sitten. Kamalaa se oli, mutta selvisin hengissä. :) Puudutetta en ottanut, kun sen jälkeen olisi pitänyt jäädä tarkkailtavaksi kunnes puudutus loppuu. Esilääkityksenä sain diapamia, joka ei vaikuttanut mitenkään. Toimenpide kesti kaikkineen 5 minuuttia. Lääkäri oli taitava ja nopea ja mukana oli ihana hoitaja, joka jutteli mulle kokoajan rauhoittavasti ja selosti mitä tapahtuu.
Ensi kuussa on vuorossa paksusuolentähystys. Vähän hirvittää näiden juttujen lukemisen jälkeen. Mutta toivottavasti sekin menee hyvin. Esilääkitykseksi saan diapamia ja panacodia. Täytynee pyytää tarpeeksi tuju annos tuota diapamia, kun kerran viimeksi se ei vaikuttanut ollenkaan.
 
Yäk...mulla kai pitäis tähystää kurkku, kun siellä syvällä on palan tunnetta ja jotain ylimääräistä, kipeä kohta tuntuu erityisesti nieltäessä. Olen niin oksennusherkkä ihminen että en kestä mitään kurkkuuni työnnettävän saatika että siellä pitäis oikein tutkia....mietin että pitääköhän se tutkimus tehdä mulle nukutuksessa...:x
 
"nyyti"
Mitään kipulääkettä, nukutusta tai puudutusta ei saa, kun tehdään paksusuolen tähystys. Minulle on siis se tehty, kerroinkin aikaisemmassa viestissä karmeasta kokemuksestani. Lääkäri sanoi minulle, että on riski puhkaista suolen seinämä, jos potilas on taju kankaalla.

En sitten ymmärrä miksi lapset kuitenkin voidaan tähystyksen ajaksi nukuttaa (siis aina nukutetaan, koska muuten tutkimusta ei pystyttäisi tekemään.)
mä sain todella vahvat kipulääkkeet suonensisäisesti ja olo oli kun olisin ollut pilven päällä,eikä sattunut ollenkaan.Pyysin kipulääkitystä etukäteen ajanavarauksen yhteydessä.
 
Myytinmurtaja
Itselläni on tehty kaksi kertaa gastroskopia. Ekalla kerralla menin paniikkin ja vedin letkun pois, justiin kun ne oli päässy perille.. Keräilin itseni ja toimitus tehtiin loppuun kun olin rauhoittunut. Mulla sattuu oksennusrefleksi niin lujaa että meinaa taju lähteä ihan oksennustaudissakin kivun vuoksi. Tokalla kertaa sainkin sitten aimo annoksen rauhottavaa (diapamia). Sitä ei anneta sen takia helposti, että potilas ei välttämättä ole niin mukana ja yhteistyökykyinen. Kolonoskopiaan sain rauhottavia ja särkylääkettä. Olin niin pöllyis että hymyssä suin menin tutkimukseen, kirpaisi se alussa mutta sen jälkeen ei tuntunut ollenkaan. Kolonoskopia toimitus on tosi iisi verrattuna siihen tyhjennykseen mikä pitää tehdä ennen sitä.

Turha sitä on panikoida etukäteen. Inhottavalta ne tuntuu, mutta on ohi nopeesti! Letkun nielemises oikeesti auttaa ku yrittää vaan rauhallisesti hengittää, kyökkiminen vähentyy. Tsemppiä kaikille joilla on edessä! Ja jos siltä tuntuu, niin aina voi pyytää esilääkitystä! Silloin mennään n. 1 tuntia ennen paikalle että ehtii vaikuttaa. Ja gastroskopiassa on hyvä itse huolehtia, että antavat nielupuudutteen! Ei sinne tarvi jäädä odottelemaan, ei vaan saa syödä pari tuntia sen jälkeen.
 

Yhteistyössä